Turhat ja kivat lisävarusteet ;)

Jos pöydälle on tilaa, niin onhan siinä hyvin säilytystilaa. Meilläkin 1v3kk vielä käytössä hoitoalusta kylpyhuoneen pöytätasolla. Niitä kosteussuojia ainakin hyvä olla ettei esim. sohva oo sit pissassa joka kerta ku vaippaa vaihtaa:wink
Suurin osahan vauvatarvikkeista on enempi tai vähempi turhakkeita, mut kyllähän niistä osa on ihan näppäriä! Vain keinta varmaan sitte tietää mitä minkäki lapsrn kans tarvii. Eihän sitä ennen syntymää tarvi hommata välttämättä muuta ku vaatetta ja vaippoja(paitsi jos harrastaa vaipattomuutta:wink). Ehtiihän sinne kauppoihin lapsen synnyttyäki!
Kuitenkihan sitä aina kysellään odottavilta et joko kaikki hankinnat on tehty... niinku se nyt ois se tärkein valmistautuminen. Jos saa kaveteilta lainattua kokeeksi jotain nii kannatan! Ostaa sitte omaksi jos osoittautuu tarpeelliseksi.

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app
 
Oho :) Niin eihän sitä tosiaan voi yleistää.. Joissain oerheissä voi olla käytössä pitkäänkin.
Mä tykkään pukea lapsen sylissä, ja alle 2-vuotiaana olen pyrkinyt, että alkaisivat jo edes vähän pukemaan itse. Vetämään housua itse jalkaan yms. Ja varmaan lapsestakin kiinni. Meillä niin liikkuvaista sorttia, etteivät kyllä pysyisi hoitopöydällä selällään. Tai ylipäätään selällään missään :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meinasin kyllä hankkia hoitopöydän. Päivällä ehkä selviäisi ilman, mutta just yöllä ei oikein ole muuta paikkaa vaipan vaihtoon. Ei jaksa alakerrassakaan ravata. Pinnasänky siis ois tarkoitus olla meidän sängyn vieressä. Ajattelin semmosta lipastomallista niin saa samalla säilytystilaa. Ja toimii lipastona jälkeenpäinkin. :happy119
 
Mä kans kannatan, että lainaa ja kokeilee. Kaikkea ei tarvitse ostaa omaksi. Meillä on ollut lainapinnasänky joka kerta, mutta nyt täytyy tälle viimeiselle ostaa, kun ei ole keneltä lainata. Pinnistäkään ei hirmu pitkään tarvitse, siis välttämättä. Meillä on siirrytty n 1v 4kk iässä ihan tavalliseen täyspitkään sänkyyn. En ole koskaan ostellut montaa erimittaista sänkyä joka lapselle.
Ja niin paljon vaikuttaa kaikkeen perhetilanne ja asumismuoto yms.
Meillä makkarit yläkerrassa, joten siellä myös vauvan sänky ja hoitotaso yms.
Oleskelu ja leikkitilat taas alakerrassa, joten meillä ei ole millään mahdollista, että joka vaipanvaihdolla mennään yläkertaan ja jätän loppukatraan valvomatta alakertaan keskenään. Kyllä se vauva huolletaan ja syötetään siellä missä muutkin ovat. Lattialla, sohvalla, keittiön pöydällä, nurmikolla, vaunuissa. Riippuen siitä missä ollaan :)
Enkä joka kerrokseen meinannut pystyttää hoitopöytää tai vaipanvaihtopistettä. Vaikka voihan niinkin tehdä. Tiedän niitäkin, joilla on monta hoitopöytää eri puolilla taloa ja useassa vessassa :) Niin se kannattaa tehdä kun itsestä sopivalta tuntuu, vauvat ja lapset kyllä sopeutuu :)
Öisin se hoitopöytä/taso makkarissa on äärettömän kätevä, kun pienelle pitää monta kertaa vaihtaa vaippaa ja vaatetta yön aikana, kun maitokakkaa vaan tulee ja tulee :wink Ei tarvitse silmät sikkurassa kuoleman väsyneenä huutavaa vauvaa kuljetella ympäriinsä :)
Mutta on niitäkin vauvoja jotka nukkuu jo pienenä läpi yön, ettei tarvi vaippoja vaihdella, eikä syötellä :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Itse mietiskelin, että ostan kunnon hoitopöydän (siis jos ostamme) niin tori.fi käytettynä...
http://www.tori.fi/pohjois-pohjanma...velytuki_ja_hoitoalusta_12094101.htm?ca=2&w=1 tuo pisti silmään esimerkkinä.. Mutta sitten mietin , että ikeasta saisi yksinkertaisen ja huomattavasti pienemmän http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/20045205/ .
On niin paljon kaikenlaista vaihtoehtoa, että saa urakalla miettiä kaikkea. Onneksi pinnasänky tulee omalta kummitädiltä niin siinäkin sitten säästää..
Onko jotakin ehdotuksia teidän mielessä, minkälainen kannattaisi hoitopäydän sitten olla, jos sen hommaileepi? :) Esikoinen tulossa, niin mietin jos teillä mammoillla olisi niitä omia näkemyksiä asiasta yms :happy8
 
