Synnytys

Tuo kakkajuttu itseäänkin mietityttänyt. Mies ei varmasti sitä ymmärrä samalla tavalla kuin minä. Onko teillä miehet olleet miten juttutuulella synnytyksestä myöhemmin? Siis vaikka ihan kuukausienkin päästä, jotenkin ajatus siitä että toinen "sivustaseuraajana" näkee asiat ihan eri tavalla kuin itse.
 
Ei sitä kakkaa kannata pelätä. Niinkuin joku laittoikin että kätilöt osaa hoitaa asian ilman kommentteja ja itsellä on ainakin ollut vessa rallia paripäivää ennen synnytyksiä.
Eipä minun mies ainakaan kauheasti ole mitään mihinkään sanonut. Esikon syntymän jälkeen kysyin että oliko se nyt järkyttävää, niin tuumasi vaan että ensikerralla tietää olla katsomatta ponnistusvaiheessa vauvan ulostuloa
 
Karkasi tuo viesti....
Toisen jälkeen sanoikin että ei muistanut että synnytys on niin "tylsää". Ekalla kerralla kun kaikki on uutta ja jännää toisella kerralla tiedetään mitä tapahtuu, tietysti aina mahdollista että jotain yllättävää tapahtuu. Mulla tosissaan synnytykset olleet nopeita ja helppoja 10 ja 7 tuntia ja seuraavassa ei olla oltu kuin muutama tunti vauvojen syntymiseen.
 
Mua on alkanut mietityttää, että joudunko yksin synnyttämään. Onko jollain siitä kokemusta? Viimeksi ainakin tukeuduin niin mieheen, että mitä nyt, jos joudun ihan yksin olla.. Onneksi oli nopea synnytys, niin toivonmukaan tämänkin, mutta silti.. Ja sairaala ei ole suosikki paikka ja oli viimeksi tosi raskasta synnytyksen jälkeenkin, kun jouduin ensin tavalliseen huoneeseen, ennen kuin saatiin perhehuone:sad001

Nyt siis mies varmaan joutuu jäädä kotiin lapsen kanssa, kun meillä ei ole sukulaisia eikä muitakaan, kuka voisi esikoisen kanssa olla.
Moni yksin synnyttäjä on saanut esim kätilö opiskelijan mukaan synnytyksen ajaksi.
 
Muokattu viimeksi:
Mullahan oli semmonen kuva et kätilö oli kokoajan siel huoneessa. Mut olin kyl nii pihalla et mies valais asiasta et ei niin ollu. :D
 
Harmittaa kun Jyväskylässä ei saa ilokaasua. Onko siitä ollut teille paljon apua?

Ai ei saa :O Se oli ihan parasta mulla esikoisen synnytyksen ja jälkeenpäin tehdyn tikkauksen aikana.. nyt toisen kanssa toivon, että yhtä suuri apu ja saisin vältettyä epiduraalin.
 
Joo näin oon kuullut että ei saa :sad001
Juu, jyväskylä ainoita missä sitä ei saa.

Mitä mieltä ootte peräruiskeesta? Lueskelin vain tuolta aiempia viestejä ni tuli mieleen noista ulostejutuista.
 
Muokattu viimeksi:
Ei saa ilokaasua Jyväskylässä. Ja muistaakseni ammeitakin on tarjolla vain muutama. En kauhean hyvin tiedä mitä täällä on tarjolla kun itse olen selvinnyt molemmat kerrat pelkillä lämpöpusseilla, aquarakkuloilla ja suihkulla.
 
Joo Jyväskylän ilokaasua ei saa niiden ilmanvaihdon takia. Kätilöt kuulema sai sitä kanssa samalla. :D
Mä en ois voinu synnyttää ilman kaasua, se oli melkeimpä ainut keino joka tehos.
Peräruiskeesta en tiiä, viimeks oma kroppa kyl teki kyl semmosen tyhjennyksen ekojen kivuliaiden supistusten alkaessa, ettei tarvinnu ees miettiä mitään ruiskeita. xD
 
Mulla molemmat synnytykset alkaneet pikkuhiljaa voimistuvilla supistuksilla, mut supistukset ei oo aiheuttanut vatsan normaalia suurempaa tai vilkkaampaa toimintaa. Ekan kohdalla tais kätilö kysyä haluanko et toimitetaan vatsa ruiskeella joka oli mulle ihan ok. Toisella kerralla pyysin itse et saanko jotain et saatais vatsa toimii ennen h-hetkeä, niin kätilöitten suhtautuminen asiaan oli hiukan nihkeä. Vesiperäruiskeen sain eikä se nyt niin mahdottoman paha asia ollut. Luulen et nyt kun edellisestä synnytyksestä on jo kulunut aikaa sen reilu pari vuotta, niin nyt ei varmaan vatsan tyhjennystä tarvita.
 
Mulla ilokaasu oli avautunisvaiheessa ihan hyvä, mutta kun ponnistusvaihetta lähestyttiin niin tuli kaasusta ihan hirvee olo joten jätin sen pois. Mutta kyllä se ainakin terää vei supistuksista pois.
 
Miten ne aquarakkulat toimii ja oliko niiden pistämisestä apua? Ensikertalainen täällä utelee.
 
Miten ne aquarakkulat toimii ja oliko niiden pistämisestä apua? Ensikertalainen täällä utelee.

Se on steriiliä vettä joka ruiskutetaan selkään tai mahaan (riippuu missä supistuskipu tuntuu) kahdella neulalla yhtäaikaa, eli kaksi kötilöä laittaa. Siksi kaksi kerralla koska laitto kirvelee ihan s***nasti, niin kirvely lakkaa nopeammin. Kirvelee tosiaan hetken, mutta ihon alla oleva vesi painaa akupisteitä ja lievittää kipua. Ei kuulemma tehoa kaikille ja kätilö kattoikin kun hullua kun pyysin toisella kerralla rakkulat. Moni ei niitä ota sen alkukirvelyn takia. :DItse kuitenkin voin suositella vaihtoehtona. Niissä ei siis ole mitään lääkeaineita.
 
Huoh, en tiiä teistä muista, mut itse jotenki alan olla jo ihan loppu tän raskaana olon suhteen. Mä rakastan ja odotan kyl tätä vauvaa, mut etenkään raskausmahasta en oo nauttinu tippaakaan koko aikana! Itseä ei haittais yhtään jos tämä tirriäinen syntyiski jo vaik rv38, kunhan vaan on riittävän isoks kasvanu ja kehittyny. Mut sit jos meneeki yli rv40 nii voin vaan kuvitella kui tuskissani oon.
 
Viimeksi tuli pakattua muutamaa tuntia ennen sairaalaan lähtöä, tuskin tälläkään kertaa kovin paljon aikaisemmin :grin. Vallan mainiosti ehti silloinkin.
 
Takaisin
Top