Se on syyskuu!

Hele81

Vauhtiin päässyt keskustelija
Uskomatonta mutta totta. Odottavan aika on pitkä, mutta näin se aika menee. Tilittäkäämme lopun ajan tuntoja syyskuun aiheen alla :)
 
Ihan tämä syyskuu näyttää syksyiseltä, ainakin täällä Oulussa. Hassua oli havaita kun kävin kaupungilla päiväsaikaan pyörimäsäs niin siellä oli koulusta päässeitä lukiolaisia ja semmoista ihmismassaa jota ei oo näkyny kuukausiin. Hihi! Toisaalta tylsäksihän tässä menee kun kaikki kaverit on töissä / opiskelemassa niin päivät tulee vietettyä telkkarin kanssa...

Alice_78 mainitsi vauvauinnin elokuun keskustelujen puolella. Kyllähän tuolle hintaa tulee, täällä maksaa 4 kerran sarjalippu 25 euroa (sillä kyllä pääsee 2 aikuista + vauva), sitte pitää hommata ns oma "turvakaukalo" (tarkoittaakohan ne tolla hallikäyttöön sopivaa sitteriä?) ja uikkari vauvalle. Itse kyllä olen menossa vauvan kanssa, sopivasti alkaa joulun jälkeen uudet ryhmät kun vauvalla on ikää vaaditut 3 kk.

Ristiäisasia alko ahistaa täälläkin kun erehdyin käymään Stockmannin vauvakampeosastolla (tähän asti olen pidättäytynyt käymään kirpparilla ja marketissa) ja siellä oli kastemekkoja, lähtöhinta 75 €. Ymmärsin kyllä että kotiseurakunnasta semmosta kaapua saa lainaan seremonian ajaksi, kun varaa hyvissä ajoin. Ja en tiiä onko meillä nyt niin hinkua ostaa omaa muistoksi kastetilaisuudesta, kun ei mitenkään äkäisiä uskovaisia olla. Eniten ristiäisissä harmittaa se ettei nimeä olla vieläkään saatu sovittua ja miehen isä on pyörätuolissa niin ei voida järjestää meillä kotona kun ei täällä pääse liikkumaan.

Eilen ja tänään on vauvan pää tuntunu tosi vahvasti tuolla alhaalla. Yöllä tuli niitä "puukkoja" mitä moni on kuvaillut. Alanpa imuroimaan ja viikkaamaan pyykkejä jos tässä jotakin edistystä tapahtuisi. Kaveripariskuntakin osti kämpän, toivottavasti ehtisi remontti- tai muuttotalkoisiin hankkimaan supistuksia :D Enää 13 päivää laskettuun, hulluutta.

Ihanaa syyskuuta kaikille ja tsemppiä tulevaan ja iloista mieltä!

Hele + Rimpula 38 +1
 
Hei,

onko teillä suvussa mitään kastepukua jota voi kierrättää? Tai ei kai se mitään jos sitä lainais joltain kaverilta. Tuskin sitä tarvitsee alkaa ostamaan 20 minuutin juttua varten. Meillä olis tommoinen suvussa kulkeva, mutta ollaan erottu kirkosta miehen kanssa niin me ei sitä tarvita. Kysele sukaulaisilta ja kavereilta, ehkä sieltä löydät.
 
mä oisin kovasti halunnu mennä esikoisen kanssa vauvauintiin mutt omassa kunnassa semmosta ei oo ja ku meill on vain yksi auto niin jouduttiin unohtaan koko juttu :( olis sit pitäny lähtee aina 20km päähän bussilla.no way!
meill ei oo ollu suvussa mitään kastemekkoo ku suurin osa sukulaisista kuuluu helluntaiseurakuntaan jossa ei varsinaista kastetta suoriteta vauvalle. ostin sit esikolle uuden ja aion jättää sen kiertämään sukuun :) on sitten edes meille muutamille se mekko valmiina ett ei tarvi kaikkien uutta ostaa.Itse ostyin Jesper&Juniorista mekon ja makso 60e
 
