Vaatehankinnat ja syysvauvan vaatteiden tarve

Niiskumuikkunen

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lokakuunmammat 2014
Elomammat 2017
Tuntuu että monella alkaa olla jo suurin piirtein kaikki hankinnat vauvaa varten tehty, ja mä ostin vasta nyt viikonloppuna ensimmäiset vaatteet :eek: Jotenkin olen niin peruspessimisti, että en ole uskaltanut alkaa tehdä mitään hankintoja kovin aikaisin, että jos se vielä meneekin kesken tai jotain... mutta kai se on pikku hiljaa uskallettava, ettei jouduta alastonta vauvaa synnäriltä kotiin tuomaan... :grin

Ensikertalainen on jotenkin vähän hukassa sen kanssa, että miten paljon ja millaista vaatetta kannattaa vauvalle ensimmäisiksi kuukausiksi ostaa... Joten kaipailisin vähän mielipiteitä ja vinkkejä (etenkin teiltä kellä on jo lapsia ennestään), että miten paljon esim. jotain bodyja ja potkuhousuja ym. perusvaatetta tarvitsee? Ja mites nää meidän lokakuiset jotka syntyy kun ilmat alkaa olla jo suht viileitä... tekeekö esim. joillain lyhythihaisilla bodyilla mitään, vai kannattaako ostaa pelkkiä pitkähihaisia? Entäs joku ohut haalari ihan ensimmäisille kuukausille, kun nuo äitiyspakkauksen haalarit taitaa olla niin isoja että nää loppuvuoden vauvat lähestulkoon hukkuu niihin vielä syksyllä/ alkutalvella?

Paljonko olette hankkineet ihan pientä vaatetta? Itse ajattelin että en osta ihan 50-senttisiä varmaan ollenkaan, äitiyspakkauksessahan tulee ne parit bodyt ja potkuhousut, mutta ne jää varmaan ihan muutamassa viikossa pieneksi, joten olen itse ajatellut ostaa suoraan 56- ja 62-senttistä. Ihan pienellä vauvalla tuskin haittaa jos hihat tai lahkeet on alkuun vähän pitkiä, voihan niitä kääntää alkuun, ja eivät jää sitten heti pieneksi. Neuvolan jossain oppaassa taisi olla joku ostoslista missä suositeltiin hankkimaan 3 kpl perusvaatteita (esim. just bodyt/housut) kutakin kokoa, mutta tuntuu jotenkin hirmu vähäiseltä! Varmaan muutama kpl enemmän ei olis liikaa... :) Entäs lämpimämpää sisävaatetta, pitkähihaisia collegepaitoja ja housuja, neuleita yms? Tietysti riippuu varmaan paljon asunnosta, sisälämpötilasta yms, ja sitten taas syksyn ilmoista että paljonko ulkoillessa tarvitsee haalarin alle vaatetta, ja kokeilemallahan se varmaan selviää että milloin vauvalle tulee kylmä ja milloin kuuma, mutta vähän olis mukavaa kuulla muiden ajatuksia!
 
En minäkään ole tehnyt vielä mitään suuria hankintoja. Kaikki on mennyt raskaudessa todella hyvin ja lokakuu tulee varmasti pian. Meidän kämppä on niin pieni, että tuntuu tyhmältä täyttää nurkkia vielä suurella määrällä tavaraa. Äitini toi Suomesta joitain vauvanvaatteita ja nyt minulla on myös kämpässä lipasto vauvanvaatteille. Niitä on kiva katsella ja miettiä tulevaa.

Ajattelin alkaa tilaamaan jotain vauvanjuttuja netistä elokuussa. Olen jo varma siitä että tilaan meille katosta riippuvan vauvankehdon Hollannista. Luotan jotenkin siihen että olen tosi liikuntakykyinen loppuun asti ja voin vielä kierrellä kaupoissa myöhemminkin. Tsekkailen tosin aina välillä mitä vaunuja jne on myynnissä netissä esim Berliinin craiglistillä.
 
mä kuulun siihen kastiin, että mulla pursuaa jo kaapit tulevan neidin vaatteista. Haalareitakin on jo 7 ! ON vk, toppa, fleece, nalle haalaria ja oon ostanu sen 2015 vuoteen saakka haalaritkin:eek::oops::grin
en siis ole tarkoitukselle niitä metsästellyt, vaan oon ostanu, kun on vastaan tullut ihania, hyviä ja halpoja :)

eilen käytiin keskisille, niin ostin marimekon unikko tutin ja narun sekä vaunuihin hyttyssuojan. :)
 
IMG_20140707_093157.jpg Löysin tämmöset haalarit, koot 60 ja 62. Saavat pukeutua näihin ennen kuin pakkauksen haalarit on sopivat :)
kummassakin on vuori puuvillaa, ei hiosta niinkuin fleece helposti tekee.
Lyhythihasia bodyja en aio ostaa yhtään, vaikka helteet jatkuisikin :grin en niin pientä t-paitaan pukisi..
Meidän vaatevarasto koostuu aika pitkälti legginseistä ja paidoista, sitten isommat koot on verkkaria ja hupparia.
 