Musta olisi hankala, kun vauva on sivuttain. Mä tykkään että vauva on muhun päin. Helpompi nostaa, käännellä ja ottaa kontaktia. Tähän tyyliin:
[oAl2pkWJATTACH=full]2988[/ATTACH]


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 

Liitteet

  • ImageUploadedByVau Foorumi1403436891.690006.jpg
    ImageUploadedByVau Foorumi1403436891.690006.jpg
    56.3 KB · Katsottu: 34
Toi pinnasängyssä oleva taso olis kyllä hyvä, ei veisi niin kovasti tilaakaan sitten.... :cool:
 
Mutta säilytystilaa siinä ei ole, jos sellaista kaipaa. Meillä on kapea lipasto erikseen vauvan vaatteille.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä kuola valuen haaveilen Skip Hop Treetop Friends- leikkimatosta ja Tummanruskeasta Tripp Trapp- syöttötuolista. Ne olis ulkonäöllisesti ihanimmat! Nyt pitäis enään ruveta paskomaan rahaa...
Pinnasänky, sitteri, hoitopöytä, vaunut ja turvakaukalo on onneksi olemassa jo. Käytettyjä ovat, mutta kelpokunnossa onneksi.
Just sillä, kun suurinosa on muilta käytettynä saatuja, niin tekee mieli hankkia jotain OIKEESTI itselle mieleistä ja uutta, vaikka maksaisikin vähän normaalia enempi. Vaatteita olen jo ostellut. Enimmäkseen nettikirppareilta mieleisiä.
gym6-hres.jpg
 
Mutta säilytystilaa siinä ei ole, jos sellaista kaipaa. Meillä on kapea lipasto erikseen vauvan vaatteille.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi

No sitä se miekin mietin, että pitäisi sitten olla varmaan erillinen lipasto vauvan vaatteille. Mutta, jos on uudessa asunnossa enemmän kaappitilaa niin tuskin sitä silloin tarvitsen. :)
Ei nimittäin tässä pienessä 34neliön yksiössä voi olla kaks aikuista ja lisäksi kaksi kissaa + tuleva pieni nyytti :confused2

Anjuska86; mä löysin kans netistä ihanan sitterin, joka tärrää ja musiikkia kuuluu yms muuta kivaa, tekis kovasti mieli jo ostella, mutta empä taida kun sukupuolikaan selvillä edes:)
Yhet neutraalin väriset housut ennättänyt vain ostamaaan, arg sitä pidättelyä kun ei uskalla shoppailla!!

http://www.lastenturva.fi/tuote/mamas-papas-capella-sitteri-stars/5031672864954/ < voi , kun niin ihastuin :Heartred
 
Meillä on hoitopöytä käytössä vielä, Elli on tänään 9kk, mutta kun ei liiku vielä oikein mihinkään, niin vaipanvaihto on helppo suorittaa korkealla pöydällä - ei rasitu äidin jo valmiiksi kipeä selkä enempää. Me taas ei olla tuota oikeastaan ollenkaan tarvittu yöaikaan, ihan ensimmäisinä viikkoina taisin vaihtaa vaipan yölläkin kerran, mutta aika nopeasti se kyllä jäi kokonaan pois!

Sitteriä meillä ei ole ollenkaan, sen mitä on tarvittu vastaavaa, niin käytetty turvakaukaloa. Lattia on kuitenkin lapselle sylin jälkeen paras paikka, näin minulle on opetettu fysioterapeuttien toimesta. Leikkimatto on ollut kyllä kätevä, kun saatiin kaverilta lainaan.

Syöttötuolina meillä on tuo pähkinänruskea Tripp Trapp, ja siitä saatiin "kehuja" Ellin fysioterapeutilta, että on parhaasta päästä tuoleja. Tuohan menee ihan kouluikään saakka ruokapöydän tuolina, eli hintaansa nähden myös tosi pitkäikäinen. Sellainen menee siis hankintaan myös Nasu-Einarille. =) Tiedän, että toiset ei tykkää tuosta, on hankala istuin, jalkalauta, jalat vie liikaa tilaa yms. mutta meille ihan paras tuoli kuitenkin!

Meille tulee ensi kuukausiksi kehto nukkumapaikaksi pienelle, ja suunnittelin niin, että siinä vaiheessa kun kehto käy Nasu-Einarille pieneksi ja hänen tarvii siirtyä pinnasänkyyn, saa Elli sitten siirtyä omaan lasten sänkyynsä. Ei siis ole tarkoitus hankkia toista pinnasänkyä, ellei nyt ihan radikaalisti jotenkin tilanne tässä muutu...
 
Ei tullut itselle mieleenkään, että pinnasängyn päälle voisi hoitotason laittaa! :) Todella hyvä idea, varsinkin kun meilläkään ei oikein tilaa millekään hoitopöydälle ole ja pesukonekin on päältä täytettävä, joten siinä on tasoa vähän huono pitää.
 
