Sikiöseulonnan verikoe tulokset huolestunut odottaja

Ei. Tutkimuksissa on havaittu, ettei koronarokote aiheuta kromosomimuutoksia tai kehitysvikoja sikiöille. Ei tuota muuten raskaanaoleville suositeltaisikaan, ja tällaiset asiat tutkitaan tarkasti.

Kromosomipoikkeavuuksia tulee kaikille jonkin verran, mutta sitten kun ikää tulee lisää, lisääntyy myös kromosomeiltaan viallisten alkioiden määrä. Nuorilla naisilla viallisia voi olla jopa puolet alkioista, 42-vuotiailla viallisia on jo 80 % alkioista. Yleensä vialliset alkiot menevät kesken jo niin varhain, ettei odottaja edes saa raskaustestistä plussaa, tai raskaustestissä näkyy plussa hetken ajan, mutta sitten plussa häviää, ja kuukautiset tulevat muutamia päiviä myöhässä. Kromosomivialliset alkiot ovat siis yleisiä, mutta yleensä ne vain eivät jatku raskauksiksi asti.

Kromosomeiltaan poikkeavat alkiot ovat olleet yleisiä jo kauan ennen koronaakin, siksi meillä on olemassa seulonnat, ja seulontoja on tehty jo useita vuosia ennen koronaa.

Asian voi ajatella niinkin päin, että jos sikiöllä on kromosomeissa vikaa, on kohtu keskivertoa parempi jatkamaan raskautta. Alkiohan on ollut alusta asti viallinen, sitä ei siis kohtu ole saanut aikaan. Yleensä vialliset alkiot menevät kesken jo ennen seulontoja.

Mutta tämä se meillä vanhemmilla odottajilla on se suurin ongelma. Viallisten alkioiden vuoksi raskaus ei joko vaikuta alkavan, raskaus menee kesken tai sikiö havaitaan seulonnoissa kromosomeiltaan sairaaksi. Ikä on siis suurin ongelma, ja tätä meillä nelikymppisten yrittäjien keskuudessa puidaan vähän väliä. Vähän kuin lottoa pelattaisiin, kenen kuukautiskierto onnistuu vielä tuottamaan terveen munasolun, kun valikoimassa valtaosa on jo viallisia.

Saitko jo NIPTin tulokset? Jos tarkempia tuloksia ei vielä ole tullut, kannattaa tässä vaiheessa muistaa, että sinulle annettu todennäköisyys sille, että kyseessä on ihan normaali ja terve lapsi, on paljon korkeampi kuin sille, että lapsessa on jotain vikaa.

Tsemppiä! ❤️

En ole vielä saanut NIPTin tuloksia… en olis koskaan uskonut että raskaus voi olla jotain muuta kun ihanan jännittävää aikaa mutta nyt on tullut koettua se nurja puolikin surua, synkkiä ajatuksia, toivottomuutta, painajaisia, huonosti nukuttuja öitä… ihan hirveää aikaa odottaa tuloksia… miettiä että jos verikokeissa hälyttää edelleen mitä sitten se on jo selvää mitä edessä LV tutkimus ja elämän isoimmat vaikeimmat päätökset sen jälkeen… miten ihminen selviää siitä kaikesta…
 
En ole vielä saanut NIPTin tuloksia… en olis koskaan uskonut että raskaus voi olla jotain muuta kun ihanan jännittävää aikaa mutta nyt on tullut koettua se nurja puolikin surua, synkkiä ajatuksia, toivottomuutta, painajaisia, huonosti nukuttuja öitä… ihan hirveää aikaa odottaa tuloksia… miettiä että jos verikokeissa hälyttää edelleen mitä sitten se on jo selvää mitä edessä LV tutkimus ja elämän isoimmat vaikeimmat päätökset sen jälkeen… miten ihminen selviää siitä kaikesta…

Mä niin toivon kädet ristissä että kaikki menee lopulta hyvin. :red-heart:

Mä voin vain kuvitella miten kamalalta tää kaikki tuntuu.

