Syyskuun sepostukset

Fuyu, mulla ainakin mes haki pizzat meille kun kolmosen synnytin...kiva haloo tuli kun siel sit huudeltiin että KETÄS ON JÄTTÄNY ruuat syömättä...hrr vähä naureskeltiin paidan sisään...
 
Mulle ainakin omat ruoat suoraan äidin keittiöstä, kiitos! Mun mies on ollut joskus pitkiä aikoja sairaalassa, sekä Suomessa että ulkomailla ja tilaili sinne itsenäisesti pizzaa yms. Sai kai vähän noottia siitä, heh.
 
Mä aion kituutella sairaalanruualla sen ajan mitä siellä ollaan, vaikka parempi ruoka ois kyl ihan mukava idea =)

Ei miehen veikkaus pikkusen syntymäpäivästä käyny toteen - Se veikkas, että syntyis tänään :D Kovasti sisällä on, mutta jotain on vissiinkin pikkuhiljaa tapahtumassa, ollu erilaisia tuntemuksia tänää ku normaalisti. Ei niinkään kipuja, mutta semmosia vihlasuja ja paineen tunnetta. =)
Nyt kun tästä sanoo ääneen ni käy niin, että kaikki on ollu pelkkää toiveajattelua ja meneekin reippaasti yli LA:n :D
 
mun mies taas on iha varma että se mennee viikolla tai kahella yli :D oon sanonu sille että elä mannaa.. :D mut kunhan saa pikkusen syliin <3 tännään tuliki rv 35 täyteen, lähenee lähenee. kävely on käyny vähä vaikeeksi, istuminen on hankalaa, pittää maata melkee koko ajan. oon yrittäny käyä joka päivä vähä kävelees ulkona, piristää vähä mieltä kun ei tarvii olla neljän seinän sisällä.
 
Jännittää!! synnytys senkun lähestyy. Ihan voin sen myöntää, että pelottaa. Neuvolatäti laittoikin pelkopolille käymään, ehkä se vähän auttoi..

Kotona on kaikki ihan ympäri ylössuin. Meillä oli wc-remppa, joka onneksi jo valmis ja nyt heti perään jatkoin vauvan huoneen remontoinnin. Ajattelin, että pakko se on nyt alottaa tai kohta miusta ei oo sen tekijäks, kun selkä ja lonkka alkanu sanomaan vähän vastaan.. Vessan lattiaakin kun laatotin niin mies sai olla nykimässä miuta ylös, kun en meinannu omin avuin enää päästä :D välillä parempia päiviä ja välillä taas huonompia.
Vauvan huone onneksi jo hyvällä mallilla! En malta odottaa, että pääsee laittamaan tavarat paikoilleen ja siivoamaan koko talon ikkunoita myöten. Voin pestä vauvanvaatteet valmiiksi ja hipelöidä ne järjestykseen :)
Sitten voinkin alkaa keskittyä täysillä tulevaan :))
 
Huomenna olis enää tasan 6 viikkoa la:n! :o Tosin mun tuurilla menee varmaan yliki.. 
Jollei se nyt tästä tekemisestä vauhditu. Selkä ihan sökönä tän päivän jäljiltä..
Että voiki olla tapetit vaikee saada irti, ku ne on liimattu! :s Paljoa en irti saanu tänäänkä, aikas turhauttavaa.
Olohuonetta nyt sentää pääs maalailee tänään, ku eilen sai loput tapetit irti ja tasotettua ja hiottua seinät.. En siis kylläkä ite maalaa..

Kohta tässä pääsis ehkä jo muuttamaanki sinne. :)
 
moikkeli!
Pitkästä aikaa raapustan tänne jottain.. Tosiaan enskuu on MEIDÄN kuu, ihanaa! emoticon Voi kyllä sitä on ootettukki jo... Vaiks se on jo enskuu, mut silti siihen on niiiiiiin pitkä aika viellä.. Vielä kaks viikkoo töitä ja sit äippäloma alkaa. Mulla annettiin vauvan painoarvio siellä 4D-ultrassa.. Jos pikkanen syntyy LA:na, ni painoarvioksi antoivat 3.4kg.. noo, mutta sen näkee sitte! Mulla neuvola nyt keskiviikkona ja kyselen sieltä, milloin valmennukset mahdollisesti alkaa, ku ei ole mulla vielllä alkanut.. emoticon  Kait kaupunki säästää ja ajttelee, että ei simmosii tarvii Eipä mua oikeestaan ees kiinnosta valmennus, ainoostaan olis kiva käydä synnärillä tutustumassa. Mut katotaan kuin käy!
Kaikille ihanaa loppu odotusta!
 
