Synnyttäneet --40+++

Tähti, varmasti lapsenne on älykäs ja lahjakas, mutta ei sitä voi päätellä siitä, oppiiko nopeasti vai hitaasti. Toiset kypsyttelevät asioita hiljaa mielessään ja toiset tuovat kaikki taidot esille heti kun ovat oppineet. Lapsesta ei myös koskaan tiedä, mitä hänestä aikuisena tulee. Jos miettii että kyllä se vanhana minusta huolehtii, niin saattaa rajoittaa lapsensa suunnitelmia. Entä jos hän haluaakin muuttaa maailman toiselle puolelle?
Minä asun vanhempieni kanssa samassa kaupungissa mutta ei minusta kyllä tulevaisuudessakaan vanhusten hoitajaksi ole. Minun vanhemmillani kävi tuuri ja siskoni on hoitajatyyppiä. Tosin ei kyllä ota kumpaakaan kotiinsa asumaan

Ehkä tuon 2-vuotiaan preppauksen raja kannattaa vetää siihen, että opettaa vain niitä asioita, joista lapsi on kiinnostunut. Siis normaalin arkielämän lisäksi. Ettet vain innostu opettamaan vaikkapa kaikkia pääkaupunkeja ja unohdat pukemis- ja nukkumisharjoitukset.

Yölento :) Kiitos vastauksesta!

Luultavasti lapsi muuttaa ulkomaille. Sitä etukäteen jo "pelätään". Hän osaa jo nyt monia kieliä ja on 2-vuotiaaksi lisäksi käynyt jo kolme kertaa "etelässä"...

Kohta on tulossa 4:jäs kerta, kun luultavasti kohta mennään taas, sillä isä haluaa ulkomaille lomalle. Viikko on vielä töistä pitämätöntä kesälomaa jäljellä, joten...vain sitä parasta kohdetta ja hotellia, sekä aikataulua katsellaan:happy:

Nukkumisharjoitukset on meillä nyt ihan ykkösenä. MUTTA siellä lomalla saa sitten nukkua miten haluaa, koska meillä olisi maksettu lastenhoito etukäteen ainakin puoleksi päivää :laughing002

Aiemmilla matkoilla oli myös lapsen hoitoa ja poika viihtyi niissä todella loistavasti, kun oli myös paljon uusia leluja ja muuta kivaa, sekä erilaisia kavereita :)

Poika sai aina kehuja hoitajilta, koska hän oli niin tasainen, rauhallinen, reipas, järkevä, yhteistyötaitoinen, eikä itkenyt mistään turhasta.

Ei siis maksettu turhasta. Oli osaavat hoitajat siellä ja saatiin siellä itse myös pitää vähän lomaa ja vapaata lapsenhoidosta, kun kotona se ei koskaan ole mahdollista:p
:dance011
.
 
Last edited by a moderator:
Jos mä olisin Tähti sä, niin mä kyllä pitäisin lomallakin tietyn rytmin. Ei se turvallisuuden tunne ja tiettyjen rytmien säilyminen tarvi loppua lomaan. Koska sitten sieltä palaaminen taas vaikeuttaa sopeutumista..miksi siis rikkoa hyvää rytmiä. Näin mä ajattelen ja tekisin, mutta te tietty teette just silleen kun teette.
 
Satru, en kyllä minäkään lähtisi itseäni kiusaamaan loman vuoksi. Etenkin lomalla on ihanaa, kun saa illalla olla miehen kanssa rauhassa niin ettei tarvitse koko ajan olla valppaana.
Minä olen niin kriittinen hoitajia kohtaan että meidän poikaa on hoitanut vain mummut ja sisarukset. Lomalla sama linja. Silloin kun ensimmäiset lapset olivat pieniä, tehtiin ulkomaanmatkat mummun ja/tai siskon perheen kanssa, niin hoidettiin vuoroon toistemme lapsia, jos haluttiin tehdä jotain ilman jälkikasvua.
 