Mun mielestä just nyt on hyvä aika ostella sukupuolineutraaleja juttuja! Ollaan varmemmilla vesillä keskenmenoriskin suhteen, muttei vielä tietoa sukupuolesta.
Mä kun haluan tämän vauvan jälkeen vielä lisääkin, niin ei ole järkevää hankkia kaikkia vaatteita ja tarvikkeita vain sukupuolen mukaan. Ei kuitenkaan tiedä, mitä sukupuolta seuraava natiainen on, joten kyllä ottais päähän jos nyt värikoodaa liikaa ja tuleekin seuraavaksi eri "merkkinen".

Olen muutenkin tosi paljon sellasta värikoodausta vastaan! Meille ei synny prinsessaa, eikä prinssiä...
Toki tietyt jutut kasvatuksessa vaikuttaa ja tyttö käyttää tunikoita, mutta poitsu ei jne., mutta ei läheskään puolien tavaroista tarvitse olla sukupuolisidonnaisia.

Mä haluan hoitopöydän vessan viereen, jotta pääsee kätevästi pyllypesulle, joten pinnasängyn päälle en hoitotasoa haluaisi. Lisäksi kyllä haluan että vaihtovaatteet on samassa kompleksissa, eikä pidä muualta hakee.
 
Mun mielestä just nyt on hyvä aika ostella sukupuolineutraaleja juttuja! Ollaan varmemmilla vesillä keskenmenoriskin suhteen, muttei vielä tietoa sukupuolesta.
Mä kun haluan tämän vauvan jälkeen vielä lisääkin, niin ei ole järkevää hankkia kaikkia vaatteita ja tarvikkeita vain sukupuolen mukaan. Ei kuitenkaan tiedä, mitä sukupuolta seuraava natiainen on, joten kyllä ottais päähän jos nyt värikoodaa liikaa ja tuleekin seuraavaksi eri "merkkinen".

Olen muutenkin tosi paljon sellasta värikoodausta vastaan! Meille ei synny prinsessaa, eikä prinssiä...
Toki tietyt jutut kasvatuksessa vaikuttaa ja tyttö käyttää tunikoita, mutta poitsu ei jne., mutta ei läheskään puolien tavaroista tarvitse olla sukupuolisidonnaisia.

Mä haluan hoitopöydän vessan viereen, jotta pääsee kätevästi pyllypesulle, joten pinnasängyn päälle en hoitotasoa haluaisi. Lisäksi kyllä haluan että vaihtovaatteet on samassa kompleksissa, eikä pidä muualta hakee.

Joo mä ainakin noissa rattaiden, sittereiden yms kohdalla ostan juuri neutraalia :d Ettei mitään "vauva on nyt poika , pitää olla sitä sinistä yms poikien väriä" o_O Mutta jotenkin tuntuu niinkuin "hankalalta" lähtee ostaan eesen sitä neutraalia vaatetta :oops: HM:n sivuilla olen innokkaasti kaikkea kivaa katsellut, mutta en oo vielä ostanut :D
Jotenkin tuntuu hurjalta ostaa tässä vaiheessa vielä kamalasti vaatetta, vaikka huomenna alettaan olemaan jo rv.14. Silti se ikävä tunne takapuolessa on, että menee kesken :sad001

Ja tuo, että hoitopöytä olis veskin viekussa-oon samaa miettinyt kanssa. Äitini vinkkasi, että kun meillä pitää ostaa pyykinpesukonekin sivusta täytettävä, että siihen päälle hoitoalusta ja puhasta vaaatetta ja tarpeelliset tavarat/asiat käden ulottuvilla.
Paljon mietittävää kyllä.:) Jos eka sen isomman asunnon hankkisin niin voisin jopa alkaa sitä tavaraa ostamaan. Meinaa yksiössä kaapit tursuta tavarasta ja avopuolison elektroniikasta... :computer012
 
Joo, toi pesumahdollisuus olisi varmaan hyvä olla hoitotason lähellä. Meillä aika huonosti saa tuohon vessan viereen mitään, joten vaihtoehdot jää säätää hoitotaso vessaan tai makuuhuoneeseen. Onneksi on vielä aikaa pohtia näitä vaihtoehtoja. :)
 
puapru:
"Meille tulee ensi kuukausiksi kehto nukkumapaikaksi pienelle, ja suunnittelin niin, että siinä vaiheessa kun kehto käy Nasu-Einarille pieneksi ja hänen tarvii siirtyä pinnasänkyyn, saa Elli sitten siirtyä omaan lasten sänkyynsä. Ei siis ole tarkoitus hankkia toista pinnasänkyä, ellei nyt ihan radikaalisti jotenkin tilanne tässä muutu..."

Suosittelisin vaihtamaan isomman lapsen jo aiemmin isompaan sänkyyn, jotta on jo siihen tottunut, ennenkuin pienempi ottaa omakseen pinnasängyn. Voi tulla suurikin haikeus/kateus/ärsytys jos tekee ihan "läpsystä vaihdon". Siis ainakin pari viikkoa eroa. Joillekin pinnasängystä luopuminen on ollut hieno juttu, mutta joillekin myös vaikea/jännittävä.
 
Onko teillä tietoa, että mikä olisi hyvä, luotettava, mutta normihintainen itkuhälytin? Ei tarvi olla kuvatoimintoa.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top