Synnytystoivelista

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Tehdään Elaffyn ehdotuksesta oma pino synnytystoiveille :)

Ehdin istahtaa koneelle pitkästä aikaa niin kopsaan tänne mun alustavan toivelistan.




Omat ajatukset synnytyksestä

Synnyttäminen ei pelota. Sitä kokemusta on ollut ikävä. Olen odottavaisilla mielin, avoin uudelle kokemukselle, joka kasvattaa minua ihmisenä ja äitinä. Molemmat synnytykseni ovat olleet positiivisia kokemuksia. Toivon voivani synnyttää alateitse, sillä kokemus kipuine kaikkineen on voimaannuttava ja ainutlaatuinen.

Ajattelen kivun olevan eteenpäinvievä voima synnytyksessä. Se ei ole vihollinen, josta pitäisi päästä eroon. Kivun voimakkuus voi tosin yllättää minut jossain vaiheessa, mutta toivon, ettei minua painostettaisi keyvin syin luopumaan toiveestani synnyttää ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, vaan saisin rauhassa pohtia vaihtoehtoja.



Toiveita...

Toivon synnytykseni olevan mahdollisimman luonnollinen ja rauhallinen kokemus. Haluaisin mahdollisuuksien mukaan yrittää jälleen luomusynnytystä. joskin saatan synnytyksen pitkittyessä olla avoin puudutukselle -tarkoitus ei ole mennä sisulla vaikka läpi harmaan kiven. Ilokaasua saatan kyllä kaikesta huolimatta haluta avuksi, mutta vasta sitten, kun se tuntuu minusta ns. "välttämättömältä".

Haluaisin voida työskennellä yhteistyössä kehoni kanssa, kuunnella sen viestejä ja "antaa virran viedä", olla aktiivinen synnyttäjä.



- En halua joutua pitkäksi aikaa käyrille makaamaan (esim. kuten ensimmäisellä kerralla jäin TUNNIKSI epämukavasti makailemaan ja siinä ajassa olo paheni paljon). Muutenkin mikäli mahdollista toivoisin, että käyriä ottaessani voisin halutessani esim. istua keinutuolissa tai seistä. Kestän kivun ja hallitsen tilanteen, kun saan aktiivisesti liikkua ja helpottaa oloani tarvittaessa omaa kehoani kuunnellen. Molemmissa synnytyksissä pitkä aika paikallaan maaten teki oloni sietämättömäksi, ja se on "mörkö", jota haluan välttää!

- Toivon, että ponnistamista ohjataan aktiivisesti, tai että saisin ainakin palautetta miten sujuu. Esikoisen synnytyksessä ponnistaminen tuntui vaikealta enkä tiennyt osasinko ponnistaa kunnolla/oikein. Siitä on jäänyt pieni haamu takaraivoon.


- Haluan episiotomiaa vältettävän mikäli sille ei ole äärimmäistä tarvetta. Ja mikäli kätilö katsoo episiotomian tarpeelliseksi siitä tulee kysyä ensin minulta (poikkeuksena kiireellinen tilanne, esim. vauvan sydänäänten laskeminen kuten esikoiseni kohdalla). Episiotomiaa en kuitenkaan anna tehdä vähäpätöisistä syistä. Olen tietoinen repeämisten mahdollisuudesta, mutta haluan antaa keholleni mahdollisuuden venyä ja joustaa, ellei nyt havaittavissa ole suuren suurta repeämisen vaaraa. Olen loppuraskauden aikana öljynnyt ja kyykytellen pyrkinyt valmistamaan välilihaa joustamaan.


- Haluan, että napanuoran annetaan sykkiä loppuun ennen sen katkaisua! Toisessa synnytyksessäni kätilö tyrmäsi toiveeni sanomalla "Täällä ei ole tapana tehdä niin." Minä en tavoista välitä, vaan siitä, että tutkimukset osoittavat siitä olevan vauvalle hyötyä.


- Isä saisi halutessaan leikata napanuoran.


- Saisin vauvan rinnalleni mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman pian ja meille annettaisiin reilusti aikaa ensimmäisiin yhteisiin hetkiin ja ensi-imetykseen ennen vauvan punnitsemista, pesua jne. Koen ensi-imetyksen hyvin tärkeäksi. Toivoisin, että vauva saa itse ryömiä ja hamuta rintaa eikä asiaa joudutettaisi suotta.


