Sokerirasitus ja raskausdiabetes

sadetar83

Sukkela juttelija
Kesäkuunmammat 2015
Aamulla tuli tosiaan käytyä sokerirasituksessa. Ihmeen hyvä olo oli koko sen ajan, litku ei ollut mitään herkkua. Tuloksia odotellessa... Esikoista odottaessa mulla oli radi, joten joudun tämän raskauden aikana käymään kaksi kertaa rasituksessa, ellei ensimmäisessä ole mitään ihmeellisyyksiä.

Muistaakseni raja-arvot ovat seuraavat: paasto 5.3, 1h 10.0 ja 2h 8.6, korjatkaa joku jos nuo on muuttuneet suuntaan tai toiseen tässä viimeisen vuoden aikana.

Aiotko osallistua sokerirasitukseen?
 
Mun ei tarvitse nyt tokassa raskaudessa osallistua, joten en osallistu, ellei sitten mitään hälyyttävää sillä saralla tapahdu. Ekassa raskaudessa mut pistettiin sinne iän puolesta, ja kaikki arvot oli normaalit.
 
Paastossa 5.5 ja ruuan jälkeen 7.8

Mulla oli rasituksessa paasto 5.5 ja joudun nyt kotona mittaileen. Tosin mulla on kaikki arvot ollu hyvät nyt kotona joten oon saanu vähentää mittauskertoja eikä äitiyspolia tarvi vaivata. Mut koko raskauden joudun mittaan.
 
Pakko mennä rasitukseen rv 26 kun bmi on 26. Mutta puhtain paperein on aiemmin selvitty, joten josko nytkin.
 
Mulla oli kans esikoisesta diettihoitonen radi ja nyt joudun sit meneen kaks kertaa. Ruuan jälkeen tulee välillä huono olo, mut yhdistän sen enempi närästykseen. Hyvähän se on et seurataan koska se on hyvin todennäköstä et tulee nytkin. Kunhan ei tarvis alkaa itteensä pisteleen insuliinia. Se ei ois kyllä kivaa :/ kai siihenkin tottuu jos on pakko. Mulla nyt eka sokerirasitus 8.12
 
Määkin joudun,bmi suuri ja sukurasituksena...Pitäs varata aikaa viel joulukuulle :/
 
Mulla esikon aikaan radi ja nyt meen 8.12 rasitukseen. Toukokuussa kävin viimeksi ja sillon oli arvot erittäin hyvät mut katotaanhan mitä ne näyttää nytten.
 
Täällä kans mennään.

Tulee jossain myöhemmässä vaiheessa, alkuvuodesta kaiketi. BMI on liian suuri, sen takia joudun. :)

Toisaalta tosi hienoa, että pääsee ja että tutkitaan ja poissuljetaan sairauksia. :)
 
Viime torstaina olin rasituksessa, dg pärähti jo pikapaastossa ja varmistuksen sain perjantaina kun soitin neuvolaan. Edellisessä raskaudessa touhu meni tosi rajuksi ja lopulta insuliinia meni noin 70 ky per päivä, jaettuna aamuun ja iltaan. Tällä kertaa luulen selviytyväni pelkällä itteni ruotuun laittamisella.

Rv 14 pikapaasto 5.5 (edellisessä raskaudessa rv 24 6.8)
Paasto suonesta 6.0 (edellisessä raskaudessa 6.5)
1h arvo 7.6 (edellisessä raskaudessa 11.0)
2h arvo 6.1 (edellisessä raskaudessa 9.1)

Oon ihan tarpeeksi tyytyväinen. Siksikin ettei tartte toistamiseen käydä :D Nyt vaan lisää liikuntaa ja napostelu piiikkusen vähemmälle :)
 
Joudun joskus puolessa välissä kun oon niin "vanha" ensisynnyttäjä (28v) :D ei kuulosta kauheen hauskalta, mutta kirja kainaloon ja muutama tunti sinne sit kuluttamaan. Kurjaa kun on pakko ottaa siihen vapaapäivä, en muuten koskaan saa niitä miinustunteja tehtyä takaisin.
 
Mulla oli kotimittailussa rajat paastossa 5.5 ja 1h 7.8. Mut tosiaan se koski vaan niitä kotimittauksia, kun esikoista odotin, sokerirasituksen rajat oli erikseen.
 
Mun sisko muuten mainitsi et ei se niin kamalaa ollu. Vähän ku jotain halpislimsaa lämpimänä mistä on hiilihapot pois. :grin

Millanen määrä sitä muuten juodaan?
 
Se oli ihan järkyttävän makeeta, ei siinä muuten mitään. Viimiset kulaukset alko tekee jo pahaa. Mulla oli tosiaan se paastoarvo inan koholla, kaikki muut arvot tosi hyvät.
 
Sitä litkua tais olla 2,5dl. Meillä saa vadelmanmakuista ja jääkaappikylmänä, menee hyvin alas. :)

Edit. Oiskohan sitä litkua ollu kuitenkin yli 3dl, kun sitä piti muistaakseni juoda 2 muovipikarillista ja risat. Hmmm...
 
Muokattu viimeksi:
Sitä litkua ainakin täällä on 5dl tai 3dl riippuu vähn minkä maun ottaa. Se vadelma oli ihan kamala mutta appelsiini maistu ihan hyvälle. Meinasin nyttenki pyytää sen appelsiinin jos vaan mahollista kun se ei ainakaan viimeks aiheuttanut oksennus reaktioo.
 
vadelmaa oli meillä ja kylmää oli. Pari mukillista piti juoda. Ei oo puhelin soinu vielä, ehkäpä soitan itse huomenna neuvolaan ja kysyn niitä arvoja. Viimeks ne soitti neuvolasta samana päivänä iltapäivästä, kun oli arvoissa heittoa.
 
Meillä ei saanut (vuonna 2011) valita juoman makua, käteen annettiin vaan kertakäyttömukillinen mustaa paskaa. Heitin sen ykkösellä naamaan, mutta sittenpä tuli vielä toinenkin kupillinen. Ei se loppujen lopuksi paha ollut, ainut vaan oli se ettei oikein keksinyt tekemistä odotusajaksi. Terkka sanoi että saan vaikka nukkua hetken mutta eipä siitäkään mitään tullut. Lähinnä tuli sellanen testiapina -fiilis, kun vähän väliä käytiin sörkkimässä verikokeita.
 
Ei meilläkään saanut pari vuotta sitten makua valita, mutta tais olla vadelmaa sillon. Mun mielestä se litku maistui energiageelille, joita kestävyysjuoksijana oon tottunut vetämään. Nehän on kanssa sellasia ällömakeita.
 
Takaisin
Top