Synnytystoivelista

Mulle tulee siitä aina mieleen ekana joku sirkkeli tms silpomisvehje. Eihän mikään kone sitä operaatiota tee, vaan lääkäri. Siksi jotenkin kamala tuo koko sana. :D kylmät väreet vilistää selässä :angry1
 
Mä koitan pitää suunnitelmat mahdollisimman pieninä. Esikoisen kanssa kävi niin, että jokaikisen kohdan sai viivata yli. Kaikki, siis ihan kaikki, meni toisin kuin olin suunnitellut tai halunnut. Johtui siis täysin siitä, ettei synnytystä vaan voinut ennakoida.
Olin siis suunnitellut hyvin luonnollisen synnytyksen, mutta jouduinkin käynnistykseen. Siitä voi jo päätellä, että synnytin piuhojen päässä sängyssä puoli-istuvassa asennossa lääkkeiden kanssa. Jne...
Mä luulen, että ilman mun suunnitelmaa synnytys olis voinut mennäkin eri tavalla. Mun piti oppia, että seuraavalla kerralla annan vaan mennä ja tulee mitä tulee :)
 
Eihän synnytystoivelista ole suunnitelma. Minusta on tärkeää kuitenkin kertoa minua hoitaville kätilöille, mitä minä itse toivon ja haluan, jos se on mahdollista. :)
 
Toivelistaa kannattaa ajatella samalla tavalla kuin vaikka lahjatoivelistaa. Mitään ei saa, jos ei pyydä. :) ja kun ne on kirjattuna mustaa valkoisella niin kätilön on helpompi toteuttaa niitä, jos mahdollista.
 
Minä kirjotin ipanaan toiveeni näin: ei todellakaan luomuna koiteta mennä, kaikki kivunlievitys sallittu :D suihkussa/ammeessa vois alussa lillua. Sitte synnytys veteen tai jakkaralla. En muistaakseni laittanut muuta. :)
 
Missä kaikkialla saa synnyttää veteen? Itsellä se ei ole mahdollista, vaikka raskaus olisi normaali.
 
PHKS ei saa.
Missäs se Haikaranpesä on (onko se vielä?)? Tiedän, että siellä saa. :)
Edit: tarkistin, Haikaranpesä on HUSissa.
 
KYSin uudessa rakennuksessa ehkä saa. Jostain ehkä luin.. Ehkä. :D Mut en mää sitä ite toivo.
 
Siihen vesisynnytykseen kuului ainakin jo painorajoitus, että kätilö saa nostettua pois sieltä altaasta jos tulee ongelmia. Eikä muitakaan riskitekijöitä saanut olla. Mut siihen avautumisvaiheen lillumiseen riitti että normaalisti etenee raskaus ja synnytys. En tiedä oliko lapsiveden menolla merkitystä? Jos on vihreä vesi niin ei tietenkään mutta muuten...
 
Lohjalla saa, jos osuu kätilö, joka osaa homman.. Sen takia ollaan menossa Helsingistä Lohjalle synnyttämään. Käsittääkseni ei onnistu enää Kättärilläkään.. Harkitsin myös Porvoota, mutta siellä on vaan yks amme ja ei voi synnyttää veteen. Mun keskimmäinen syntyi veteen ja se oli aivan ihana kokemus.
 
Suosittelen muuten kaikille sellasta kuunneltavaksi kuin "Synnytä rentoutuneena"- cd. Fysioterapeuttien ja kätilöiden yhdessä tekemä. Lähinnä keskittyy rentoutumisharjoituksiin, minkä pitäis auttaa kivuissa ja voi myös lyhentää synnytyksen kestoo. Kirjastosta sai lainaan, niin ei tarttenu ostaa. Auttoi mulla ainakin ekassa synnytyksessä ja nyt ajattelin kunnella myös ennen synnytystä.
Itsellä toiveena lähinnä, että päästään ensiksikin täysille viikoille ja sen jälkeen menen tilanteen mukaan. Kivunlievitystä luultavasti haluan, jos vaan ehtii saamaan, kun on jo nyt niin kypsä tilanne kohdunsuulla.. Viimeksi 8-vk lepohoidon jälkeen nukuin ponnistusten välissä eli en usko että nyt jo 9vk maanneena pystyn ainakaan liikkumaan synnytyksen aikana.
Tuo lahjalista-ajatus oli mun mielestä loistava vertaus. Hyvä olla toiveita, kunhan ei pety liikaa, jos ne ei toteudu :)
 
Höh, en saanut kännykällä auki. Täytyy koneelle mennä katsomaan.
 
Aika näppärän näköinen lista. :) Tohon olis helppo täytellä kun on vähän ohjenuoraa apuna. :)
 
Tää on mielenkiintoinen. Täytyypä seurata mitä tänne muut keksii.
Mä en yhtään tiedä, ainoastaan se et eka synnytys oli ihan ok, mut Tokasta en mielestäni saanu tukea niin. Mulle ei koskaan kerrottu miks en saanu kivunlievitykseen lääkkeitä yhtä paljon ku ekassa vaan melkein heti sanottiin ettei enää ole mitä antaa. Kuitenkin synnytyksillä oli väliä vaa 1v4kk..ja sama paikka. Noh nyt meen eri paikkaan.
 
Mä aika paljon synnytystä oon jo miettiny. Saa nähdä miten tämä, kaks aiempaa käynnistetty, toinen oli tuskallinen. Tää raskaus eroaa todella paljon edellisistä niin en yhtään ihmetteli vaikka käynnistyis itellään, mutta sekin hiukka pelottaa.
 
Otin härkää sarvista ja kävin pikkuhaikaran pesällä. Kirjailin sinne juttuja, joita näemmä kyselty viikon 28 jälkeen. Toiveitakin sain esittää koskien synnytystä. Muuten ihan ton mun suunnitelman mukaan kirjoitin, unohin vaan ton istukan ja napanuoran :facepalm:. Toisaalta tuli lisättyä jotain ekasta synnytyksestä muistamiani epäkohtia ja kirjasin, että isukilta saap kysyä sitä nuoran katkasua, vaikka tiiän jo etukäteen hänen mielipiteensä asiasta.:joyful:

Vielä pitäisi ainakin se kuukausi jaksaa olla kasassa... ja sitte hmmm. Peukut pidän, että vauva on riittävän kokonen syntyessään ja ei tarvita mitään ylimääräisiä. Radin takia joudutaan oleen se 2 vrk vaavin arvojen tarkkailussa, tiiä vaikka keltasuuttakin tulis, kö ekalla oli.
 
Mikä ihme on ipana? :eek: Mä sain lapun kouraan eilen neuvolassa ja nyt yritän pähkäillä mitä odotuksia ja toiveita ois...
 
:banghead:Eikä! Tänään oli neuvola ja mun piti pyytää se esitietolomake. Pitää olla se mukana kun menee sairaalaan tutustumaan..
 
Takaisin
Top