meillä päin ei ees järjestetä enää synnytysvalmennusksia, ainoastaan nettivalmennuksia on :( synnärille ollaan käyty tutustuun, itte oon ollu harjotteluis synnärillä niin mulle kaikki oli tuttuu, mut sit miehen takia käytiin kahtoon =) 14.9 olis se synnytystapa arviointi.. jännittää jo niin että.. :D mut kai se jännistys on vaan hyvästä..?
 
Aurinkoista aamupäivää ja ihanaa mammaloman alkua niille, joilla se on jo alkanut! Itselläni alkaa 7. päivä, eli ylihuomenna.

Eilinen olikin suhteellisen kivulias päivä alkaen sitä edeltäneestä yöstä. Yöllä tosiaan tuli todella napakoita supistuksia, joihin heräsin. Nukahdin aina supistuksien välissä ja heräsin taas. Näiden seurauksena alaselkä oli koko päivän todella kipeä ja "painavan" tuntuinen. Supistuksia tuli myös päivällä ja seisominen oli vaikeaa, vaikkei kipua tuntunut. Menivät sitten levolla ohi. Illalla palasivat kun kävin tallikäynnin yhteydessä vielä koirien kanssa kävelemässä ja tällöin tuntui pistelevää kipuakin! Puukkoa on tullut kohdunsuulle ja viime yönäkin nippaili, mutta varsinaisia supistuksia ei ole enää tullut. Odotan niin sitä lääkärinaikaa, mitä siellä kohdunsuulla onkaan tapahtunut! Vai onko mitään.

Mun puolesta saisi tämä lapsonen syntyä jo ihan ennen laskettua aikaa. Kaikki on jo suhteellisen valmiina vaavin tuloon.
 
Mukava viikonloppu takana ja töissäkin jaksaa nyt hyvin, kun on enää 7 päivää jäljellä  Suunnittelen kovasti, millaisen kakkuhässäkän sitä koittaisi tehdä työkaverille läksiäis"lahjaksi". Kaikki keksipohjaiset juustokakkujutut on meillä aina huippusuosikkeja, jotain semmoista ajattelin väsäillä ensi viikolla.

Viikonlopun saldona ei mahan osalta ole kauheasti mitään kerrottavaa. Eilen illalla totesin, että taitaa alkaa meijän koiralla lihotuskuuri, kun mamma ei pystynyt kävelemään kuin pari sataa metriä, sitten tulee supistus... Harjotussuppari kylläkin, mut ne on muuttuunu aika erilaisiks viime aikoina. Vielä muutama viikko-kuukaus sitten ne meni ohi, kun vaihtoi asentoa, pysähtyi tai hengitteli hetken. Nyt puuskutin iltalenkillä vaikka ja kuinka, mutta supistus vaan jatkui. Lopulta sitten luovutin ja käännyttiin takasin kotiin.

Niin ja sitten ne juhlat! Oltiin lauantaina "rapujuhlissa" (ohjelmassa on toki rapujen syöntiä, mutta enempi se kylmä vodka on ollut pääasiana, ei siis mitään hienoja iltapukujuhlia tms) (ja itse siis join tietty mehua :D ) ja moni oli innokas kokeilemaan, josko vauva liikkuisi. Hänpä olikin historiallisen pitkään ihan vaan paikallaan, koska koko illan aikana tuntui vain muutama pikkuinen potku. Mutta kun päästiin kotiin, alko mahassa kauhea vilske ja sitä jatkuikin sitten koko yön ja seuraavan päivän...
 
