Unirytmi

eevis4

Sukkela juttelija
Joulukuunmammat 2014
Joko on alkanut unirytmit pikkuisille muodostua?
Meillä menee vuorokausi suurinpiirtein näin: aamulla herätään 7.30-8.30 välillä,ekat torkut otetaan jo 9-10 jolloin nukutaan ehkä 30 min. Noin 11-12 laitan yleensä vaunuihin ulos ja on pitkien unien aika,Minea saattaa nukkua jopa 4 tuntia ulkona!
Kun hän sitten heräilee 15-16 niin on yleensä vähän pidempään hereillä ja sitten 18 aikoihin taas nukutaan lyhyemmät päikkärit. Illan onkin sitten paljon hereillä ja haluaa seurustella kunnes nukahtaa siinä 21-22 yöunille. Seuraava herätys onkin sitten 02-04 välillä yöllä ja taas herätään 7.30-8.30 uuteen aamuun :joyful:
Jotenkin ihanaa kun on jonkilainen rutiini muodostunut ja tietää milloin itku tarkoittaa väsymystä:)
 
Meillä on hyvin samanlainen rytmi kuin teillä eevis! Aamu-unet kestää yleensä tuntetoisen kun ulkoillaan esikoisen kanssa ja aamuyöstä on toinenkin herätys, mutta muuten aivan samat rytmit ja unien pituudet:)
 
Meillä ei ole vielä minkäänlaista rytmiä..paitsi illalla Ilona nukahtaa viimeistään klo 23 ja syö kahden-kolmen aikaan yöllä ja seuraavan kerran seiskalta aamulla. Muuten päivä meneekin ihan miten sattuu. Yleensä nukkuu tuon aamusyönnin jälkeen vielä pari tuntia, heräilee klo 9 ja sitten valvoo pari tuntia ja menee taas nukkumaan, mutta tänäänkin sitten mun yllätykseksi nukahti vielä ysin jälkeenkin tunniksi. Nyt sitten vasta nukkuu vähän pidempiä unia kun siitä kympistä on torkkunut kaksi kertaa. Todennäköisesti nukkuu vielä yhdet unet illalla (tai sitten ei :D) eli ei meillä mitään säännöllistä vielä ole, paitsi yöllä, mikä on mun mielestä hyvä juttu, että edes yö menee jo rutiinilla.
 
Meillä on nyt pari viikkoa nukahdettu illalla 21-22 aikoihin ja 02-03 herätään syömään. Seuraavaksi syödään noin viideltä ja seiskan maissa herätään. Aamupäivä menee yleensä seurustellessa ja 11 eteenpäin tyttö nukkuu välillä pidempiä ja välillä lyhempiä pätkiä. Illalla on hereillä useamman tunnin ennen nukkumaanmenoa.
Meillä nyt tyttö 7vkoa enkä ole vielä nukuttanut ulos. Missä vaiheessa olette laittaneet ulos nukkumaan? Meidän täytyy hankkia kylläkin ensin itkuhälytin kun meiltä ei takapihalta kuulu mitään sisälle.
 
Oon juuri aloittanut pitämään kirjaa pojan nukkumisesta. Ainakin viikon verran olisi tarkoitus kirjata nukkumisia muistiin ja katsoa, miten paljon poika nukkuu ja mihin aikoihin. Illat on meillä vähän ongelmallisia ja pitäisikin alkaa vähän tiukemmin noudattamaan iltarutiineja (tai kehitellä ne...), että saisi vakiinnutettua yöunille menon.

Kolmet tai neljät päiväunet nukkuu ja ne kestää yleensä 0,5-3 tuntia. Yöllä nukutaan suunnilleen systeemillä 3+3+2 tuntia tai 2+2+2+2. Yöunet aloittaa yleensä 20-00 välillä, joten vaihtelua löytyy. Ei ihan toimi, jos poika nukahtanut kasilta yöunille, kun sitten ei enää kukaan nuku viiden jälkeen. En kuitenkaan raaski herättää toista, jos on nukahtanut aikaisin (tai nukkuu pitkät päiväunet myöhään, alkuillasta).
 
Meillä aika sama kans kun Eeviksellä, paitsi auta armias, kun äiti erehtyi eilen käymään saunassa pojan nukahdettua ja otti sitten vielä yhen saunasiiderin, johan rävähti silmät auki ja pari tuntia piti kitinää kun "vain" pullomaitoa sai. Ei auta mikkään... otetaan seuraava saunasiideri kun ei enää imetetä, jossei jaksa tuota kitinää kuunnella. :laughing002 Tissille kun nukahtaa niin kiltisti, mutta pullomaidolle ei näköjään :laughing002
 
Lurua, mä aloin nukuttaa ulos kun Minea oli kuukauden vanha ja kelien salliessa tietenkin. Nyt on ollut loistokelit ulkona nukkumiselle :)
 
Meillä yöt menee aikalailla samalla kaavalla mutta päivällä ei voi kyllä puhua vielä rytmistä.
Yöt menee niin, että nukahtaa 21-22 välillä, herää syömään 1-2 ja seuraavan kerran 4-5 ja sitten ei enää nukutakaan kuin ehkä 10min kerrallaan, muuten tulee itkua ja kitinää sinne 7 saakka jolloin esikoinen herää ja aletaan aamutoimille.
 
