Vaippapohdintoja

^ Se äitiyspakkauksessa ollut vaippa on sitten aika iso vastasyntyneelle, joten sitä ei kannata heti kokeilla ettei tule väärä luulo ja mene vallan maku kestoilusta... Kestovaippailu vastasyntyneen kanssa on muutenkin hankalampaa, monet aloittavat kun vauva on parikuinen, sitten ne kestot istuu jo paremmin.
 
Kestovaipoista ei ole kokemusta, mutta esikoisella käytettiin Liberoa. Se oli ainakin meille toimivin vaikka välillä muitakin kokeiltiin.
 
mä ostin esikoista oottaessa hirveesti kestovaippoja. ne oli niin käteviä ja niin ihania ja olin ihan :wav:Heartred:Heartred:Heartred:Heartred:Heartred:Heartred:Heartred:Heartred:Heartred mutta sitten kun vauva syntyi unohdin mokomat samantien. kertikset oli niin paljon kätsympiä. yhesti kokeilin kestovaippaa yöksi, no tämä esikoinenhan nukkui heti jo 7-10h putkeen niin vaikka oli hyvät imut yms niin läpi oli tullut ja vauva ihan kylmissään aamulla... ei ollut mun juttu kyllä. lisäksi meillä tulee tosi vähän pyykkiä niin ois saanut aika monta päivää keräillä sitä haisevaa vaippasatsia koneeseen.. ja niillä heinä/elokuun helteillä mitkä 2010 oli niin se haisu ois ollut kauhee...... vaikka ois mitä etikkavettä tehnyt.. kun ei kuitenkaan viittinyt muutamaa vaippaa pestä koneessa. meillähän ipana ei ollut mikään sinappikone niinkuin kaikki varotteli että sellasia ne vauvat on. ei kyllä ollut. päin vastoin. kakan eteen piti tehdäkkin jippoja välillä.... mutta sitä ei kestänyt kuin pari kuukautta, sitten vatsan toiminta normalisoitui...
eli jatkossakin meillä mennään kertiksillä kyllä. esikoisen kohdalla harmitti se että olin pistänyt hirviästi rahaa niihin kestiksiin ja sitten niitä sai pilkkahintaan myydä eteenpäin...​
 
Kerttiksillä meilläkin mennään. Meillä tulee ihan kauhee määrä pyykkiä niin ei innosta olla pesemässä haisevia vaippoja siihen päälle vielä, luulen että vauvassa ja 5 vuotiaassa on tarpeeksi tekemistä, käytän sen ajan ennemmin mukuloihin kun pyykinpesuun jota saa olla muutenki koko aika tekemässä :rolleyes: Vaipparoskiksen ostin käytettynä, se vaikuttaa aika kätevältä :)
 
liityin fb:ssä yhteen kestojen kirppisryhmään ja siellä oli joku lytänny nuo imsen sisävaipat ihan lyttyyn :sad001 hormooooooonihöyryissäni oon ihan harmissani, kun oon ollu noista nyt niin innoissani et uskallan kokeilla. sitten iskee hormooooonimylläkässä harmitus, että kuinkas kehtaat lyttäillä nyt nämä huonoiksi :grin

Monesti ollu tässä nyt mielessä, et pitää kaupassa käydessä ostaa vaippapaketti mut aina jää.. varmaan siis jää isännän hoidettavaks kun vauvan kans ollaan jo osastolla... :rolleyes:
 
^ Mielipiteitä on yhtä monta kuin vaipan vaihtajaakin... :wink Ei voi ennen kokeilua tietää, mikä toimii itsellä (ja mikä vauvalla). Nuo IV:n sisävaipat eli flanelletit yleisesti on suositelluimpia vastasyntyneelle (ne saa niin tiiviiksi jalan ympäriltä), ja villahousujen kanssa saattaa toimia paremmin kuin IV:n omien kuorien kanssa. Ja jos tuntuu että ei kestä montaa pissaa, niin sinne voi kanssa taitella vaikka harsoa lisäimuksi. Mutta vaipanvaihtoväli on varmaan n. 3h ?
 
Flanelleteilla on tosiaan vankat puolustajat ja vankat vihaajat.... :D Iteki hommasin niitä kyllä ja aion villisten kanssa käyttää. Kokeilemalla se vasta selviää sopiiko itelle!

Ite askartelin eilen vanhasta kylpypyyhkeestä imuja, lisäksi on noita taskuvaippojen mukana tulleita imuja ja ebaysta tilattuja uusia puuvilla-imuja. Ja harsoja tietysti. Harsoja on nyt 10kpl isoja (70x70), pitäsköhän niitä olla enemmän? Nämä siis vaippakäyttöön, lisäksi on toiset harsot pukluihin ym.
 
mulla oli just niitä iv:n kestiksiä ja sitten tilasin netistä hirveet läjät muitakin. siis olihan ne ihania ja jotenkin kuitenkin kätevän oloisia. vastasyntyneille löyty ihan sopiviakin ja oli 3in1 ja vaikka mitä ihania kuoseja.. niihin hurahti heti mutta sitten todellisuus olikin ihan eri. ois varmaan pitänyt kokeilla sitten taas uudelleen kun ipana vähän kasvo mutta en todellakaan ala herättelee hyvin öitään nukkuvaa vastasyntynyttä vaipanvaihtoon vaan sen takia että pissat menee läpi kestiksestä jo 3h jälkeen... kertisten kaa ei niin käynyt kun joskus isompana vasta että oli 12h yöunien jälkeen vaippa läpi märkä.
kannattaa kuitenkin kokeilla jos vähänkään tuntuu siltä että voi kestovaippailu olla oma juttu ja mielenkiintoinen. tukiryhmiä tähänkin juttuun on esim fbssä ja netissä muutenkin. saa hyviä vinkkejä ja neuvoja.
 
