Sikiöseulonnan verikoe tulokset huolestunut odottaja

Zuza

Jostain jotain jo tietävä
Heippa
Sellaista lähdin purkamaan kun vein tänään näytteen ja kävin tietysti oma kannasta tuloksia kurkkimassa niin huoli heräsi tuloksista että onko jokin pielessä kun
S -hCG-B-V 130 ug/l
S -PAPP-A 155 mU/l
Olen muutenkin koko ajan peloissani että pysyykö pieni mukana matkassa ja onko terve jne… ikää minulla on 37-v ja olen kolmen teinin äiti.
 
Heippa
Sellaista lähdin purkamaan kun vein tänään näytteen ja kävin tietysti oma kannasta tuloksia kurkkimassa niin huoli heräsi tuloksista että onko jokin pielessä kun
S -hCG-B-V 130 ug/l
S -PAPP-A 155 mU/l
Olen muutenkin koko ajan peloissani että pysyykö pieni mukana matkassa ja onko terve jne… ikää minulla on 37-v ja olen kolmen teinin äiti.
Ei noista arvoista näe mitään suoraan. Jos arvot olisivat tooodella matalat, tyyliin 8,5 ug/l, olisi se huono merkki, mutta sinun arvosi eivät sellaisia ole. NT-ultrassa verikoe ajoitetaan sikiön pituuden perusteella ja sitten sikiön mittojen ja niskaturvotuksen ja verikoearvojen perusteella lasketaan riskiluvut, joiden perusteella todetaan, että riski on joko niin pieni, ettei lisätutkimuksia tarvita, tai riski on koholla, jolloin lisätutkimuksia tarvitaan. Suoraan sinun verikoetuloksistasi ei voi siis päätellä mitään.
 
No niin NT-ultrassa käyty niskaturvotus oli OK en tiedä minkä mitan laittoi mutta minulle sanoi 0,8 mutta taisi mitata pari kertaa mutta siinä ei ollut mitään mutta verikokeet niin kuin pelkäsinkin antoi downin riskiluvuksi 1:5 ja siihen kaatui se onnellinen jälleen näkeminen vauvan kanssa olen ihan sekaisin peloissani jne olin niin ajatellut että voin vihdoin kertoa raskaudesta mutta enpä Voikkaan kukaan ei tiedä muuta kuin mieheni ei edes lapseni… nipt verikokeisiin yritän päästä maanantaina en uskalla lapsivesinäytetutkimukseen kun pelkään keskenmenoa miksi minun keho petti minut voiko voxra vaikuttaa kun lopetin vasta plussan jälkeen olenko itse aiheuttanut lapseni vamman elämä on niin julmaa minulla kuitenkin kolme lasta mutta uudelle miehelleni tämä olisi se ensimmäinen ja ainoa
 
Voimia Zuza! :red-heart: Se on epäreilua kuinka toisille käy noin. Toivottavasti nipt-kokeista tulee parempia uutisia. En ole lääkäri, mutta pitäisin aika epätodennäköisenä, että lääke olisi aiheuttanut sen. Uskoisin että sen käytöstä olisi varoitettu jo vauvaa yrittäessä, jos se voisi aiheuttaa downia niin varhaisilla viikoilla.
 
Kiitos ❤️ Tämä on vaan niin epätodellista ajatukset sekaisin ja kaikki tulee myös uniin… vaikka mies on vierellä on sitä asioiden kanssa kuitenkin niin yksin.. ajatukset ei anna rauhaa.. mitä jos nipt antaa samaa vastausta downista mitä sitten miten selviän tästä kaikesta kärsin vielä vaikea asteisesta masennuksesta ja olen yrittänyt tulla ilman lääkkeitä toimeen kestänkö tätä kaikkea… toivoin vain sydämeni pohjasta että papulla olisi ollut kaikki hyvin mutta ei ollut toivo puolellamme nyt…
 
Ei hätää, mulla oli rv 16+0 hcg 4ug/l. Papp-a sitten päälle 2000. Ja ei noita olisi pitänyt edes ottaa tuossa vaiheessa, labran moka, mutta arvaapa kuinka huolestuin. Sen sijaan mulle tehtiin TR2 josta 1:2500 eli kaikki ok.

