Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Mulla oli paastoarvo koholla (5,7) ja muut arvot normaalit. Sainkin heti tuloksien jälkeen neuvolasta verensokerimittarin ja ohjeet ruokailuun. Sokerin mittaus on helppoa ja sokeriarvot ovat pysyneet todella hyvissä lukemissa, kun on noudattanut tarkkaan ruokailuohjeita :). Ja voin sanoa, että nälkää ei tartte nähdä..tuntuu, että koko ajan on maha täynnä, kun pitää syödä muutaman tunnin välein ja joka ruokailuun kuuluu aika paljon syötävää. Mulla oli Jetsoni samat fiilikset kuin sulla aluks, mutta nyt on paljon parempi mieli, kun tietää mitä pitää tehdä! :)
 
No mulla aina ollu vähän koholla mutta eka kertaa nyt niin korkeella että ihteekin ihan kauhistutti. Esikon raskaudessakaan ei näin korkeet ollu. :/ no onneksi osaan mittailut ja ruokavalio ohjeet jo valmiiksi. :) mutta kyllähän tuo vähän pisti ärsyttämään. Mutta näillä mennään. Eipä kyllä toisaalta haittaa saaha uutta mittaria ku entinen vähän kärsi. :D
 
Mä en nyt oikein ymmärrä et miks toi sokerin paastoarvo on noin matala 5.3.? Oon melkovarma että saan radituomion keskiviikkona kun oon ennen raskauttakin mitannu melkein 6.0 paastosrvoja. Vai onko tässä mittauksessa jotain poikkeevaa normaaliin?
 
Sormenpäästä mitattuna passto arvo voi olla korkeempi kuin suonesta. Sen takia se raja arvo on sen verran matala.
 
Itellä kans KVTES jaessin sivuilla ainakin luki että pitää pyrkiä hoitamaan työajan ulkopuolella ja muuten tunteja ei tarvitse korvata jos saa vapautuksen kyseisistä työtehtävistä esimieheltä sille ajalle. Eli riippuu varmasti myös jonkin verran johtajasta. Itse sain sokerirasituksen kyllä anteeks mut sekin vaikutti olevan hieman haastavaa joten toiste en haluaisi pyytää..
 
Miten se muuten menee et ku mäkin oon nyt pyytäny niitä päiviä vapaaksi kun on ollut joku neuvolameno et jos se ei olekaan toivomuksesta huolimatta vapaa, niin kai sitten saa työaikana mennä?
 
Onko hedelmäsokerikin pahaa? Et pitääkö hedelmien syöntiä rajottaa? Vedän ananasta kiiviä ja klementtiinejä niin maan perkuleesti et apua :O
 
En tiiä miten hedelmä sokeri vaikuttaa mutta vuosien aikana ainakin sanottu että fruktoosi olis parempi kuin perus sokeri. Diabeettes leivonnassakin monesti käytetty fruktoosia.

Tänään saan tarkemmin tietää mut paasto oli vähän koholla ja 1h arvo sit reilusti yli, 2h arvoo en ees vielä tiiä.
 
Crysade, nyt kun mulla on se radi todettu, niin päivän aikana saa syödä 3 hedelmää.
 
kyllä hedelmiä saa syödä päivittäin 3-5 annosta, mutta ne pitäisi jakaa eri aterioille
 
Mulla lukee ohjeissa,että 3 hedelmää päivässä.. Ja kattelin vielä netistä,niin sielläkin oli,että 3 hedelmää.
 
Arvot oli paasto 5,8 1h 12,9 ja 2h 7,9. Nyt alkuun joka toinen päivä mittaillaan ja jos ei pysy kuosissa niin sit katotaan uudestaan jatkoja.

Kauheesti pitäs syyä mutta ku en ikinä syö noin paljoo mitä tuossa ohjeessa sanotaan. :D
 
Noi arvot on radissa huomattavasti tiukemmat ku normaalisti. Kyselin rasitukseen mennessä että mikä se pikapaaston raja olikaan, niin hoitaja sano että 8.0, kun ei tienny että oon raskauden takia siellä.

