Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan

Mä olen kaupungin työntekijä ja meillä on sairaskassa, joka korvaa noita sairaalamaksujakin, mutta niitä taitaa olla nykyään harvassa työpaikassa. :sad001 En osaa muuten auttaa...
 
Mardu itse sain esikon odotusajalta sairaalapäivistä vauvan vakuutuksesta hyvityksen! Siis kun raskauteen liittyen kävin tarkkailussa/osastolla. Täähän toki riippuu vakuutuksesta, mut voihan sitä kokeilla..
 
mannikka, muuten olisin sieltä kysynytkin, mutta Op Pohjolasta tuli vakuutuspäätös hylsynä takaisin :sad001 Kuulemma syynä äidin terveydelliset ongelmat (mitkä, en tiiä: kuulemma ylipainoki voi riittää)..
 
Sairaalamaksuista kertyy aika äkkiä sievoinen summa, mutta onneksi on edes maksukatto. En osaa oikein sanoa, olisiko sossun lisäksi rahallisesti avustavia tahoja. Maksamista voisi ehkä kuitenkin saada jaoteltua useammalle laskulle, jos ottaa yhteyttä laskuttajaan. Kannattaa ainakin tiedustella erissä maksamisen mahdollisuutta elleivät automaattisesti inhimillistä. Aika monelle luulisi tekevän tiukkaa maksaa yllättävä useamman satasen lasku.
 
Ootteko muut vielä selvittäneet maksaako työnantaja isälle isyysloman ajalta palkkaa? Meillä mies vaihtoi kuukausi sitten työpaikkaa niin työnantaja ei maksa mitään. Ei siinä mitään, kun ajateltiin että kelasta saa kuitenkin. Mutta sitten tuli ylläri siinäkin että kela katsoo vuoden 2014 tuloja ja mieheni oli silloin työvoimakoulutuksessa, päivärahpihin vaikuttavia tuloja todella minimaalisesti. Kela maksaa siis ilmeisesti vähimmäiskorvausta 23€/pv :sad001
Saa nähdä voiko näin pienillä summilla olla kolmea viikkoa isyyslomilla. Onko muut ratkaisseet asiaa miten?
 
En tiiä, voiko tällaista asiaa täällä kysyä, mutta kokeillaan. Eli: olen nyt kolmatta viikkoa sairaalassa. Toinen viikko ihan muista syistä, mutta nyt siis taas siksi, kun supistelee ja kohdunkaula on pehmentynyt, lyhentynyt ja auki. Onkohan mistään mahdollista saada avustusta sairaalamaksuihin ja toimeentuloon yleensäkin? Muualta kuin sossusta siis?

Ainakin laskun maksaminen erissä voi onnistua, jos otat heti laskun saavuttua yhteyden laskuttajaan. Myös seurakunnasta saattaa löytyä jotain apua, jos kuulut kirkkoon.
 
Kultu: myös isyysraha kuuluu vanhempainrahan alle eli nekin voidaan hakea viimeisen 6kk tuloilla, jos ovat huomattavasti suuremmat kuin vuoden 2014 tulot. Tässä on vielä aika kattava linkki näihin vanhempainrahoihin: http://www.kela.fi/documents/10180/...1c93-dd68-4913-acee-1a5799e7fecc?OpenDocument

Meillä miehen työnantaja maksaa kuudelta päivältä palkan ja loput haettava kelasta. Näin oli jo esikoisen aikaan.
 
Juu, tuosta erämaksumahdollisuudesta kuulinki jo :) Aion huomenna soittaa varalta sossun tädille ja kysellä siltä. Tai kuulemma täällä sairaalassa on joku täti ihan niillä töin. Maksukatto on, mutta se on 691 €, mikä alkaa kyllä kohta varmaan tulla täyteen.. Ei vaan tulot päätä huimaa ku jäin tyyliin kahden viikon töissäolon jälkeen saikulle kahden vuoden opintovapaalta paluun jälkeen :/ Ja saikku kestää äitiysvapaaseen asti.
 
Muokattu viimeksi:
Selvittelin vähän tarkemmin maksukattoa, kun tajusin, että se saattaa tämän kalenterivuoden aikana tulla itselläkin täyteen. Edessä on vielä ainakin synnytys sairaalapäivineen ja syksyllä mahdollisesti leikkaus. Ainakin ksshp:ssä täytyy itse vahtia maksukaton täyttymistä, ja hakea erikseen kuittien kanssa sekä hyvitys mahdollisesta ylityksestä että vapaakortti loppu vuodeksi. Täytyy tulostella verkkopankista kuitit vielä, kun on poli- ja sairaalamaksujen ajankohdat jotenkin muistissa. Ihan untuvikko olo, kun en ole näitä asioita edes tajunnut pohtia aikaisemmin.
 
