Tammikuussa Tapahtuu :)

Täälläkin on alkanut supistelee paljon enemmän kuin ennen. Ne ei vaan ole kivuliaita, vaan enemmänkin sellaisia ilkeitä. Voisi kyllä alkaa tapahtumaan jo jotain enemmänkin. Mä haluaisin niin jo saada vähän helpotusta tähän oloon. Olisi niin ihanaa kääntyä sängyssä ilman kipuja..

Huomenna olisi toiseksi viimeinen neuvolareissu, mä niin toivoin että ei olisi tarvinnut mennä.. Jos tässä ei ihmeitä tapahdu niin kai se on vaan sinne mentävä.

Sain eilen vihdoin tilattua meille sen vaavisängyn ja tänään se jo tuotiin. Nyt vaan pitäisi kaivaa se tuolta laatikosta ja kasata. Taidan odottaa kuitenkin ukkoa ensin kotiin.

On tullut nukuttua jo pari edellistä yötä tosi huonosti ja levottomasti. Yläselkää särkee ilkeästi ja ei löydy millään kunnollista nukkumis asentoa. Ja jos sortuu nukkuu pienet päikkärit niin sitten ei senkään takia saa unta. Väsyttäis kyllä mut hitto minkäs teet.

 
Me ollaan tässä miehen kans pähkäilty (kun mies aloittaa yövuorot, eikä ole varmaa milloin joutuu lähtemään synnyttämään), että miten se nyt oikein menee sen taksin/omavastuun kanssa. Kun muutenhan se luonnistuu niin, että terkkarilta (lähettävä yksikkö) saa sen kyytilapun joko kimppakyytiin tai taksiin ja sitten tarttee maksaa vain se omavastuu 10e ja taksikuski hakee ite Kelalta korvaukset. Mutta miten sitten sellasessa tapauksessa, että lähtee synnyttämään eikä ennätä terkkarilta lappua kysellä? Nimittäin meillä on 100km sairaalaan, eikä minulla todellakaan ole vara maksaa 150e taksikyydistä, vaikka sen myöhemmin Kelalta takaisin saisikin. Olisko ketään, kuka on mennyt taksilla synnyttämään, miten toimitaan?
 
Adara: Kysäiseppäs terkkarilta voiko ne kirjoittaa sen taksilapun etukäteen.
Luulisi onnistuvan..toivottavasti ainakin.
mietittiin itsekkin samaa, mutta meillä miehellä menee sama aika tullessa töistä, kuin taksi kylältä  [img]http://www.cosgan.de/images/midi/sportlich/a065.gif[/img]
 
Joo siis kyllä mies on muuten lähdössä minua viemään, mutta kun on töissä niin ei voi koko ajan olla puhelinta katselemassa. Tehdastyötä tekee niin ei välttämättä kuulekaan, eikä heillä oikeastaan saisi puhelinta taskussa ollakaan (pitää kuitenkin äänettömällä taskussa). Sanoi katsovansa puhelinta aina kun voi, mutta siinä voi vierähtää tuntikin. Sanoi, että jos ei hänen soittoaan ala kuulumaan, niin pitää minun sitten soittaa taksi. Töissä on kuitenkin sopinut, että kun minulla lähtö tulee, niin laittaa vaan pillit pussiin ja lähtee.
 
Täällä supistukset jatkuu noin puolen tunnin välein semikivuliaina. Pitää pysähtyä ja hengitellä kunnolla supistuksen aikana. Toivottovasti saunan pesu vähän auttaa :)

 
Tällä on huomenna aamupäivästä yliaikaiskontrolliin meno.. saas nähä joko ne ottaa mut sinne ja alkaa patisteleen tota vaavia ulos.. ihan vähän alkaa jänskättään. Mut kattellaas..emoticon
 
