Vanhempain vapaan jälkeen; töihin, hoitovapaa,opintovapaata?

OUNOU

Jostain jotain jo tietävä
Minkälaiset tulevaisuuden suunnitelmat vanhempainvapaan jälkeen? Itse yritän kestää äitiyslomaan saakka ilman kesäloma ja käyttää ne mammaloman jatkeeksi. Hoitovapaalle ei ole taloudellisesti mahdollista jäädä ja toive opintovapaan hyödyntämisestä nousi. Pitkään ollut toiveena erään AMK tutkinnon suorittaminen ja ajankohta vaikuttaisi olevan sopiva. Ajatus muhii ja varmasti kehittyy ja muuttuu vielä vuoteen 2019 mennessä.
 
Itse olen nyt opintovapaalla, mutta opinnot on niin löysätahtisia, että pidin esikoisen kotona. Hän on nyt 1v 2kk. Oikeastaan keksin koko opintovapaan siksi, että en vielä halunnut laittaa toista tarhaan ja hoitovapaalle ei ollut taloudellisesti mahdollista jäädä pitkäksi aikaa. Opintovapaa päättyy heinäkuussa. Jos tämän toisen kanssa kaikki menee kuten suunniteltu ja syntyy syyskuussa niin pidän elokuun lomaa ja sitten vanhempainvapaa kun päättyy muistaakseni kesäkuussa -19 niin menen joko syksyllä tai viimeistään tammikuussa -20 töihin.

Huh kun tuntuu pitkältä tämä tauko työelämästä. Olen viimeksi ollut töissä marraskuussa 2016 :eek:
 
Mä olen ollut viimeksi myös töissä lokakuussa 2016 (poika joulukuinen -16). Olen nyt hoitovapaalla ja esikoisen kanssa kotona. Nyt tulevan syyskuisen vanhempainvapaa tosiaan kestää kesäkuuhun -19. Ihan hullua olla näin kauan kotona. Mä oon tehnyt kyllä joitakin työvuoroja välillä oman mielenterveyden vuoksi. En kyllä syyskuista laita vielä 9 kuukautisena hoitoon, enempää ei olla suunniteltu eikä varmaan tänä vuonna edes mietitä. Kesälomat ym on kaikki jemmassa. Saa nähdä millainen tyyppi täältä tulee, sekin toki vaikuttaa hoitosuunnitelmiin. :)
 
En ole vielä päättänyt omasta hoitovapaasta mutta toiveissa olisi, että meillä jäisi isäkin jonkinpituiselle hoitovapaalle :)
 
Meillä on ajatus, että minä olen kotona äitiysloman ja vanhempainvapaan eli palaisin töihin kesällä 19 vajaan vuoden poistuman jälkeen. Mies jää sitten pitämään isyyslomaa ja hoitovapaata. Tarkoitus, että hän olisi kotona 6-9 kk riippuen siitä, miten talous kestää. Molemmista lapsista mies ollut kotona noin 9 kk. Se on sopinut meille hyvin. Kumpikin on saanut pausen työelämästä ja saanut nauttia lasten kanssa olosta, mutta pää ei ole ehtinyt pahasti leviämään kotona oloon :joyful:
 
Itellä varmaan jää kesäloma käyttämättä ja ajatus olisi vanhempainvapaan jälkeen pitää lomat pois ja sitten palata takaisin töihin kun ei ole mitään mahdollisuutta hoitovapaalle jäädä.
 
Mulla olisi toiveissa että voisin olla pikkusen kanssa kotona muutaman vuoden ja sen jälkeen jäädä opintovapaalle. Mahdollisesti myös suoraa vanhempainvapaalta siirtyminen opintovapaalle olisi käypä. Tämän vuoden lomat suunnittelin pitäväni kesäkuussa ja palaisin niiltä sitten vielä kuukaudeksi töihin ennen äitiyslomaa. Toki tässä ehtii tulla vielä monta muuttuaa joka sotkee nämä suunnitelmat:)
 
Mä oon osittain töissä ja hoitovapaalla. Näin toivon et toisen jälkeen voi jatkaa tai sit mies paiskii töitä kun hullu ja mä jään kotiin. Lapset pysyy 3v asti kotona. Mul ei oo mitään töitä odottamassa kun ei ole vakkaripaikkaa ehtiny täyttää valmistumisen jälkeen.
 
Muokattu viimeksi:
Hoitovapaa on kiduttamista ainakin tässä kunnassa, mutta silti silloin saa säännölliset ja isommat tulot kuin minulla nyt on. Jäisin joka tapauksessa, koska olen kotiäitinä parempi kuin missään ammatissa ikinä, ja toisaalta tarjoan lapsille enemmän kuin monessa tarhassa pystytään.
 
