Toukolahjat

Meitä toukokuun odottajiahan on jo aikalailla...Kivaa [:)]! Vitamiinivalmisteista olen syönyt d-vitamiinia johon lisätty kalsium (ei tule kauheasti juotua maitoa...) Seuraava neuvola käynti on ens maanantaina, ihana kuulla syänäänet pitkästä aikaa...Varsinkin kun ei nuo vauvan liikkeet vielä tunnu. Mä oon kerennyt jo ensimmäiset tortut ja piparit leipoa tälle vuodelle, täytyy leipoa vielä toinen erä ennen joulua...[:)]
 
[font="times new roman"]Aamua kaikille,
[font="times new roman"]Chiara, meillä on laskettuaika samana päivänä.
[font="times new roman"]Mulla myös vähän sama; tällä hetkellä ei tunnu oikein miltään, välillä täytyy oikein miettiä, että missä tässä mennään, kun mitään selkeää tunnetta raskauteen ei oikein ole. Paitsi se, että maha on kasvanut [:)]
 
Perjantaista aamupäivää!
 
Porukka sen kuin kasvaa...kiva kiva! [:)] Minä olen myös käyttänyt neuvolantädin suosituksesta vitamiinilisää ja kalaöljykapseleita (en syö kalaa ollenkaan [:'(]).
 
Seuraava neuvola on ensi keskiviikkona, mutta toivon että se olisi jo aikaisemmin. Vatsassani on nipistellyt ja vihlonut jo kaksi päivää yhtä soittoa - ei mitään kestämättömiä kipuja mutta sellaista jatkuvaa vihlontaa. Tiedän, että pieni kipristely on normaalia kun vatsanpeitteet siellä venyvät. Mutta onko muilla kokemuksia usemman päivän jatkuvista vihlonnoista tms.? Huolestuttaa.. [&o]
 
Kuunnellaanko muuten sikiön sydänääniä joka neuvolakäynnillä, vaiko vain lääkärin vastaanotolla?
 
Nyt lana huudella vieraisiin pöytiin[:)], mutta pakko kysyä. Määräsikö neuvolatäti sinulle Sikkara oikeasti kalaöljyä? Luulin, että se on "kiellettyjen aineiden listalla".
 
Meillä ainakin Turussa kuunnellaan jokaisella neuvolakäynnillä sydänäänet. Ja mulla ainakin oli jossain vaiheessa parikin päivää semmosta nipistelyä ja vihlomista, mut se meni sit ohi. Ja levolla tietty helpottaa. Mulla on kyllä sellainen supertantta terkkarina, joka on mitannut kohdun korkeuttakin viikolta 14. Mut hän on oikein ihana ja sellanen, et voi kysyä kaikkia.
 
Joku kyseli niitä liikkeitä, missä tuntuu, niiin mulla alussa tuntu sellasia ilmakuplia, ihan kuin kala olis pyristellyt tai jotain. Ja nyt tuntuu sellasia muljahduksia, välillä vähän vahvemmin. Ja mulla tuntuu välillä ihan navan alla pienempiä "tökkimisiä". :) Isompaa tönimistä mulla ainakin tuntuu oikealla puolella. en mäkään tiedä, onko ne niitä liikkeitä, mut päättelin niiden olevan, kun aina samassa paikassa tuntuvat. :)
 
Onko teillä muuten paino paljon noussut tässä ajassa jo?
 
Hih..huudellaan sitten ristiin rastiin vieraisiin pöytiin. [;)] Kyllä neuvolasta ohjeistettiin käyttämään kalaöljykapseleita - mutta kalanmaksaöljykapseleita ei saa käyttää. Sekoititkos tähän? [:)]
 
Niinpä tietty - menee nuppi sekaisin kielloissa ja mitä pitäisi tehdä/ syödä - lisäksi jokaisella taholla tuntuu olevan oma mielipiteensä[;)].
 
Pitänee harkita niiden kalaöljykapseleiden ostoa tai ainakin kysyä neuvolassa ensi viikolla. Täälä hetkellä syön "vasta" multivitaa, rautaa ja magnesiun-kalsium -kapseleita.
 
