Unirytmi

Meillä nukuttiin aina ennen vaunuissa päikkärit mutta nyt on siirrytty sisälle nukkumaan kun ei pysy vaunuissa enää paikallaan. Eilen mentiin yhdillä päikkäreillä :wideyed: en ymmärrä miten toinen jaksaa, heräs päikkäreiltä puol 2 aikaan ja nukkumaan meni yöunille puol 9!
 
Mun mielestä vaunuissa ei tartte olla turhaa tilaa, siellä möyrii muutenkin ihan tarpeeksi.. Vauvat nukkuu yleensä jalat koukussa, joten ei pituussuunnassakaan tartte kauheesti olla tilaa. Vaihdoin vasta tän kuun alussa kovan vaunukopan pois. Oli jo siis todella ahdas. Nyt nukkuu vaan rattaissa selkänoja niin alhaalla kuin mahdollista. Meidän vaunuissa ei mene ihan vaakatasoon asti, mut riittävästi kuitenkin. Esikoinen veteli noissa samoissa rattaissa parhaimmillaan 4 h päikkäreitä putkeen. Noh, se herra ei sit nukkunutkaan öisin. :)
 
Meillä neiti mahtuisi edelleen hyvin vaunukoppaan, mutta se ei oo enää aikoihin ollut käytössä, rattaissa nukkuu kaikki päikkärit, selkänoja on ihan vaakatasossa.
 
Meilläkin nykyään rattaissa selkänoja alhaalla. Pysyy luotettavammin paikoillaankin herätessään, koska rattaissa valjaat.
 
Meillä myös vaunut jo melko pienet ja poika samaa kokoluokkaa. Lisäksi pelottaa, että koska keksii kiikkua laidan yli, kun herää. Viimeistään sitten, kun täytyy alkaa paksumpia talvikamppeita pukemaan päälle, niin täytyy vaihtaa koppa ratasosaan. Sen saa onneksi ihan makuuasentoonkin ja plussana valjaat, joilla pysyy sitten kyydissäkin varmemmin.
 
En tiedä onko ihan kamalan kaukaa haettua, jos alkaisin pitämään "kirjaa" meidän arkipäivistä? Jos vaikka löytäisin jonku yhteisen tekijän vauvan huonosti nukkumiseen. Unikoulua en uskalla edes ajatella, tosin minun pitäisi perehtyä itsekkin siihen paremmin.Nyt taas kaksi iltaa ollut ihan tuskaa toi nukuttaminen. :BangHead Ootteko huomannut että onko esim. hoidossa oleminen vaikuttanut teillä nukuttamiseen? Tai jostain syystä muuten poikkeava päivärytmi?
 
Iituliina, Babyidean sivuilla oli hyviä vinkkejä aiheeseen. Ja kannattaahaan sitä kirjaa pitää, niin tietää sitten mikä voisi vaikuttaa :)

Meillä iltapuuron aloitus on pitkittänyt yöunille nukahtamista..mutta ehkä se siitä tasaantuu ja olen kellosta ottanut huvikseen aikaa, niin nyt menee 20min. Kunnes nukahtavat.

Mä voisin koska vaan jakaa jollekin vanhemmalle, joka haaveilee kaksosista, omien vauvojen päikkäreille nukuttamisen. Sanoisin että good luck! :grin Nukkuvat kyllä kun nukahtavat (pari tuntia) mutta voi sisko, sinä ihana leikkikaverini, nyt riehutaan ja jutellaan! Baila Baila! :smiley-bounce005:dance018Äskenkin riehuvat niin, että toiselta lähti housut jalasta ja toiselta revittiin sukat ja sitten maisteltiin niitä yhdessä. Namsk!
 
Kiitos linkistä, käyn tutkimassa josko sieltä löytyisi meille apua. :) yritin etsiä sellaista Secret of the baby whispering-kirjaa suomeksi netistä, mutten löytänyt. En nimittäin jaksa enää alkaa englanniksi mitään lukemaan/ajattelemaan :laughing002
Ja sori, repesin aivan nauruun kun silmissäni kuvittelin noiden kaksosten leikkejä, vauhtia tuntuu riittävän :laughing002
 
Mä pidin alkukesästä kirjaa pojan nukkumisrytmistä ja jossain kohti muustakin aktiviteetista. Eipä siitä juuri apua ollut, kun en osannut tehdä sillä datalla mitään. Näki siitä kuitenkin sen, että päikkärit nukuttiin melko sekalaisesti. Unet parani lopulta lähes itsestään...