Heipsan pitkästä aikaa! :)

Itsellä synnytyspelot ja jännitykset on kaikonnu kokonaan. Olisin valmis lähtemään synnärille, vaikka heti! Viikkoja tänään 35+1. Olen kyllästynyt tähän reppuun, mikä on kokoajan tiellä, estää mukavan asennon löytymisen ja minkään tekemisen. Edes koirankuppien nostaminen lattialta ei onnistu ilman oksentamisen tunnetta, ähinää ja kiroamista. Vaavelin pää painaa mukavasti alavatsaa ja kävely on välillä melko ikävää, samoin istuminenkin. Samalla tuntuu painavan palleaan, koska hengitys levossakin tuntuu vaikealta. Joo, tiedän, pelkkää valivalivalia. Mutta en ymmärrä nitä, ketkä hehkuttavat raskausajan ihanuutta. Itse olen totaalisen väsynyt, enkä jaksaisi enää päivääkään. Kohdistan ajatuksiani kokoajan siihen, että olen saanut vaavelin syliin ja ollaan jo kotona. Ja kerkeän ajattelemaan, vaikka minkälaisia asioita, koska nukkumisesta ei ole moneen viikkoon tullut yhtään mitään. Täytyy juosta vessassa, hyvää asentoa ei löydy, vaikka tunkis kuinka monta tyynyä ja mihin väliin tahansa. On kuuma ja kylmä ja jalkoja pakottaa, kun on nestettä kertynyt todella rutkasti. Ja häntäluu on tehnyt mukavasti myös kiusaa.

Tuosta painoarviosta niin, meilläpäin on synnytystavan suunnittelu naapuri kaupungin sairaalassa. Siellä ultrataan vauvan pituus ja paino sillä hetkellä, sekä arvioidaan syntymäkoko. Siellä varmistetaan vauvan tarjonta ja, että minkä kokoinen vaaveli mahtuu alatiesynnytyksessä ulos. Itselläni tämä on ensi viikolla. Meillä kotikaupungin terveyskeskuksessa ei lääkärineuvolassa kokoa määritetä. Neuvolassa ei ole ultraa, vain synnytysäänet saadaan kuunneltua.

Ja tuosta rintapumpusta niin olen saanut ohjeeksi, niin neuvolasta, kuin tutuiltakin, ettei missään nimessä kannata ostaa pumppua ennen, kuin tarvetta on. Perusajatushan on siis se, että jokainen imettää oman lapsensa. Jos se kuitenkaan ei syystä tai toisesta onnistu tai jos maitoa tulee hirmusti, niin siinä vaiheessa vasta pumppuostoksille. Synnärilläkin saa lainata pumppua, jos ei siellä onnistu imetys. Älkää hyvät ihmiset tuhlatko rahojanne niihin pumppuihin etukäteen! Voi olla, ettei niille ole ollenkaan tarvetta. Ja todella toivon ainakin omalla kohdalla, että saan imetettyä oman lapseni. Siksi en ole pumppua edes ajatellut, ettei ole sitten kaapissa manaamassa imetyskelvottomuutta.

Että näin täälläpäin! Vieläkään en ole ostanut yhtään ainutta vaatetta, koska olen saanut hurjan paljon käytettyjä! :) Tietysti sitten syntymän jälkeen ostan pikkuiselle pari vaatetta, mutta näillä varastoilla pärjätään hyvin! Lakanoita ehkä tarvii vielä hankkia, ainakin kumilakanoita. Mutta aikaa on vielä! Varsinkin, kun kaikki sanoo, että menee yli lasketunajan. :/ Toivon kyllä, että tulisi pari viikkoa etuajassa. :)

Johtuen unenpuutteesta, että päivät venyvät todella pitkiksi, niin kerkeän ajattelemaan kaikenlaista. Olen miettinyt paljon, miten hoidan vauvaa, kylvetän, imetän jne.. Annanko tuttia vai en, käytänkö kesto- vai kertakäyttövaippoja, koska alan tekemään pakastimeen valmiiksi soseruokia jne.. Ajatteleeko joku muu näitä asioita? Olisi kiva kuulla millaisia ajatuksia muilla on? Itse, kun en osaa tuota synnytystä oikein jännittää, vaan enempi aikaa sitten sen jälkeen.
 