Lurua, me aloitettiin 15min. vaunulenkillä ja seuraavana päivänä 30min, sit 45 min.että keuhkot tottuu ulkoilmaan. Sit ku olin tyttöjen kanssa käynyt pari viikkoa tunnin vaunulenkeillä, niin jätin pariks tunniks pihalle nukkuu jne.. eli aloitin hyvin varovaisesti.
Ulkoilulupa saatiin, kun 3 kilon raja meni rikki.
nythän tosiaan kelit on loistavat ja hyvin nukuttaa pihalla :)
 
Muokattu viimeksi:
Me on ulkoiltu kyllä kelloon katsomatta parin viikon ikäisestä ja kun kovat pakkaset loppuivat. Kantoliinassa pääasiassa aamupäivän ulkoilut kantotakin sisällä, niin olen helpommin itsekin tuntenut, että poika tarkenee. Vartavasten päiväunille nukutin (siis, että laitoin vaan vaunuihin ja laitoin ulos ilman mihinkään lähtemistä) vasta viime viikolla ekaa kertaa, kun päiväunet alkoivat olla niin olemattomia max. 30 minuutin pätkiä. Esikoisen kanssa olin tottunut aina tekemään pienen kävelylenkin nukuttaessani häntä ulos, joten en meinannut tajuta nukuttaa tätä vauvaa ulos, kun päiväuniaikaan ei voikaan lähteä ulos ja jättää isoveljeä yksin nukkumaan sisälle. Onneksi vauva kuitenkin nukhtaa vaunuihin helposti, ilman kummempia hyssyttelyjä, koska ensimmäisellä ulos nukutus kerralla nukkui 4 tuntia! :D poika siis ens viikolla 2kk.
 
Kaippa voin sitten uskaltaa kokeilla nukuttaa tytön jo ukos. Oon kyllä tosi huono miettiin aina paljon tälläsillä plussakeleillä kannattaa pukea pienelle päälle ja välillä tulee harrastettua pieniä ylilyöntejä, joten täytyy varoo ettei unet kärsi jos läkähdytän toisen :grin
 
Iituliina, ei se yksi siideri estä imetystä. Äidinmaidossa on promilleja saman verran kuin veressä, eli tuossa tapauksessa ei paljon mitään :)
 
Meillä nukutaan jo kolmatta viikkoa yöt oikein hyvin :) puolilta öin nukkumaan ja vauva syö neljältä ja kaheksalta, noustaan ylös vauvan unesta riippuen 9-11 aikaan. Yölläki herään siihen ko vauva hamuaa tissiä, laitan vauvale tissin suuhun ja jatketaan unia. :)
Päivät menee miten menee, joskus vauva nukkuu 3h vaunuissa ja lyhyitä pätkiä sisällä, joskus useammat vartin voimaunet eikä pitkää pätkää ollenkaan. Pääasia on että yöllä nukutaan ja äiti ei kärsi väsymyksestä! :) ❤️
 
Mitzi, niin mäkin oon ajatellut aiemmin ja sitten kuuntelin "niitä fiksuja neuvoja" ja siitä iskostu päähän että yksikin annos menee vauvaan moninkertaisena. Mutta nyt olen saanut "maalaisjärki" neuvoja kuunnella/lukea enemmän ja uskallan sen yhden ottaa jos siltä tuntuu. Suoraan sanottuna ketuttaa näin enskertalaisena nuo hysterisoivat neuvot joka hemmetin asiassa, mitä tässä on niitä saanut kuunnella, kaikkien noiden juttujen perusteella meidän vauva ei pitäisi olla enää edes hengissä, koska se olis jäänyt mun alle jo ekana yönä, kun perhe pedissä nukuttiin. Hoh hoijaa :excited001 Ja muistakaa että "vauvoja ei jätetä pöydän reunalle, kun se voi siitä tippua... ai jaa ,kiva kun kerroit kun en ite oo tuota tajunnut" :laughing021 :laughing021
 
Meillä nukutaan nykyään (tai kahden viikon ajan) yön läpi. Neiti menee nukkumaan 21-22:30. Tästä nukutaan siihen 05:00-06:30, sitten vedetään maidot naamaan ja nukutaan parisen tuntia. Taas syödään ja seurustellaan 12-13 alkoihin mennään vaunuileen ja sen jälkeen tyttö yleensä seurustelee sitten nukkumaan menoon saakka :)
 
Minea on oppinut nyt nukahtamaan iltaisin yksin omaan sänkyynsä :gen014 vien hänet viimeistään kl.22 ja jätän sinne, nukahtaa jo yleensä vartissa ilman maitoja ja itkuja :smug: siitä nukutaan sitten noin 03 ja siitä aamuun 07-08.
 
