Vanhempain vapaan jälkeen; töihin, hoitovapaa,opintovapaata?

Esikoinen meni päiväkotiin 1v.4kk. Töihin paluu oli mulle helpotus, kun pääsi töihin lepäämään, vaikka aivot eivät toimineet, kun öisin ei meillä nukuttu ja edelleen min. 3 herätystä yössä. Lapsi on 2,5v. Toisesta ajattelin, kun viimeinen mahdollisuus olla pois työelämästä, et olisin kotona elokuuhun 2020 saakka. Äippäloma mulla alkaa ns. heti kesäkuussa, niin kuin esikoisestakin. Ekaks kesäksi menen siis "töihin", jotta mies voi jäädä vanhempainvapaalle ja toisena kesänä palaan töihin kesäkuussa, vaikka työt alkavat vasta elokuussa. Vähän edes saa tällein paremmin rahaa.
 
Esikoinen meni päiväkotiin 1v.4kk. Töihin paluu oli mulle helpotus, kun pääsi töihin lepäämään, vaikka aivot eivät toimineet, kun öisin ei meillä nukuttu ja edelleen min. 3 herätystä yössä. Lapsi on 2,5v. Toisesta ajattelin, kun viimeinen mahdollisuus olla pois työelämästä, et olisin kotona elokuuhun 2020 saakka. Äippäloma mulla alkaa ns. heti kesäkuussa, niin kuin esikoisestakin. Ekaks kesäksi menen siis "töihin", jotta mies voi jäädä vanhempainvapaalle ja toisena kesänä palaan töihin kesäkuussa, vaikka työt alkavat vasta elokuussa. Vähän edes saa tällein paremmin rahaa.

Taidetaan olla samalla alalla? :) Itse ehdin jo laskea, että enää jotain 14 ja puoli viikkoa kesäloman ja tavallaan siis myös äitiysloman alkuun. Jipii!

Tuo onkin muuten hyvä vinkki, että mies voi jäädä vanhempainvapaalle sitten seuraavana kesänä, kun mie olen "töissä". En ollut vielä itse osannut ajatella niin pitkälle, kiitos siis!
 
Mulla alkaa 2kk vapaat 1.3:D en kyllä tiiä miten se arkeen vaikuttaa kun mulla mitään tuuraajia oo:p saapahan ainakin hiukan rahaa säästöön:)
Mun siis pitää pitää lomapäivät veks ennenku jään sille hoitovapaalle:wink
 
Minä ajattelin jäädä kesälomalle ja siitä sitten äippälomalle eli töistä jäisin pois heinäkuussa. Alustavasti vuosi kotona ellei mieli muutu matkan varrella. Mieskin haluaa olla kotona, joten hän voisi olla sitten ensi syksynä pari kuukautta pikkuisen kanssa. Toisaalta opintojen täydentäminenkin kiinnostaa ja opintovapaa äippäloman päälle voisi toimia hyvin, mikäli opiskelupaikka vain irtoaisi.
 
Mun mies ja hänen sisarukset on lapsena olleet eskariin asti kotona, se kuulosti aika hienolta. Teen työtä jota voi tehdä kotoa ja aikataulut on aika pitkälti itse järjestettävissä. Mies on mahdollisesti hyppäämässä myös pois vakiduunistaan. Tässä vaiheessa sitä tietenkin kuvittelee, että työt tulee siinä lastenhoidon ohella tehtyä... Katsotaan missä kohtaa todellisuus iskee :D Joskus kesällä hyvissä ajoin ennen laskettua suunnittelen lomailevani. Toisaalta mies saisi nyt vakitöistä näppärästi vanhempainvapaat, pitää muutamat laskelmat varmaan tehdä että mikä kannattaa.
 
Tarkoituksena olisi olla kotona vielä ainakin sinne syksyyn 2020 saakka. Edelliset lapset menneet päiväkotiin 3-vuotiaana. Mulla ei ole mitään työpaikkaa mihin palata, pätkätöitä ja määräaikaisia tehnyt, tällä hetkellä ansiosidonnaisella päivärahalla. Opiskellakin voisi sitten mutta saapi nähdä. Tiukkaa tulee olemaan varmasti kotihoidontuella, mies pienipalkkaisessa työssä. Kotihoidontuen kuntalisää ei täällä meidän kunnassa saa, olis kyllä hyvä jos saisi :wink Mites muilla saatteko kuntalisää? Naapurikunnassa saa 200€/kk siihen asti kun lapsi täyttää 2 vuotta. Pitääkö tässä muutama kilometri muuttaa toiseen suuntaan :wink No ei vais :joyful:

Ollaan kyllä molemmat "tarjoushaukkoja" ja aika tarkkaan mietitään mihin sitä rahaa laitetaan. Tuota kauppojen ilta ale aikaa -60% kannattaa hyödyntää jos vain mahdollista. Itse laskeskelin että viime kuussa tuli säästöä reilu satasen verran kun haki osan ostoksista klo 20 jälkeen, lihoja, kananmunia, juustoa yms. Tietty on aina tuuripeliä mitä tarjolla hyllyissä on.

