Saako raskausaikana ... ?

Ootteko syöneet raejuustoa? Viimeks sitä ei oltu kielletty.
 
Olin pitkässä kokouksessa, jota ennen olin syönyt vain pienen aamupalan, lounas oli jäänyt väliin ja alkoi jo vähän suututtaa nälkä (ja kasvava pahoinvointi). Klo 14 toivat leipätarjoilut, johon tartuin ja söin vauhdilla. No, leivän välissä oli tuoremozzarellaa, jonka nälissäni tajusin vasta kun puolet leivästä oli syöty. Vaan niinköhän tämä on kuitenkaan maailmanloppu, vaikka vähän harmittaakin...
 
Olin pitkässä kokouksessa, jota ennen olin syönyt vain pienen aamupalan, lounas oli jäänyt väliin ja alkoi jo vähän suututtaa nälkä (ja kasvava pahoinvointi). Klo 14 toivat leipätarjoilut, johon tartuin ja söin vauhdilla. No, leivän välissä oli tuoremozzarellaa, jonka nälissäni tajusin vasta kun puolet leivästä oli syöty. Vaan niinköhän tämä on kuitenkaan maailmanloppu, vaikka vähän harmittaakin...

Mä tutkiskelin Pirkan mozzarellapakkausta tuossa yks päivä ja se oli pastöroimattomasta maidosta, joten ei välttämättä hätää. :)
 
Saa syödä, raejuustot valmistetaan (pääosin ainakin?) pastöroidusta maidosta. Ainakin valio mainostaa että niiden raejuustot on turvallisia.

Valion sivuilla nykyään lukee muistaakseni, että raejuustossa riski on vähäinen. Ilmeisesti varmuuden vuoksi sanovat noin eikä niin, että täysin turvallinen. Joka tapauksessa itsekin oon kyllä syönyt Valion raejuustoa. Oon vain ruvennut ostamaan varmuuden vuoksi niitä pieniä purkkeja ison purkin sijaan, jotta purkki ei ehdi olla kovin montaa päivää auki. :) Raejuusto on ollut aamupuuroni proteiininlähde jo vuosikaudet, enkä kyllä luovu siitä, jos todellista riskiä ei lähestulkoon ole.
 
Minäkään en voisi olla ilman raejuustoa, päivittäin on saatava mm. leivän päällä :happy:
 
Mä nyt sit päätin vaihtaa raejuuston muniin, kun Valion laktoositon raejuusto oli niin kallista
 
Mie aion käydä ratsastamassa tutulla ja varmalla hevosella niin pitkään mitä pystyn. Tosin tää talvi on kyllä vähän nihkeetä aikaa, kun kenttä on huonossa kunnossa ja hevosen liukastumisen/kompuroinnin riski tietty suurempi kuin kesällä. Voi itku, pitääköhän alkaa käydä toisella tallilla jossa on maneesi.
 
Itse olen vältellyt viinirypäleitä edellisissä raskauksissa ja aion vältellä nytkin. Samoin omenan ja päärynän kuoria, koska niihinkin jää myrkkyjä.

Miten muut olette noiden muiden hedelmien kanssa tehneet tai onko muita hedelmiä mitä ei kielletä, mutta ei suositellakaan?

Itsellä edellisestä raskaudesta nyt 6,5 vuotta aikaa ja sillon vielä inkivääriä suositeltiin raskauspahoinvointiin. Eli jotain on ainakin suosituksissa muuttunut tällä välillä.
 
Miksi viinirypäleitä pitää vältellä? Koskaan oo tämmöisestä kuullutkaan, eikä edellisen vauvan raskaus aikaan neuvolassa sanottu mitään mun rypäle adiktiosta:D itse kyllä oon syönyt omput kuorineen ja muutenkin hedelmiä/vihanneksia mielen määrin, ulkomaisia ja kotimaisia:)
Inkivääri tyyliin mausteena on neuvolan mukaan (2017) Ok mutta luontaistuotekaupoissa myytävät inkivääri valmisteet,pillerit tms, on kielto listalla:)
 
Tunkeilen tuolta maaliskuisista. Liittyisikö rypäleiden välttäminen niiden sisältämään sokeri määrään? Niissähän on paljon hedelmäsokeria.
 
Tuonne aiemmin jo vastasin että rypäleissä on homeenestoainetta joka on aika myrkkyä ja joka ei täysin lähde edes pesemällä. Mansikoissa sitä usein myös. Olen silti rypäleitä syönyt jonkin verran, normaalia vähemmän. Muutenkin kannattaa suosia luomua hevi-tuotteissa jos myrkyt huolettaa (raskaana tai ei).
 
Saa syödä, raejuustot valmistetaan (pääosin ainakin?) pastöroidusta maidosta. Ainakin valio mainostaa että niiden raejuustot on turvallisia.
Se menee niin et ei saa syödä pasteroimattomia eikä pasteroituja pehmeitä juustoja. Ainoostaan valion tuotteita olen uskaltanut syödä koska he ovat ainoo firma joka lupaa, että heidän tuotteita voi käyttää raskausaikana. Muuten pehmeet juustot aina ruuan sisällä et ovat sulanneet kunnolla.
 
Se menee niin et ei saa syödä pasteroimattomia eikä pasteroituja pehmeitä juustoja. Ainoostaan valion tuotteita olen uskaltanut syödä koska he ovat ainoo firma joka lupaa, että heidän tuotteita voi käyttää raskausaikana. Muuten pehmeet juustot aina ruuan sisällä et ovat sulanneet kunnolla.

Hui, mä oon kyllä huoletta syöny pastöroidusta maidosta tehtyjä pehmeitä juustoja :nailbiting: olin lukevinani, että ruotsissa ne on vissiin sallittuja, mut en tiedä. ehkä pitää ainakin rajottaa :grin
 
Miksi viinirypäleitä pitää vältellä? Koskaan oo tämmöisestä kuullutkaan, eikä edellisen vauvan raskaus aikaan neuvolassa sanottu mitään mun rypäle adiktiosta:D itse kyllä oon syönyt omput kuorineen ja muutenkin hedelmiä/vihanneksia mielen määrin, ulkomaisia ja kotimaisia:)
Inkivääri tyyliin mausteena on neuvolan mukaan (2017) Ok mutta luontaistuotekaupoissa myytävät inkivääri valmisteet,pillerit tms, on kielto listalla:)
Joulukuussa on muuttunu taas rajaukset.
 
Taas:O pitää vissiin perehtyä että mitä sitten nyt pitää vältellä... vaikka hedelmä(?) rajoitusta en ymmärrä kun eikös niitä just pidä syyä? o.O
 
Huh, mä jo kerkesin huolestua siitä että tyyliin rypäleet ja kuorelliset omput on thl kieltolistalle lätkäisty mutta näemmä huoleni oli turha, tai ei ainakaan mun silmiin osunut :) mut noi siemenet on paha! Mä oon tehnyt siemennäkkäriä ja se on niin hyvää, kurpitsan siemeniä tulee paljon naposteltua muutenkin o.O vähän kyl harmi kun niissä on ihan kivasti omegoita, noh pitää syödä pähkinöitä... rouhia vaikka sit niitä salaatin päälle:)
 
Inkiväätiä suositeltiin vielä 2000-luvun alussa pahoinvointiin ja miettikääs aasialaisia äitejä...tuttu thai nainen piti mua ihan pimeenä,kun "varotin"inkivääristä:joyful:
Noi mansikat...kotimaiset luomut ainakin käy:wink
Salmiakki ja laku näky siirtyneen kokonaan kiellettyjen listalle:eek:
 
Takaisin
Top