Kastepuvusta, tuli vasta mieleeni että joskus se voi mennä niin kuin meillä. Tuskailin äidilleni että kun ne maksavat niin kauheasti, ja kuitenkin haluaisin että sen yhden kerran saan pukea pojalleni mekon. Se nyt on melkein sallittua pojalla olla mekko sen kastepäivän toimituksen ajan. Meitä on sisarruksia minä vanhin ja minulla on pikkusiskot jotka ovat 10 ja 18 vuotta nuoremmat. Äitin kanssa kun oli asiaa ihmetelty ja todettu ettei suvussa ollut yhtään mitään joka kiertäisi. Niin äiti soitti parin viikon päästä. Hänkin oli vissiin kiertänyt kauppoja. Että hän voisi tehdä jotain, ja tekikin. Hän teki yksinkertaisen puvun johon kirjotaan helmaan jokaisen sillä puvulla kastetun nimet. Siinä on jo kaksi nimeä ja kohta tulee kolmas. Sitten pesen sen ja vien sen takaisin äidille joka on luvannut säilyttää sitä.
 
Alice Täällä vauvauinti maksaa 180€/kausi. Se sisältää 15 uintikertaa, kaksi aikuista ja vauvan ja välillä mukaan saa ottaa vaikka mummon  ihan maksutta, lisäksi yhden vauvahierontakerran ja valokuvauksen veden alla ja päällä :) Meidän Jemina on käyny vauvauinnissa reilu pari kuukautisesta asti ja jatkaa nyt syksyllä edelleen, mutta vaan isänsä kanssa kun minä jään vielä vauvan kanssa kotiin. Voi olla että joku kerta mennään vauvan kanssa kattomaan kun isosisko ja isi polskii :) Uudenvuoden jälkeen sitten kun alkaa kevätkausi niin pompataan sisarusryhmään niin vauvakin pääsee mukaan polskintoihin. 15€ on täällä meillä se sisruslisä, jonka silloin joutuu sitten maksamaan tuon 180€:n päälle. Vinkkinä vielä että kannattaa hyvissä ajoin ilmoittautua sinne uinteihin jos haluaa päästä muutakuin jonottamaan!

Meillä on Jeminalla käytetty aivan ihana vaaleanpunainen ristiäismekko jo valmiina odottamassa. Nyt se on onneks oikeen passeli, mutta jos poika olis tullut niin olis ollu mekon osto edessä :D Me pidetään ristiäiset tällä kertaa kotona kun muutettiin silloin viime marraskuussa omakotitaloon niin nyt on paljon enemmän tilaa kestitä vieraita. Mä oon jo ristiäisjärjestelyt alottanu kun satuin törmäämään aivan ihanaan vaaleanpunaiseen kangaspöytäliinaan kun musta se sopi niin hyvin pikku prinsessan kastejuhlaan. Mä onneks rakastan järjestellä juhlia vaikka aina loppua kohden meinaakin iskeä ressi että onkohan kaiki nyt varmasti valmiina.. Nimi on mitä luultavimmin päätetty. Saa nähdä käykö nimi neidin nassuun vai meneekö vaihtoon. Luulisin että käy :)

Sattu vielä löytymään täältä foorumin arkistoista toi kastepuvun kuva kun sen joskus tuonne 2010 kesäkuisiin oon kuvannu! :)

 
Meillä on kastepuku, joka on ollut jo isälläni ja hänen sisaruksillaan päällä ristiäisissä. Myös minut, siskoni ja meidän molempien lapset on kastettu samassa puvussa!!
Nyt alkaa päivät matelemaan, ei mitään "tekemistä"... 19.9 LA eikä mitään merkkejä synnytyksestä.Mahakaan ei ole vielä "laskeutunut".
Rinnat ei ole pahemmin kasvanut, maitoa ei valu... Ei kyllä ole aiemmistakaan( pojista ) näin käynyt. Synnytyksen jälkeen on kyl maitoa tullut erittäin paljon.
Olen aina ajatellut, et jos tyttöä odottaa,rinnat kasvaa . Näin ainakin omassa tuttavapiirissä käynyt.