Niinkuin edellinenkin sanoi jo, niin rokote ei kykene aiheuttamaan kromosomipoikkeavuuksia. Eli itsesyytökset pois. Down ja Edwards sekä Pataun oireyhtymä, eli trisomia 23, 13 yms... Niitä ei voi mitenkään itse aiheuttaa.
 
Täällä yksi, joka odottelee tuloksia kromosomitutkimuksista.

Ensinkin, odottavan aika on pitkä ja meillä alkuperäisen np-ultran ajalle sattui vanhimman pojan karanteeni, jolloin ei päästy paikalle. Saatiin uusi aika viimeiselle mahdolliselle päivälle (13+6), jossa todettiin kaiken muuten normaalin näköistä, mutta sikiö vastasi jo viikkoja 14+1, joten seulontatuloksia ei enää saatu tältä käynniltä.

Menin siis johonkin verikokeeseen, joka voidaan tehdä 15+ viikolla ja sain sieltä vastaukseksi kohonneen riskin downiin.

Minulle suositeltiin tämän jälkeen nipt-testiä, jonka tuloksia odottelin kuumeisesti pari viikkoa. Lääkäri joka soitti tuloksista totesi, että ihan iloisilla uutisilla soittelen, normaalilta näyttää, MUTTA koska se veressä ollut sikiön solujen (tmv?) prosenttimäärä oli niin pieni (3%) on tulos vähän epäluotettava ja laittoi minut eräälle erikoislääkärille, kun diabetesaisoita olin muutenkin menossa käymään läpi.

Tämäpä erikoislääkäri sitten täräytti heti kättelyssä, että ei hän voi minulle mitään vastauksia antaa tämän nipt-testin perusteella, että jos haluan varmaksi tietää, on lapsivesipunktio ainut vaihtoehto.

Oli ihan kamala tilanne, kun olin menossa ns. hyviä uutisia kuulemaan ja sitten pitikin yhtäkkiä päättää, tehdäänkö punktio vai ei. No, olin jo sen verran hajalla kaikesta epävarmuudesta, että punktio tehtiin ja niitä tuloksia nyt odottelen.

Pitkät on ollut viikot odotellessa. Kohta 20 viikkoa täynnä enkä ole edes sukulaisille uskaltanut kertoa tai yksiäkään äitiyshousuja ostanut. Että ei aina kaikki testitkään putkeen mene. Toivottavasti sinä saat luotettavia tuloksia jo tästä niptistä.

Tsemppiä!
 
Täällä yksi, joka odottelee tuloksia kromosomitutkimuksista.

Ensinkin, odottavan aika on pitkä ja meillä alkuperäisen np-ultran ajalle sattui vanhimman pojan karanteeni, jolloin ei päästy paikalle. Saatiin uusi aika viimeiselle mahdolliselle päivälle (13+6), jossa todettiin kaiken muuten normaalin näköistä, mutta sikiö vastasi jo viikkoja 14+1, joten seulontatuloksia ei enää saatu tältä käynniltä.

Menin siis johonkin verikokeeseen, joka voidaan tehdä 15+ viikolla ja sain sieltä vastaukseksi kohonneen riskin downiin.

Minulle suositeltiin tämän jälkeen nipt-testiä, jonka tuloksia odottelin kuumeisesti pari viikkoa. Lääkäri joka soitti tuloksista totesi, että ihan iloisilla uutisilla soittelen, normaalilta näyttää, MUTTA koska se veressä ollut sikiön solujen (tmv?) prosenttimäärä oli niin pieni (3%) on tulos vähän epäluotettava ja laittoi minut eräälle erikoislääkärille, kun diabetesaisoita olin muutenkin menossa käymään läpi.