Mä käsitin tuolta ppshp: n sivuilta että täällä se vapaakortti myönnetään automaattisesti, kun maksukatto täyttyy. Siellä mainittiin että sen saamiseksi täytyy esittää alkuperäiset kuitit muun kuin ppshp:n maksuista.. Johan noista poliklinikkamaksuistaki kertyy helposti yli 100 €: en tajunnutkaan että ne ja käyntimaksutkin lasketaan siihen mukaan. Täytyy varmaan vielä varmistaa siltä sossun tädiltä.. Täällä on ilmeisesti eri osastoille eri tädit.
 
Seurakunta auttaa myös, vaikkei kuulu kirkkoon. Ota suoraan yhteyttä seurakunnan diakoniatyöntekijään, yleisimmin niillä on päivystysajat, jolloin puhelimitse selittää asiaansa ja saa ajan varattua varsinaiselle käynnille, jopa kotikäynnille. Pienemmillä paikkakunnilla voi diakonia olla kesälomalla heinäkuussa.
 
Mitä mieltä olette, tarvitseeko vauva tyynyä? En ole nähnyt (tai ehkä vain huomannut) tuttavien vauvoilla tyynytjä ja mietin, onko siitä jotain hyötyä/ haittaa?
 
Vastasyntyneillä ei saa olla tyynyä kehityksen kannalta. Joku ikäraja mielestäni siihen tyynyn käyttöön on. :-)
 
Kaveri kyseli että onko vauva jo kiinnittynyt/alhaalla. Hällä on 2 lasta, eka tuli kiirellisenä sektiona ja toinen pari kk etuajassa alateitse. Väittää että sektiota ei voi tehä jos lapsi on tarpeeks alhaalla, että hän ois halunnu sektion mutta lapsi oli nii alhaalla etttei sitä voitu tehä. Sano että kannattaa kysyä neuvolasta että onko se kiinnittyny, ku mulle pitäis tehdä sektio. Miltä tää kuulostaa teijän korvaan?
 
Äkkiseltään kuulostaa oudolta. Leikkaamallahan ne lapset saadaan ulos, jos joku menee alatiesynnytyksessä pieleen, vaikka ponnistaminen olisi jo alkanut. Mielestäni olen lukenut tarinan tai pari, joissa osittain ulos ponnistettu vauva on jouduttu lopulta leikkaamaan hätäsektiolla. Hirveän ahdistava ja pelottava ajatus, että kiinnittyminen tekisi leikkauksesta jotenkin mahdotonta. Mitä, jos tarvitseekin hätäsektion jne. Voi tietysti olla, että suunniteltua sektiota ei mielellään tehdä kiinnittyneille vauvoille, mutta täysi "ei voi" kuulostaa tosi pahalta.
 
Äkkiseltään kuulostaa oudolta. Leikkaamallahan ne lapset saadaan ulos, jos joku menee alatiesynnytyksessä pieleen, vaikka ponnistaminen olisi jo alkanut. Mielestäni olen lukenut tarinan tai pari, joissa osittain ulos ponnistettu vauva on jouduttu lopulta leikkaamaan hätäsektiolla. Hirveän ahdistava ja pelottava ajatus, että kiinnittyminen tekisi leikkauksesta jotenkin mahdotonta. Mitä, jos tarvitseekin hätäsektion jne. Voi tietysti olla, että suunniteltua sektiota ei mielellään tehdä kiinnittyneille vauvoille, mutta täysi "ei voi" kuulostaa tosi pahalta.

Mietin ite ihan samoja juttuja. Oikeestaan rupes vaan tympimään ku piti tulla pätemään tommosta, missä ei selvästikkään oo mitää ideaa :D mut tää tyyppi puhuu kyllä muutenki ihtensä hyvin usein pussiin ja liiottelee noita juttuja...
 
Mulle ainaki tehtiin sektio (hätäsellainen kylläki), vaikka vauva oli jo todella alhaalla (kohdunkaula auki 6 cm). Lääkäri sanoi että vauva oli vaikea saada ulos, koska pää oli jo niin alhaalla, mutta peppu edellä onnistui. Ja tarkoitus oli tehdä ensin sektio niin, että olen hereillä, mutta ei ollutkaan aikaa. Että en usko, että täysin poissuljettu vaihtoehto olisi!
 
Takaisin
Top