Noita ei IKINÄ saisi mun mielestä antaa äideille itselleen tulkittavaksi, ne suhteutetaan ikään, painoon, jne. Ei voida tulkita yksistään. Toki jos munkin hcg olisi ollut tuo 4 esim viikolla 10+0, olisi huoli voinut herätä. Älä tulkitse, luvut eivät kerro itsessään mitään:)
 
No niin NT-ultrassa käyty niskaturvotus oli OK en tiedä minkä mitan laittoi mutta minulle sanoi 0,8 mutta taisi mitata pari kertaa mutta siinä ei ollut mitään mutta verikokeet niin kuin pelkäsinkin antoi downin riskiluvuksi 1:5 ja siihen kaatui se onnellinen jälleen näkeminen vauvan kanssa olen ihan sekaisin peloissani jne olin niin ajatellut että voin vihdoin kertoa raskaudesta mutta enpä Voikkaan kukaan ei tiedä muuta kuin mieheni ei edes lapseni… nipt verikokeisiin yritän päästä maanantaina en uskalla lapsivesinäytetutkimukseen kun pelkään keskenmenoa miksi minun keho petti minut voiko voxra vaikuttaa kun lopetin vasta plussan jälkeen olenko itse aiheuttanut lapseni vamman elämä on niin julmaa minulla kuitenkin kolme lasta mutta uudelle miehelleni tämä olisi se ensimmäinen ja ainoa

Zuza, kertoilehan, kuinka teillä tilanne etenee! Tää odottajan huoli on suunnaton. Nt teillä tosin on tooooosi matala! Ja noillakin suhdeluvuilla 80% mahd olla terve lapsi, karrikoiden, ellei 100% - ne on kuitenkin tilastollisia suhdelukuja. Mutta ihanaa, että tutkivat. Onhan noita suhdelukuja 1:2 ja nt lähennellyt 5, ja siltikin tullut TÄYSIN terveitä vauvoja. Ymmärrän, miksi moni jättää väliin seulonnat.
 
Ei hätää, mulla oli rv 16+0 hcg 4ug/l. Papp-a sitten päälle 2000. Ja ei noita olisi pitänyt edes ottaa tuossa vaiheessa, labran moka, mutta arvaapa kuinka huolestuin. Sen sijaan mulle tehtiin TR2 josta 1:2500 eli kaikki ok.

Noita ei IKINÄ saisi mun mielestä antaa äideille itselleen tulkittavaksi, ne suhteutetaan ikään, painoon, jne. Ei voida tulkita yksistään. Toki jos munkin hcg olisi ollut tuo 4 esim viikolla 10+0, olisi huoli voinut herätä. Älä tulkitse, luvut eivät kerro itsessään mitään:)
Minusta jokainen ihminen on oikeutettu tietämään kaikki hänestä saadut testitulokset ilman minkäänlaista ennakkosensuuria tai panttausta. Ja jokainen meistä saa sitten itse tehdä valinnan, haluaako niitä itse katsoa vai ei.

Minulla keskimmäisessä raskaudessa arvot olivat niin huonot, että niistä näki suoraan ettei niistä vauvaa ole tulossa, ja olen erittäin tyytyväinen, että sain lukea tämän tiedon itse oman kodin rauhassa. Hirveintä olisi ollut mennä ihan kylmiltään ultraan ja saada vasta siellä tietää sikiön kuolleen jo viikkoja aikaisemmin. Koska olin jo ennen ultraan menoa tästä tietoinen, oli ultraustilanne minulle paljon helpompi.
 
Minusta jokainen ihminen on oikeutettu tietämään kaikki hänestä saadut testitulokset ilman minkäänlaista ennakkosensuuria tai panttausta. Ja jokainen meistä saa sitten itse tehdä valinnan, haluaako niitä itse katsoa vai ei.

Minulla keskimmäisessä raskaudessa arvot olivat niin huonot, että niistä näki suoraan ettei niistä vauvaa ole tulossa, ja olen erittäin tyytyväinen, että sain lukea tämän tiedon itse oman kodin rauhassa. Hirveintä olisi ollut mennä ihan kylmiltään ultraan ja saada vasta siellä tietää sikiön kuolleen jo viikkoja aikaisemmin. Koska olin jo ennen ultraan menoa tästä tietoinen, oli ultraustilanne minulle paljon helpompi.