Ite oon huomannut, että jos yhtenä päivänä on nukuttu vähän heikosti, ottaa sen kyllä seuraavana takaisin.

Koitin sitä yösyöttöjen lopetusta/ unikoulua mutta lomailu ja muu vähän kusautti sen. Sen verran kuitenkin parani tilanne, että poika nukkuu nyt yöllä n. 20:30-04 ja herää sen jälkeen vielä pari kertaa ennen kuin noustaan ylös. Vielä, kun saisi ton aamun rauhoittumaan, olisin tyytyväinen.
 
Iituliina: Ei siitä päiväkirjan pitämisestä ainakaan haittaa ole. Sitähän voisi neuvolassakin tädin kanssa yhdessä tutkia. Neuvolassa toivottavasti osaisivat antaa apuja sen perusteella. Kyllähän se päivärytmi on lapsille tärkeä. Se luo turvaa, kun on tietty ennakoitavuus ja asiat tapahtuu tietyssä järjestyksessä. Ei mitään minuuttiaikatauluja pysty pitämään, mutta muuten huolehtii, että arki rullaa samaa rataa :). Aikuisen mielestä tylsää, mutta lapsen mielestä ihanaa :) :)
 
Joo ja en mä minuutti aikatauluja ikinä haluakkaan pitää. Riittäis kun noin-ajat sais kulkemaan. Ja kulkeekin silloin kun olen itse päivät vauvan kanssa. Mies kiikuttaa vauvan äidilleen hoitoon, jos olen omissa menoissa ja siellähän kaikki tehdään kuten ne itse haluaa, välittämättä mitä minä olen sanonut. Jos sanon että siihen ja siihen aikaan sitten kotiin hoitamaan iltahommat, niin voi venyä kahdella-kolmella tunnilla ja olikin sitten siinä se nukuttaminen. Ja taas seuraava päivä ihan "sekaisin". En tiedä johtuuko tuosta vai mistä esim. noina iltoina se nukuttaminen ja yö uni ei suju, mutta sais ainakin itselleen jotain varmuutta, hyvällä tuurilla. Eipä tuo iso työ ole nuo kirjata. Se että on jo 8 kk valvonut joka ikinen yö ja hoitanut vauvan joka ikinen yö yksin, niin alkaa jo painaa, yhtään kokonaista yötä en ole nukkunut varmaan 10-11 kuukauteen (raskauden loppuaika oli aika vähä unista :laughing002 ). Ok, toiset ei nuku kolmeen vuoteen yhtään yötä vauvan/lapsen kanssa kokonaisenam joten pitäisi kai olla valittamatta. :oops:
 
Ainakin se n varmaa, että jos hoitajat iltaa venyttävät, niin yliväsyneen lapsen nukkumaan saaminen on helvettiä ja vaikuttaa yön unenlaatuun varmasti. Joku jo aiemmin kirjoittikin ajatuksesta uni tuo unta ja samoin se rutiinien noudattaminen turvaa ja helpottaa rauhoittumista. Itse en vie lastani isälleni hoitoon kun ei kykene tekemään mitään mitä on sovittu. Musta on ihan ok jos tekee asioita vähän vaari tyylillä, mutta rutiineiden rikkominen ja suoranainen hölmöily saa aikaan sen, että vien lastani heille vain jos mummokin on kotona. Tosin meillä ei juurikaan ole ollut tarvetta hoidolle, mutta vähäisetkin kerrat on nyt sitten pannassa.
 
Kyllä meillä on älykäs poika. Juuri kun tuossa valitin, että kun ei enää nuku päikkyjä pinniksessä vaan vaunuissa, niin tänään sateisena päivänä nukkui päikyt omassa sängyssä. Arveli varmaan, että tämä äiti ei arvosta vaunuttelua sateessa. :rolleyes:
 
Suosittelen iltarutiinien vahvistamista ja rutiineista kiinnipitämistä. Meillä laitetaan nukkumaan joka ilta samalla kaavalla sekä samalla kellonlyömällä, eikä ongelmia yönukuttamisessa ole ollut aikoihin.

Meillä on horror-yö takana. Tai oikeastaan aamuyö. Normisti syötän pojan klo 5.30-6, mutta nyt pyysi tissiä jo ennen viittä. Ajattelin että pidän pääni enkä anna, ja siitähän se riemu sitten repesi :woot: Hyssyttelyä, silittelyä ja suoraa huutoa klo 4.30-6. Kuudelta sitten noustiin ylös, ja annoin tissiä sekä puuroa. Täällä sitä ollaan ylhäällä nyt sitten, saas nähä milloin tulee ekat päikkärit. Normaalisti herätään klo 7-7.30.
 