ALKUPERÄINEN: Sammakko

[font="times new roman"]Aamua kaikille,
[font="times new roman"]Chiara, meillä on laskettuaika samana päivänä.
[font="times new roman"]Mulla myös vähän sama; tällä hetkellä ei tunnu oikein miltään, välillä täytyy oikein miettiä, että missä tässä mennään, kun mitään selkeää tunnetta raskauteen ei oikein ole. Paitsi se, että maha on kasvanut [:)]


heh, kiva[:D], mulla ei tosin se mahakaan ole juuri mitään kasvanut joten aika leijuva olo on, sitä odottelenkin että alkais pullahtamaan esiin...Mulla ilmeisimmin taaksepäin kallistunut kohtu kun sydänääniäkin kuunnellessa sai ettiä " verhon" eli istukan takaa ennen kun löydettiin oikea spotti ja kuuluivat selkeämmin...Tällasta tänne, onnea sulle odotukseen!!!!
 
Hmmm..lähetän monta viestiä, koska en älynnyt aikaisemmin samaan viestiin kirjoittaa..syytän raskautta aivojen surkastumisesta. [:D]
 
Onpa helpotus kuulla, että jatkuva nipistely meni sinulla Toukka85 ohi. Onneksi nyt on viikonloppu tulossa - voin levätä ihan syystä. Ja pyytää miestäni passaamaan minua!
 
Jaa paino? Minä en ole käynyt puntarilla kotona - säästän itseäni siltä tuskalta.  Edellisen kerran neuvolassa mitattuna painoa oli tullut vajaat 2 kiloa lisää (lähtötilanteeseen nähden). Saas nähdä mitä puntari näyttää ensi viikolla neuvolassa.
 
Mulla on tullu painoa kans joku reilu 2 kiloa, ja täti sanoi, et sais tulla enemmänkin! Ja musta tuntuu, et syön niin tukevasti että! Raskauden alussa olin kuitenkin normaalipainoinen. Mut parempi näin... kun parina viime vuonna olen laihduttanut n. 15kg ja neuvolassa varottelivat, että saattaa tulla nopeastikin painoa. Toivotaan, että maltillinen vauhti jatkuu. :D Mut toisaalta on niitä päiviä (ainakin mulla!) etten jaksa murehtia kovasti sitä painoa. :) Kunhan voi hyvin ja jaksaa mennä eteenpäin. :) Ja tilanne korjaantuu varmasti jouluna. :D
 
Joku tossa sanoi siitä töissä kertomisesta... mun oli pakko kertoa heti, kun kuulin, kun se taas vaikuttaa mun työhöni. Tai silleen työvuorojärjestelyihin. Meillä käsitellään noita solumyrkkyjä sun muita, että en sit koske niihin ihan varmuuden vuoksi. Pomokin sanoi, et parempi pysyä niistä erossa, kun jos tulis keskenmeno, niin ei tarvitse miettiä, josko olisi johtunut työstä... [:)]
 
Huh, viikot vaan vierii ja vatsa kasvaa... ens vuoteenkaan ei ole enää pitkä aika, se on sit uuden elämän vuosi. :D Aika mahtavaa... :)
 
 
 
Heips kaikille ja rauhallista itsenäisyyspäivää![:)]

Täällä onkin käynyt kova keskustelu sitten viime kerran kun näillä sivuilla kävin. Paljon ollut töitä mutta nyt alkoi peräti 5 päivän vapaa [:D]. Aivan mahtavaa kun voi rauhassa tehdä sitä mitä haluaa ja ihan vaan olla. Töissäkin nyt kiirus aika ollut ja koko ajan saanut mennä. Välillä iskenyt huoli että kai pikkusella on kaikki hyvin kun ei tosiaan niitä liikkeitä kovin selkeästi ole tuntenut.. Reilu viikko sitten ja muutaman kerran sen jälkeen on tuntunut alavatsalla pientä kuplimista mutta kun ei tiedä onko se sitä mitä toivoo [8|].

Niin tuosta painosta.. Olin viimeks neuvolassa pari viikkoa sitten ja siihen mennessä oli paino noussut alkupainoon verrattuna n. 3 kg. Puntaria ei kotoa löydy (hyppäisin muuten siinä varmaan koko ajan [:D]) joten en tiedä onko lisäystä tullut. Mutta 17.12 taas neuvola niin totuus paljastuu. Hyvin on kyllä makea maistunut ja muutoinkin ruokahalu hyvä.. [;)]

Niin ja Sikkara215! Mulle ainakin neuvolantäti sanoi että vatsan nipistelyt ja jomotukset ym. on aika normaaleja ilmiöitä kun kohtu kasvaa tässä vaiheessa kovaa vauhtia. Minulla kans ollut lähinnä paineen tunnetta alavatsalla ja viiltävää kipua oikean nivusen kohdalla silloin kun nousee liian nopeasti ylös. Lääkärikäynnillä myös kyselin näistä kivuista ja kuulemma normaalia on.. Jos ei mitään vuotoa esiinny. Eli kai tässä voi rauhallisin mielin olla, toivottavasti [8|]
 
hei taas ..