Nupulle vastaukseksi tuohon mitä asioita on tullu mietiskeltyä-kysymykseen... Paljon olen ehtiny tässä kotona ollessa miettiä kaikenlaista.=) Ja oon niin "järjestelmällinen" ihminen, etten varmaan osais olla miettimättä...:P
No esimerkiksi... Tutin suhteen: koitan ainakin ekat kaks viikkoa-ekan kuukauden pärjätä ilman, mutta otan synnärille varuiksi tutin mukaan. En väkisin halua vauvaa kiusata, jos se on kova imemään, mutta mikäli pärjätään ilman tuttia niin hyvä. :)
Vaippailu: meillä koitetaan täyskestoilua. Ostin kyllä paketin ykköskoon kertiksiä jo valmiiksi, jos tuntuu että ekoina päivinä ei jaksa keskittyä tohon vaippailuun sen ihmeemmin. Ja muutenkaan en pidä liian tiukkaa linjaa vaippojen kans, mut pyrkimys on kestoilla mahdollisimman paljon.
Imetystä haluaisin jatkaa vuoden ikään asti, täysimettää ainakin puoli vuotta, mutta sen toteutuminen ei oo pelkästään omasta tahdosta kiinni. Soseita koitan ite tehä (ainakin ruokasoseita, en hedelmäsoseita niinkään) sitten kun niihin siirrytään. Ja sormiruokailu kuulostaa mielenkiintoiselta..=)
Kantoliina sekä -reppu löytyy molemmat, käytettynä ostetut (hug a bub ja baby björn). Tuosta liinailusta etenkin olen hirmu kiinnostunu!=)
Mobile jää varmaan suosiolla pois sängyn päältä, vaikka ollaan sellanen saatu. Epäilyttää, että käykö siinä samantien niin, että vauva senkun piristyy killitellessään sitä mobilea?:/ Voi sitä tietty kokeilla, mutta hieman olen ajatuksen suhteen varpaillani...
Vauvan hoidosta oon miettiny ainakin, että haluan nukuttaa vauvaa paljon vaunuissa ulkona (helppoakin okt:ssa). Koitan käyttää mahd vähän mitään mömmöjä vauvan iholle, esim en käytä juuri pesuaineita vauvaa kylvetettäessä (vauvaöljyä kyllä joskus). Olen lueskellu nyt Tracy Hoggin Opi kuuntelemaan vauvaasi-kirjaa, jonka hankin itselleni. Aion ainakin jossain määrin soveltaa siinä neuvottua EASY-ohjelmaa (eat, active, sleep, your time).:) On muuten mielenkiintoinen kirja, suosittelen! (ei vaan taida saada uutena ostettua mistään, kun se on kustantajaltaki loppuunmyyty Suomessa...)

No siinähän noita ajatuksia oli jonkin verran...=) Näistä asioista on hauska rupatella ja kirjotella.
Mulla alkoi tänään mammaloma!:) Kävin äsken kolmen kilsan iltalenkillä, nyt oli aika kivan syksyinen ilma. Ja aattelin kokeilla onko tuosta vadelmanlehtiteestä mihinkään, joten poimin vadelmanlehtiä ja keitin teen, kohta maistelen mitä siitä tuli. Niin siis se joidenkin tutkimusten mukaan saattaa vauhdittaa synnytyksen käynnistymistä (lähinnä kyllä jos on ennakoivia suppareita niin se vahvistaa niitä, mutta mullahan ei niitä vielä ees oo;D ) Mut maistetaan onko hyvää, josko tuota osais juua sitten ko niitä ennakoivia alkaa tulla.

Mieki muuten tykkään, että ainaki PHKS:ssä on ihan hyvät ruoat sairaalaruoaksi. =) Kun mun isä oli toissakeväänä viikon sairaalahoidossa ni mie välillä jopa söin mitä siltä jäi syömättä kun oli oikeasti ihan hyvää ruokaa. :)
 
Heippatihei! Nyt ekaa kertaa minäki lopulta päädyin tänne kirjottamaan ku oon eka viimiset puoli vuotta vaa lueskellu näitä juttuja :D enää ei malttanu. Ja tosiaanki ku enää ei ole aikaa ku tyyliin ajatella nii pakkohan niitä ajatuksia jonnekki purkaakki =)

Eli pohjosesta kirjotellaan ja LKS:ään käy tieni ku synnytys käynnistyy, ja laskettu aika on 22.10 :) Onko muita lappilaisia?

