Suurperhe kuumeilijat

Kokeneet mammat auttakaa ensikertalaista! Mitä tavaraa noi 1lk saa sieltä koulusta ja mitä pitää ite ostaa? Menossa huomenna kauppaan ja ajattelin samalla hoitaa senkin:)
 
Kokeneet mammat auttakaa ensikertalaista! Mitä tavaraa noi 1lk saa sieltä koulusta ja mitä pitää ite ostaa? Menossa huomenna kauppaan ja ajattelin samalla hoitaa senkin:)

Kynät, kumi, penaali, viivotin. Niillä pärjää. Kirjat ja vihot saa koulusta :)

Hena joka ei nyt kuumeile eikä ole raskaana - lapsia neljä (nuorin 4,5kk)
 
Kiitos Hena :)
Niin ja äippä ja 5 muksua, la 25.9:D vaikka toi lapsimäärä nyt sujavasti nimimerkissä vuosittain kasvavana:D
 
Äippä en mää mikään tehomamma oo ainakin itestä tuntuu et ei kerkee mihinkään...mut joo toisinaan kauheesti hommaa mut eipä ne katoo vaikka aina ei teekkään...täälä saa koulusta kirjat..vihot..kynän..kumin..viivottimen..sakset..värikynät..liimapuikon...ei hirveesti jää ostamista
 
Mä ostin repun, kansion papereille, värikynät, teroittimen, lyijytäytekynän+lyijyä, kumin, viivoittimen, lyijykynän ja penaalin. Koulusta kyllä saavat kynän, kumin ja värit, mutta pitäkööt ne pulpetissa ja penaalissa sit kotiläksyjä varten omat :)

Warheart, 4, 4+1 :)
 
Jos sitä ostais nyt vaan sen repun ja penaalin sisällön ja jos jotain muuta tarvii niin käy sit hakemassa:)
 
Jos sitä ostais nyt vaan sen repun ja penaalin sisällön ja jos jotain muuta tarvii niin käy sit hakemassa:)
Vaikka siitä on jo kauan kun ite oli ekalla niin muistan selvästi mikä oli hyvä ostos: Tarpeeksi kova lyijykynä. Ne koulun kynät oli silloin HB jotain - se kaikista yleisin, ja se oli ainakin mulle ja mun hikisille tassuille ihan liian pehmeä ja suttaava. Fiksu äiti hankki mulle ajoissa terotettavia sopivan kovia lyikkäreitä. Ja lisäks hyvä pyyhekumi: En nykyajan laaduista tiedä mutta ne koulun kumit ei aina ollut niitä hyviä, välillä oli laadukas poikkeus seassa... sellanen joka ei suttaa kun yrittää pyyhkiä niitä vihkoja... :) Ja kolmas: Läpinäkyvä, sileä kontaktimuovi. Kuitenki on jotain kirjoja joita pitää päällystää. Paksumpi/laadukkaampi säästää hermoja kuin se kaikista halvin(venyvä) laatu, mutta jos on taitava niin selviää venyvästäkin kunnialla. Ja: silloin ei ainakaan saanut käyttää kuviollisia/värillisiä muoveja ainakaan siinä kirjassa mikä meni kiertoon. ...kai näillä nykyää on kirjat...?
Nää siis normi repun, penaalin ja kouluvaatteiden lisäks. :)
 
Tosiaan toi kontakti muovi! En enää sitä rasittavuutta muistanut...
Joo ajattelin ostaa kunnollisia kyniä ja terottimen:) vaatteet onkin jo hankittu... olihan homma tyylitietoisen neidin kanssa:wink
 
Tosiaan toi kontakti muovi! En enää sitä rasittavuutta muistanut...
Joo ajattelin ostaa kunnollisia kyniä ja terottimen:) vaatteet onkin jo hankittu... olihan homma tyylitietoisen neidin kanssa:wink
Joku hauska terotin/muu on varmasti kyllä plussaa. Lapsia ne ekaluokkalaiset kyllä vielä on ihan täysin että tuskin haittaa jos hyöty ja lelu yhdistyy...
 
Meidän piti hankkia ekalle menijälle viime vuonna penaali, kynät+kumit, teroitin, reppu tietty, kontaktimuovi ja pieni kansio kuljetettaville papereille. Koulusta sai kyllä kynät ja kumit, mutta ainahan ne oli hukassa/koulussa/kaverille lainattu/räjähtänyt/kyllämäsentännereppuunlaitoinehkämunreppusyökyniä/tms. Ja onhan se oma spektaakkelinsa kun saa lähteä sen tulevan koululaisen kanssa valitsemaan sen lemppari futisjoukkueen väreissä olevat kamppeet (Barca viime vuonna, tänä vuonna Real Madrid/Juventus. Kuva liittyy....)
Fanit.jpg
 
Reppu ja penaali meillä riitti. Kynät ja muut on valmiina pulpetissa ja teroitin on lainattavana koulussa, mutta ostin oman joka osoittautui ihan paskaksi :D hajos heti. Sit osti uudet värikynät koska tokapäivän läksynä oli väritystehtävä Aapisesta. Onko teillä lapsilla kännykät? Me ostettiin kun lapsi oppi lukee, viime syksynä ja sai sit opetella viime vuoden, nyt jo sujuvasti käyttää Whatsappia ja soittaa. Esim koulun jälkeen jos en oo hakemassa heti niin soitellaan jne. Nettiä ei saa käyttää muualla kuin kotona, se on sääntö, eikä sillä oo mobiilidata päällä koulussa, niin ei pysty käyttää ees.