En mäkään anna vieraiden hoitaa, paitsi nyt päikyssä tietty :happy: Mutta reissut mitä on tehty isompien lasten kanssa ulkomailla joskus kauan sitten, niin meidän kanssa lapset oli. Näiden pienten kanssa ei olla ulkomailla käytykään, mut jos jossain käyty niin anoppi on saattanut olla mukana ja vahtia lapsia hetken, mutta ei aina niinkään. Jotenkin ajattelen, että kun perheenä on menty niin perheenä ollaan ja nautitaan kaikki yhdessä, paitsi sitten illalla kun lapset nukkuu :happy093

Ja tosta lasten kehityksestä: meidän muksuista tytöt on olleet enemmän pienestä asti kiinnostunut palapeleistä ja kirjoista. Pojat leikkineet autoilla :dance008 ja tytöt kettereitä ja notkeita. Pojat taas tasaisia, halailevia ja toisia huomioon ottavia. Tytöt tykkää eläimistä ja pojat hoitaneet äitiä :Heartpink

Ja totuushan on se, että oli lapsen älykkyysosamäärä iso tai pieni, se ei muuta rakkautta eikä sitä että olen jokaisesta lapsesta ylpeä just sellaisenaan kun he ovat! :Heartbigred
 
Satru meillä on ihan sama. Meillä äiti ja isä hoitaa, joskus mummolla tai tädillä hoidossa, mutta en hentoais lomalla laittaa vieraisiin hoitoihin. Yhdessä menty ja yhdessä nautitaan.

Tähti, ei kannata vielä kahden vuoden ikäisestä tehdä arvioo että muutta ulkomaille muutaman reissun takia. Ja että lapsi osaa matkia englantia tai muuta kieltä niin ei tarkoita että lapsesta tulee välttämättä kielinero :) Kyllä ne asiat näkyy sitten ajan kanssa kun lapsi kasvaa.

Tähti, lasten kanssa on se että jos hoidat ja säädät tietyn rytmin, niin yksi ilta ei ehkä sitä pilaa jos nyt valvotte, mutta jos annat viikon nukkua miten haluaa, niin voit sit taas kotona miettiä että mikä mennyt vikaan kun lapsi ei taaskaan nuku. Rytmistä pitää piettää kiinni myös lomalla jo sen turvallisuuden tunteen vuoksi. Ja varsinkin jos lapsi on hoidossa puolet lomasta, jota en ihan itse ymmärrä. Sorry nyt vaan.
 
Satru meillä on ihan sama. Meillä äiti ja isä hoitaa, joskus mummolla tai tädillä hoidossa, mutta en hentoais lomalla laittaa vieraisiin hoitoihin. Yhdessä menty ja yhdessä nautitaan.

Tähti, ei kannata vielä kahden vuoden ikäisestä tehdä arvioo että muutta ulkomaille muutaman reissun takia. Ja että lapsi osaa matkia englantia tai muuta kieltä niin ei tarkoita että lapsesta tulee välttämättä kielinero :) Kyllä ne asiat näkyy sitten ajan kanssa kun lapsi kasvaa.

Tähti, lasten kanssa on se että jos hoidat ja säädät tietyn rytmin, niin yksi ilta ei ehkä sitä pilaa jos nyt valvotte, mutta jos annat viikon nukkua miten haluaa, niin voit sit taas kotona miettiä että mikä mennyt vikaan kun lapsi ei taaskaan nuku. Rytmistä pitää piettää kiinni myös lomalla jo sen turvallisuuden tunteen vuoksi. Ja varsinkin jos lapsi on hoidossa puolet lomasta, jota en ihan itse ymmärrä. Sorry nyt vaan.

Twisted :) Olisikin mummo ja sukulaisia, jotka joskis auttaisi, meillä ei ole! Ei arkena, eikä lomalla. EI KOSKAAN.

Jos olisi, ei muuta hoitoa tarvitsisi.

Tuolla etelässä lapsi on ollut kahdessa eri paikassa hoidossa ja on ollut todella tyytyväisen oloinen ja hoitajat on TOSI ammattilaisia. Siellä vanhemmat on myös mukana lapsen kanssa osan ajasta ja välillä käydään katsomasaa, kuinka sujuu! :) On paljon aktiviteettia eri ikäryhmille. Lapset leikkivät keskenään ilman kielimuuria :) Näissä on paljon musiikkia leikin lomassa, sekä yhreisleikkiä jne...

