Vaatehankinnat ja syysvauvan vaatteiden tarve

Hyviä vinkkejä :) Mäkin katselin noita äitiyspakkauksen 50-senttisiä, että ovat kyllä aika reilun näköisiä.

Ostin nyt sitten ohuemman 56-senttisen haalarin ihan ensimmäisille kuukausille, kun tosiaan noihin äp:n haalareihin pieni varmaan hukkuu vielä joskus loka-marraskuussa... Ja silloin ei toivottavasti vielä niin kylmä ole että ihan paksua toppahaalaria tarvisi. Mä kyllä optimistisena ainakin toistaiseksi ajattelen että käytetään sitä äp:n haalaria sitten kylmimmän talven ajan, käärii hihoja ja lahkeita tai laittaa vaikka solmuun, jos ovat niin pitkät :grin Mutta saa nähdä sitten käytännössä...
 
Meillä on kauheasti lahjoituksena saatua vaatetta, mutta en ole vielä niitä ihan ajatuksella käynyt läpi... Aloitettuani vaatteiden setvimistä tuli kyllä ihan uudenlainen ahdistus siitä, että enhän mä tiedä yhtään, mitä sille lapselle puetaan päälle saatikaan sitä, että osaisin tässä vaiheessa ennustaa syksyn säitä tai vauvan kokoa... Tai arvioida kuinka nopeasti vauva kasvaa talven aikana...

Yritän kyllä suosia yhteen sopivia vaatteita ja luottaa kertospukeutumiseen, jolloin ei periaatteessa tarvisi ihan joka kaudelle omaa haalaria eri toppauksilla. Ja aina voi koko paketin kääriä vielä makuupussiin ja peittoihin... Eikös niin...?? Onneksi kuitenkin tukijoukkoja löytyy aina puhelimen päästä, joten voin sitten sään mukaan kysellä ohjeita. :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla on 3 muosipussillista vaatteita, mutta ne on vasta pesty ja silitetty. Viikonlopun aikana pitäisi alkaa käymään läpi koon mukaan.....tulee hiki pelkästä ajatuksesta :grin Oon siis ostanut ystäviltä käytettynä suurimman osan ja muistaakseni kokoja on 50-74 tällä hetkellä. Uutena oon ostanut ihan pari yökkäriä ja yhen karvasen&korvallisen haalarin. Tuon järkkäilyn jälkeen voi sit paremmin miettiä tarviiko etenkin pienempiä lisää kun niille varmaan enempi käyttöä alkuun. Sen verran oon vaatteita käynyt läpi että myssyjä ja sukkia on varmasti jo liikaakin ja bodyja ja yökkäreitäkin reilusti. Toivottavasti en oo ostellut suurimmaksi osaksi vain paria kokoa vaan saan noista useammalle kuukaudella vaatetusta, muuten voinkin sit vaihdella muruselle vaatteita ilman syytäkin monta kertaa päivässä että kaikille tulee käyttöä. Lisä jännitystä tuo eri merkkien koko vaihtelut ja pesemisestä aiheutuneet kutistumiset...pääsen siis ihan todella vertailemaan kokoja keskenään ja sen mukaan sitten laittelemaan niitä kasoihin. Mies on jo pari kertaa toppuutellut ystävien intoa myydä heille pieneksi jääneitä vaatteita, etenkin nyt kun sukupuoli on meillä mysteerinä jälleen.

Mulla ei oo minkäänlaista haisua paljonko mitäkin ois hyvä olla, neuvolasta sain kyllä listan millä ois hyvä aloittaa.
Ihan pieniä (alle 50cm) en todennäköisti osta ollenkaan, niitä sit kerkiää pyytää vaikka sairaalasta käsinkin muita hankkimaan. Sokereiden takia kuitenkin on pieni pelko että ihan niin pientä murua ei olla saamassa.
Vastauksestani ei tainnut kauheesti olla hyötyä mutta voin kertoilla vaatetilannetta kartoituksen jälkeen, jospa siihen sitten saisi jtn vinkkejä itsekin.
 
Olenpa ollut tässä välissä vähän 'lomalla' täältä foorumilta. :D

Meillä esikoinen oli syntyessään 52cm ja nuo 50cm vaatteet eivät montaa viikkoa mahtuneet hänen päälleen, joten en niitä juuri ostanut silloin (enkä ole ostanut nytkään!) :wink Pikkuveli on ollut joka mittauksessa isompi kuin isoveljensä oli samoilla viikoilla, että saapi nähdä minkä kokoinen "pikku"veli sieltä tuleekaan. :D

Ostin tällaisen Tutan 62cm untuvahaalarin alennusmyynneistä. :) Muuta talvihaalaria en ole vielä hankkinut. ImageUploadedByVau Foorumi1406362613.241710.jpg


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Täälä on kaappi jo melkein täynnä vauvalle vaatetta vaikka ite ei olla ostettu ku muutama hassu vaatekappale. Tosi paljo saatu tutuilta. :) Sellasia "pörrö" haalareita on jo useampi kappale, varmaanki tulee niitä käytettyä alussa jos ei oo kovin kylmät ilmat lokakuussa. :) Isolta kyllä vaikuttaa äippäpakkauksen haalari ja muutkin vaatteet. Vaatteita pitäs kyllä järkkäillä vähä kokojen mukaan niin ois perillä itekki mitä on ja mitä tarvis ostaa. Varmaan tulee ostettua sitte vauvan synnyttyä enempi, nyt on tosiaan jo niin hyvn noita vaatteita. :)
 
Ootteko huomanneet eri merkkien välillä vaatteissa miten isoja kokoeroja? Tai onko muuten mielipiteitä eri merkeistä, laadusta yms?

