Töissä raskaana

Kaikista sairaslomakoodeista ei työnantajan tarvitse palkkaa maksaa. Lääkäri voi määrätä työkyvyttömyyden, mutta tosiaan se ei aina edellytä että siltä ajalta palkan sais. Kollegalleni kävi niin kun oli uupumuksen takia sairaslomalla.
Nytkin kun soitin pomolle, kysyi hän heti sitä koodia ja aikoi tarkistaa onko saikku palkaton vai ovatko velvollisia maksamaan sairausloman palkan... Että näin meillä, ei siinä paljon vointia kyselty! :D
 
Tämä jää sitten tämän viikon jälkeen pois. Sovittiin esimiehen kanssa, että saan tehdä kotona lopun aikaa niin ei tarvitse matkustaa tai supistelua kestää. Aivan huippua!
 
Kolme viikkoa vielä!! Jee, sitten ei tarvitse huolehtia ja ulkoiluttaa, kun omat lapset. Hekin niin isoja, että voivat iltapäivällä olla keskenään ulkona. Aamupäivällä pitää 3v viedä puistoilemaan, mäenlaskuun tms. mutta siinähän tulee vaunulenkki ja vauvan päikkärit samalla. Eihän se vauvakaan koko päivää voi sisällä olla :)
 
Kaikista sairaslomakoodeista ei työnantajan tarvitse palkkaa maksaa. Lääkäri voi määrätä työkyvyttömyyden, mutta tosiaan se ei aina edellytä että siltä ajalta palkan sais. Kollegalleni kävi niin kun oli uupumuksen takia sairaslomalla.
Nytkin kun soitin pomolle, kysyi hän heti sitä koodia ja aikoi tarkistaa onko saikku palkaton vai ovatko velvollisia maksamaan sairausloman palkan... Että näin meillä, ei siinä paljon vointia kyselty! :D

Ihan mielenkiinnosta luin tuota teidän TES:ä ja en kyllä löytänyt mitään missä sanotaan noista koodeista, mitkä oikeuttaa palkanmaksuun ja mitkä ei. Ja mielenkiinnosta haluaisin tietää missä ne koodit on mainittu, jos sulle selviää niin voitko kertoa :) Sinun tilanteessa en voi käsittää, että voisit joutua olemaan palkatta sairaslomalla, kun on kyseessä työstä johtuva rasitus raskauden aikana ja jos työnantaja ei voi tarjota kevyempiä töitä niin silloinhan et voi olla töissä. Vai ymmärsinkö ihan väärin sinun tilanteen :)
En kyllä ymmärrä tuotakaan jos kollegasi on uupunut työstä, niin eihän se nyt ole kenenkään muun vika kun työnantajan ja miks ihmeessä hän ei ole palkkaan oikeutettu?
 
Mäkin oon kyllä kuullut, että ne ei maksa palkkaa jos on työuupumus, sen sijaan jos on masennus niin sit maksetaan... vai oliko se toisinpäin. Musta tuosta oli jossain telkkariohjelmassakin puhetta, että kannattaa jutella tarkkaan lääkärin kanssa mitä sairaslomalappuun kirjoitellaan. Niistä enmastina00:n mainitsemista naistentaudeista mulla ei ole mitään tietoa...
 
Hitto miten reilua, hyvistä työntekijöistä monessa paikassa revitään kaikki voimavarat irti ja monesti on totaaliuupumus edessä ja sitten joutuu palkatta laakereille makoomaan :laughing002 mutta tähänkin on varmaan menty, kun valitettavasti työyhteisöissä on näitä "turhan valittajia-lorvikatareita- jotka hakevat saikkua milloin masennukseen tai muuhun vedoten.
 
Siitähän se varmaan johtuu, mutta osittain myös siitä, että uupumus ei ole luokiteltu sairaudeksi, mutta masennus on.
 
Osaatteko sanoa, että maksaako työantaja minulle sairauspoissaoloajan aikaista palkkaa 14 päivän ajalta, kun olen tuntityöntekijä. Minulla on ollut keuhkokuume, joten syy ainakin on pätevä. Meillä on terveyspalvelualan tes, tuossa sitä itse tutkin ja ymmärsin, että palkka maksetaan juurikin enintään kahden viikon ajalta.
 
Harva palaa töihin kun näin loppuraskaudessa jää joksikin aikaa saikulle. Ymmärrän siks kyselyt.
Mutta ei sun tarvitse silti arvailla että tuletko takasin vai et.
Nyt nauti kotona olosta!
 
Nyt alkaa täälläkin jaksaminen töissä loppua :sad001 Edelleenkin toi selkä vihottelee joka päivä tukivyöstä ja selän jumppaamisesta huolimatta. Töissä on kiireempää kuin koskaan nyt ja kaiken lisäks muutama viikko sitten yksi työntekijöistämme lopetti eikä tilalle olla palkkaamassa ilmeisesti ketään, joten vajaalla miehityksellä mennään. Lisäksi yksi työntekijöistämme ei tee oikeasti yhtään mitään eikä esimies uskalla sanoa hänelle asiasta, joten meitä on sitten kaksi ihmistä käytännössä tekemässä neljän ihmisen hommat.
Tahtia täytyisi oman jaksamisen takia pystyä vähän rauhoittamaan, mutta eipä se ole mahdollista tällä hetkellä. Pari viikkoa olen nyt nukkunut todella huonosti muutamia tunteja yössä ja kaikki murheet paisuu järjettömiin mittasuhteisiin. Vapaa-aika menee oikeastaan selkää ja kipeitä jalkoja parannellessa ja itkiessä pahaa oloa ja väsymystä :sad001
Eilen otin asian puheeksi esimiehen kanssa ja hän vain kehotti ottamaan rauhallisemmin, mutta miten otat, kun sitten kaikki hommat jää yhden ihmisen harteille..eikä musta ole siihen, että itse huilin jossain nurkassa vaikka tarve olisikin todellinen ja toinen juoksee tekemässä kaiken yksin :confused: Neuvolaan yritin jo soitella asiasta, mutta meillä otettiin juuri kokeiluun joku kaikkien neuvolantätien yhteinen soittoaika (ennen jokaiselle oli oma) ja nyt soittoaikana ei pääse enää läpi laisinkaan. Onneksi keskiviikkona on neuvola ja pääsee juttelemaan tästä.
Harmittaa, kun tiedän, että jaksaisin töissä hyvin, mikäli meitä olisi oikea määrä työntekijöitä nyt ja saisin otettua vähän rauhallisemmin. Tykkään niin kovasti työstäni normaalisti ja on ollut kiva pystyä näin pitkälle tekemään töitä niin odotuskin on sujunut nopeammin. Nyt on kuitenkin pakko ajatella omaa jaksamista ja ennen kaikkea vauvaa.
 
Lurua, jää kotiin (ja toivottavasti siun kollega ymmärtää ottaa saikkua samaan aikaan niin näkevät millaista on). Siun pitää nyt huolehtia vauvasta. Itse olen niin onnellisessa asemassa, että työnantaja on enemmän kuin ymmärtäväinen ja teen toimistotyötä, että saan lähes kk tehdä etänä töitä, ennenkuin jään mammalomalle, eikä edes ole noin vaikea tilanne kuin sinulla. VOIMIA!
 
Takaisin
Top