Mulle ei oo tullu ollenkaan sitä tummaa viivaa.linea negraa, mahaan. Iho ja hiukset olleet tosi hyvässä kunnossa!! Saas nähdä, mitä tuleman pitää synnytyksen jälkeen.
Onko teille puhuttu neuvolassa jotain ,et millon kannattaa lähteä sairaalaan tai ylipäätään synnytyksestä jotain tai vastasyntyneen hoidosta? Mulle ei ainakaan ole mitään puhuttu. On kyl kolmas lapsi, mut tosiaan se 11 vuotta välissä edelliseen "vauvaan"..
 
Meillä on kastemekkona minun äidin tekemä mekko, onneksi joku on kätevä käsistään :). Siinä on kastettu sisarusten lapsetkin ja nyt sitten meidän pienokainen. Meillä oli aiemmin myös perintömekko, jossa kastettu varmaan puoli sukua, mutta se on mennyt johonkin päin ja jäänyt sille tielle, tai mistä sitä tietää vaikka olisi jo hapertunut niin paljon, että heitetty pois.
 
Mulle on sanottu lähtemisestä että on se hyvä lähteä ajoissa. Mulla on molemmissa aiemmissa ollut supistuksen jälkeistä sykkeen laskua, ja he haluavat varuilta tarkastaa ettei ole sama homma nytkin. Vaikka näille laskuille onkin löytynyt selitys. Toisaalta mulla on sellanen taipumus että ensi kärvistellään pitkään (yli vrk) ja sitten kun se lähtee niin tunti tekee todella paljon. Sitten pönnätään. Jos ei ole ajoissa niin tulee todella tukalat oltavat. Äiti antoi ymmärtää että kolmas tulee vielä reippahammin lopun joten en todellakaan aio kärvistellä kotona kun huomaan että homma lähtee käyntiin. Mulla on kanssa kohta 8 v välissä. Hirvittää että muistanko enää yhtään mitään.
 
Hele81, meillä ainakin paikallinen MLL:n toimisto vuokraa kastemekkoja joku kympin hintaan, jos ei haittaa käyttää kierrätettyä mekkoa niin kannattaa soittaa ja kysyä oman kaupungin vastaavasta :)

Meilläkin on mekkona 60-v vanha kastemekko jossa on mun isä ja minut ja mun sisko jne kastettu, ihana saada mun puolelta noinkin historiallinen asia kasteeseen kun sukunimi ei jatku.. (välillä mua ärsyttää se, oon ehkä vahän vajaa ;))
 
Meillä kastemekon kanssa kävi niin, että innokas anoppi sattui löytämään aivan ihanan retrohenkisen mekon, jonka kävi sitten ostamassa, vaikka olilsi ollut tarjolla suvussa minulla, veljelläni ja serkuillani kiertänyt mekko.
 
Iik, tässä kuussa sen pitäisi tapahtua! Vaikka mitään tarkkaa ajankohtaa ei tiedäkään, niin jotenkin tuntuu jännittävältä, kun oma kuukausi koittaa :) Pitää keksiä kaikkea puuhaa loppuajaksi, ettei vain mene pelkäksi sormien pyörittelyksi ja jännäämiseksi.

Itellä oli tosiaan se vuorokauden kakkaepisodi, nyt on onneksi taas vatsa kunnossa. Syytän kyllä sitä Hesen juustohampparia tästä kaikesta, vaikka olisi toki kiva ajatella, että tämä oli sellainen vauvan tuloa edeltävä suolentyhjennys :) Mun mieskin on nimittäin saanut vatsansa veteläksi Hesen aterioista. Että syytetään sitä hampparia sitten, kunnes toisin todistetaan... :P

Jenna: Mä luulisin, että nuo sun öiset mahakivut sun muut johtuisi supistuksista. Itse en supistuksia tunne, vain sellaista epämääräistä vatsakipua ja sitä varsinkin öisin, kun satun käymään hereillä. Osa kivuista voi omalla kohdalla johtua siitäkin, ettei tää vauva säästele potkujensa voimassa vieläkään ja ympärille sattuvat elimistön osat saavat kärsiä.