Puolensa ja puolensa. Esim syöpäsairaille harvoin annetaan nähtäväksi verikoetuloksia juuri siksi, että tarpeetonta huolta ei aiheutuisi. Alaa ymmärtämätön ihminen tulkitsee helposti lukuja väärin, etenkin noita suhdelukuja tai monesta tekijästä riippuvaisia lukuja. Pointti toki tuossakin, mitä sanoit, yleensä vaan näissä erittäin kirjavat lukuarvot huolestuttavat ihmisiä ja yleensä turhaan.
 
Puolensa ja puolensa. Esim syöpäsairaille harvoin annetaan nähtäväksi verikoetuloksia juuri siksi, että tarpeetonta huolta ei aiheutuisi. Alaa ymmärtämätön ihminen tulkitsee helposti lukuja väärin, etenkin noita suhdelukuja tai monesta tekijästä riippuvaisia lukuja. Pointti toki tuossakin, mitä sanoit, yleensä vaan näissä erittäin kirjavat lukuarvot huolestuttavat ihmisiä ja yleensä turhaan.
Useita hoitovirheitä olisi jäänyt tekemättä, jos tulokset menisivät suoraan ihmiselle itselleen, eikä niin kuin nyt, että lääkäri katsoo ja ilmoittaa jos tuloksissa on jotain poikkeavaa. Erityisesti syöpien suhteen olisi erittäin tärkeää, etteivät nämä jää yhden ihmisen taakse. Nimittäin jos lääkäri sitten ei tuloksia koskaan katso, ei ihminen itse tai kukaan muukaan kuule ikinä niistä poikkeavista tuloksista ja hoito jää saamatta. Eli mieluummin saan tuossakin tapauksessa kaikki tulokset heti itselleni, jotta ei ainakaan tuosta jää kiinni. Kyse on minun terveydestäni, minun ainoasta kropastani, ja vastuu kroppani terveydestä on viime kädessä aina minun, koska kukaan muu kuin minä ei kuole jos kroppani tuhoutuu.
Jokaisen pitäisi voida itse päättää omasta puolestaan, haluaako hän, että hänen omat tulokset piilotetaan häneltä itseltään vai ei. Kukin tehköön oman valintansa.

Zuza, kannattaa ajatella tuo suhdeluku niin, että tuollakin suhdeluvulla terveitä on 83 %. Valtaosa tuon suhdeluvun saaneista on siis edelleen täysin terveitä.

Jos tuntuu että tämä asia on niin rankka, ettet NIPTiä ja sen tuloksia odotellessa pysty vaikkapa keskittymään töissä, on ok käydä hakemassa sairauslomaa. Ei tällaista asiaa ole pakko urheasti yrittää hanskata ilman että se näkyisi arjessa.

Tsemppiä! :Heavy Black Heart:
 
Zuza, kertoilehan, kuinka teillä tilanne etenee! Tää odottajan huoli on suunnaton. Nt teillä tosin on tooooosi matala! Ja noillakin suhdeluvuilla 80% mahd olla terve lapsi, karrikoiden, ellei 100% - ne on kuitenkin tilastollisia suhdelukuja. Mutta ihanaa, että tutkivat. Onhan noita suhdelukuja 1:2 ja nt lähennellyt 5, ja siltikin tullut TÄYSIN terveitä vauvoja. Ymmärrän, miksi moni jättää väliin seulonnat.

kyllä kerron kun ollaan viisaampia nyt yritän saada äippäpolille yhteyttä että saisin nipt testiin labraan lähetteen niin pääsisin verikokeisiin kun niitä otetaan vaan maanantaisin… sitten vain odotellaan toivotaan parasta ja pelätään pahinta tai siis mies toivoo ja mä pelkään… tällainen tilanne minun kaltaiselle ihmiselle on aika kova taustalla kova itse kritiikki vaikea asteinen masennus ja itsetunto nollassa eli kaikki vika minussa…
 
kyllä kerron kun ollaan viisaampia nyt yritän saada äippäpolille yhteyttä että saisin nipt testiin labraan lähetteen niin pääsisin verikokeisiin kun niitä otetaan vaan maanantaisin… sitten vain odotellaan toivotaan parasta ja pelätään pahinta tai siis mies toivoo ja mä pelkään… tällainen tilanne minun kaltaiselle ihmiselle on aika kova taustalla kova itse kritiikki vaikea asteinen masennus ja itsetunto nollassa eli kaikki vika minussa…

Menee vähän ohi aiheen, mutta oletko saanut apua masennukseen? :shy: Kenenkään ei pitäisi joutua pärjäämään sellaisen kanssa yksin. :red-heart: Kuten ei tuollaista tilannetta pitäisi joutua käsittelemään yksin. En vain tiedä tarjotaanko siihen mitään tukea, mutta kannattaa ehdottomasti aina ottaa esille paha olo asiasta hoitaville tahoille. Hyvä että pystyt ainakin tänne purkamaan.
 