Joo... Se toissailtana (JO) alkanut epäsäännöllinen supistelu ei sit loppunutkaan. Koko eilisen päivän supisteli erittäin epäsäännöllisesti (muutama supistus, pari tuntia taukoa), illalla alkoi tauot lyhenemään n. puoleen tuntiin. Yöllä sain nukuttua tunnin pari kerrallaan, kun alkoi supistelut. Pari supistusta, nukuin tunnin/kaksi, pari supistusta, nukuin tunnin/kaksi... Nyt sitten heräsin taas kuudelta ja supistukset olleet paljon voimakkaampia (ei ole noin voimakkaita ollut aiemmin), tulleet n. 10min välein. Siirryin sitten olohuoneeseen, että saa edes mies nukuttua vähän aikaa, kun tuli yövuorosta. Saas nähdä, jokohan pääsis synnyttämään vai vieläkö tuo nappula vaan kiusaa minua. emoticon
 
Ilmoittaudun takaisin palstavahvuuteen muutaman päivän tauon jälkeen! emoticon

Heti alkuun omat uutiset: Meillä ei tarvinnutkaan odotella ya-kontrolliin, koska tytsi päätti itse milloin halusi tulla maailmaan emoticon ja syntyi viime sunnuntaina! Tuli siis todistetuksi että oli siellä mahan alustassa ihan oikea vauva. Eilen päästiin kotiin ja nyt tässä tutustellaan ja opetellaan hoitorutiineja, imetysasentoja ja sellaista. Imetystyyny on hyvä - netissä surffailu onnistuu sohvallakin näköjään yhtä aikaa kun tyttö viihtyy rinnalla, multi-tasking!  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/a055.gif[/img] Kirjottelen synnytyskertomuksen tässä lähiaikoina.
Niin ja suuri KIITOS kaikille onnitteluista emoticon


Mutta onpa ihanaa, täälllähän tapahtuu vaikka mitä ihan näinä päivinä! Toivottavasti olisitte kaikki jo kovasti supistusten kourissa ja tositoimissa!! emoticon Voi että!! Jokohan se wiikin on saunan saanut monettako kertaa siivottua ja on synnärillä? Ainakin adaralla kuulostaa nyt h-hetkeltä :) Peukkuja koitokseen!! Uutisia kaikilta odotellessa!






 
Adara, soita synnärille ja kysy neuvoa tuossa taksiasiassa, et varmaan ole ensimmäinen jolla sama ongelma. 

Esimerkiksi tulee mieleen, että voisivat kirjoittaa sen lapun heti tullessasi (tai koska ehdit hyvin varoittaa etukäteen: ollessasi matkalla, jotta se on valmiina odottamassa). 

Toinen josta voi kysyä, on paikallinen taksifirma, heilläkin varmaan kokemusta! 

Jos olen oikein ymmärtänyt, ihan kaikki taksit eivät anna sitä kelahyvitystä "etukäteen" eli eivät ota itse hakeakseen korvausta, vaan tosiaan se matka pitää itse maksaa. Mutta suurin osa nykyään kai antaa, ainakin Helsingissä mutta en tiedä muun maan käytännöistä. 

Kysy synnäriltä! Kurjaa että tämmöinen asia aiheuttaa sulle nyt niin paljon stressiä. :-( 
 
Minä kärvistelen edelleen kotona. Eilen alkaneet epäsäännölliset (noin 30 min välein) muuttuivat aamulla säännöllisemmäksi. Nyt välit 9-13 min. Kesto 30 sek-1min. Koiravahti jo hälytetty illaksi. Jos tässä tämän päivän aikana pääsis oikeisiin toimiin. Sattuuhan tämä, mutta vielä pärjään hyvin kotona.

Hauska sattuma: äsken soi puhelin, jossa miesääni:  "Minulla olisi tässä aivan mahtava Kirjakerhon pakettitarjous teidän perheen lapsille." "Yritän tässä just saaha maailmaan sitä ekaa." "No, soitetaan paremmassa tilanteessa uudestaan. Hyvää päivänjatkoa." emoticon

Edit: Toivottavasti saan seuraavan kirjoituksen tehdä tuonne Syntyneet tammikuiset-ketjuun <3
 
Sadepilvikin on päässyt jo kotiin tytön kanssa! Synnytyskertomusta odotellessa...

