Synnyttäneiden vaivat- näistä ei puhuta.

"Laskeuma syntyy, kun lantionpohjan kudosrakenne heikkenee ja synnytinelimet näin laskeutuvat. Laskeumia kehittyy ajan mittaan joka viidennelle naiselle ikääntymisen myötä, nuorilla ja synnyttämättömillä ne ovat harvinaisia. Noin 5 %:lla laskeuma aiheutuu lantionpohjan sidekudosrakenteen synnynnäisestä heikkoudesta, joka aiheuttaa joskus kohdun laskeuman jopa varsin nuorille synnyttämättömille naisille."

Ei ilmeisesti oo kaikilla niin paha:

"Kohdunlaskeuma on lievänä oireeton. Ensimmäisiä oireita on painontunne lantionpohjassa. Myöhemmin voi esiintyä ristiselkäsärkyä ja alaspäin tuntuvaa kiristystä."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00140
 
No sitten hyvinkin mahdollista tuo, että jopa kaksi kolmesta "kärsii" laskeumasta. ja lienen itsekin kuulunut siihen ryhmään, mutta palautunut onneksi on kuitenkin molemmilla kerroilla :)
 
Peräpukamat!! Kaikki sujui hyvin ja ainoastaan pieni repeämä vaati 3 ommelta, mutta kukaan ei kertonut koskaan (edes pelotellessaan)peräpukamista!
Muutoin olin virkku ja pystyin liikkumaan jne, mutta peräpukamat jotka tuli synnytyksessä haittasivat wc käyntejä hirmuisesti. Kaiken huippu oli, että jäin "yksin" peräpukama ongelman kanssa myös osastolla ollessani kun kaikki hoitajat keskittyivät neuvomaan omia imetys tekniikoitaan. Ja imetys siis sujui niin kuin pitää mutta äiti oli tois sijalla niin etten enään edes viitsinyt neuvoja kysyä.. Sain sentään nivaskan papereita käteen että pitäisi lantionpohjan lihaksia harjoittaa. No en harjoittelut vaan keskityin vauvaan, mutta olisi kyllä pitänyt harjoitella. Kunpa joku olisi kertonut heti minkä vuoksi :D nim. ensi synnyttäjä
 
Kukaan ei kertonut, että seksihalut voivat mennä näin pitkäksi aikaa... Tiesin kyllä, että jonkin aikaa synnytyksestä ei välttämättä tee mieli, mutta nyt on mennyt jo miltei 9 kk, eikä meillä ole vieläkään puuhailtu mitään. Tilanne turhauttaa ymmärrettävästi miestä, mutta myös minua, joka aiemmin olin se aktiivisempi osapuoli. Huono synnytyskokemus, väsymys, sekä tietysti vauva-ajan koettelemukset parisuhteelle ovat todennäköisimmät syyt. Olen yrittänyt työstää synnytyskokemusta yksin ja yhdessä miehen kanssa, väsymyksestä, haluttomuudesta ja parisuhteen tilasta ym. on puhuttu, mutta halut ovat pysyneet poissa. Ei tee yhtään mieli, ja pelkkä miehen vihjailukin ärsyttää -mikä taas on omiaan paisuttamaan ongelmaa.

Peräpukamista, alapääkivuista ym. voisin keskustella vaikka kuinka avoimesti ja kaikkien kanssa, mutta tämä synnytyksen jälkeinen haluttomuus todellakin on aihe, josta en puhuisi missään kahvipöydässä, edes läheisimpien ystävieni kanssa. Ehkä lienee vaikutusta tällä seksistisellä ajalla, jolloin kaikkien odotetaan "saavan ja antavan" jatkuvasti.
 
Takaisin
Top