Toista tai kolmatta lasta odottavat :)

Mun lapset 10, 8 ja 6-vuotta, nyt odotan neljättä. Olis kiva kuulla teidän isommalla ikäerolla olevien kokemuksia, kun itsellä ei ole kokemusta kuin tuosta kahdesta vuodesta :D Voi olla aika erilaista tällä kertaa, kun kaikkien lasetn tarpeet jo niin erilaisia.
 
MörttiRöpö, minulla esikoisen ja toisen lapsemme ikäero n.6,5 vuotta ja on ollut esikoisesta todella suuri apu arjessa. On "hoitanut" alusta asti sisarustaan, auttanut arjessa pienillä teoilla ja nyt kun pikkuinen on kasvanut jo yli vuosikkaaksi niin kovasti leikittää esikoinen sisarustaan. Esikoisemme odotti vuosia sisarusta ja kun hänet sai, niin kyllä huomaa miten tärkeä pikkuinen on hänelle. Esikkomme on ollut aina hyvin vahvan hoivavietin omaava, pienestä pitäen.

Jännityksellä itse odotan, mitä arki tulee olemaan kun on kaksi pientä yhtäaikaa. Meillä siis tulevan vauvan ja keskimmäisen ikäero tulee olemaan 2 vuotta.
 
Tää nyt on vielä todella aikasta, mutta onko muut miettiny jääkö muut lapset kotiin äitiysloman alettua? Tarkotan siis päiväkoti ikäisiä jotka on jo aloittanut päivähoidon.
Mä jäin itse kesäkuun alusta työttömäks ja esikoinen jatkaa hoidossa 10pv/kk ja meinasin jatkaa samalla tavalla sitten, jos/kun lapsi syntyy. Säilyy ainakin päiväkotipaikka.
 
Meillä on yksityisellä perhepäivähoitajalla ja lapsi jatkaa siellä sit esim.3 päivää viikossa osan päivää :)
 
Me vasta saatiin paikka lokakuusta -> anottiin vaan 20h/vko ja sillä mennään, pystyy antaa vauvalle aikaa ja kerkee ehkä nukkua :joyful:
 
Meidän tyttö semmoisessa päiväkodissa, missä on pienryhmät ja mahdollisuus iltahoitoon. Jos hän saisi siellä jatkaa, antaisin jatkaa sen muutaman kerran kuukaudessa. Mutta pahoin pelkään, että pitäisi vaihtaa tavalliseen päiväkotiin, ettei vie paikkaa niiltä keillä se iltahoidon tarve on.... Joten siinä tapauksessa varmaan johonkin kerhoon ilmoitan, missä sais vähän leikkikavereita ja puuhastelua. :)
 
Muokattu viimeksi:
Nyt vasta huomasin, että täällä on kaks tuttuakin edellisetä laskettuaika ryhmästä :)
 
Meille on vasta joulukuun alusta tulossa paikka. Vielä on mietinnän alla mitä tehdään. Alunperin en olisi millään halunnut laittaa alle 1,5 v lasta hoitoon, mutta näytti olevan taloudellinen pakko, koska hoitovapaa ei tiettyjen remonttiylläreiden vuoksi tule meillä kyseeseen. Nyt miehen isyysvapaan ja mun seuraavan äitiysloman väliin jää kuitenkin vaan reilu kuukausi, joten ollaan mietitty pitäisikö tuo väli kuitenkin kattaa lomapäivillä, palkattomalla vapaalla ja varhennetulla äitiyslomalla.

Toisaalta ollaan mietitty myös sitä, että jos saadaan paikka lähimmästä päivähoitopaikasta, niin ehkä kannattaisi pitää siellä 4 kk jotta saadaan hoitopaikkatakuu ja lapsi voi palata sinne. Tuolloin olisi todennäköistä saada myös pikkusisarus samaan paikkaan. Mietin myös sitä miten esikoisen pää kestää olla kotona, jos vastasyntyneen talvivauvan kanssa ei voi paukkupakkasilla ulkoilla. Ja äitiysloman alussa ennen kakkosen syntymää voi puuhailu olla silloinkin kovin rajoitettua, ainakin viimeksi minua supisteli ihan pelkkä kävelykin.

Ja kolmantena on tietysti vielä nukkumisasia. Esikoisen unirytmi oli ekat 2 kk ihan olematon, saattoi valvoa koko yön ja nukkua päivän. Siis ei mitään vatsavaivaitkuja, vaan ihan ihan hyväntuulisena tapitti silmät selällään koko yön. Odotan jo nyt kauhulla niitä vuorokausia, jolloin lapset eivät nuku silmäystäkään samaan aikaan. :nailbiting:

Miehellä ei ole muuta ehdotonta mielipidettä kuin se, että mun on pakko mennä välissä töihin. Jos joku jää joulukuuksi esikoisen kanssa kotiin, niin se on siis mies tai ehkä mummi. Tempperamentiltaan esikoinen on utelias, rohkea ja hyväntuulinen - toki jos olisi arka tyyppi niin en edes harkitsisi kahta kertaa.
 
MörttiRöpö, minulla esikoisen ja toisen lapsemme ikäero n.6,5 vuotta ja on ollut esikoisesta todella suuri apu arjessa. On "hoitanut" alusta asti sisarustaan, auttanut arjessa pienillä teoilla ja nyt kun pikkuinen on kasvanut jo yli vuosikkaaksi niin kovasti leikittää esikoinen sisarustaan. Esikoisemme odotti vuosia sisarusta ja kun hänet sai, niin kyllä huomaa miten tärkeä pikkuinen on hänelle. Esikkomme on ollut aina hyvin vahvan hoivavietin omaava, pienestä pitäen.