Onhan meitä loppukuun odottajia vielä muutamia jäljellä. Adaralla ja Wiillä kuulostaa siltä, että pääsevät tositoimiin pian. Tsempit sinne!

Tänään oli neuvola ja kaikki oli kunnossa. Vauvan pää on jo laskeutunut melko hyvin, mutta ei aivan vielä ole kiinnittynyt. Lähete ä-polille lähti tänään, vauvan arvioidun ison koon vuoksi. Kutsuvat minut käymään siellä viikon kuluessa.

Eilen oli todella paska päivä! Huonosti nukutun yön jälkeen kaikki itketti, ärsytti, kiukutti. Otti todella päähän! Viime yö meni nukkumisen suhteen paremmin, joten päiväkin vaikuttaa paremmalta. Supistuksetkin ovat taas vähentyneet.

Neuvolan terkan mukaan kohtulihas supistelee helpommin kun on rentotunut. Eiköhän me odottajat oteta leppoisa asento ja rauhoitutaan turhalta hössöttämiseltä...
 
Kjeev, täälläkin vielä odotellaan ja mitään ei näytä tapahtuvan. Meidän vauva on onneksi jo kiinnittynyt mutta ei se ole silti mitään auttanut. Itsekin kävin tänään neuvolassa. Laittaa ensi viikolla lähetettä äippäpolille jos vielä tuntuu isolle. Ihan kuin viikossa kaveri kutistuisi kummasti. Kerranhan olen jo äippäpolilla käynyt ja silloin painoarvio oli jo yli 4kg.
Pakko muuten sanoa että vähän jännittää tuo vauvan koko ja sen synnytys. Niin monella on tullut paljon pienempiä vauvoja.. Lantiossa kuulemma on tilaa lääkärin mukaan mutta ei se kauheasti lämmitä sydäntä..  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/g045.gif[/img] 

Nyt on kolme huonosti nukuttua yötä takana. Vähän alkaa kiristää hermoja. Nyt jos menen päikkäreille niin varmasti nukun ensi yönkin huonosti. Väsyttää kuitenkin sen verran paljon että otan sen riskin.

Liikkuminen on taas saanut supistukset "liikkeelle". Kävelin koirien kanssa uhallakin normaalia pidemmän lenkin ja oikein vielä toistelin puoliääneen että supistelis nyt kunnolla että jotain tapahtuisi. Ei vaan tuollainen hokeminen taida auttaa asian etenemisessä.

Vauvoja tuntuu tulevan nyt oikein urakalla. Voi teitä onnekkaita  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/g015.gif[/img]  Ehkä mäkin saan sen vielä. Enää vaan maksimissaan se pari viikkoa..
 
Hui kun jännittää teidän kaikkien puolesta :D 

Mustikki: Elä stressaa, sulla voi olla iso vauva ja siitä huolimatta ihan helppo synnytys kun taas pienen vauvan synnyttävällä voi olla vaikea. Mulla piti leikata väliliha ja tuli toisen asteen repeämä reilu kolmikiloisen vauvan kanssa, huonekaverilla oli yli kilon painavampi ja tuli ihan helposti ilman leikkauksia tai repeämiä ja ensikertalainen oli hänkin.. :) 
 