Meillä myös joskus tulee noita horror-öitä. Sit oon antanut suosiolla tissiä jos ei ole muu auttanut. Seuraavina öinä on nukkunut kuitenkin taas ihan normaalisti 8 h vähintään putkeen. Onneksi siis näin, ettei ole unikoulu mennyt hukkaan.

Toissapäivänä oli puhjennut ekat hampaat. Kaksi samalla rytinällä. Syytän niitä yöhuudosta :D
 
Meillä on alkanu tyttö nousemaan aikasemmin aamulla jonka myötä on menny päikkäriajatkin uusiks. Ennen oli helppo sopia menot kun tiesi suunnilleen miten nukutaan mutta enää ei mennä saman kaavan mukaan. Pitäs varmaan ruoka aikojakin vähän muokata jos tää aiempi heräily jää pysyväksi..
 
Meillä on tänään rytmi heittänyt häränpyllyä ihan kunnolla. Poika heräsi aamulla noin 5:30. Ei saatu häntä uudestaan uneen, vaikka selkeästi oli vielä väsy. Aamupuuron ja muiden toimien jälkeen kokeilin, jos hän menisi uudestaan nukkumaan. Puoli ysiltä nukahti. Menin itsekin nukkumaan tässä kohtaa. Kymmeneltä poika heräsi, otin kainaloon ja imetin. Poika nukahti ja samoin minä. Herättiin hieman ennen puoltapäivää! :eek: Poika nukkui siis melkein 3,5 tunnin päiväunet!? Nyt äsken, hieman ennen neljää, nukahti vielä toisille päikyille. En tiedä, kauan hänen tohtii antaa nukkua mutta viideltä tulee vieraita ja herää varmaan siihen viimeistään.

On muutenkin herännyt todella aikaisin nyt noin viikon. Katotaan, miten tän päivän nukkuminen vaikuttaa ensi yön uniin. Ainakin on hyvä sauma nukuttaa vähän myöhemmin, jos se vaikka auttaisi nukkumaan hieman pidempään aamulla.
 
Meena on ollut kohta viikon ihan räkäinen. Unet on ollu melkein koko kesän levottomat. Nyt nuhan vuoksi laitoin yöunille kylkiasentoon sitteriin. Ja se nukku!! Uniaika oli n.22-8.45. ja itki klo 23, jolloin rauhottui ihan sylillä ja klo 5 imetin.
Uskomattoman ihanaa!!
Niin tosiaan mä olisin voinut saada ekaa kertaa pitkään aikaan monta tuntia yhtäjaksoista unta, MUTTA... Mä nukahdin noin neljän aikaan. Voi samperi. Nukuin tunnin päiväunet eilen illalla 17-18, koska edeltävänä yönä herättiin tunnin välein. Ilmeisesti päiväunieni myöhäinen ajankohta sekoitti, enkä siks saanu unta.
Ja nyt tuo ihana muru nukkuu aamupäivän päiväunia, jolloin usein itsekin torkun, enkä mä taaskaan saa unta.
Ahdistus! Uupunut olo on, ja uni varmaan auttaisi. Prkl...
 
Mä en jaksa enää näitä unettomia öitä. Mä huomaan välillä että kädet vaan tärisee, eikä pysty muodostamaan järkeviä lauseita.
Ja olettehan huomanneet kuinka hyväksi vaimoksi väsymys tekee?? Mä oon ollut niin kovin empaattinen, energinen, viettelevä, kiinnostunut ja kärsivällinen viime aikoina...

Viime yönä loppui yösyöminen. Syliin otan kun kovin itkee, muuten silitän pinnasängyssä pikkukitinät. En ota viereen isoon sänkyyn, enkä puhu juurikaan.
Kuulostaako hyvältä reseptiltä?
 
Kuulostaa Anjuska hyvältä suunnitelmalta :) Noin meilläkii opetettiin poika nukkumaan yönsä paremmin. Nyt ehkä kuukaus menty sillee et 22 nukkumaan ja 06 saa aikasintaan tissiä. Yön aikana kerran tai kaks ähisee unissaan tai kääntyy mahalleen ja kiukku tulee, siinä on herätykset ennen kuutta. Jaksamista sinne Anjuska... tiedan tunteen. Kyllä se joskus helpottaa, hyvä sanoo ku itekkii ootan et millon tää väsymys helpottaa... mut parempaan suuntaan kuitenkii täällä tultu.
 
Takaisin
Top