Onko teän ekaluokkalaiset harjoitellut kuinka paljon yksinoloa? Meillähän ei mukulan tarvi olla yksin kun äiti on kotona, mutta ollaan harjoiteltu läpi eskarivuoden aina sillon tällöin oleen yksin. On kyllä tyytyväinen kun saa itsenäisyyttä vaikka puolisen tuntia, tehnyt hyvää pojan itsetunnolle kyllä. Torstaina saa mennä tulevan koulureitin yksin, kun mennään jo 7 tontille ja koulu alkaa 8.15 niin annan sen mennä ekaa kertaa yksin jonnekkin :)
 
Meillä on puhelimet ostettu eskari-iässä, kun välillä esikoinen kulki itse matkoja ja toiselle sit ihan reiluuden nimissä ostettiin myös eakarilaisena puhelin. Käyttävät puhelinta vain soittamiseen/viestimiseen whats appin kautta, saavat kuunnella kotona musiikkia mitä laitettu puhelimelle. Kotona on meidän mokkulan kautta netti ja muualla sit mobiilidata päällä. Puhelin pysyy koulupäivän repussa ja viestin voi laittaa kun pääsee kotiin/menee kaverille :) Tähän asti toiminut hyvin, jos alkavat luvatta nettiä käyttämään, lähtee puhelin kokonaan pois.
 
Me ollaan ostettu puhelin 7v. synttärilahjaksi. Liittymä on sellainen jossa on rajaton data ja käyttää soittamiseen ja viestimiseen vain whatsappia.
Me harjoiteltiin yksinoloa eskarivuonna. Poika sai olla sen aikaa yksin kotona kun vein pienempiä kerhoon kirkonkylälle n.4km päähän, olin poissa ihan max. puoli tuntia kerrallaan. Nyt poitsu meni jo tokalle, ja kesällä sai olla tunnin tai kaksikin yksin kotona. Esikoinen on rauhallinen ja luotettava ja soitti helposti jos tuli jotain. Nyt eskariin menijä on ihan toista maata, en uskalla varmaan vielä lukiossakaan jättää yksin kotiin :grin No ehkä veljen kanssa nippanappa voin antaa sen vartin olla kun vien pienet kerhoon :nailbiting: Saas nähä miten menee kouluun kulkeminen kun miehellä alkaa kahen viikon päästä taas työt, kahtena päivänä viikossa pojat voisivat kulkea keskenään fillareilla kouluun, mutta mutta.... Taitaa olla parempi kuitenkin mun kuskata (ja pakata koko ryhmä autoon tota kilsan matkaa varten :inpain:).
 
Puhelin on, semmonen perusnokia. Tossa odottaa käyttöön ottoa miehen ”vanha” Motorola älypuhelin ja saa sen. Yksin ei ole vielä ollut, tarkoitus olis että tässä kk aikaan oppis kulkemaan yksin koti-koulu välin niin sit kun jätkä on täällä niin tarviis koko komppanjaa liikuttaa:wink yksin oloa aletaan harjoittelemaan hiukan myöhemmin, vaikka uskon kyllä että tunti pari menis vallanmainiosti kun on niin itsenäinen neiti:)
Tosta älypuhelimesta vielä sen verran että musta tuntuu tää tosi oudolle! Kun me oltiin junnuja, ei ollut mitään tommosia puhelimia tai puhelinta edes ylipäätään (sain puhelimen joskus yläasteelle lähdössä) ja hyvin pärjäsi. Sit tää kun eihän toi osaa edes vielä lukea/kirjoittaa niin mihin sitä sit tarvii? Mulla on joku henkinen kriisi tätä asiaa kohtaan:D
 
Zeni, meillä kans viestitään vain whats appin kautta, en maksa senttiäkään ylimääräistä ellei pakko. Muksuilla datakatto 5 gigaa, mut ei kertaakaan ole ylittynyt kun WLAN käytössä aina kun mahdollista. Liittymät 4,90e/kpl, että näillä mennään niin pitkään kuin mahdollista, mulla tiellä sama liittymä ja max 7e tullut puhelinlaskua puheluineen :) Olis varmaan kohta taas aika ottaa yhteyttä operaattorille kun liittymien määräaikaisuudet päättyvät, jos sais jatkoa samaan edulliseen hintaan :wink

Äippä, eletään eri aikaa, niin kai se on vaan pakko sopeutua :D Koulussa käyttävät jonkin verran älypuhelimia opetuksessa, mut lukutaidottomalle älypuhelin mahdollistaa viestimisen whats appin ääniviestillä näin esimerkkinä. Onhan tuo mun mielestä ikävä suunta, että kaikki siirtyy digimuotoon ja ainakin tuo meidän ekaluokkalainen kävi aivan kierroksilla eskarissa kun oli digipainotteisempi päivä :sad001
 
Takaisin
Top