Tulipas tehtyä turha reissu 100km päähän sairaalaan eilen. emoticon  Aamulla kuudesta asti tosiaan säännölliset ja kipeät supistukset ja soitin sitten neuvolaan 8.30, jostya käski lähteä sairaalaan. Sairaalassa oltiin klo11, menin äitipolilla käyrille, supistukset 5min välein. Siellä sanoi kätilö, että hän ei nyt edes tee tutkimusta, kun on varmasti jo niin hyvin käynnissä ja siirryin saliin. Salissa tekivät tutkimuksen, eikä ollut kohdunsuu auki kuin 2cm ja kanavaa oli jäljellä. Sanoivat, että odotellaan vielä. Kolmelta uudestaan käyrille ja supistusten väli oli pidentynyt 10min. emoticon  Kätilö sanoi, että jään sinne yöksi ja ruuan jälkeen uudestaan käyrille. Sitten ruuan jälkeen mies kyseli, että uskaltaako hän nyt lähteä kotiin, kun oli yövuorossa edellisen yön, eikä kerennyt nukkumaan kuin pari tuntia. Kätilö teki tutkimuksen, eikä kohdunsuu ollut avautunut. Sanoi, että minä jäisin vielä yöksi, mutta mies voi mennä kotiin. Sitten kun kuudelta olin lähdössä kävelemään, kätilö tuli käytävällä vastaan ja sanoi, että voin minäkin lähteä yöksi kotiin. Eivät ruvenneet vielä käynnistelemään (vaikka se oli ensimmäinen suunnitelma, että aamulla olisivat mahdollisesti käynnistäneet). Sitten kotimatkalla alkoi supistukset tulemaan taas n. 5min välein, mutta ajettiin kotiin. Koko loppuillan supisteli. Otin ennen nukkumaan menoa pari särkylääkettä, nukuttua en saanut edellisyötä paremmin. Mutta nyt ei enää supistele. Kohta neuvolaan. Varmaan menee nyt sen veikkaamani 10pv yli (tänään LA). Sanoin jo miehelle, että jos ei lapsivesi mene ennen, niin lähden sairaalaan vasta sitten kun taju menee.  emoticon Eilen olin kyllä ihan masentunut ja tunsin epäonnistuneeni, mutta onneksi nyt on jo parempi mieli.
 
Voih, tsemppiä kovasti teille vielä odottaville!!

Adaralle sanoisin että kannattaa tosin odottaa jos vauva ei ole vielä laskeutunut kunnolla ja kanavaa on vielä jäljellä!!

Mullahan tuli yllätys synnytys kun kävin kokokontrollissa vkolla 38 ja jäin siitä synnyttämään kun oli niitä lieviä raskausmyrkytys oireita,olin auki n.2cm mutta kanavaa oli jäljellä3cm. Silti sanoivat että voin jäänä saliin kalvojen puhkaisuun ja toivotaan että siitä lähtee. Sain kuitenkin oksitosiini tippaa vauhdittamaan supistuksia ja kärvisteli kauheat supistukset ja kohdunsuu aukesi 4cm mutta kanava jäi sinne -3cm ja sitten ei ollut aikaa odotella vaan päädyttiin leikkaukseen. Sanoivat kyllä äippäpolilla että onhan tätmä hiukan epäkypsä tilanne mutta ehkäpä se siitä! Mutta ei... eli jouduin läpikäymään ns.synnytyskivut ja sitten kuitenkin leikattiin.

Nyt jälkeenpäin ajateltuna, Olisin ehkä valinnut odotuksen kaikessa rauhassa vaikka olinkin silloin kokokontrollissa niin valmis synnyttämään ja halu oli kova saada pikkainen jo maailmaan. silloin siis kysyivät että haluatko odotella vielä viikon vai lähdetkö saliin kalvojenpuhkaisuun?
 
Varoitus, seuraa omanapaista ruikutusta! :(

Mua alkaa kohta pelottaa nuo yöt. Viime yönäkin meni klo 03 saakka ilman unta. Väsytti kyllä, mutta vauva liikkui tosi paljon. Välillä supisteli ja uutena tuttavuutena oli ns. levottomat jalat. Ja se närästys on jotain sanoin kuvaamatonta! Ruokavalio on jo nyt karsittu minimiin närästyksen vuoksi, lääkkeitäkin olen kokeillut, mutta mikään ei auta. Pahimmassa tapauksessa pelkkä vesikin närästää! Ajattelin, että vauvan laskeutuminen helpottaisi närästystä, mutta laskeutumisesta huolimatta vauvan peppu ulottuu aivan palleaan asti. Sf-mitta olikin taas elisessä neuvolassa noussut 35,5 senttiin.