- Toivon tukea. kannustusta ja kunnioitusta henkilökunnalta. Että minua ja miestäni kuunneltaisiin ja meidät pidettäisiin asioissa hyvin ajan tasalla. Kiitänkin siitä, että tätä toivettani on aiemmilla kerroilla noudatettu hienosti!


Kivunlievitys

- Olen saanut hyviä kokemuksia mm. aquarakkuloista (joiden laittaminen sattui enemmän kuin mikään muu ikinä!), jumppapallon päällä keikuttelusta, kuumasta suihkusta ja liikkumisesta. Haluaisin voida aktiivisesti liikkua ja helpottaa omaa oloani.


- Ensisijaisesti haluan turvautua ei-lääkkeelliseen kivunlievitykseen. Ilokaasua saattanen kaivata kuitenkin jossain vaiheessa synnytyksen edetessä, sille olen avoimempi. Synnytykseni ovat kuitenkin olleet pitkiä, joten kivunlievitys voi tulla tarpeeseen jossain kohtaa. Mikäli päädyn puudutukseen toivoisin ensi-sijaisesti spinaalipuudusta. Esikoista synnyttäessä sain epiduraalin ja se vei ponnistamisentarpeen pois sekä teki olon tokkuraiseksi. Toisen lapseni synnytin lopulta spinaalin voimin ja olin oikein tyytyväinen.


Ponnistusasento

- Haluaisin ponnistaa synnytysjakkaralla. Näin synnytin toisen lapseni ja kätilö kehui, että meni oppikirjamaisesti, ja nautin ponnistusvaiheen rauhallisuudesta ja omasta hallinnantunteestani.
Kylkiasento ei ole minua varten.


Todennäköisesti petyn, jos...

- päädytään sektioon. En pelkää sektiota. Toivon vaan niin kovin voivani synnyttää alateitse. Ja toki sektiosta toipuminen olisi oma lukunsa.


Tuskin petyn, jos...

- en pystykään synnyttämään luomuna, vaan päädyn haluamaan lääkkeellistä kivunlievitystä. Kunhan saan antaa ensin keholleni mahdollisuuden työskennellä rauhassa.
 
Kiitos kun teit uuden ketjun :) Mukava lueskella näitä, varsinkin kun itsellä ei tällä hetkellä ole mitään tietoa mitä toivelistaan kirjoittelisi kun tämä on meidän ensimmäinen lapsi :)
 
Ainiin tää on unohtunut multa ihan täysin! kiitos Rosalina siis todella hyvästä ketjusta, itellä kun ei oo mitään ennakkotietoa mistään kun esikoista odotan. Pitääkin ruveta miettimään.
 
En aio tehdä listaa, viimeisessä synnytyksessä kaikki tapahtui niin hallitsemattomasti, että melkein halusinkin että kätilö johti sitä sirkusta. Silti kätilöt saivat minulle tunteen että en ollut vaan lehti puhurissa, vaan että kaikki meni salissa rauhallisesti ja minulta aina kysyttiin että miltä tuntuu, ja tahdonko sitä ja tätä. Ilmeisesti synnytystoiveeni käyvät sitten yleisen kaavan kanssa yhteen, joten mitä sitä turhaa tekemään kirjeitä kätilöille :smiley-ashamed005 Olihan meillä siinä estolääkkeissä aikaa jutella jokaisen kanssa ihan rauhassa. Ja jos sitä aikaa ei olisi ollut jutella, tuskin olisi ollut aikaa mitään listojakaan lukea.

Luotan heihin että he kyllä tietävät mikä on parhaaksi missäkin tilanteessa, ja aina ne sanoo mitä tapahtuu ja kysyvätkin, ellei kyseessä ole hätätilanne jossa vaihtoehtoja ole.
 