olen ollut hyvin laiskalla tuulella ja kiireinen,ettei ole kerinnyt käymää :)
itse olen voinut ihan hyvin,lukuun ottamatta flunssaa ja kauhean liman määrää joka aiheuttaa minulle oksentelua... :/
liikkeitä odottelen mutta en tiedä sitten joko olen niitä tuntenut enkä vain tuntenut.. mikä on mahdollisesti molempia.. viikkoja on 17+6.. huomenna siis alkaa 18... niin kovasti liikkeitä odotteleee ja kaipailisi.jotta tietäisi että siellä se vauva oottelee ja liikuskelee :)
minulle kans suositeltiin jtn multitabsii.. ja olenkin niitä popsinut..aina kun vain muistan.. muutenkin huono ottamaan kaiken maailman pillereitä.. ;D
joulun odotus on sujut ihan hyvin,ei mitää sen poikkeampaa kuin aiemminkaa.. en tiiä sitten mistä johtuu.. :D mutta oikein rauhallisin merkein ja lahjatkin hyvissä ajoin saanut hommattua =)
lapsellekkin nimeä miettinyt kovalla innolla.. melkein nimikin jo kasassa, vaikka sekin muuttua voi eikä tiedä kumpi tulee... :)

mutta jatkan tässä ruuanlaittoo.. :) iloista joulun odotusta kaikille :)
 
Heippa kaikki!
 
Mulla on laskettuaika 21.5. ja itse täytin tossa viime viikolla 31. Ensimmäinen lapsi tulossa.
 
Olen nyt siis 16+4 ja oli kiva lukea, että muillakin jo mahat kivasti pömpöttää. Olen lähiympäristöstä kuullut kyselyitä, että odotanko kaksosia, kun on jo niin iso maha. Jouduin ostamaan mammapöksyt jo pari viikkoa sitten, kun mitkään tavalliset housut ei enää mennyt jalkaan! Painokin on noussut jo 4kg mutta epäilen, että se on osittain nestettä.
 
Mulla on matala verenpaine ja olen syönyt suolasta sen takia. Välillä tuntuu muuten, että taju lähtee. Ja tietysti suolan syöminen kerää nestettä.
 
Olen kyllä tavallisen suolan vaihtanut pansuolaan ja ruuissa yleisesti vähentänyt suolan käyttöä, jotta se pysyisi hallinnassa mutta tarvittaessa popsin salmiakkia :)
 
Alkuraskaus meni ihan mahtavasti. Ei ollut pahoinvointia, närästystä kyllä. Mielialat ei heitelleet ollenkaan, eikä mulla ollut oikeastaan muita oireita närästyksen lisäksi kuin arat rinnat ja masun nipistelyä. Nyt kuitenkin jostain syystä viime viikolla alkoi kyyneleet kihoamaan silmiin ihan turhista pikku asioista ja finnejäkin on alkanut ilmestyä. Mutta kaipa se on yksilöllistä, että koska niitä oireita tulee.
 
Ensimmäiset vauvan liikkeet tunsin jo 12 viikolla! Olin itsekin ihmeissäni, että miten se voi olla mahdollista ja epäilin itseäni mutta keskustelin ystäväni kanssa, joka on 4kk minua edellä ja hän sanoi myös tunteneesa liikkeet ajoissa.
 
Liikkeet tuntui sellaisena muljumisena, kun makasin vasemmalla kyljellä ja vähän heiluttelin mahaa kädellä. Tuntui ihan selvästi, kun vauva ärsyyntyneenä vaihtoi asentoa :) Nyt välillä potkut tuntuu jo niin vahvasti, että iskäkin on päässyt muutaman kokemaan. Mehun juominen tuntuu piristävän toukkaa parhaiten ja jo muutaman minuutin sisällä juomisesta se lähtee liikkeelle.
 
Mulla on myös ollut vihlomisia. Joskus sattuu kovastikin, kun nousee ylös mutta se menee ohi, kun kumartuu eteenpäin. Netistä olen paljon lukenut ja osa tosiaan johtuu kohdun kasvamisesta ja osa nivelten löystymisestä. Jotkut joutuvat jopa käyttämään sauvoja häpyliitosluiden löystymisestä johtuvien kipujen takia :( Mulla ei sentään niin kovia kipuja ole ollut onneksi.
 