Tämäpä erikoislääkäri sitten täräytti heti kättelyssä, että ei hän voi minulle mitään vastauksia antaa tämän nipt-testin perusteella, että jos haluan varmaksi tietää, on lapsivesipunktio ainut vaihtoehto.

Oli ihan kamala tilanne, kun olin menossa ns. hyviä uutisia kuulemaan ja sitten pitikin yhtäkkiä päättää, tehdäänkö punktio vai ei. No, olin jo sen verran hajalla kaikesta epävarmuudesta, että punktio tehtiin ja niitä tuloksia nyt odottelen.

Pitkät on ollut viikot odotellessa. Kohta 20 viikkoa täynnä enkä ole edes sukulaisille uskaltanut kertoa tai yksiäkään äitiyshousuja ostanut. Että ei aina kaikki testitkään putkeen mene. Toivottavasti sinä saat luotettavia tuloksia jo tästä niptistä.

Tsemppiä!

Kurjaa, miten monessa kohtaa teillä on ollut tutkimuksissa huonoa tuuria. :sad-face: Toivottavasti nyt lopulta tulee hyviä uutisia. Tsemppiä! ❤️
 
Täällä yksi, joka odottelee tuloksia kromosomitutkimuksista.

Ensinkin, odottavan aika on pitkä ja meillä alkuperäisen np-ultran ajalle sattui vanhimman pojan karanteeni, jolloin ei päästy paikalle. Saatiin uusi aika viimeiselle mahdolliselle päivälle (13+6), jossa todettiin kaiken muuten normaalin näköistä, mutta sikiö vastasi jo viikkoja 14+1, joten seulontatuloksia ei enää saatu tältä käynniltä.

Menin siis johonkin verikokeeseen, joka voidaan tehdä 15+ viikolla ja sain sieltä vastaukseksi kohonneen riskin downiin.

Minulle suositeltiin tämän jälkeen nipt-testiä, jonka tuloksia odottelin kuumeisesti pari viikkoa. Lääkäri joka soitti tuloksista totesi, että ihan iloisilla uutisilla soittelen, normaalilta näyttää, MUTTA koska se veressä ollut sikiön solujen (tmv?) prosenttimäärä oli niin pieni (3%) on tulos vähän epäluotettava ja laittoi minut eräälle erikoislääkärille, kun diabetesaisoita olin muutenkin menossa käymään läpi.

Tämäpä erikoislääkäri sitten täräytti heti kättelyssä, että ei hän voi minulle mitään vastauksia antaa tämän nipt-testin perusteella, että jos haluan varmaksi tietää, on lapsivesipunktio ainut vaihtoehto.

Oli ihan kamala tilanne, kun olin menossa ns. hyviä uutisia kuulemaan ja sitten pitikin yhtäkkiä päättää, tehdäänkö punktio vai ei. No, olin jo sen verran hajalla kaikesta epävarmuudesta, että punktio tehtiin ja niitä tuloksia nyt odottelen.

Pitkät on ollut viikot odotellessa. Kohta 20 viikkoa täynnä enkä ole edes sukulaisille uskaltanut kertoa tai yksiäkään äitiyshousuja ostanut. Että ei aina kaikki testitkään putkeen mene. Toivottavasti sinä saat luotettavia tuloksia jo tästä niptistä.

Tsemppiä!

voi ei miten asiat on mennyt teillä.. kurjaa kyllä varsinkin kun tulosten odottelu on ihan tuskaa :sad-face: täällä edelleen tuloksia odotellaan hiljaisuudessa tämä kaikki on saanut mun ja miehen välit niin hiljaisiksi… en ole mitään ostanut en edes isompia vaatteita vanhoissa vedän vaikka vain muutamat mahtuu enään päälle mutta olen päättänyt että mitään en hanki ennen kuin kaikki on selvää ettei sitten tule ostettua turhaan… kukaan ei myöskään tiedä raskaudestani paitsi mieheni ei edes kolme teini-ikäistä lastani… vaikka turvotus mahan kohdalla on ollut alusta asti voimakasta kiitos osaksi crohn ja vaikea asteisen ärtyvänsuolen oireyhtymän olen onneksi pystynyt piilottamaan mahani… toivotaan että saisitte hyviä uutisia lopulta :folded::Two-hearts: täällä kädet ristissä :folded: ja peukut pystyssä :thumbs-up:
 
Tietääkö kukaan mitä tarkoittaa nipt tuloksien yhteydessä cfDNA:n osuus??
 