Mä olen ostanut esim. 56-senttisiä uutena h&m:ltä ja name it:ltä, ja nuo h&m:n vaatteet on kyllä paljon pienempiä! Ja puolipotkarit on jotenkin oudon kapeita ja pitkiä, pituus varmaan kyllä vastaa kokoa, mutta ihmetyttää kun vyötärö on niin kapea ja niissä on niin tiukka resori, että mietin että onkohan ne kovinkaan mukavia päällä jos on kovin tiukkoja mahan kohdalta... :confused: Sitten tilasin h&m:ltä yhdet 50-senttiset bodyt ja puolipotkarit jotka hain tänään postista, ja ne on kyllä huimasti pienemmät kuin esim. nuo äitiyspakkauksen 50-senttiset :eek: Mietin että kannattaakohan niitä pitää ollenkaan vai palauttaisko... onkohan ne niin kääpiökokoa että on pienet jo vastasyntyneelle? (-tietty riippuu siitäkin minkäkokoinen vauva on syntyessään...) Ja sit vielä mietin kun ostin 56-senttisen ohutvuorisen ulkohaalarin, jolla olis tarkoitus pärjätä ensimmäiset 1-2 kk kunnes tulee pakkaset ja tarvii kunnon toppahaalaria, että onkohan sekin liian pieni ja pitäiskö vielä vaihtaa 62-senttiseen... aargh! Olis niin paljon helpompaa kun olis se vauva jo tässä, että vois sovitella noita kokoja.... :grin
 
Niiskumuikkunen: Äitiyspakkauksen suomalaiset vaatteet ovat vähän isompaa mitotusta mielestäni. Ostaessani sen Tutan haalarin (kuva tässä treadissa aiemmin), niin muistin, että Tutan vaatteet myös reilua mitoitusta. On tosiaan vähän hankalaa ostella vaatteita, kun ei tiedä minkä mallinen lapsi on. Esim.
juuri mainitsemasi H&M:n ja Name
It:n vaatteet ovat myös mielestäni tosi kapeita, eli hieman 'tuhdimmalle' vauvalle varmasti tukalia.. Esim. Marimekon bodyt ja paidat ovat puolestaan reilua mitoitusta myös leveyden suhteen. :wink Eivät nimittäin oikein näyttäneet hyviltä hoikan esikoisen yllä.

Paljon on kiinni siitä milloin/minkä kokoisena vauva syntyy. Esikoinen oli 3,7kg ja 52cm. Neuvolan terkka oli sitä mieltä, että 'yleensä' seuraavat lapset ovat isompia. Toki mistä sitä ikinä tietää. Jos hän päättääkin syntyä vaikka reilusti etuajassa.. Ainakin KappAhl ja H&M myyvät 44cm-vaatteita..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Muokattu viimeksi:
Mäkin huomasin, että äityispakkauksen vaatteet oli aika reilua mitotusta. Name it:in bodyt taas tosiaan aika kapeita myös mun silmään, H&M:n vaatteissa en oo huomannu mitään erityistä. Mutta ei kai sitä esikoisen odottaja huomaakaan, ennen kun pukee pientä.. :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Musta just Tutat yms kotimaiset on suurta mitoitusta ja juurikin leveyssuuntaan niin, että meidän hoikka tyttö ei ole niitä juurikaan voinut käyttää. H&Mn vaatteet vastaa mun mielestä kivasti kokoaan, mutta ne halvat monen bodyn paketeissa olevat bodyt venyvät aikalailla: 56 senttisiä käytettiin vielä ainakin 62 senttisten kanssa samaan aikaan ellei pidempäänkin. Tietty jos on pullukampi vauva, ei varmaan mene niin pitkään.
 
Tajusin tässä, ettei meillä ole muuta kuin toppahaalari ja äp:n haalarit. Vissiin joku ohuempi tarvis syksylle vielä hommata..?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mäkin oon ihan ulalla nyt noiden haalareiden kanssa. Kun äp:n haalarit on niin isoja.

Hankinnoista vielä ylipäänsä sanottava, että ihanat tutut on auliisti tarjonnut tavaroitaan mutta hinnoista kun puhuu niin todella monet sanovat että "sano sä paljonko haluut maksaa". Raivostuttavaa! Sillon ku jotaki myydään ni sitte kerrotaan hinta kans! Tosi epämukavaa alkaa toisen puolesta hinnoittelemaan.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top