Lapsi on mennyt näihin mielellään ja tarttunut heti leluihin kiinni :)

No nähtiin kerran kyllä yksi Äiti, joka pakotri lapsensa hoitoon, siis työnsi ovesta sisään vaikka huusi ja potki...taisi olla joku venäläinen tms.... hoitajat jäivät pulaan tämän lapsen kanssa. Ei ollut kenenkään etu ja siinä Äiti toimi väärin...
 
Tähti, eikö sinulla tai miehellä ole sisaruksia tai onko teillä ystäväperhettä tai pariskuntaa joiden kanssa matkustaa? Tai tokihan matkanjärjestäjän lastenhoitoa voi hyödyntää, vaikka itsestä se tuntuu hurjalta etenkin näin pienelle. Ei taida muissa maissa olla mitään rikosrekisteriotteita tai muita takeita josta tietäisi hoitajien luotettavuuden.
 
Eipä sitä kaikilla niitä hoitajia ja reissukavereita ole. Ei meilläkään ole ketään ainakaan matkalle mukaan. Ainoastaan ukki hoitaa silloin tällöin muutaman tunnin jos on joku meno. Yksin täs on saanu pärjätä jo kaks vuotta. Toki mies vaihtaa vaippaa, leikkii jne, mutta ei ota mitään kasvatusvastuuta ja kaikki vaikeemmat hommat teen aina minä. Esim ei nukuta lasta, ei ota asioista selvää vaan mä otan ja kerron mitä pitää tietää jne. Joten nyt kun lapsi meni tällä viikolla tarhaan 3h päivässä niin oon vaan tällä hetkellä tyytyväinen. Tuntuu et saa vihdoin ja viimein hetken ees hengähtää ja olla stressaamatta, kun joku muu on vastuussa lapsesta. Et ymmärrän jollain tapaa tuon hoitajan käyttämisen matkalla, mutta siitä olen kyllä samaa mieltä että rytmiä ei saa päästää viikon aikana aivan sekaisin. Jossain MLLn ohjekirjasessa muistaakseni oli, että viikonloppuisin ja lomalla lapsen ei kannattaisi antaa aamuisin nukkua tuntia pitempään kuin arkisin. Ja kaikille lapsille tämäkään ei käy.
 
Joo, kyllä mä tottakai sen ymmärrän jos ei muita hoitajia ole. Ei mullakaan ole. Mutta mä näen asian lomalla niin, että haluan lapseni kokea samat asiat kuin itse. Esim en voisi jättää hoitajalle lasta ulkomailla ja lähtä itse kiertoajelulle, koska haluaisin myös lapseni näkevän vaikka olisi pienestä lapsesta kyse. Ei mullakaan tosiaan oo kuin mies joka katsoo kun pyydän, mutta hän tekee pitkää päivää, on ohjelmistoyrityksessä esimiehenä, ja tiedän et on rankkaa välillä. Käyn kerran kuussa itse jossain leffassa tms, ja antaisin lapsiani hoitoon kotona vaikka joka viikko päiväksi jos joku ottaisi. Veisin hoitoon jos perse kestäis kotona makaamisen kun lapset on hoidossa, tekisin sen heti jos siihen ois mahdollisuus. Mutta jos vien lapset hoitoon, on pakko mennä töihin, enkä kyllä nyt ihan mielellään sitäkään tee.

Mutta joo, rytmi pitää säilyttää, lomallakin. :)
 
Kyllä mekin varmaan aletaan matkustelemaan kun nyt palaan töihin ja taloudellinen tilanne paranee. Ja me ei koskaan tehdä mitään etelän lomamatkoja vaan kaupunkilomia. Joten mullekin on automaattista että lapsi kulkee mukana kokemassa ja näkemässä.
Mutta jos viikon löhöää samalla hotellilla palmun alla, niin aika sama se on jos joku hotellin oma hoitaja vahtii vähän aikaa välillä jos haluaa käydä vaikka rantakadulla kävelyllä. Ja tarkoitan tällä näitä ryhmämatkojen lapsihotelleja, joissa saattaa olla jopa suomalainen hoitaja.
 