Tulin tuolta elokuun puolelta vierailulle, kiitos näistä linkeistä!
Mulle on tullut kaiken muun sälän lisäksi iso kasa kestoja (ainakin imsevimseä) harsoja yms.
Pitää tutkia mitä mikin on... huomenna oiskin koekaniinina kummityttö 3kk
 
miks miusta nuo villahousut tuntuu niin oudoilta :grin mut tosiaan, eihän se olis kun kokeilla niin sillä selviis millaiset on.. yhet tuossa on kaverilta ostetun paketin mukana tulleet..
 
Mäkin aluksi vierastin villahousu-ajatusta, varsinkin että nyt kesällä käyttäisi. Että eikös ne ole kuumat o_O
Mutta mitä nyt olen lueskellut, niin se villahan nimenomaan auttaa ihoa hengittämään paremmin kuin ne pul-kankaiset kuoret. Ja kun ne lahkeet tulevat pidemmälle, niin ei niin helposti falskaa juuri sieltä rimpulan pienen vauvan jalkareijistä mitkään vetelät maitokakat.
 
Villa nimenomaan hengittää eikä ole siksi kuuma tai hiostava. Ei ne lampaatkaan (tai muut villaeläimet) siihen turkkiinsa tukahdu, ei niille sellasta turkkia olis kehittyny jos se jotenki elämää haittais :)
 
Mä haluaisin ehdottomasti kokeilla kestovaippailua, mutta se on kyllä sellainen maailma että tosiaan pitää tutustua kunnolla! :confused: Ensin ajattelin, että ehdottomasti helpoin vaippa eli AIO: ei tarvitse sitten miettiä sen kummempia kun ottaa vaan puhtaan pinkasta ja laittaa päälle, ja käytön jälkeen pesuun. Mutta kun rupesin ajattelemaan tarkemmin niin pul-kuori ja sisävaippa -yhdistelmä välttämättä kuulostakaan hankalalta: vaihtaa vain sisäosan ja kuori paikalleen! Paitsi jos kuorelle on vuotanut. Ja sitten kun vuotosuojat kuulostaisi minulle aika ehdottomalta ominaisuudelta, niin niitä ei taida AIO-vaipoissa niin paljoa olla (tai sitten en ole löytänyt). Ja kaikista hauskinta tässä hommassa taitaa olla se, että käytössä vasta tietää että mikä se on se oma juttu :eek:

Onko kenelläkään muuten kestoliivinsuojia hankittuina/ollut käytössä? Tai kenties ompeleeko joku näitä itse? Itseäni kovasti kiinnostaisi nekin, menisi niin kätevästi aina pesukoneeseen kaiken muun kanssa :grin
 
Mulla on kestoliivinsuojia hankittuna, mutta vielä ei ole ollut tarvetta käyttää. Osan olen ostanut ihan normi kaupasta taisi olla citymarket ja osan olen tilannut netistä.
 
Mie oon käyttäny noita kestoliivinsuojia ja ovat kyllä hyviä ollu, ei oo pahaa sanottavaa. Ja niitä kannattaa hankkia reilusti, niin voi vaihtaa tarpeen mukaan, jos siis sattuu rinnat vuotamaan kovastikkin. Mie oon noi pessy ihan vauvan vaatteitten mukana ja hyvin on onnistunu!
 
Mulla on kanssa kestoliivinsuojia hankittuna. Äitiyspakkauksessahan olikin sellaiset... ja niitä myydään kyllä esim. Prismoissa ja lastentarvikeliikkeissä. Mun äiti ompeli niitä mulle ison kasan :grin Ostin kyllä silti kertakäyttöisiäkin paketillisen. Hoitolaukkuun pitää muistaa sujauttaa molempia...
 
Ai niin, niitä kestoliivinsuojia ei muuten myöskään kannata laittaa kuivausrumpuun, se ns. pul-kuori niissä ei kestä sitä kuumuutta. Ostin sellaisen ripustettavan nipsullisen pienen kuivaustelineen, luulen että se on aika näppärä kuivattamiseen.
 
Mulla ainakin osa noista liivinsuojista on sellaisia missä ei mun käsittääkseni ole ees sitä pul-kuorta?
 
Juu, voi niitä kai sellaisiakin olla?
Mutta toisaalta, kai siinä joku kosteussuoja luulisi olevan?
Että ensin on se joku mukavan tuntuinen pinta ihoa vasten, sitten on se varsinainen imuosa, ja sitten kosteussulku? Sellainen periaate ainakin useimmissa on ymmärtääkseni. eli vähän sama kuin tyyliin AIO-vaipassa :grin
 
Takaisin
Top