Mä olen myös muutamana iltana maitojen jälkeen vienyt Elman tuonne kehtoon nukahtamaan. Tai monesti hän on jo unessa tai ainakin melkein kun siirrän hänet, mutta kyllä hän aina havahtuu kun liikutaan. Ja silmät on auki kun kehtoon laitan, suukotan jja toivotan hyvät yöt. Sinne on nyt nukahtanut sitten itsekseen. Pitäisi myös päiväunille alkaa nukuttamaan tuonne kehtoon, tähän asti hän on melkein nukkunut tässä sohvalla jos ei ole vaunuissa.

Viime yö oli jotain aika kamalaa.. Noin 3 jälkeen ei nukuttu kuin pätkissä, imetin, annoin pulloa, hytkytin ja hyväilin ja ei ollut hyvä mitenkään. Yhtään ei väsyttäisi, eipä! No, tytöt on molemmat unilla niin voisinkin vähän torkahtaa... Jos luotan tuohon itkuhälyttimeen? Ja juu, loistava päivä aloittaa herkuton uusi elämä, väsymystä kun olisi niiiiiin mukava korjata kasalla sokeria, eiks vaan?
 
Meillä tyttö nukkui toissayönä 7 tuntia putkeen! :gen014 Viime yö menikin sitten vähän erilailla, kun uni ei meinannut tulla millään ja tissillä olisi vaan pitänyt olla kokoajan. Joskus 12 maissa nukahdin sitten itse tytön kukkuessa vielä tissillä ja kolmen maissa heräsin edelleen nukahtanut tyttö sylissä ja niska aivan jumissa kun olin nukkunut pää toista olkaa vasten. Loppuyön tyttö heräsi puolentoistatunnin välein syömään o_O No nyt hän on sitten aamun nukkunut kahdet pitkät unet ja minä oon rauhassa saanut siivota, jumpata ja syödä ruuan rauhassa. Onneksi ei väsytä kumminkaan, mutta toi niska on kyllä varmasti vielä monta päivää jumissa :sad001

Meillä tyttö ei nukahda omaan sänkyynsä, jos vien aivan heraillä sinne. Iltaisin syötän tytön ja sitten nostan nukkuvana sänkyyn, johon kyllä yleensä herää. Välillä kuuluu puolilin tuntia höpötystä sängystä ennen kuin nukhataa yksinään sinne. Tämä siis yleensä, välillä on tietty poikkeuksiakin, kuten viimeyönä. Päivällä tyttö ei kuitenkaan nukahda, jos herää sänkyyn laitettaessa vaan karjuu niin kauan, kunnes pääsee syliin. Päivisin muutenkin nukkuu yleensä sylissä ja pois siirrettyäni nukkuu max 15 minuuttia, kunnes herää. Sylissä nukkuu kyllä vaikka tuntitolkulla tai sitten autossa tai liikkuvissa vaunuissa. Välillä saattaa vahingossa nukkua pidemmän pätkän pihalla vaunuissa tai sohvalla, mutta herättyään kyllä haluaa hukatun sylittelyajan takaisin :p Niin ja isin syli harvemmin kelpaa nukkumiseen eikä muutenkaan tahdo siihen rauhoittua, paitsi jos mies jaksaa kävellä ympäri kämppää tyttö sylissä (ei jaksa minuuttia kauempaa). Mutta oma vikansa, kun ei ole tyttöä paljoa vaivautunut pitämään sylissä tai muutenkaan hoitamaan.
 
Oon kade teille joilla vauvat osaa nukahtaa yksin! Meillä ei toivoakaan. Omaan sänkyyn ei missään nimessä nukahda, vaan siirrän tyypin omaan sänkyynsä vasta kun on syvässä unessa. Mikäli havahtuu siirtoon niin nukutusrumba pitää tehdä uusiksi.. Ekan yösyötön jälkeen siirto omaan sänkyyn on lähes mahdotonta, joten nukkuukin loppuyön usein vieressä.

Nyt viikon ajan oon huomannu että tyyppi kaipaa nukuttamista myös päiväunille. Ennen nukahteli milloin minnekin ja heti kun väsytti. Nyt kitisee väsymystään niin kauan kunnes vien makkariin rauhottumaan ja nukuttamaan. Toissapäivänä oltiin liikenteessä päivällä useampi tunti ni tyyppi veteli siinä kunnon päikkärit (n. 5h) :rolleyes: Rytmistä ei voi meidän kohdalla puhua vielä ollenkaan. Jokainen päivä on hieman erilainen. Ainoa vakiohomma on että yöunille nukutan klo 22.30 (nukahtaa lähes aina viimeistään klo 23).
 
Takaisin
Top