sf mitta

Persikka

Satasella mukana keskusteluissa
Kaipailisin kokemuksia sf mitoista!

Onko se mittaus ihan yhtä tyhjän kanssa vai merkitseekö oikeasti niin paljon kun neuvola antaa ymmärtää?

Millaisia sf mittoja muilla on mitattu ja millä viikoilla?!

Ja onko aikaisempia kokemuksia siitä, että jos sf mitta on ollut paljon niin lapsikin on ollut suuri tai toisinpäin?
Mulla ekassa raskaudessa oli melkein koko ajan sf mitta vähä liikaa tai yläkäyrällä ja ihan "normi" vauva syntyi.
Nyt mulla on mitta vielä enemmän kun viimeksi vaikkei kilojakaan oo yhtä paljoa..
 
Mulla oli 26+3 sf-mitta 26cm, sanoi että vauva on varmaan iso. Uskon kyllä ennemmin siihen et ne sanoo ihan siksikin vaan että mulla on rd, tuntuu että ne yrittää vaan vakuutella mulle että tulee ainakin 5kiloinen vauva.. mulla ei ole aikaisempia lapsia joten en osaa niin sanoa, mutta äitini sanoi että sillä oli kaikista viidestä lapsesta sf-mitta yläkäyrillä, painot meistä ollut 3800-4200 joten ei nyt mitään jättikokoisia.

Luulen että se lapsiveden määrä ja vauvan asento yms vaikuttaa siihen mittaan.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla ainakin meni esikoisesta sf-mutta yläkäyrillä ja vissiin vähän ylikin ja pääsin ylimääräiseen ultraan jotta vauvan koko tarkastettiin. Alle 3,5 kg poitsu kuitenkin oli syntyessään eli täysin normimittoihin sopiva :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
MammaLiini : millä viikoilla pääsit uuteen ultraan? Pitikö odottaa viimeisille viikoille vai pääsitkö jo aikaisemmin?
Voiko ylimääräiseen ultraan päästä jos itse pyytää?
 
Minulla neuvolassa sf mitta oli rv 26 vain 21 cm, jonka takia laitettiin kasvukontrolli ultraan pienenkoon takia. Ultrassa kuitenki kaikki oli niiku pitää ja kasvu on normaalia. Painoarvioksi tuli noin 3 kiloa ja siroksi veikattiin. Vauva oli syvällä lantiossa, jonka takia sit mitta ei nouse ylöspäin niin paljoa.


Sent from my GT-P5110 using Vau Foorumi mobile ap
 
Mulla meni esikoisesta sf-mitta koko ajan ihan yläkäyrällä ja olin laiha kun aloin odottamaan, lapsi vettä normaalisti ja vauva oli syntyessään 2,5kg.
Sf-mitta on lähinnä suuntaa antava ja siihen voi luottaa kasvun seurannassa vain jos mittaaja on yksi ja sama koko ajan. Sf-mittaan vaikuttaa se kuka mittaa, miten mittaa, onko molemmat jalat koukussa vaiko vaan toinen vaiko kumpikaan, minkä verran äidillä on rasvakerrosta, missä asennossa lapsi sattuu sillä hetkellä olemaan, lapsiveden määrä, minkä verran äidillä on virtsaa rakossa jne. eli miljoona asiaa vaikuttaa siihen.
Mun kokemuksella sillä voidaan lähinnä seurata sitä et lapsi kasvaa kun vatsa kasvaa, itselläni sf-mitan kasvu hiipui kun vauva laskeutui, se että mitta oli suuri koko raskauden ei kertonut mun kohdalla lainkaan vauvan koosta. Tässä raskaudessa sf-mitta menee yli käyrien ja oli viikolla 20+1 jo 23cm ultrissa vauva on toistaseks ollut viikkoihin nähden pienempi kuin siskonsa eli mitta on taas iso kuin mikä mut vauva on pieni ja vettä on normaalisti :)
Radi oli ekassa raskaudessa ja on nytkin ja mun sokerivauva tosiaan painoi vain tuon 2,5kg ja syntyi 38+0. Aina radi ei tee isoa vauvaa, vaan jatkuvasti korkeat sokerit heikentää istukan toimintaa ja vauva ei saa ravintoa tarpeeksi joten ei kasva. Radi myös on riskitekijä raskausmyrkytykseen juurikin tuon istukkaan vaikuttamisen vuoksi ja mulla eknan kanssa oli myrkytys, istukak ei lopussa toiminut käytännössä lähes ollenkaan, vauva ei enää kasvanut, eikä muodostunut enää lisää lapsivettä, istukka oli todella kalkkeutunut ym.
 
Mä pistän nenäni muiden asioihin ja kirjottelen tuolta huhti-/toukokuun puolelta. Mulla on eka raskaus menossa, joten kaikki mittaukset on ollu ihan uusia. Ekan kerran sf-mitta otettiin rv 23 terkkarin toimesta ja mitta oli 20,5. Eka merkintä käyrälle tuli siis keski- ja yläkäyrän väliin. Seuraavan mittauksen teki neuvolalääkäri rv26 ja tulos oli 26,5 eli reilusti yläkäyrän yläpuolella. Seuraava mittaus neuvolassa oli rv 30 ja mitta 28 taas keski- ja yläkäyrän välissä. Kaikki myöhäsemmät mittaukset on asettunu samalle käyrälle kun eka mittaus eli lääkärin tekemä mittaus oli selkeesti poikkeus. Se mitta on siis paljon mittaajasta kiinni.