Mä oon myös jättänyt väliin kaikki lyhythihaiset. Nyt oon ruvennu miettiin jotain tollasta Mymmen hankkimien tyylistä ohutta haalaria kotiutumista ja ihan ekoja viikkoja varten. Muuten on pääasiassa bodyja ja pitkiä housuja, unihaalareita..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä esikoinen sai lahjaksi niin paljon, lähinnä 62-senttisiä, vaatteita ettei niitä olisi itse lainkaan tarvinnut ostaa. Enkä kyllä muutenkaan montaa vaatekappaletta ostanut etukäteen kun äippäpakkauksesta tuli joitain ja lahjaksi just tuli tosi paljon. Sekin tietty varmaan riippuu kuinka paljon läheiset haluaa ostella. Meille osteli lahjoja sellasetkin ihmiset, joita en edes itse tunne, esim. anopin työkavereista muutama :D Mutta siis suht vähällä pärjää ekat pari-kolme kuukautta kun ei ne niin sotke, puklailee vaan, mutta meilläkin aina harso oli siinä mukana. Toki sit ostelin kun tuli jotain ihania vastaan, mut pääasiassa vast 68 kokosia piti ihan urakalla ostella kun sen kokosia ei ollut lahjaksi tullut. Esikoinen syntyi syyskuun alussa. Oli suht lämmin silloin mut pitkähihasilla bodyilla mentiin, et en ostais kyllä lyhythihasia vielä niin pienelle.

Nyt tokalle en oo ostanut viel mitään. Esikoiselta saa joitain vaatteita, mut kun en tiiä onko tää tyttö vai poika ni en oo oikeen osannu alkaa noit esikoisen vaatteita viel käymään läpi, et mitkä haluan hänelle ja mitä en. Semmosia nallehaalareita meil on pari ja ne siihen alkuun varmaan menee kun sopivat kummalle tahansa. Täytyy sovitella tota esikoisen äitiyspakkaushaalaria, et onko sopiva nyt ekana talvena vai ihan liian iso. Esikoiselle se oli just sopiva sillon, mutta tää tulee melkeen 2kk myöhemmin syksyllä ni ei välttämättä oo. Ja pakkaustahan meil ei nyt oo tulossa, mut sillä rahalla saa kyllä vaatteita ihan hyvinkin kun osa on jo ennestään.
 
kävin tänään kaupungilla shoppailemassa ja kävin Lindexissä. Olin kyllä niin pettynyt niiden valikoimaan. Siellä ei ollut mitään kivaa. Ennen oon tykännyt hirveesti niiden vaatteista ja vauvoilekin tosi ihania. Nyt ei mitään omaan makuun sopivaa.
 
Kiva kun tällänen ketju saatiin pystyyn..ite tuolla jo kyselinkin mahdollista listaa kaikista hankinnoista mitä pitää pienelle tehdä...enkä nyt siis tarkota vaan vaatteita vaan kaikkea...Olisi kiva kun joku olisi listannut edes osviittaa antavan listan joskus..:)

Ite oon pettyny kauppojen valikoimassa lähinnä siihen, että neutraalia vaatetta on melko vähän, ellei sitten halua ostaa kaikkea valkosta, sitä kyllä löytyy...Samoin oon pettyny myös siihen, että todella vähän on kietaisubodeja missään kivoissa kuoseissa...Itse kun ainakin suosin niiden ostoa pikkuiselle kun huomattavasti helpompi pukea kuin normaalit bodyt, mutta tosiaan kuoseissa ei paljoo valinnanvaraa oo..:/

Ite en oo hankkinu ku yhen asun 50cm, jonka meinasin ottaa laitokselle 56cm kaveriksi, jos sattuu kaveri olemaan pientä kokoa..muutoin oon hankkinu 56cm jonkiverran ja 62...mutta siis vaatetta ei kyllä hirveesti oo vielä hankittuna...Ja talvihaalaria ajattellin ite hankkia ja jotain nallehaalarin tyylistä, koska äippäpaketin haalari tuntuu olevan niin julmetun iso...
 