Jännityksellä itse odotan, mitä arki tulee olemaan kun on kaksi pientä yhtäaikaa. Meillä siis tulevan vauvan ja keskimmäisen ikäero tulee olemaan 2 vuotta.
Lapsilla on isällään uusi pikku sisarus, joka on nyt kaksi vuotta ja tiedän että huolehtivat paljon hänestä ja heistä on apua hoidossakin. Olen siis aika luottavainen siihen että arki sen puolesta sujuvaa, ihan kuten kuvasit.

Kaikilla on vaan niin eri tarpeet tässä iässä, yksi esiteini, sitten kakkos luokkalainen ja eskarilainen ja siihen päälle vauva Miten sitä sitten riittää äidillä huomiota kaikille.

Sen muistan kun nämä kolme oli pieniä kaikkia että päivät olivat helppo vetää samalla rytmillä, päiväunet, ruokailut jne. Siinäkin omat puolensa Mutta nyt kun meillä kaikki menee enemmän tai vähemmän omassa tahdissaan niin asia mietityttää..
 
Antsku, mä liippaan läheltä, mun esikoinen on 2014 marraskuisia. :Heartred
Mullakin oli laskettu aika 2.11 mutta käynnisteltiin jo niin, että syntyi 21.10. :) Vasta syntymän jälkeen taisin liittyä lokakuisiin 2014 täällä.
 
Huoh...joku kirjoitti esikoisen uhmasta ja sitä samaa näkyy myös meillä! Korvat ei kuule ja tehdään kaikenmaailman jekkuja ja itkupotkut tulee pienestäkin asiasta!
Potalla poika kävi perhepäivähoitajalla hyvin ja kotona pari kertaa teki pissat pottaan, mutta nyt on kuukauden verran uhmannut pottaa. Istuu siihen ja ampaisee saman tien pystyyn ja sanoo "ei mää halua potalle". Nyt yritetty ottaa vaippoja pois, mutta eihän se onnistu kun ei potalla suostu käymään. Ulkona on saanut hellekeleillä olla ilman vaippaa, mutta housut on märkinä usein. Muutaman kerran on saanut olla paljaana ja silloin on oikeaoppisesti pissannut pitäen pippelistä kiinni. Onko jollain antaa viisaita neuvoja miten saada toinen innostumaan potalle menosta, jotta ne vaipat voisi jo jättää pois?

Tuosta hoitoasiasta sen verran, että meillä tosiaan poika on perhepäivähoitajalla ja jos mahdollista, niin toisen lapsen synnyttyä jatkaisi osa-aikaisesti hoidossa, esim. 3pv/viikossa, koska siellä on jo tuttu rytmi ja rutiinit ja saa virikkeitä lapsiryhmästä (kolme hoitajaa samalla alueella) ja kurja olisi tästä ottaa häntä pois. Kun toinen lapsi on noin vuoden, on mun kyllä varmasti palattava töihin taloudellisista syistä.
 
Mullakin oli laskettu aika 2.11 mutta käynnisteltiin jo niin, että syntyi 21.10. :) Vasta syntymän jälkeen taisin liittyä lokakuisiin 2014 täällä.

Tinja79 tietkö mitä? Piti oikein stalkata itseään, koska mähän olen siis ollut marraskuu 2014 ryhmässä vaikka lapsi syntyikin sitten lokakuussa :) Eli me ollaan samasta ryhmästä ja taas laskettu aika samaan aikaan :)))))
 
Noniin Antsku, vanhoja tuttuja siis! Toain mulla ei ole siellä tullut juuri kirjoiteltua lapsen synnyttyä.

Meillä toimi (kylläkin tytön) kanssa siirtyminen potalta suoraan pytylle. Pitkä likka, niin istuu mieluummin siinä, ei edes supistajaa halua. Ja potalla ollessa oli virikkeenä semmoinen ääntelevä pottakirja, mistä tykkäsi. :)
 
Meidän poika on nyt 2v 3kk ja istuu tosi mielellään potalla monta kertaa päivässä, mutta ei vaikuta kuitenkaan valmiilta jättää vaipat. Toivottavasti päiväkodin aloitus syksyllä auttaisi tässä asiassa, olen kuullut että niin voi joskus käydä. Olisi kyllä kiva, jos vauvan syntyessä olisi sitten vain yksi vaippalapsi.
 
Täälä nyt tyttäoppinut täysin kuivaksi, paitsi kakan tekee jostain syystä housuun, mutta eiköhän sekin siitä. :) nyt neljättä vuorokautta mennään, ekana päivänä tuli 4krt pisut housuun mut sitten meniki jo hyvin. 1kerran ekan yönä pissi sänkyyn, mutta nyt on joko nukkunut koko yön pissimättä tai sit on käynyt yöllä kerran pissillä :) saa olla ylpeä. Meidänkään neiti ei näyttänyt olevan valmis vaipattomuuteen mutta niin vaan oppi tosi nopeesti :)
 
Meillä autto pottakalenteri. Eli sai kalenteriin aina tarran, kun kävi potalla ja sitten jonkun pienen palkinnon, kun rivi oli täynnä. Nyt on sit tosin menty takapakkia, kun tyttö vaan haluais käyttää koko ajan vaippaa, vaikka on jo täysin päiväkuiva. Pikkarit on myös kauhistus. Sillä on ollu joku ihmeen vauvailukausi jo pitkään, joka ei tunnu menevän ohi. Nyt on kesäloma tavoitteena saada vaippa pois myös kotona. Tahtojen taistoo se tulee kyllä oleen.
 
Mäkin ajattelin, että nyt kesällä olisi hellekeleillä hyvä ottaa se vaippa pois, mutta tosin takapakkia aiheuttaa se, ettei pottaa oikein innostu käyttämään. Noh, en usko että eskarissa on enää vaipat :D
 
Takaisin
Top