Ultra- ja neuvolakuulumiset

Tänään käytiin toisessa neuvolassa rv 16+2 :) Paino sopivassa nousussa (7vk:ssa +1,2kg) joten turhaa sitä stressasin :D
Jännä oli kuulla eka kertaa vauvan syke, siellä se leissoni pyöri kuulemma hirveesti ku välillä karkas :happy090
rautalääkkeetki imeytyny hyvin ku hemo noussu 99:stä 116:sta :)
hyvä mieli on :happy093
 
Nuita ultria sais kyllä olla useampiki... Kauheen pitkä väli et näkee taas kultamurusen... :/
 
Itellä ollu niitä kyllä tiuhaan tahtiin :) mut sit kuukauden päästä ku on rakenne uä ni sit kyllä varmaa rauhottuu tahti..
 
Tänään oli neuvola lääkäri, vähän turhake käynti mut saipa kuulla sydänäänet kuitenki. :Heartred mikähän siinä on ku tuntuu et neuvolassa aina puhuvat jos vaikka noista harjotus supistuksista sanoin tai ku oli vti nii et jos tulee vuotoa nii sit ei mahds mitään.. Et nyt ku 2 km takana ennen tätä raskautta nii ne puhuu niiku tässä nyt edelleen vois käydä huonosti, vaikka kaikki hyvin. Lääkäriki oli et 20 viikon ultra on ihan hyvä kyl ja et tärkee käydä siellä et siel sit näkee onko kaikki ok. Mulla oli esikoisesta vti ja ei ne sillo pelotellu millään keskenmenoilla.. Tiedän kyl et mitä vaan voi sattua vielä aina synnytykseen asti. Mut ois kiva jos ei peloteltais ja turhaa huolta aiheutettais tuolleen kun muutenkin herkillä mieli :sad001 kuitenkin noista km jääny pieni pelko.. No meinaan kyl unohtaa nuo noiden höpinät, koska ei oo vuotoja ollu missää vaiheessa nii miks tässä nyt yhtäkkiä sit semmosii alkais tulla kun kaikki kuitenki niinku pitää vauvalla.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Masc: Onpa kyllä nuivaa... Hyvä että osaat jättää tuollaiset pelottelut omaan arvoonsa, vaikka ymmärrän hyvin, että ikävästi voi jäädä tuollainen kommentti takaraivoon kaihertamaan, vaikka kuinka järjellä ajattelisi, että syytä huoleen ei ole.
 
Tänään oli neuvolalääkäri, teki sisätutkimuksen ja kuunneltiin sydän äänet. Kohdunkaula kiinni ja kaikki niinkuin pitää, verta ei oo vuotanut yli 2vkon joten pääsen vihdoin uimaan, jihuu! :) istukan tilanne selviää sit rakenne ultrassa. Eli onko vielä kohdunsuun päällä. Ja yllätykseksi mulla on hiivatulehdus, ei vielä oo kerennyt oireilee. Vauvan syke oli 150. Kovasti lääkäri toivotti onnellista loppuodotusta, ja nyt pitäis vaan nauttii elämästä :)
 
Mulle tänään soitti neuvolan täti ja ilmotti et on löytyny viljelyistä streptokokki b. Eli antibiootti kuuri ja se sano et tää on aika yleinen vaiva. Nyt kun googlettelin nii eipäs ookkaan :sad001 Jäi vaivaamaan aikas paljon et mistä moinen nyt on tullu kun kolmessa ekassa ei oo moista ollu. Muilla löytyny samaa ja onko tää nyt paniikin aika?
 
Streptokokki b kantajuus on keskimäärin 10-30% raskaana olevista naisista. Ainakin Espoossa suunnitellaan jatkossa loppuraskaudessa streptokokki b seulontoja, jotta tarvittaessa voidaan synnytyksen aikana antaa ab äidille, jolloin suojataan vauvaa mahdolliselta infektiolta. Kyseinen infektio myös kuulemma uusii usein nopeastikin hoidon jälkeen, joten kantajuus saattaa jäädä vaikka olisikin raskauden aikana infektio olisikin hoidettu.