Ristiäispukuongelman kanssa komppaan aiempia, eli kannattaa kysellä sellaista suvusta tai sitten yrittää epäsuorasti rekrytoida jotain käsityöihmistä sellaisen tekemään. Jos itsellä olisi puvun hankinta edessä, tekisin sen itse tai kysyisin äidiltä, hän kun on innostunut tekemään kaikenlaista pikkuiselle :) Muuten pitää kai turvautua kauppoihin... Aika suolaisia nuo hinnat minun mielestäni kyllä ovat. Me pidetään nimiäiset, eikä hommata sitä varten erillistä asua vauvalle, jokin sievä mekko riittää neidille minun mielestä.

Joskus aiemmin voivottelin, ettei sitä limatulppaakaan ole näkynyt omalla kohdalla. Nyt kun päivänä muutamana heiluteltiin peittoja, niin sen jälkeen pikkuhousunsuojaan oli ilmestynyt jotain keltaista limaa. Liekö se ollut kuuluisaa limatulppaa? Koostumus jäi epäselväksi, kun se oli ehtinyt jo imeytyä pikkuhousunsuojaan. Pissaa se ei kuitenkaan ollut, eikä spermakaan kai keltaista ole... :D Valkkarista nyt puhumattakaan.

Tunnin päästä taas neuvolaan. Jännittää sekin ajatus, että niitäkään käyntejä ei ole enää kovin montaa. Huhhuh, miten tämä aika on mennytkin näin nopsaan. Kaksi viikkoa laskettuun aikaan...
 
Sitä limatulppaa on kuulemma monenlaista. Itselläni on ollut keltaista limamaista valkovuotoa ihan normaalina melkein koko raskauden ajan. Limatulpan muistan aikaisemmasta että se oli uskomattoman sitkeetä ja tarttuvaa limaa. Siis sitä ei saanut pyyhittyä mihinkään eikä sitä meinannut saada pestyä. Se vaan venyi ja tarttui! Mulla se oli valkoista tai sellaista harmaan valkoista verirannuilla HYI!

Kyllähän sitä rupeaa jännittämään. Nyt on jo neljättä päivää kun ajoittain supistaa, riittävästi että tuntuu ikävältä muttei oikein sillai napakasti että tietäisi koska alkaa ja koska loppuu. Mutta eihän noita viikkojakaan ole vielä kuin 37 + risat. Mutta pelkään edelleen vaavin kasvavan liian isoksi, joten ei haittaa vaikka syntyisikin. Mutta mitenhän sen saisi aikaan? Kas siinäpä pulma.
 
Se on täällä syyskuu :) Kuinka jännää!

Viime yönä hyörin ja pyörin sängyssä ja mietin synnytystäni, että koskahan se alkaa-kun voi koska tahansa vain. Mies jännittää niin kovin! En tiedä onko se sellaista "paniikin" omaista pelkoa vai mitä. Mutta mukana tunteissa kuitenkin.
Toivon kuitenkin että viihtyisi vielä hetken tuolla masussa vaikka haluisin niin jo syliin oman pienen <3 Vaikka edes siihen laskettuun päivään, niin riittää! Kaksi viikkoa vielä :)

Tänään ois tutustuminen Taysin synnytysosastolle, valitettavasti joudun menemään sinne ihan yssikseen, kun miehellä todella pitkä työpäivä ettei kerkee millään. Onneksi saan kyydin appiukolta, niin ei tarvi lähtee sotkeen bussilla vaikka matka ei mikään pitkä ole. Se haluaa kuskata mua joka paikkaan, pelkää kai että synnytän ;) Hassua huomata apesta tälläistä!