Onko joku täällä, jolla jo on lapsia siis, oikeasti skipannut 50 senttisten vaatteiden yli? Meillä esikoinen oli syntyessään just sen 50 cm ja silti kyseisen kokoset vaatteet oli valtavia! Saatiin lahjaksi yksi vaatekerta koossa 44 (vai mitä ne on) ja sitä käytettiin ekat pari viikkoa tosi ahkeraan. Nopeastihan nuo kasvaa, mutta kyllä noi keskikokoiset vauvat mun mielestä hukkuu alkuun niihin 56 senttisiin vaatteisiin. Mitäs muut on mieltä?

Toi lista, jonka Elllanen linkitti on musta tosi hyvä!
 
Meil ol 53cm pitkä toi poika, eli periaattees oltais voitu skipat ne 50-senttiset, mut käytettiin me niit joku pari viikkoa 56-senttisten rinnalla :)
 
Mulla molemmat lapset ollu 49cm pitkii ja harmittelunin monet kerrat kun en ollut silloin ostanut 50cm vaatteita yhtään :/
56cm kokoisista piti kääriä hihoja pitkän aikaa, joten itse olen jo nyt ostanut useamman bodyn koossa 50cm :)
 
Esikoinen oli syntyessään 50cm ja kyllä oli sen koon vaatteet käytössä ja ihan hyvän tovinkin. Aina ollut rakenteeltaan muutenkin hoikkeliini..
 
Meillä on ennestään vaan tyttöjen vaatteita niinpä olen jo muutaman hankinnan tehnyt ja ostanut vaatteita jotka sopivat pojalle. Ostin juurikin niitä 50cm vaatteita, koska meidän vauvat ovat aina olleet alle 50cm syntyessään. Meidän 3v neiti oli syntyessään vaivaiset 45,5cm :) Ostin kietaisubodeja, puolipotkuhousuja, kokopukuja, sukkia ja lakin. Jonkinlainen ulkopuku täytyy hankkia +siihen tossut, hanskat, lakki mutta niitä katon sitten syksymmällä.
 
Okei, eli kyllä niille 50 cm vaatteille sitten ilmeisesti useimmilla vauvoilla on käyttöä! Taidan ehkä sittenkin ostaa jonkun bodyn ja housut äitiyspakkauksen lisäksi :) Aiemmin muistan vaan kuulleeni pariltakin äidiltä että 50-senttiset on olleet tiukkoja jo suunnilleen synnäriltä lähtiessä, mut ehkä se nyt ei sitten niin hirveän tavallista olekaan :grin

Kiitos Elllanen linkistä!
 
Minkä kokoinen toppahaalari kannattaisi ostaa? Vai pitäisikö ostaa useampi eri koissa? Ja pääseköhän sitä äitiyspakkauksen haalaria käyttämään ollenkaan?

Ollaan jonkin verran osteltu ihan perusvaatteita, mutta esim sukat puuttuu kokonaan. Onko vauvan sukkien koko 13-15? Kokotaulukot näyttää keskenään vähän eri tuloksia.



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ainakin H&M:llä oli sukkia kokoa 11-13, joten olettaisin sen olevan se pienin koko.

Haalarin oon ajatellut toppaversiona ostaa sellaisen, joka menisi sitten koko ensimmäisen talven. Onhan se varmasti alkuun hieman iso, mutta en koe tarpeelliseksi ostaa montaa yhdeksi talveksi.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä ostin reiman 62-kokoisen untuvahaalarin/pussin ja kokeilin sitä 5kk ikäiselle ystävän vauvalle, sopi vielä hyvin, kokeilin myös n kk ikäiselle pikkuveljelleni, ei ollut ihan hullun iso... Lasten koothan vaihtelee mutta päädyin tuohon. Pitäisi mennä siis lokakuusta helmikuuhun... :)
 
Meidän esikoinen on syntynyt myös lokakuussa ja se äitiyspakkauksen haalari olisi ollut sopiva juurikin kesällä eli ei käytetty ollenkaan. Ja ainakin 2011 äitiyspakkauksen 50 senttiset vaatteet vastaa kaupasta ostettuja 62 senttisiä. Muutenkaan ei kannata tuijottaa niitä koko merkintöjä vaan katsoa ennemmin silmällä ja verrata muihin vaatteisiin, ne koot heittää meinaan ihan älyttömästi. Me käytettiin esikoisella lyhythihaisia ekan kerran vasta seuraavana kesänä. 50 senttise vaatteet meni mei llä ehkä noin kuukauden. Vaatteita tarttee just sen verran kuinka usein jaksaa pyykätä, meillä oli noin 10-15 bodyä/houduja kokoa kohden.

Tässä nyt muutamia juttuja, mitä tuli esikoisen vauva-ajasta mieleen :)
 
Takaisin
Top