Ei kyllä malta yhtää odottaa. Enkä jaksa enää ku kaikki tuijottaa vaan mahaa ja minua ei ole enää olemassakaa :D Eka se oli ihan kivaa, mutta enää ei jaksa vetää sitä tekohymyä ku joku puoli tuttu tulee taputtelemaan masua ja sössöttämään jotaki :D Ei oo vaan mun juttu. Ja yöt alkaa olee jo aika tuskaa ku tuntuu että mitenkää ei oo hyvä olla ja aina just ku on saamassa unen niin kappas PISSAHÄTÄ :S joo joo valivalivali ! Tulinko oikeesti tänne vaa valittamaan?? :D

Nuppu-11 oon kyllä nii kateellinen jos et osaa jännittää ollenkaa synnytystä. Huh, mulla on se mielessä koko ajan. Jännittää iha himputisti koko prosessi. Mut toivottavasti menee hyvin. Sitä synnytyksen jälkeistä aikaa aattelen tällä hetkellä paljon vähemmä ku oon vaan että kyllä se sitte selviää että miten kaikki tulee tapahtumaan vaikka selviäähän se synnytyksessäki ajallaan, mutta jotenki sitä vaa miettii koko ajan :S
 
Tervetuloa Hössö! Sulla on hauska nimimerkki..!=) Hih..
Oi, mie oon ite syntyny Lapin keskussairaalassa. :P Oon Rovaniemeltä kotosin, mutta jo kaaaauan sitte muuttanu etelään.
Miekään en ossaa jännittää synnytystä. Tai toisaalta vähän jänskään sitä, mutta ei se jatkuvasti mielessä pyöri. Välillä lähinnä koitan vaan kuvitella, että minkähänlaista siellä synnärille sit on...:P

Tuo muuten on aika rasittavaa, että pissahätä tulee just sillo ko on nukahtamassa!! Täällä vauva aika usein jotenki oikein polkee mun pissarakkoa niin, että tuntuu että lirahtaa housuun justiinsa, vaikkei iso hätä oiskaan. Mut hyvinä öinä pärjään koko yön käymättä vessassa, olen niin hyväuninen sitte kö saan vain unen päästä kiinni. :)
 
Sairaalan ruokia on aina parjattu, mut mun mielestä ne muutaman päivän, mitkä siellä osastolla viettää niin pystyy kyllä niitä syömään. Ihan turha valittaa, pääasia että jotain murkinaa on tarjolla! En aio pyytää miekkosta tuomaan mulle mitään muuta ku ehkä suklaata kanttiinista. :)

Mulla on myös ollut paljon aikaa pohtia noita synnytyksen jälkeisiä aikoja.
Kaverit ovat kertoneet että olis parempi olla tutti mukana jo synnärillä, jotta se tottuu sitä syömään. On se vaan niin paljon helpompaa kun on jokin millä vaimentaa huuto edes viideksi minuutiksi.. Esim. automatkoilla se on ehdoton!!! Niinpä minäkin aion tarjota tuttia viimeistään kun kotia saavutaan. Ehkä.
Kesto/kerttis... Hmm. Mulla on aupair-ajoilta jo niin rutiinia toi kerttisten käyttö, että taidan tyytyä niiden käyttöön. Toki kokeilen noita äitiyspakkauksen versioita, että onko niistä mihinkään. Ties vaikka innostuisin.
Kylvetyksessä varmaan ihan vaan öljyillä, joskus saatan käyttää peppupesuissa sitkeän tavaran irroitukseen sebamed-saippuaa. Kylvyn jälkeen rasvausta perusrasvalla ja taipeisiin talkkia. Sinkkisalvaa tai bepanthenia punaisiin kohtiin. Ja isä saa luvan kylvettää aina kun ehtii.
Imetyksen suhteen olen miettinyt että noin vuoden ikäiseksi varmaan pyrin imettämään jos suinkin vain mahdollista. Toivon todella että onnistuu imetys! Jos ei onnistu, niin ei siihen maailma mulla kaadu.. Korvikkeitakin olen jo tottunut sekoittelemaan aupair-aikoina. Se oikeastaan jopa helpottaa kun voi jättää vaavin toisille hoitoon ilman tuskaisia rintoja.
 