Kahden aikoihin sain hysteerisen itku-epätoivokohtauksen, josta pakottauduin rauhoittumaan. Nukuin sitten noin kolmesta puoli yhdeksään ja siinäkin välissä kävin kahdesti vessassa... Päivällä en suostu nukkumaan kuin pakon edessä!

Eiköhän tämä viikon, parin sisällä helpota. Sitten onkin muut syyt valvomiseen! ;)

LA täälläkin tänään Adaran ja Mustikin tavoin!

Voin Adara vain kuvitella harmituksesi määrää. Olen kuitenkin Nukan kanssa samaa mieltä siitä, että epäkypsässä tilanteessa synnytyksen käynnistäminen lisää sektion riskiä. Jaksamista sinnekin!

Ulkona näyttää olevan ihana ilma, taidan mennä sinne. Raitis ilma saa ihmeitä aikaan!
 
En ole tänne kirjoitellut oikeastaan yhtään, mutta seuraillut sivusta. Tänään on mulla laskettu aika ja olin äitiyspolilla aamulla tutkimuksissa kun tarkastettiin lapsiveden määrää. Lääkäri totesi sen olevan vähissä ja niinpä synnyntys käynnistetään huomenna. emoticon
 
Jos mä kanssa pikkuisen vielä valitan, sitähän en kauheasti ole tehnytkään (hupsis). Oli sitten aamulla kiva herätessä huomata että kurkussa on sellainen kiva tunne.. Saas nyt nähdä kuinka akan käy että tuleeko se lentsu vai ei. Molemmat vanhemmat olivat kuulemma mun syntyessä flunssassa että saa nähdä jatkuuko se perinne.. Toivottavasti ei.

Selkä on aivan julmetun kipeä ja lihakset on ihan koko matkalta jumissa. Mies yritti eilen hieroa ja käytti kunnolla voimaakin. Ei vaan tuntunut millään yksikään lukko aukeavan. Pakko on sitä panodolia ottaa että saa edes vähän nukuttua. Nukkumisesta puheenollen. Sainpas nukuttua suhteellisen hyvin kun kolme edellistä oli mennyt tosi huonosti nukkuen.

Adara, varmasti reissu vähän turhauttaa. Itsekin olisin varmaan vääntäny itkua tuollaisen matkan jälkeen. Mutta kyllä se sieltä ulos tulee (vaikka siltä ei välttämättä tunnukaan) vaikka pidemmän kaavan mukaan. Aika jännää että kätilö ei tarkemmin tutkinut paikkoja vaan siirsi samantein saliin..

Tätä päivää on odotettu monen monta kuukautta. Kai tässä enää tarttee maksimissaan kärvistellä parisen viikkoa ja sitten on jo oma hyvältä tuoksuva pikkuinen sinappikone emoticon
 
täälläkin ois viimene neuvola reissu takana ja kaikki on niinku pitääki.. muksulla ei näytä olevan mikään kiire pihalle emoticon
tänää siis mennään rv 41+2.
ainut mikä ehkä vähä lohduttaa mieltä on ku tietää et maanantaina on yliaikaiskontrolli jos ei ennen sitä halua tulla pihalle..
ja eipä tässä muuten ois mitään hirveetä ongelmaa mut ku öisin ei saa nukuttuu tän mahan kans ku ain painaa joka paikkaan ja missään asennossa ei oo hyvä ja sit saa jousta joku 5-7 kertaa vessassa yhen yön aikana :( 
tulipas mullakin nyt valitettua tänne.. mut ehkä se vielä tästä iloksi muuttuu.. kovin epätoivosta on tää odottaminen emoticon
 
Takaisin
Top