En voi säästää vapaita kun työsuhde päättyy lokakuun loppuun. Palaan sitten mammalomien jälkeen vanhaan työhöni, jossa taitaa olla lomia pitämättä. Meinasin olla kotona marraskuuhun 19. Sumplitaan miehen kanssa vähän ja loppuun tulee joku 2-3kk hoitovapata. Kyllä sen aikaa pärjää ☺
 
Ite aattelin et aikasintaan sitten 1vuotiaana hoitoon ja sittenkin tekisin 3-4pvästä työviikkoa. Eli vanhempainvapaan jälkeen jos pitäis omat lomat ja sitten mies isyysvapaan ja jäljellä olevan ajan hoitovapaalla joko mies tai minä.
 
Yritän varmaan säästää lomia ainakin pari viikkoa, äippäloma alkaisi heinäkuun lopulla. Töissä olen jo sanonut että palataan asiaan ensi vuosikymmenellä :D Ajatus olisi palata 60% työajalla tammikuussa 2020 ja sitten kokopäiväisesti syksyllä. Vauva pääsisi sitten kokeilemaan isosiskon kanssa ryhmistä pari kolme päivää viikossa ja sitten syksyllä eli 2-vuotiaasta alkaen täyspäiväisesti. Ollaan niin ihastuttu meidän 8 lapsen ryhmikseen ettei ole mikään huoli laittaa lasta sinne jo alle 2v. Isä saattaa pitää omia lomia alkuvuoden 2020 niin vauva menisi vasta syksyllä - katsotaan nyt. Onneksi tuohon on vielä aikaa. Isosisko jatkaa ryhmiksessä nyt syksyllä 3 päiväistä viikkoa, siellä on parhaat kaverit niin olisi keljua ottaa sieltä pois kun olen kotona vauvan kanssa. Saapahan molemmat sitten laatuaikaa yhdessä ja erikseen.
 
Mie jään suoraan kesälomalta äitiyslomalle. Töihin menen takaisin aikaisintaan elokuussa 2019, mutta jos se tuntuu vielä liian varhaiselta, saatan kyllä olla pidempäänkin kotona. Ainakin tammikuuhun 2020? Alustavasti on mietitty (tai ainakin mie olen miettinyt - miehelle asia tuntuu kai vielä kovin kaukaiselta, vaikka sinänsä myötämielinen onkin), että mun töihinpaluun jälkeen mies voisi jäädä kotiin lapsen kanssa x kuukaudeksi. Saas nähdä :)
 
Hoitovapaalle, voin tehdä sitten keikkaa jos on tarvis ja jos huvittaa :) Mieskin saisi kyllä jäädä, ainakin sitten vähän myöhemmin, mutta kun tyyppi tienaa kolme kertaa sen mitä minä, niin tasa-arvo ei nyt tässä kohtaa toteudu.
 
Täällä hartaana toiveena olisi saada olla sinne 2020 tammikuuhun, mutta pitkälti riippuu puolison tyätilanteesta mikä on mahdollista.
 
Minä tuskin menen töihin heti vanhempainvapaan loputtua. Katsotaan, milloin olen valmis laittamaan lapset päivähoitoon. Luultavasti minä olen miehen sijaan se, joka jää hoitovapaalle, sillä hänellä on vakituinen työsuhde.
 
Mä oon ollu nyt kotona vuodesta 2011 ja meinaan olla siihen asti kun tää papu on 3v... siis mikäli hallitus ei päätä jotain viksumpaa, tällä hetkellä hurraan kun se pehevapaauudistus kaatu:) miehellä reippaasti isommat tulot kun mulla,vaikka olisin töissä, niin meillä se oon mä joka oon kotona...
mä ainakin nautin kun saan kasvattaa mun pirpanat eikä joku muu, liian täydessä päiväkodissa:)
 
Minä olen hoitovapaalle äitiysloman alkuun ja sen jälkeen varmaan vanhempainvapaalla kesälomia pitämään[emoji23]. Jos sitä töihin palaisi sitten kun vauva vuoden.
 
Millä kikoilla pärjäätte taloudellisesti pelkällä kotihoidontuella useamman vuoden? Onko teidän puolisoilla normaalia isommat tulot vai ootteko vaan talous ninjoja? :grin tuntuu mahottomuudelta pärjätä ilman toisen tuloja vaikka mielellään itekin oisin sinne 2v asti lapsen kanssa kotona :sad001
 
Takaisin
Top