Hauskaa huomata kuinka tuolla masussa hiljennytään kun täällä kotosalla ollessani kuuntelen musiikkia, joskus kovallakin-kun innostuu jostain biisistä! Sitten kun musa loppuu niin alkaa se jumalaton rummutus ja meno-ihan niin kuin että lisää, äiti lisää :)

Taidan tästä lähtee lakanoiden vaihtoon, pyykin pesuun ja tiskaukseen, vaikka selkä ei siitä niin tykkääkään! Koitetaan ainakin!

Laitan informaatiota minkälainen oli tutustuminen sinne osastolle, mua ainakin jännää jo! Ihan kuin ois tositoimet kyseessä :) Kun odottaa sitä!

 
Heips kaikille!

Se olis sitten ihan oikeesti syyskuu ja h-hetki lähestyy :D Mutta todellakin, odottavan aika on piiiiitkä.. Meikäläisellä olis huomenna laskettu aika, mut ei oo tietookaan että vauva olis tulossa maailmaan.. Tosin eihä sitä koskaan tiedä millon se syntyy :P Harjotussuppareita on ollu kyl mut toivoisin jo kovasti että menis lapsvedet tai alkais oikeesti supistamaan, haluais niin kovasti jo nähdä oman pienokaisensa <3 mutta ei auta kuin odotella ja yrittää keksiä jotakin puuhaa itselle ettei aika käy niin pitkäksi..

Tsemppiä kaikille odottajille =)
 
Vihdoin ja viimein syyskuu :) Mikään ei kylläkään edelleenkään viittaa siihen, että vauveli olisi pyrkimässä ulos, mutta onhan tässä laskettuun aikaankin vielä aikaa. 

Eilen mulla oli hieman pahoinvointia, etten saanut kunnolla syötyäkään illalla, mutta se varmaan liittyy närästykseen. Mua ei ennen raskautta närästänyt koskaan, enkä mä tiennyt, miltä se tuntuu, mutta nyt todellakin tiedän, millaista se on :D 

Ja kun oli kastemekoista juttua, ni meille löytyi mun mummon varastoista lähes 60 vuotta vanha kastemekko, jossa ekana on kastettu mun iskä ja viimeisimpänä minä (ja siinä välissä täti, setä, kaks serkkua ja mun veli) ja siinä on vaaleanpunaiset nauhat valmiina. Tyttö meille pitäisikin olla tulossa ja toivottavasti tuleekin, kun sinisiä nauhoja ei tuohon mekkoon löytynyt :D Eipä pelkät nauhat taida paljoa maksaa. Itse kauhistelin kyllä kastemekkojen hintoja kaupoissa, netistä saisi halvemmalla, mutta onneksi meidän ei tarvitse ostaa uutta. Mekko vähän kellertää, muttei mitenkään häiritsevästi onneksi. 

 
tää on ihan uskomatonta!! SYYSKUU!!! :) kohta meillä kaikilla on jo nyytit sylissä <3 tänään on taas sairaalassa kontrolli noiden verenpaineiden ja proteiinien takia : ei siellä osaa kukaan päättää mitään mun kohtalosta.. toivon että tää lähtis kohta syntymään, ennenku kävis mitään pahempaa. vähän huolestuttaa tää juttu : onneks vauvalla on kaikki hyvin, toistaseks ><3 koittakaa naiset pärjäillä nämä viimeset viikot :)>
 
Hui, syyskuu Meidän kuukausi ja kohta se on itse kullakin se pieni käärö sylissä tuhisemassa.
Mun äiti oli ihan satavarma et tää tulee syntymään elokuun puolella ja kun eilen illala kävin porukoilla ni äiti kurkkas ovenraosta ja sit vilkas kelloa "kyl täs vielä viis tuntia on elokuuta jäljellä" Eipä riittäny ne tunnit ja fiilis on kyl semmonen et ei tää lähipäivinä oo mihinkään tulossa, viikkoja tässä saa vielä odotella mut sit odotellaan