Menee vähän ohi aiheen, mutta oletko saanut apua masennukseen? :shy: Kenenkään ei pitäisi joutua pärjäämään sellaisen kanssa yksin. :red-heart: Kuten ei tuollaista tilannetta pitäisi joutua käsittelemään yksin. En vain tiedä tarjotaanko siihen mitään tukea, mutta kannattaa ehdottomasti aina ottaa esille paha olo asiasta hoitaville tahoille. Hyvä että pystyt ainakin tänne purkamaan.

Hei! Kyllä olen käynyt jo vuosia terapiassa ja ollut lääkityksellä masennuksen takia nyt en ole vain uskaltanut kertoa terapeutille edes että olen raskaana koska oli aikoja sitten sitä mieltä että onkohan vauva hyvä ajatus niin olen päättänyt olla puhumatta koko asiasta:sad-face:
 
Downin-syndroomaa ei voi lapselle itse mitenkään aiheuttaa, vaan se on ihan solunjakautumisen sattumaa. Älä siis lainkaan syytä tästä itseäsi! Eikä vielä ole edes sanottu, että lapsi edes on sairas, vaan nyt on vasta havaittu kohonnut riski, ja annettu todennäköisyys on terveen lapsen puolella vahvasti.

Kovasti tsemppiä tähän tilanteeseen. :Heavy Black Heart: Henkisesti tuo on kenelle tahansa rankkaa, vaikka ei olisi mitään mt-taustaakaan.
 
Hei! Kyllä olen käynyt jo vuosia terapiassa ja ollut lääkityksellä masennuksen takia nyt en ole vain uskaltanut kertoa terapeutille edes että olen raskaana koska oli aikoja sitten sitä mieltä että onkohan vauva hyvä ajatus niin olen päättänyt olla puhumatta koko asiasta:sad-face:

Hienoa että olet terapiassa. Harmillista tuo ettet voi puhua terapeutillesi asiasta. :sad-face: Oletko puhunut lääkärin kanssa lääkityksestä raskausaikana? Suunnilleen kaikissa lääkkeissä lukee ettei pidä syödä keskustelematta lääkärin kanssa. Itsekin käytän yhtä lääkettä missä lukee näin, mutta lääkäri (itseasiassa useampikin) kertoi sen olevan turvallinen varsinkin niinä määrinä mitä käytän. Toivottavasti en vaikuta liian tungettelevalta. :shy: Yritän vain auttaa parhaani mukaan, kun on kokemusta mt-ongelmista. Tietenkään ei tarvitse vastata jos tuntuu että kysyn liian yksityisiä!
 
Hei! Kyllä olen käynyt jo vuosia terapiassa ja ollut lääkityksellä masennuksen takia nyt en ole vain uskaltanut kertoa terapeutille edes että olen raskaana koska oli aikoja sitten sitä mieltä että onkohan vauva hyvä ajatus niin olen päättänyt olla puhumatta koko asiasta:sad-face:

Vauva voi myös olla korjaava ja iloa antava asia elämään. Mullekkin on sanottu, että kannattaako lapsia hankkia kun on tää sairaus ja mä en ymmärrä mikä työ siinä on.

Nyt olen kahden pienen lapsen vanhempi ja voin sanoa, että väärässä oltiin kun sanottiin ettei lapsia kannata hankkia. En ole koskaan ollut niin ehjä ihminen kun olen nyt lapsien myötä. :red-heart:

Mulla useampi lääke jota raskaana ei suositella. Sain luvan kuiteskin käyttää ja hyvin meni kaikki.
 