Ipanaan kirjasin toiveikseni vain etten joutuisi makaamaan käyrillä koko aikaa vaan että saisin liikkua mahdollisimman paljon ja että opastettaisiin muihinkin ponnistusasentoihin kuin puoli-istuvaan jossa esikoisen synnytin.
Olisin ehkä voinut lisätä että päätän prkl ite missä käsiäni pidän ponnistaessa, jos haluan pitää miestä kädestä niin pidän! Viimeksi kätilön käsky pitää reiden takaa kiinni ärsytti kun itsestä se ei tuntunut lainkaan hyvältä.
 
Ipanaan en oo vielä osannu laittaa muuta toivetta kuin että kerrottaisiin myös lääkkeettömistä vaihtoehdoista ja että saisin opastusta ja apua imetyksen kanssa.esikoinen kun kyseessä o_O
 
Muusta en vielä tiedä,mutta sen laitan ainakin,että minä en lähde minnekään ennen kuin imetys on lähtenyt kunnolla sujumaan...Eli se ehkä sellainen,mikä itsellä jostain syystä päällimmäisenä mielessä.
 
Toivon alatiesynnytystä, sektioon vain hätätapauksessa. Epi. Haluan nähdä istukan ja napanuoran. Vauva rinnalle ja ihokontaktiin, jollei mitään vakavaa ole hällä.

Synnytyksen alkua ja kulkua vaikea etukäteen arvioida/suunnitella, joten jätän tämän kohdan täyttämättä ts. Mennään hetki kerrallaan eteenpäin olipa se sitten hidasta tai nopeaa. Mieluiten jättäisin koko synnytyksen välistä ja ottaisin vain vauvani syliini.
 
Milloin te olette saaneet nuo ipana-tunnukset? Eikös se sinne tämä synnytystoivelista kirjata?

Mulla kun kaverilla la heinäkuussa ja hän jo sai tunnukset vikme neuvola käynnillä ja itselle ei näistä ole vielä puhuttu yhtään mitään vaikka la kesäkuussa.
 
Tunnukset tais tulla siinä rv9 paikkeilla, kö kävin nlassa. Oon yhen ainoon kerran täytelly sitä ja en oo sen jälkeen käyny siinä vaikka olis varmaan pitäny. Meidän versio on miun mielestä aivan liian raskas ja välistä tympeä. Siellä kysyttiin jotai johonki tutkimukseen osallistumisesta ja syytä siihen et osallistuu tai jättää tämän mahdollisuuden käyttämättä. Päätin olla osallistumatta ja sain aiheesta useamman sähköpostin miksi, miksi..... :angry4

Pitänee käydä tarkistamassa onko aikaisemmat epikriisit siirtyneet sinne automatic vai pitääkö vääntää itte...o_O
 
Pikkuhaikaraan päivittyy tietoja kyllä kun Kysillä vierailee :) Ei siellä näy mitään tekstejä mut ultria ja sen semmosia..
 
Minä laitoin toiveisiin että jos alatie synnytykseen pääsen niin haluaisin liikkua ja käyttää vettä kivun lievitykseen jos mahdollisuus sen vaan sallii. Toki ihan oman tunteen ja vauvojen voinnin mukaan mennään. :) kauheesti en osaa toivoo ku ihan eri maailma synnyttää nämä ku vain yksi vauva.
Sen myös laitoin että kätilöltä toivoisin mahollisimman hyvää kommunikaatiota ja sillein että kertoo asiat selkeästi ja ymmärrettävästi ettei mun helposti "jähmettyvä" mies saa mitään paniikkia väärin ymmärretyistä sanoista.
 
Sen myös laitoin että kätilöltä toivoisin mahollisimman hyvää kommunikaatiota ja sillein että kertoo asiat selkeästi ja ymmärrettävästi ettei mun helposti "jähmettyvä" mies saa mitään paniikkia väärin ymmärretyistä sanoista.

Laita sinne erikseen etteivät käyttäisi sanaa "leikkuri" :grin (=sektio) Se voi uutena sanana kuulostaa vähän karulta kun lääkäri sanoo että nyt lähdetään leikkuriin. Ainakin Naistenklinikalla käyttävät sitä :wink
 
Mulle leikkuri sana jo tuttu niin ei sinänsä kammoa sitä kohtaan. Ja varautunu jo siihen että mahollisesti leikkuriin mennään. :D Vaikka eihän se kuulosta kivalle mutta itselle vaan jääny päähän. :D
 
Takaisin
Top