Kyllä mekin varmaan aletaan matkustelemaan kun nyt palaan töihin ja taloudellinen tilanne paranee. Ja me ei koskaan tehdä mitään etelän lomamatkoja vaan kaupunkilomia. Joten mullekin on automaattista että lapsi kulkee mukana kokemassa ja näkemässä.
Mutta jos viikon löhöää samalla hotellilla palmun alla, niin aika sama se on jos joku hotellin oma hoitaja vahtii vähän aikaa välillä jos haluaa käydä vaikka rantakadulla kävelyllä. Ja tarkoitan tällä näitä ryhmämatkojen lapsihotelleja, joissa saattaa olla jopa suomalainen hoitaja.

Eclipse puhuu asiaa... lapsen kanssa me ollaan käyty vain perhehotellissa ja tasokkaassa sellaisessa. On ollut myös suomea puhuvia hoitajia paikalla.

Kuitenkin lomalla on kiva vähän hengähtää ja saada hetki olla kaksinkin, vaikka syömässä tai tosiaan maata palmun alla hetki - rauhassa! :laughing002

Erikoisemmat reissut ja matkakohteet on kierretty läpi ihan kaksin ennen lasta....eikä näin pienen kanssa lähtisi suuremmin seikkailemaan...tai reppu selässä viidakkoreissulle.

Toki ollaan tehty lapsen kanssa pienempiä kivoja retkiä hotellilta käsin; apinalaaksot ja eläintarhat... :laughing002
 
Meillä mies osallistuu lapsen arkeen tosi paljon ja hoitajia olisi omasta takaa, mutta olen mielelläni kotona ja aika monet jutut on sellaisia, että lapsi nauttii niistä yhtä paljon kuin minäkin. Olisi hassua lähteä yksin metsään ja jättää lapsi hoitoon :) Sitäpaitsi veikkaan etten nykyisin saisi tyttäriä mukaan, jos olisin heidät aikoinaan jättänyt kotiin. Noissa yhteisreissuissa ulkomailla lapset olivat hoidossa kerran tai kaksi ravintolareissun ajan. Ei sekään olisi ollut välttämätöntä, mutta ihan kiva lisä.
Tämän nuorimman kanssa ei olla vielä käyty ulkomailla, koska ei ole tehnyt mieli. Kotimaan lomat on olleet kivoja. Mies on joutunut aiemmin reissaamaan paljon ja vieläkin niin, että nauttii, kun saa olla rauhassa.
Minä tykkään sekä ranta- että kaupunkilomista mutta nyt ei ole mihinkään tehnyt mieli, ei ole jäänyt mitään näkemättä. Ehkä ensi vuonna tai sitten kun matkakuume iskee.
 
Ja me ei koskaan tehdä mitään etelän lomamatkoja vaan kaupunkilomia. Joten mullekin on automaattista että lapsi kulkee mukana kokemassa ja näkemässä.
Mutta jos viikon löhöää samalla hotellilla palmun alla, niin aika sama se on jos joku hotellin oma hoitaja vahtii vähän aikaa välillä jos haluaa käydä vaikka rantakadulla kävelyllä. Ja tarkoitan tällä näitä ryhmämatkojen lapsihotelleja, joissa saattaa olla jopa suomalainen hoitaja.

Eclipse :) Kaupunki lomia tehty myös nuorempana ja esim. sitä kuuluisaa Monacon formularataa ajettu ympäri...ei olisi ollut ihan pikkulapsien kanssa sopiva kohde...:laughing021

Ollaan reissattu niin paljon, että ihan hävettää:smiley-ashamed008

Mutta eipä tarvi yrittää mennä näin pienen kanssa esim. Niilin risteilylle ja jättää hänet hoitoon sinne Egyptiin, jonnekin kadunkulman kuppilaan, jossa on iso kyltti, että CHIlLRENS CARE! Kuka uskoo ja mihin...:laughing014

.
 