Kastemekosta, vaikka meillä ei sen suhteen oo väliä kun meillä vietetään sitten nimiäisiä. Mutta mun vanhemmilla on yli 30 vuotta vanha kastemekko, jossa on mun isoveli ja mut sekä siskoni kaikki viisi lasta kastettu. Ja helmaan on äitini joka kerran jälkeen kirjaillut lapsen nimen ja kastepäivän, joko vaaleanpunaisella tai vaaleansinisellä. Ja vaikka me ei kuulutua kirkkoon ja lasta ei siis kasteta niin haluan kuitenkin että nimiäisissä tuo mekko on meidän vauvelin päällä, tulee omaa juhlavuutta tilanteeseen ja perinne säilyy. Tosin äitini sitä pohti että voiko sitä pitää kun vauvaa ei kasteta ja mekko on kastemekko mutta kyllä me siihen tulokseen tultiin että miksi ei... Samasta asiasta on kuitenkin kyse, ilman kirkkoa ja sen merkitystä. Kun ei meidän lähiperheessä muutenkaan mitenkään uskovaisia olla, poikkeuksena mun veli ja hänen vaimonsa, joka just valmistu papiksi

Mutta minäpä lähen valmistautumaan neuvolaan, tulenpa sit laittamaan kuulumisia kun sieltä pääsen.

 
Böö!
nyt on sitten mammat tosiaan se meiän kuukausi  <3 hui.

Kastemekosta ollu juttua niin täältäkin löytyy suvusta mekko.. se on kiertänyt kuulemma yli 70vuotta meiän suvussa ja ties kuin monet naperot sillä kastettu, niin kun meiänkin murunen sitte muutaman kuukauden päästä  <3 Aika suolaisia tosiaan nuo uusien mekkojen hinnat..

Voi jösses että oli viime yönä vaikea saada unta.. niin levottomana pyörin sängyssä ja mietin kaikkea mahdollista elämään liittyvää.. :p lopulta oon sitte onneks nukahtanu mutta aamulla heräsin aikasee ku mies lähti töihin..
Eilen illalla vielä aattelin että nyt ainaki nukuttaa yö hyvin ku olin yli 5 tuntii kaupoilla seikkailemassa ja tuli käveltyä hirveesti + illalla vielä oltii mun vanhemmilla kylässä + käytii iltalenkillä :D mutta ei niin.
Ja yhtä ainutta supistusta en saanu eilenkään aikaseksi tuolla riehumisella!!

FireFly^ : mulla on myös HUOMENNA laskettuaika! jaiks !  ja oon niin samaa mieltä... odottavan aika on pitkä! ja täällä ei myöskään minkäänlaista merkkiäkään et vauva tahtois syntyä.. harkkasuppareita välillä, mutta vähän.. muuten ei mitää! huoh!!
saas nähä kumman vauveli tahtoo aiemmin ulos tulla :D ! tsemmpiä sinne !
 
Nyt se sitten olis syyskuu. Hui, kun alkaa lähestymään tuo laskettu aikakin. Vaikka mulla sinne onkin vielä reilut kolme viikkoa, toivoisin että peipi syntyis aikaisemmin kuin laskettuna aikana. On ollut sen verran tukalat oltavat että huh huh. Eilenkin ennakoivia supistuksia tuli vähän välilä, ei oikein mitään kestänyt tehdä kun vatsa meni jo aivan kivikovaks :D
Meillä ei olla ristiäis asialla päätä vielä vaivattu olleskaan. Nimikin kun on vielä hakusessa. Ukolle olen kaikenlaisia nimiä ehdotellut mutta ei mikkään tunnu kelpaavan :p Sitten ku vaavi syntyy niin näkkee että minkäslainen nimi pikkuiselle sopii ;P Kastemekko tulee varmaan miehen suvulta koska meidän suvun mekosta en kyllä tiedä että missä on :/
Tänään olis synnytysvalmennuksen yks osa. Harjoitellaan hengittämistä ja rentoutumista. Tuskinpa tuosta mittään hyötyä on sitten oikeassa tilanteessa mutta sama kai tuo on siellä käydä.. Yksin joudun menemään ku ukko on aina viikot muualla töissä.
Mutta alanpas tässä valmistautuun lähtemään sinne. Jaksamisia kaikille! :)
 
Takaisin
Top