Kiitos Alissa :) Ja mukavaa, että heti löyty ainaki joku LKS:ssa syntyny :D
Oot kyllä onnekas ku oot niin hyväuninen. Onko muuten kuinka yleistä, että tulee ihan pissat housuihin välistä mitä lähemmäs loppua menee? Mun yks kaveri oli kuulemma lirauttanu enemmänki ku pari kertaa housuihin vahingossa sitte viimisillä viikoilla :O Uskaltaako tässä kohta enää kotoa poistua ilman varahousuja :D haha

Mäki ajattelin selviytyä sairaalan ruuilla sitte elleivät aivan järkyttävää kamaa ole, mitä en usko kuitenkaa =) Käskee vaikka miehen tuoda vähän mausteita sinne sairaalaan nii eiköhän niistä maistuvia saa ;D
 
Mulla oli tuota pissinkarkailua joskus toisella kolmanneksella, mutta pääsin siitä vaivasta reenaamalla lantiopohjan lihaksia...:P Mutta ihan tavallista se on. Onhan se tietty epämukavaa, jos enemmän ku lusikallinen tulee kerralla...! :D:D Täytys laittaa Tenat housuun.emoticon
 
Niin ja siitä ruokailusta synnärillä, niin itse olen ollut vuodeosastolla töissä ja tuli maisteltua niitä ruokia. Ja nam! :P Välillä oli todella hyvää ruokaa, yleensä ihan maistuvaa ja joskus jotain karmeaa sosekeittoa. Mutta ei ole tullut mieleenkään, että tarvitsisi jonkun tuoda muuta ruokaa sinne. Herkkuja tietenkin saa tuoda! :D Ja itse meinaan pakata sairaalakassiin kuivattuja luumuja mukaan muutaman pussin, ettei kakka jumitu. :D No, okei. Ehkä myös lakua........... :D

Multa ei ole VIELÄ pissa karannut pöksyyn, mutta kyllä välillä on aikamoinen vihlonta alavatsassa, jos joutuu hiukankin odottamaan vessaan pääsyä tai koittaa yöllä sitkeästi unta kalloon, vaikka olisi hätä.
 
Siihen painoarvion tekemiseen. Mulla oli tänään ultra (rv 32+2) ja varattiin seuraavan neuvolakäynti ja sen jälkeinen lääkäri aika. Neuvonlantäti ite sanoin että lääkäri tekee sitten painoarvion ja katsoo sen asennon. Mulla on kaks viimestä kertaa sanottu et rt:ssä on, mut ei kuulema oo vielä kiinnittyny eli saattais vielä jopa kääntyä. Toivon kyllä että ei käänny.. vaikka tosi kipeesti osaakin kylkiluihin potkia. Ja joskus tulee jopa vain istuessa hengästynyt olo... ja tää KUUMUUS.. Oon aina ollu kunnon vilukissa. Nyt mulla on aina kuuma!

Mullaki on alkanu supistuksia tulemaan mahan kovettumisena.. laskettuaika kun on vasta lokakuun lopussa, niin mulla tuskin on sitä pelkoa että tässä kuussa pojun maailmaan saisin.. äitiysloman alkuunkin vielä 14 työpäivää...
Ite synnytystä en oikeestaan oon miettiny muuten ku käymällä Synnytysvalmennuksessa 1,5 viikkoa sitten.. kesti 3 h ja siinä vaan 2 kätilö höpötti juttuja ja katottiin 15 min video synnytyksestä...
Tänään pesin saamiani ja ostamiani pienimpiä vauvanvaatteita ku anoppi oli jo huolissaan ku en ollu sitä tehny. :)
Remontti edelleen kesken, mutta sentään pääsee jo kotona suihkuun ja saunaan... kunhan loput huoneet (pukuhuone ja khh) saadaan valmiiksi niin sitte vois/malttais keskittyä paremmin vauvelin juttuihin.....
 
Takaisin
Top