Jaa.. Kyllä mä aion lähteä seuraavalle pitemmälle matkalle kattomaan formuloita ja tyttö lähtee mukaan. Meidän piti mennä Barcelonaan sinä keväänä, kun tyttö syntyi, mutta oli pakko peruuttaa tietenkin reissu. Olen siitä vieläkin vihainen.
Monacoon en kyllä viitsi lähteä. Oonkin miettinyt mikä olisi lapsiystävällisin rata. Barcelonaan olisin halunnut, mutta siellä on liian suuri hulina ja liikaa ihmisiä, jotta veisin pikku lapsen sinne formuloita katsomaan. Täytyy käydä joskus talviaikaan Barcelonassa muuten turistireissulla. Muissa kohteissa taas monissa on ongelmana logistiikka ja majoituksen saaminen läheltä rataa. Tällä hetkellä alan kallistua Italian GPn tai Unkarin puoleen.
 
Jaa.. Kyllä mä aion lähteä seuraavalle pitemmälle matkalle kattomaan formuloita ja tyttö lähtee mukaan. Meidän piti mennä Barcelonaan sinä keväänä, kun tyttö syntyi, mutta oli pakko peruuttaa tietenkin reissu. Olen siitä vieläkin vihainen.
Monacoon en kyllä viitsi lähteä. Oonkin miettinyt mikä olisi lapsiystävällisin rata. Barcelonaan olisin halunnut, mutta siellä on liian suuri hulina ja liikaa ihmisiä, jotta veisin pikku lapsen sinne formuloita katsomaan. Täytyy käydä joskus talviaikaan Barcelonassa muuten turistireissulla. Muissa kohteissa taas monissa on ongelmana logistiikka ja majoituksen saaminen läheltä rataa. Tällä hetkellä alan kallistua Italian GPn tai Unkarin puoleen.

Eclipse :) Tottakai katsomaan, mutta lähdetkö tytön kanssa ajamaan ympäri rataa 160-250km/h vauhtinopeudella?

Itse pysyisin ihan siellä katsomossa....:joyful:
.
Ollaan siis ajettu läpi tätä rataa (nuorena), tyyliin Mika Häkkinen:laughing002

.
 
hyvän kuskin ja turvallisen auton kanssa voisin mennä tytönkin kanssa.

Eclipse :)

Takapenkillä itsekin ihan istuin.. koska IHAN niin hyvä kuski en oleo_O

Se Ratahan on "pirun" kurvinen, että jos vähänkään on pahoinvoiva, niin ehkä ei...

Mutta kivaa oli:p

Poikaa en ottaisin kyytiin nyt ainakaan, vaikka menisi saman uudestaan....antaisin ehkä vähän antaisin armoa..:grin
.
 
No, formulat ym saa vielä odottaa pari vuotta :) Aattelin alottaa ensi kesänä lasten risteilystä :laughing002 Mut sitten ehkä viikonlopun reissu vaikka Dubliniin ja jos Italian GP on valinta, niin sitten samalla tulee nähtyä Milano.
 
No, formulat ym saa vielä odottaa pari vuotta :) Aattelin alottaa ensi kesänä lasten risteilystä :laughing002 Mut sitten ehkä viikonlopun reissu vaikka Dubliniin ja jos Italian GP on valinta, niin sitten samalla tulee nähtyä Milano.

Eclipse :) Jes!!! Hienoa:grin

Elämässä saa ja pitää olla ROHKEA!!:laughing002

Ihmettelen myös, että millä lapsi menee rikki, jos käy ulkomailla ja on hoidossa hyvässä hotellissa:joyful:?

Ainakin tasokkaissa hotelleissa tehdään viralliset, kirjalliset paperit lapsen hoidosta ja käydään ensin harjoittelemassa hoitoa, ennen, kuin lapsi jää ekaa kertaa hoitoon ja silloinkin siellä vanhemmat ovat paljon mukana ja katsotaan, että kaikki sujuu hyvin...:p

Jos on esim. venäläinen tyyli, että heitetään lapsi ovesta sisään väkipakolla, eikä makseta hoidosta mitään....niin siihen en ota kantaa:wtf:

.
 
Takaisin
Top