Selän puolesta pelkään enemmänkin, kun mulla on todettu kulumaa nikamissa ja on ollut useita välilevyn luiskahduksia mutta ostin sellaisen mahatukivyön, jonka pitäis auttaa sekä selkäkipuihin, että häpyluuliitoskipuhin. Jotkut pidemmällä raskaudessa olevat ovat kertoneet, että auttaa jopa supisteluun ja vähentää pissalla juoksemista. Vyö on kyllä varsin kallis mutta meillä on ainakin kovat suunnitelmat tehdä 3 lasta, joten eiköhän se maksa itsensä takaisin.
 
Mutta nyt olen jo kirjoittanut niin pitkän tarinan, että on jo aika lopetella :)
 
Voikaahan paksusti!
 
Kiva, kun teitä on tullut lisää tänne!!! Mulla tuntu potkut ekaa kertaa eilen. Erikoinen tunne. Viikko 17 tuli samalla täyteen. Tänään onkin sitten potkittu vaan hurjasti menemään koko päivän [:)]. 
 
terveisin ylpeä äiti
 
Huomenta kaikille! [:)]

Täällä sitten herättiin jo ennen 7 vaikka on vapaapäivä.. [:@] En tiedä mikä on vaivannut viime aikoina ja kuuluuko raskauteen mutta yöt on mennyt tosi levottomasti. Viime yö oli kaikista pahin kun tuntui että herään jokaiseen mahdolliseen ääneen vartin välein. Jalat oli kans jotenkin ihmeelliset, ei varsinaisesti suonta vetänyt mutta sellainen paineen tunne.. Tosi ärsyttävä yö. Ens yöks taidan mennä vierashuoneeseen nukkumaan korvatulppien kera jos sais paremmin nukuttua kun on hiirenhiljaista. Mitenköhän vaivanen sitä on loppuvaiheessa raskautta kun nyt jo tuntuu vaivoja olevan [;)]

Itsellä kans vasta nyt itkuherkkyyttä tullut niin kuin SannaT:llä. Ei oo tarvinnut iso asia olla kun silmät on kostunut.. Luulin kans että tälläinen kuuluu vain alkuraskauteen kun aina sanotaan että keskiraskaudessa mieliala tasaantuu. No ei ainakaan täällä... [:D]

Mutta taidan nyt käyttää aamuajan hyväksi ja hieman siivoilla..
 
huomenta
täällä kans herätää aikaisin,osasyynä voi tietty olla tää aivan kamala flunssa..
nenä vuotaa ja yskä on... välill olo on niin raihnainen,ja tuntuu ettei mistää pääse ylös,saati sitte
ajatella miten sittenn lähempänä toukokuuta.. ;D
itkuherkkyyttä minulla on ollut koko tämän raskauden ajan... ei tarvitse ku joku uutinen tms tai joku vastaavan tulla eteen ni itkee..tai jos miehel ei ole just sil hetkel aikaa vaikka halata.. tai ottaa kainaloon ni maailman loppu tulee... =)
mutta koetan tossa jogurtin vetös naamaa ja käyä taas kiusaamas neuvolatätejä et tää mamma saa ees itselle hetken mielen rauhan.. jotenkin niin uskomaton olo että saa lapsen,jotenki mä en vieläkää sillai usko sitä..hmm..
 
Mä olen ollut aina aamu-uninen mutta nyt pitkän aikaa heräilin ennen herätyskelloa ja tipahdin illalla välillä jo yhdeksän aikoihin.
 
Mulla oli tossa flunssa viime viikolla ja sen jälkeen on taas aamuisin nukuttanut ihan hirveesti. Tuli vaan mieleen, että olisko raudan puutetta tai jotain.
 
Mulla oli aiemmin kanssa flunssa ja neuvolassa huomattiin, että hemoglobiini oli silloin tippunut 117:sta, eli alarajalle. Se nousi siitä kyllä taas ylös mutta ehkä se on taas flunssan takia tipahtanut ja siksi taas väsyttää. Tietysti myös toi pimeys rasittaa. Sais tulla jo kunnolla lunta!
 
Kerroin tossa aikasemmin, että mulle on nyt vasta tullut finnejä ja mielialat vaihtelee. No nyt mulle on lisäksi tullut pahoinvointia! Tänään ei meinannut pysyä aamiainen sisällä ja tän viikon on muutenkin ollut huono olo. Ei onneksi vielä mitään kamalaa oksentelua mutta kaikin puolin on sellanen olo kuin olis pahat PMS:t.
 