Muokattu viimeksi:
Kuinkakohan paljon sen prosentin pitäis olla et olis ees vähän luotettava tulos :Smirking Face:

Muistaakseni 3% pintaan, että saadaan riittävää tulosta. Ellen nyt ihan väärin muista. Hajonta on suurta, muutamasta % muutamaan kymmeneen %.
 
Eli siis NIPT tulokset tulivat oma kantaan ja Tulos normaali poika :Blue Heart: mutta silti en usko että kaikki OK (koska papp-A mom oli todella olematon) ennen kuin lääkäri soittaa eipä ole meinaa kuulunut… lupasi soittaa kun tulokset tulleet… ei siellä kyllä ajatella että ihmiset sydän syrjällään odottaa sitä soittoa… toivotaan nyt kuitenkin että pienellä kaikki hyvin ja saadaan elokuussa pieni syliin terveenä :red-heart:
 
Eli siis NIPT tulokset tulivat oma kantaan ja Tulos normaali poika :Blue Heart: mutta silti en usko että kaikki OK (koska papp-A mom oli todella olematon) ennen kuin lääkäri soittaa eipä ole meinaa kuulunut… lupasi soittaa kun tulokset tulleet… ei siellä kyllä ajatella että ihmiset sydän syrjällään odottaa sitä soittoa… toivotaan nyt kuitenkin että pienellä kaikki hyvin ja saadaan elokuussa pieni syliin terveenä :red-heart:

Ihania uutisia kromosomiseulan osalta!!! Mä niin odotin täällä jo positiivisia kuulumisia. Lääkäri tarkentanee mistä toi papp - A tulee, mutta nyt kuullostaisi hirveen hyvältä :folded::red-heart:
 
Eli siis NIPT tulokset tulivat oma kantaan ja Tulos normaali poika :Blue Heart: mutta silti en usko että kaikki OK (koska papp-A mom oli todella olematon) ennen kuin lääkäri soittaa eipä ole meinaa kuulunut… lupasi soittaa kun tulokset tulleet… ei siellä kyllä ajatella että ihmiset sydän syrjällään odottaa sitä soittoa… toivotaan nyt kuitenkin että pienellä kaikki hyvin ja saadaan elokuussa pieni syliin terveenä :red-heart:

Ihana kuulla. ❤️ Toivottavasti lääkäri soittaa pian ja pääset pelkäämästä.
 
Täällä yksi, joka odottelee tuloksia kromosomitutkimuksista.

Ensinkin, odottavan aika on pitkä ja meillä alkuperäisen np-ultran ajalle sattui vanhimman pojan karanteeni, jolloin ei päästy paikalle. Saatiin uusi aika viimeiselle mahdolliselle päivälle (13+6), jossa todettiin kaiken muuten normaalin näköistä, mutta sikiö vastasi jo viikkoja 14+1, joten seulontatuloksia ei enää saatu tältä käynniltä.

Menin siis johonkin verikokeeseen, joka voidaan tehdä 15+ viikolla ja sain sieltä vastaukseksi kohonneen riskin downiin.

Minulle suositeltiin tämän jälkeen nipt-testiä, jonka tuloksia odottelin kuumeisesti pari viikkoa. Lääkäri joka soitti tuloksista totesi, että ihan iloisilla uutisilla soittelen, normaalilta näyttää, MUTTA koska se veressä ollut sikiön solujen (tmv?) prosenttimäärä oli niin pieni (3%) on tulos vähän epäluotettava ja laittoi minut eräälle erikoislääkärille, kun diabetesaisoita olin muutenkin menossa käymään läpi.