Viimeksi ollessa kotihoidon tuella laitoin kaiken ostamisen minimiin, samat verhot, matot ja muut sisustusjutut kelpaa kyllä vain elämiseen välttämättömin ostetaan ja lapsille koitin kirppareilta rohmuta. Ulkona syömiset minimiin vaikka tosin meillä ei siihen ennenkään mennyt paljoa max kerta kuukaudessa. Isovanhemmille olen vinkannut mahdollisia tarve juttuja(villahaalaria, luistimia, pipoa yms.,) jos ovat joulu tai synttärilahjoja kyselleet että tulisi sellaista mitä oikeasti tarvitaan/lapsi tarvitsee.

Säästää yritetään että olis pikkusen takataskussa jos yllättäviä menoja tulee tai talven sähkölaskut karkaa toisiin ulottuvuksiin o_O Olishan se kiva päästä vaikka pikku lomareissulle kesällä ennen vaavin syntymää :) Ei mitään kummempaa ulkomaan reissua korkeintaan Viroon tai Ruotsiin :p
 
Mistä ne kuntalisät näkee? Googlaamalla tuli tosi vanhoja artikkeleita.

Olen kotona lapsen 3-vuotispäivään asti, koska se on koko perheelle helpointa. Työssäkäynti, päiväkotiviemiset, pakkoheräämiset ja -nukkumisajat, iltapäiväkerhomaksut, sairastapausten työpoissaolot, koulupalaverit, vanhempainvartit... Puolet arjen vaikeuksista jää pois kotiäitiyden myötä, ja toinen puoli on helpompi hoitaa. Lisäksi en ole vieläkään löytänyt alaa, jossa oikeasti pärjäisin ja josta sen vuoksi nauttisin. Stressitasotkin ovat pienemmät kotiäitinä. Joka lapsen myötä sekin on helpottanut. Esikoista karkasin töihin lapsen ollessa 9 kk, koska en kokenut kestäväni yhtään sekuntiakaan kauempaa kotona. Kolmannen kanssa tajusin kiertää perhekahviloita, museoita, lasten ja aikuisten tapahtumia, ystäviä, kirjastoja jne., joten emme olleet kotona tulemassa hulluksi, vaan saimme enemmän nautintoa päivistä kuin työpöydän ääressä koskaan.
 
Mietin aina asiat pitkälle vaikkei niitä suunnitelmia toteuttaisikaan. En halua palata nykyiseen työhöni vaikka palkka hyvä, mutta sisältö.. en allekirjoita asioita joita firma tekee. Olen todella pitkään halunnut vaihtaa alaa kokonaan ja haluaisin aloittaa opinnot mahd pian jotta voisi jäädä ensi vuonna opintovapaalle ja valmistua parin vuoden kuluttua. Mutta opinnot joihin haluan osallistua vaatii luennoilla käymistä ainakin pari kertaa viikossa. Eihän vastasyntynyttä voi jättää päiväksi mihinkään hoitoon ellei lähipiirissä mummi satu olemaan vapailla.
 
Mä olen tällä hetkellä opintovapaalla töistä ja nyt kesäkuussa pitäisi mennä töihin. Jään siitä sitten mammalomalle. Opintoja oon paukuttanut syksystä ihan jäätävää tahtia ja kova halu olisi palata nopeasti opintojen pariin. Vanhaan duuniin en haluaisi palata, tuo kesäkin vituttaa ihan tarpeeksi :pMulle on vielä vähän epäselvää saako äitiyslomalla suorittaa opintopisteitä vaiko eikö.
 
Terhie, mun käsitys on, että opiskella toki saa äityslomalla ja vanhempainvapaalla, mutta jos nostaa jotain tukia ni ne voi vaikuttaa sit äitiyspäivärahaan/vanhenpainpäivärahaan. Toki voin olla väärässäkin, mutta tällainen käsitys on.
 
Meillä on esikoinen tulossa, eikä puolison kanssa olla vielä ihan varmoja, missä vaiheessa palaan töihin ja jäisikö siippa siinä vaiheessa mahdollisesti koti-isäksi. Rahallisesti mun kannattaisi palata aikaisin töihin, koska palkkani on parempi. Mutta ainakin täysimetyksen ajan (jos se onnistuu, toivottavasti onnistuu!) ajan olen kotona.

Olemme alustavasti suunnitelleet, että vauvan syntymän jälkeen voisimme olla puolison kanssa molemmat jonkin aikaa kotona. Taloudellisesti ei kovin hyvä juttu, mutta itselle tuntuisi turvallisemmalta, että en olisi yksin. Jännittää niin kovasti se arki beben kanssa. Vaikka voihan se olla, että todellisuudessa siihen tottuu parissa viikossa ja sitten ei jännitäkään enää yhtään.
 
Mä olen tällä kertaa vaatinut miestä olemaan pari viikkoa kotona, kun kakkonen syntyy. Esikoinen tarvitsee muutoksen aikaan molempia vanhempia ja voin itsekin antaa enemmän huomiota esikoiselle, kun mies voi sylitellä vauvan kanssa. Olen lisäksi varoittanut äitiäni, että käydään varmaan pari kertaa kuukaudessa siellä yön tai kahden reissuilla arkisin, kun mies on töissä. Esikoinen kuitenkin palvoo mummoaan ja saa ladata mummoannosta samalla, kun minä voin olla äitin patojen äärellä ja nukkua vaikka päikkärit vauvan kanssa.

Olen alkanut miettiä myös opintoja vuoden päähän. Haluaisin jotenkin jatkokouluttautua ja tuntuisi, että vauvan täyttäessä vuoden voisin hyvin tehdä osa-aikaisesti opintoja.
 
Takaisin
Top