Muuten on kaikki oikein hyvin, pikkanen ilmottelee itsestään silloin tällöin ja seuraava ultrakin on kohta :)
 
Kivaa vaan, kun ihmiset lisääntyy! :) Siis tälläkin palstalla! [:D] tietty muutenkin!
Täällä Turussa on taas tupruttanut lunta melkeist koko viime yö... ihan mukavasti sitä tulikin, mujt tyyppillisesti se on jo alkanut muuttua aika märäksi loskaksi. :/ Mut täytyy nauttia siitäki pienestä, mitä täällä päin Suomea on saatavilla. Ja tänä vuonna meitä on oikein hemmoteltu tällä lumen määrällä! [:D]
 
Mulla on kans ton alkukolmanneksen jälkeen ollu sellaista itkuherkkyyttä... Tai et  pienetkin asiat saattaa tuntua ihan hirveän isoilta ja ylitsepääsemättömiltä. Ja varmaan, kun toi vatsakin on kasvanut ja tuntenut toukan liikkeitä, sitä jotenkin osaa enemmän ajatella, että todellakin on raskaana! Ja jollakin tavalla sekin sit herkistää, et miten sitten pärjää, kun lapsi syntyy jne. Mä oon semmonen ikuinen murehtija. [:)] Ja tietty jotku herkät jutut telkkarissa saa tipan linssiin... tai pahimmassa tapauksessa siitä tulee vesiputous. :D Siinä BB:n alussa, kun se Andreas sai tietää tulevansa isäksi, mä itkin ihan hulluna enkä saanut sitä loppumaan... hmm. Se oli kyl sitä alkukolmannesta, mut aika juttu sekin. [:D]
 
^^Toukomasu^^ tossa kirjoittelikin noita levottomista öistä. Täällä ollaan juostu vessassa moneen otteeseen öisin ja viime yönä havahduin siihen, kun etsin käsirasvaa tyynyn sisältä, sieltä täytteistä! Sit totesin, että ei täällä pumpulin seassa varmaan mitään ole, mut täytyy etsiä se suutin, josta mä saan sitä rasvaa ulos, ja tutkin lisää sitä tyynyä. Lopulta mä luovutun ja aloin nukkua! Olen aina välillä ollut öisin hiukan levoton/aktiivinen, mut en pitkään aikaan... suonta mulla on kans vetänyt tosta säären etupuolelta. Ja se tuntuu ihan kummalliselta paikalta suonenvetoon! Veti yks aamuyö niin kovaa, että piti mies herättää oikaisemaan jalkaterä, kun varpaat väkisin kääntyi polvea kohti! Nukun kyllä villasukat jalassa ja syön sitä monivitamiinia... en sit tiedä. [8|]
 
Huh, tulipa taas tekstiä!! :)
 
[font="times new roman"]Tervehdys kaikille,
[font="times new roman"]Aika moni teistä ilmeisesti tuntee jo vaavin liikkeitä. Varmasti ihana tunne!
[font="times new roman"]Mä en tunne mitään, muuta kuin hirveän usein mahan murinan = nälän tunteen, vaikka syönkin säännöllisesti. Maha murisee niin, että työkaveritkin kuulee sen. [:)]  Hiukanko noloa... Onneksi saan kuitattua sen jollain tyhmällä vitsillä. Tuntuu kurjalta, kun oikein yrittämällä yrittää keskittyä, että liikkuuko siellä joku, eikä mitään tunnu. [8|]
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Onko teistä joku jo käynyt rakenneultrassa?
[font="times new roman"] 
 
Moi sammakko!
Minäkään en ole vielä tuntenut liikkeitä, ainakaan tietoisesti. Minulla myös maha möyrii ja muljahtelee aina muutoinkin, joten vaikea erottaa mikä on mitäkin. Jotain pientä kutinaa mahassa tuntuu, millaista en ole ennen huomannut, mutta tiedä sitten onko ne vauvan liikkeitä vai kuvittelua. Olen kokeillut makean juomista ja sen jälkeen asettunut selälleen/kyljelleen, mutta ei mitään. Istuessa esim. tietokoneella tai autossa tuntuu sitä kutinaa. Jospa se olisi sitä liikehdintää... Odotellaan, eiköhän ne siitä vahvistu.
Rakenneultraan olen menossa joulun jälkeen.
 
Takaisin
Top