Hienoa että olet terapiassa. Harmillista tuo ettet voi puhua terapeutillesi asiasta. :sad-face: Oletko puhunut lääkärin kanssa lääkityksestä raskausaikana? Suunnilleen kaikissa lääkkeissä lukee ettei pidä syödä keskustelematta lääkärin kanssa. Itsekin käytän yhtä lääkettä missä lukee näin, mutta lääkäri (itseasiassa useampikin) kertoi sen olevan turvallinen varsinkin niinä määrinä mitä käytän. Toivottavasti en vaikuta liian tungettelevalta. :shy: Yritän vain auttaa parhaani mukaan, kun on kokemusta mt-ongelmista. Tietenkään ei tarvitse vastata jos tuntuu että kysyn liian yksityisiä!
En tahdo mitään ylimääräisiä lääkkeitä koska vauva on kaikki kaikessa enkä halua mitenkään riskeerata toista pientä viatonta vaikka koville ottaa itsellä olen aina elänyt lapset edellä ja elän edelleen
 
:sad-face:Kun tulee kaikkea selailtua tässä mielentilassa mikä ei oo mikään paras mahdollinen niin mietin että voiko olla että koronarokote aiheuttaisi kromosomipoikkeavuuksia sikiölle :Smirking Face: tässä kun olen saanut kaksi rokotetta niin mietin että olenko kuitenkin itse aiheuttanut kaiken :sad-face: olisinko säästynyt tältä jos olisin jättänyt rokotteet ottamatta
 
:sad-face:Kun tulee kaikkea selailtua tässä mielentilassa mikä ei oo mikään paras mahdollinen niin mietin että voiko olla että koronarokote aiheuttaisi kromosomipoikkeavuuksia sikiölle :Smirking Face: tässä kun olen saanut kaksi rokotetta niin mietin että olenko kuitenkin itse aiheuttanut kaiken :sad-face: olisinko säästynyt tältä jos olisin jättänyt rokotteet ottamatta
Ei. Tutkimuksissa on havaittu, ettei koronarokote aiheuta kromosomimuutoksia tai kehitysvikoja sikiöille. Ei tuota muuten raskaanaoleville suositeltaisikaan, ja tällaiset asiat tutkitaan tarkasti.

Kromosomipoikkeavuuksia tulee kaikille jonkin verran, mutta sitten kun ikää tulee lisää, lisääntyy myös kromosomeiltaan viallisten alkioiden määrä. Nuorilla naisilla viallisia voi olla jopa puolet alkioista, 42-vuotiailla viallisia on jo 80 % alkioista. Yleensä vialliset alkiot menevät kesken jo niin varhain, ettei odottaja edes saa raskaustestistä plussaa, tai raskaustestissä näkyy plussa hetken ajan, mutta sitten plussa häviää, ja kuukautiset tulevat muutamia päiviä myöhässä. Kromosomivialliset alkiot ovat siis yleisiä, mutta yleensä ne vain eivät jatku raskauksiksi asti.

Kromosomeiltaan poikkeavat alkiot ovat olleet yleisiä jo kauan ennen koronaakin, siksi meillä on olemassa seulonnat, ja seulontoja on tehty jo useita vuosia ennen koronaa.

Asian voi ajatella niinkin päin, että jos sikiöllä on kromosomeissa vikaa, on kohtu keskivertoa parempi jatkamaan raskautta. Alkiohan on ollut alusta asti viallinen, sitä ei siis kohtu ole saanut aikaan. Yleensä vialliset alkiot menevät kesken jo ennen seulontoja.

Mutta tämä se meillä vanhemmilla odottajilla on se suurin ongelma. Viallisten alkioiden vuoksi raskaus ei joko vaikuta alkavan, raskaus menee kesken tai sikiö havaitaan seulonnoissa kromosomeiltaan sairaaksi. Ikä on siis suurin ongelma, ja tätä meillä nelikymppisten yrittäjien keskuudessa puidaan vähän väliä. Vähän kuin lottoa pelattaisiin, kenen kuukautiskierto onnistuu vielä tuottamaan terveen munasolun, kun valikoimassa valtaosa on jo viallisia.

Saitko jo NIPTin tulokset? Jos tarkempia tuloksia ei vielä ole tullut, kannattaa tässä vaiheessa muistaa, että sinulle annettu todennäköisyys sille, että kyseessä on ihan normaali ja terve lapsi, on paljon korkeampi kuin sille, että lapsessa on jotain vikaa.

Tsemppiä! ❤️
 
Takaisin
Top