Synnytyksen jälkeen..

Onpa pitkiä aikoja. Esikoinen syntyi TAYS:issa tiistaina aamulla ja keskiviikkona puoliltapäivin lähdettiin potilashotellista kotiin. Eli vauva oli n. 30h vanha.
Tultiin käymään torstaina näyttämässä vauvaa hotellilla.
 
Ksks alatiesynnytyksen jälkeen 2 vrk sektion jälkeen 3 vrk ellei vauvan tai äidin vointi vaadi pidempää seurantaa
 
Mä oon asennoitunut siihen, että jos alateitse synnyttää ja ei oo erityistä, niin esikoisesta olis kenties sen kaks yötä sairaalassa. Ainakin perhehuoneesta sanottiin, että ensisynnyttäjille on mahdollista kahdeksi yöksi.. Mutta sithän sen näkee.
 
Ja ostin muuten paketin vielä reinbow inkotenssisuojia olikohan 5 pisaraa oli puolet halvempia kun merkkisiteet. Kai ne ajaa saman asian...
 
Mä just kemissä oisin synnyttämässä. Nuissa esittely lappusissa luki, että ensisynnyttäjät ois sen 4-5päivää ja uudelleen synnyttäjät 3-4 päivää. Mun mielestä kuulostaa tosi pitkältä ja hintavaltaki makoilla sairaalassa sen 4-5 pv jos lapsella sekä mulla on kaikki hyvin.
 
Esikoinen syntyi Naistenklinikalla ja juuri ja juuri oltiin 2vrk siellä. Nyt tokan kohdalla en ainakaan pidempään haluaisi olla, mikäli kaikki vaan menee hyvin.
 
Mä olin NKL kolme päivää. Varmasti oltais päästy jo toisena päivänä pois mutta esikoisen verensokeria piti seurata niin siksi ylimääräinen yö. Nyt Toivon mahdollisemman nopeaa kotiutusta mutta epäilen että joudutaan taas sokeri seurantaan, esikoinen pieni painoinen ja nyt myös painoarvio reilusti alle 3kg
 
Esikoisen kans ei päästy kotiin 2vrk iässä, koska sokereita piti seurata. Ja sit kävi niin että 3vrk iässä kun sokeriseuranta oli ohi, todettiin bilirubiiniarvojen nousu ja alettiin sinivalohoito.

Nyt tokan kans mua jännittäis lähtee kovin varhain kotiin, miettisin varmasti huolesta soikeena koko ajan mahdollista keltaisuutta...
Ymmärsin että se kun on vielä aika todennäköistäkin näistä lähtökohdista:
1)lapsen isä on vauvana tarvinnut sinivaloa
2)lapsen äidin veriryhmä O
3)lapsen isoveli on tarvinnut sinivaloa
4)jos lapsi syntyy ennen 40+0 (kuten isoveljensä)
 
Öö miten toi veriryhmä o liittyy riskeihin ja eikö noin 50 prossaa synny ennen 40+0?

Ja onko se perinnöllistä se keltasuus?
 
Muokattu viimeksi:
Eikös enempi oo merkitystä sillä rh positiivisuudella tai negatiivisuudella kuin veriryhmällä tuon keltasuuden kanssa, näin ainakin mie oon älynny :)
 
Eikös enempi oo merkitystä sillä rh positiivisuudella tai negatiivisuudella kuin veriryhmällä tuon keltasuuden kanssa, näin ainakin mie oon älynny :)
Kumpi on todennäköisempi? Mistä sen tietää onko se lapsi + vai - ja ei kai sen veriryhmää synnärillä tutkita?
 
Mun Rh-tekijä on negatiivinen ja siksi mun verestä on aina silloin tällöin tutkittu vasta-aineita. Niitä ei onneksi ole ollut ja sikiön rh-tekijäksi varmistui myös negatiivinen, joten tod.näk. en vasta-aineita ala tuottamaankaan. Vielä viikolla 36 otetaan näyte mahd. vasta-aineiden toteamiseksi. Jos tuottaisin vasta-aineita, ne voisivat tarttua sikiön punasoluihin, jolloin solut hajoavat ennenaikaisesti. Punasolujen kiihtynyt hajoaminen voi aiheuttaa anemiaa, lisätä bilirubiinin määrää veressä tai vastasyntyneen iho voi olla keltainen.
 
Mä just kemissä oisin synnyttämässä. Nuissa esittely lappusissa luki, että ensisynnyttäjät ois sen 4-5päivää ja uudelleen synnyttäjät 3-4 päivää. Mun mielestä kuulostaa tosi pitkältä ja hintavaltaki makoilla sairaalassa sen 4-5 pv jos lapsella sekä mulla on kaikki hyvin.

Meillä tuli se 3pvää maksamaan jotain 280e toisen kohalla.. en muista viimesintä :D mutta muuten ei oo kyllä mitään valittamista ainakaan kemin synnärissä. Ja kaippa se on ihan hyväki että varuilta pitäävät. Vasta miehen veli ja sen avokki sai vauvan siellä ja ei tarvinnu olla ku 3pvää, niille ensimmäinen.
 
Vuorokausi kulunut synnytyksestä. Nyt tulee haikeita ajatuksia, että tämä oli (ainakin nykyisen suunnitelman mukaan) viimeinen raskaus ja viimeinen synnytys. Ei oo ikävä niitä oloja, muttta tosi haikeaa jotenkin.
 
^Täällä kans samanlaisia ajatuksiä... tosi haikeaa ajatella, että ei enää tuu olemaan raskaana tai kokemaa muuta vauva-aikaan liittyviä juttuja.
 
Enough ja desiree muistakaa sitäkin enemmän nauttia joka päivästä vielä näitten pikkusten kohdalla, nekin ku kasvaa niin hirmu nopsasti :)
 
Mulla on tullu välillä kans haikee olo, vaikka vauva ei ole edes maailmassa vielä. Näillä näkymin myös meidän viimeinen vauveli.
 
Meilläki viimenen näin pienellä ikäerolla.. saa nähä tuleeko sitä iltatähteä joskus.
 
Takaisin
Top