Mulla siis myös löytyi tuo steptokokki b, mutta ei edes nyt hoideta kun oireita ei juurikaan ole. Hoito tehdään kuulemma vasta jos oireita alkaa olemaan. Täytyy vaan huolehtii et synnärillä saa sitten ab synnytyksen yhteydessä.
 
Selviskö sulle Ruppuruusa mistä tuo on tullu? Mulle kun ei sanottu mitään siitä ja nyt todella häiritsee kun kolmesta ei ainakaan kukaan sanonu mitään et olis ollu.
 
mullakaan ei ekassa raskaudessa ollut tai ainakaan ei tiedetty olevan. Itellä epäilen bakteerin saaneeni ekan raskauden jälkeen kuukautisten alettua, kun hormoonit on sillon vielä aika sekaisin ja tuolloin on aika herkkä saamaan infektioita. Toinen infektioherkkä aika on imetyksen lopetus. Tarkkaa lähdettä ei varmaan kukaan osaa sanoa. Kyseistä bakteeria voi olla aikuisella nielussa, virtsarakossa, iholla ym ilman että aiheuttaa ongelmia. Eli siis aika tavallinen bakteeri kyseessä...
 
Tää siis eroaa esim. sukupuolitaudeista mm. siinä, että sukupuolitautien aiheuttajat tarttuu sukupuoliteitse, kun tämä voi tarttua ihan vaan vaikka jos itse pyyhkiessä paljaalla sormella hipasee.
 
Joo siis mulle sanottiin että voin vaikka itse lisätä punakynällä neuvolakorttiin merkinnän B-streptokokki inf. , että varmasti huomioivat synnärillä.
 
Kiitos vastauksista :) Eilen kun oli taas muutenkin herkkä päivä, niin tuli tunne et mä oon taas kerran maailman huonoin äiti kun tämmösen saanu :)
 
Mulla oli ekassa, mut se testattii vasta aika loppu puolella raskautta neuvolassa, synnytyksessä sit oli ab-tippa. Voikos se lähtee pois? Vai onko se sit aina jos se kerran on tullu..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla oli viime raskaudessa B-streptokokki ja sain tipalla antibiootin heti kun siirryin synnytys-saliin ja ennen synnytystä. Tässä raskaudessa otetaan streptokokki testi rv 36.
 
Tänää oli sitten neuvolatädin tapaaminen sekä eka lääkäri käynti :) Hyvin meni ja kaikki pitäisi olla ok. Hemoklobiinikin oli kuulemma ääreistä hyvä...147 :) Vauva ei ilmeisesti tykännyt yhtään sydänäänten kuuntelusta, koska mojotti kuuntelulaitetta koko ajan :p Lääkäri sanoi siihen, että mahtaako tulla poika kun näin vilkas tyyppi on kyseessä! Oireidenkin perusteella kuulemma vaikuttaisi pikku pojalta :Heartred No sen ehkä näkee kolmen viikon päästä kun on rakenneultra! En malta odottaa :)
 
Eiliset neuvolakuulumiset. Pissa puhdas, hb 110, mitta 31, verenpaine 118/66, syke 145. Mut sit sai lähtee synnärille pahojen supistuksien takia ja nyt ollaanki vuodelevos. Pienokainen on jo pää alaspäin tulos mut luojan kiitos kohdun suu on pysynyt kiinni.!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kävin ylimääräisellä pikaisella neuvolakäynnillä tänä aamuna, koska olo on ollut ihan kamala ja olen ollut todella huolissani pikkuisesta, kun liikkeet ovat yhtäkkiä vähentyneet huomattavasti. Pikkuisen syke oli kuitenkin 148 ja näyttää siltä, että mun istukka on siirtynyt ihan etuseinämään, mikä vaimentaa liikkeiden tuntemista huomattavasti. Rakenneultra on parin viikon päästä. Mutta huh! Onneksi kuului ihan selkeästi sydänäänet ja pikkuinen liikuskeli vilkkaasti mikrofonia vasten :)
 
Takaisin
Top