Oletin ite että masussa kasvaa jättiläisvauva kun sf-mitta huitelee lähellä yläkäyrää ja vauvan isä on ollu 4400g syntyessää. Yllätyin siis aika paljonkin kun rv32 kävin synnytyspäivystyksessä ja vauvan vointia tarkisteltiin ultralla ja selviskin että vauva on hädin tuskin alakäyrällä 1500g painollaan! Maha on siis isoa keskikokoa mutta vauva taas on siro ja pikkunen kun mikä!

Pointti tässä kaikessa oli siis että ei kannata sokeesti uskoa sf-mittaa. Kunhan saman mittaajan mittaamat tulokset asettuu samalle käyrälle niin kaikki on varmasti hyvin :)
 
juu mulla lääkäri mittas raskausviikolla 18 että sf mitta oli 28cm, hänen mielestään kohdun korkein kohta oli 10cm navan yläpuolella vaikka se sillon oli vielä navan alapuolella ja tunsin sen hyvin itsekin....
 
Mulla taisi viimeksi olla keskikäyrän ja yläkäyrän väliin ja 39+4 syntynyt poika oli 3660 g. Kai sillä just seurataan sitä, että kasvaa tasaisesti. Jos mitta ei kasva, vaikka sama mittaaja, niin silloin kai helposti laittavat ainakin seurantaan. Tai just jos reippaasti yli tai alle keskiarvon. Mulle viimeksi sanoin rv 27, kun mitta 24 cm, että yleensä pitkillä kohtu nousee nopeasti korkeammalle ja tasoittuu se kasvu sitten. Kun alkuun tosiaan tilaa minne venyä.
 
Esikoisesta mitta meni ihan täysin keskikäyrällä koko raskauden ajan, tuloksena noin 3600 g painanut neitokainen. Nyt sf-mitta on huidellut yläkäyrän tienoilla, saa nähdä mikä on tulos.

Tärkeintähän siinä tosiaan taitaa olla se, että mitta kasvaa tasaisesti samalla mittaajalla. Esimerkiksi nyt oma terkka ja lääkäri sai ihan eri luvut...
 
intouduin tutkimaan vanhoja neuvolakotteja, sf-mitta viikolla 27 on omissa raskauksissa vaihdellut 22-25cm, tuo pienin mitta oli mun isoin vauva, isoinmitta taas pienin vauva :rolleyes: . noussut maksimissaan 35-34-33-31cm, siis laskevasti pienentynyt mahan maksimikoko odotuksien myötä? 38 viiikolta näyttää mitta lähteneen aina laskuun, siis jonkinsortin laskeutumista tapahtunut.
Mutta eri mittaajat olleet joka raskaudessa, että eipä näistäkään tiedä..
 
Kävin varmaan jossain viikon 37 tienoilla.. Ehkä..? Aloin oleen ite huolissani kun pelkäsin synnyttää isoa vauvaa ja luulen, et terkka ei ollut varsinaisesti huolissaan mut on aika tuore tekijä vielä niin ehkä senkin takia herkästi sain lähetteen ylimääräiseen ultraan. Pelko kuitenkin oli turha ja mitä nyt myöhemmin kuullut monilta ihmisiltä tarinoita niin eipä se sf-mitta kyllä ihan korreloi vauvan koon kanssa..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
mää en ny oikeen tajua,3 viikkoo si lääkäri mittas 25cm ja neuvolantäti sai eilen saman...sano että lääkäri mittaillu omiaan mut en ny si tiä...pitääks täs huolestua vaiko eikö.äh.
 
Ei noista kannata huolestua, uskoa terkkaa vaan! normaali mitta kuitenkin!
 
juu lääkärit tuntuu mittaavan ihan omia lukujaan :D mä ainakin luottasin terkkaan joka mittaa niitä paljon rutiinimmin kuin lääkäri
 
heidi79, tuo on ihan tavallista. Mulla terkkari mittasi viikolla 26 sf-mitaksi 25 cm ja lääkäri mittasi saman 25 cm viikolla 30, eli kuukausi oli väliä. En huolestunut ollenkaan, koska mittaajasta riippuen ero voi olla suurikin. Huolestun vasta huomenna, jos terkkari toteaa ettei maha ole kasvanut. :p
 
okei,no hyvä tietää,kiitos rauhoittelusta :) ihmettelin kyllä senkin puolesta mittaustulosta,kun kyllähän tää keissi on tässä 3 viikossa omaan silmään kasvanu melko paljon,eikä se kaikki johdu herkuista :p:grin
 
Mulla mitattiin ensimmäisen kerran sf-mitta lääkärissä tänään; rv26+6, 20cm. Käyrien alla, mutta ei olla tästä huolissaan. Vauva tuntuisi olevan poikittain, liikkuu hyvin ja syke on normaali. Ilmeisesti mahtuu niin hyvin olemaan, ettei maha ole oikein alkanut kasvamaan. Kerkeäähän se vielä kasvaakin :)
 
Mulla eika raskaus meni keskikäyrän alla, lopputuloksena just 3 kg tyttö. Nyt on mitattu 2 kertaa, joista eka oli vielä yläkäyrän alla, mutta toinen jo selvästi yläpuolella rv 27 ja sain kuukauden päähän ajan lääkärille koko arvioon. Vauva oli kyllä massussa väärinpäin ja rasvakerrostakin on kertynyt (mulle siis). Nyt on poika tulossa ja rakenneultrassa jo näytti pulskalta ja on ollut koko ajan isompi jotain 4 pvää ku viikot. Ei ainakaan ekassa sokerirasituksessa näkynyt mitään...

Ekasta raskaudesta olen kyllä näin jälkeenpäin sitä mieltä, että ainakin kiloja olisi saanut tulla enemmän. Olin jo tosi laiha, kun vauva oli 3 kk imenyt ja jäi vähän semmoinen olo, että vararavinnot loppui kesken. Nyt ei ainakaan lopu tällä kasvamisella!
 
Takaisin
Top