Tämäpä erikoislääkäri sitten täräytti heti kättelyssä, että ei hän voi minulle mitään vastauksia antaa tämän nipt-testin perusteella, että jos haluan varmaksi tietää, on lapsivesipunktio ainut vaihtoehto.

Oli ihan kamala tilanne, kun olin menossa ns. hyviä uutisia kuulemaan ja sitten pitikin yhtäkkiä päättää, tehdäänkö punktio vai ei. No, olin jo sen verran hajalla kaikesta epävarmuudesta, että punktio tehtiin ja niitä tuloksia nyt odottelen.

Pitkät on ollut viikot odotellessa. Kohta 20 viikkoa täynnä enkä ole edes sukulaisille uskaltanut kertoa tai yksiäkään äitiyshousuja ostanut. Että ei aina kaikki testitkään putkeen mene. Toivottavasti sinä saat luotettavia tuloksia jo tästä niptistä.

Tsemppiä!
Joko olette tuloksia saanut punktiosta?
 
Täällä varhennettu lääkärin tekemä rakenneultra olisi ensi keskiviikkona 23.2 pikkusen jännittää että onko vauvalla kaikki hyvin kun neuvola aikakin tältä maanantailta siirtyi eikä päässyt kuuntelemaan edes sydänääniä ja tässä kun on korona sairastettu jne niin kyllä huoli pikkuisesta on suuri :red-heart:
 
Joko olette tuloksia saanut punktiosta?

Kyllä joo saatiin, vaikka sekin pääsi aluksi säikäyttämään, kun soittivat, että minun ja miehen pitää käydä myös verikokeissa ja että näytteet lähtevät jatkotutkimuksiin. Lopputuloksena kuitenkin, että ei löytynyt mitään poikkeavaa mistään tuloksista. Rakenneultra on vielä ensi viikolla, mutta toistaiseksi kaikki ok.

Lääkäri kyllä myöhemmin pahoitteli, että ehkä ei informaatio kulkenut ihan oikein, kun täällä on varsin normaali käytäntö, että näytteet lähtee jatkotutkimuksiin, jos ei niissä nopeissa vastauksissa todeta poikkeavuuksia. Se silti säikäytti todella paljon, kun aina vaan halutaan tutkia lisää.

No, nyt koronassa ja toivottavasti ensi viikolla pääsen sovitusti ultraan:)

Hieno juttu, että teilläkin kaikki näyttäisi olevan mallillaan! :)
 
Jaahas huomenna olisi se päivä kun päästään kunnon ultra syyniin lääkärille kyllä jännittää ja pelottaa että onkohan kaikki kuitenkaan hyvin vaikka nipt oli normaali kun tosiaan papp-A mom arvo seulassa oli 0.03 eli ei mitään :loudlycrying: mitä jos en kuitenkaan saa tätä vauvaa koskaan syliini :loudlycrying: toivon tietty sydämestäni että kaikki olisi hyvin mutta usko ja toivo on kyllä ollut kovin kadoksissa tämän raskauden aikana:loudlycrying:
 
Jaahas huomenna olisi se päivä kun päästään kunnon ultra syyniin lääkärille kyllä jännittää ja pelottaa että onkohan kaikki kuitenkaan hyvin vaikka nipt oli normaali kun tosiaan papp-A mom arvo seulassa oli 0.03 eli ei mitään :loudlycrying: mitä jos en kuitenkaan saa tätä vauvaa koskaan syliini :loudlycrying: toivon tietty sydämestäni että kaikki olisi hyvin mutta usko ja toivo on kyllä ollut kovin kadoksissa tämän raskauden aikana:loudlycrying:

Kuinkas teillä meni rakenneultra?
 
Takaisin
Top