Ne syömiset huomaa kyllä siinä mittaillessa mikä itelle sopii. Esimerkiks viime raskaudessa mie en saannu ees ajatella hedelmiä tai sokerit pompsahti pilviin :D Aika pitkälle pelkillä kasviksilla ja proteiinilla etenin. Nyt on toistaseks ollu vähän rajattomampaa nää alkuhetket. Tosin kotimittailussa paasto on ollu 5.3 (rasituksessa pika 5.5 ja suonesta 6.0), sitä ois pakko saada alemmaks koska arvot tulee ihan takuulla kohoomaan viikkojen lisääntyessä. Ja muistaakseni viimeks vähän mainittiin että ois hyvä kun nelosella alkais... huoh taitaa natsikuuri olla taas edessä vaikka minkälainen elämäntapamuutos ois tapahtunu.
 
onpa jännä miten on erilaisia ohjeistuksia näissäkin asioissa. Mä sain julmetun ison lapun kotiin, missä on HUSin ravitsemusterapeuttien tekemät ohjeistukset ruoan valinnasta yms. Siinä sanotaan marjojen ja hedelmien kohdalla seuraavasti: "Sisältävät hedelmä- ja rypälesokereita (fruktoosi, glukoosi) ja siksi nostavat verensokeria runsaasti syötyinä. Marjat ja hedelmät ovat hyviä kuidun lähteitä, siksi ne ovat raikas lisä myös raskausdiabeetikon aterioilla. Voit syödä 3-5 hedelmä- tai marja-annosta päivän eri aterioille jaettuna. Annos on esim. 2 dl marjoja, omena, pieni banaani tai 15 kpl viinirypäleitä".
 
Aika korkeen rajan antanu kun itse olen käynyt monta kertaa sokerirasituksessa ilman raskauttakin niin silti paasto raja ollut tuo 5,jotakin. :) ja tänään osastolla otettiin paasto niin tänä aamuna se oli vaan 4,3 eli tosi hyvä. Sekun ei ole joka aamu saman tasonen. :)

Edit. Mä sain kans tänään nuo ohjeet ja siellä oli kans noita hedelmiä ja hoitaja sanoi mulle että kun ajoittain ainut mitä saa. Mahassa pysymään on omena niin sano että ei haittaa jos enemmän syön nyt omenaa ettei vaan sokerit pääse laskemaan liian alas. :)
 
Mäkin nyt sain mittarin. Mulla oli 5.7,11,5 ja vikaa en muista mutta ei ollut liian korkee. Mun mittailut on joka toinen viikko ennen ja jälkeen aamupalan ja joka toinen viikko yhtenä päivänä ennen ja jälkeen aterioiden. Syön aika terveellisesti muutenkin niin nyt pitää lähinnä jakaa sitä ruokaa enemmille aterioille :) stressaako teitä tää homma? Kätilö oli ihan ihmeissään kuinka lungisti otin asian :D
 
Mulle ei ole tästä vielä mitään neuvolassa puhuttu, mutta koska olen yli 25 v., niin kyllähän sinne olisi mentävä. rv 8:lla työterkkari mittasi muussa yhteydessä paastoarvoksi 4,6 sormenpäästä eli mulle normaali. Jo silloin oli kamalaa olla syömättä 12 h. Kerkesin oksentaa tyhjää vatsaa todella monta tuntia aamuyöstä/aamusta..hyh!! Toivottavasti noilla viikoilla pahoinvointi olisi jo vähempää. Tällä hetkellä en tuollaiseen pystyisi, kun viime yönäkin heräsin 6,5 h unien jälkeen kamalaan nälkään. En mennyt heti syömään, vaan yritin jatkaa unia.. sankoonhan se sitten tuli kun ei enää vessaan ehtinyt :sad001 Onko teillä muilla tätä "tyhjänmahan" ongelmaa?
 
Takaisin
Top