Ruokailu ja mitä olet syönyt?

Kiva jos pystyy noinkin joku syömään. Ei vaan tunnu, että tulisi täyteen marjoista ja siemenistä. Toki leipäkin pitää nälän vain hetken.
Tietenkin syön kaikkea muutakin, mutta en perunaa, sokeria ja viljoja. Kyllä vatsansa täyteen saa oikeasta ruuastakin. Ei tarvitse syödä turhia täytteitä, tarkoitan ruokaa, jolla ei ole ravitsemuksellista merkitystä.
 
Mä syön aamulla kaurapuuron chialla, pellavalla ja marjoilla. Lounaaksi lihaa/kanaa/kalaa ja kasviksia/salaattia, välipalana pari kananmunaa, päivälliseksi taas lihaa/kanaa/kalaa ja kasviksia/salaattia, iltapalaksi vanilja skyriä ja banaanin tai jonkun muun hedelmän. En kaipaa leipää/pastaa/riisiä.
 
Mulla on koko ajan nälkä ja kaikki maistuu :D Oon lihonutkin jo melkein 2kg vaikka eihän tässä vaiheessa se raskaudesta pitäisi johtua. Herkut ajattelin jättää vähemmälle ja korvata ne hedelmillä ja porkkanoilla.
Vähähiilihydraattinen ruokavalio vois helpottaa tätä turvotusta, mutta se tuntuu jotenkin ylitsepääsemättömältä! Millä ihmeellä te korvaatte leivän, makaroonin sun muun hyvän?

Mullakin on tullut tuo 2kg painoa lisää. Tai no, neuvolassa kun punnasivat niin 2kg lisää siihen mitä olen saanut kuukausi sitten porukoilla vaa'alla käydessä. Meillä kun ei kotona ole vaakaa. Itse kyllä uskon, että tuosta on ainakin osa nestettä, kun tulee juotua aika paljon. Minäkään en kyllä osaisi elää ilman hiilareita, vaikkei niitä mihinkään "tarvitsisikaan". Erityisesti näkkäri on tällä hetkellä sellainen pahanolon karkottaja, jota tulee nakerrettua useampi palanen päivässä.
 
Mä syön aamulla kaurapuuron chialla, pellavalla ja marjoilla. Lounaaksi lihaa/kanaa/kalaa ja kasviksia/salaattia, välipalana pari kananmunaa, päivälliseksi taas lihaa/kanaa/kalaa ja kasviksia/salaattia, iltapalaksi vanilja skyriä ja banaanin tai jonkun muun hedelmän. En kaipaa leipää/pastaa/riisiä.


Muistanko oikein että pellavan siemenet ei olisi suositteltuja raskausaikana? Muistelisin että esikoisen odotusaikana jouduin tiputtamaan ruokavaliosta pois.
 
Pellavansiemeniä ei suositella. Minä käytän auringonkukkaa, kurpitsan, pinjaa ja seesaminsiemeniä.
 
Itse syön normaalia kotiruokaa. Viime raskaudessa tuli plus 20 kg, vaikka tein kaikkeni että niin ei tapahtuisi. No vähäinen liikunta kostautui, mutta minkäs mahtoi kun supistukset alkoi heti 500 m jälkeen. Nyt on painoa hieman tippunut pahoinvoinnin takia. Ruokavalio koostuu lähinnä ruisleivästä, kurkusta ja omenoista.. Katotaan missä vaiheessa siirrytään normiarkeen. :) mutta kaikkea kohtuudella ja maalaisjärkeä käyttäen.
 
Juu ei suositella pellavansiemeniä, mutta aiemmin ketjussa jo mainitsinkin, etten ole rajoittanut syömisiäni yhdessäkään raskaudessa. 6 grammaa pellavansiemeniä menee per pv.
 
Tänään varhaisultrassa gyne sanoi, että tässä vaiheessa on tärkeintä, että saa syötyä jotakin, olkoonpa se sitten pelkkiä hedelmiä tai jäätelöä, kunhan joitain syö. Istukka kehittyy vasta raskauden ensimmäisen kolmanneksen tienoilla. Jos ei saa syötyä tai mikään ei pysy sisällä, niin sitten yhteyttä neuvolaan. Jotenkin hassu, mutta huojentava neuvo. :p
 
Huihaihauki! Lautasella sitä nyt on, ja toinen puoli musta sanoo, että anna mennä, älä nipota. Ja toinen puoli sanoo: miten voin antaa anteeksi, jos tämä nyt aiheuttaa epämuodostumia. Jeap.. Luulin että 2. kierroksella osais relata :D
 
Ei kait ne pienet määrät vielä tuhoa tee. :) Mä ajattelin jouluna kyllä syyä kaikkea kalaa kohtuudella, jopa sitä mätiä! :D En tiennytkään että maksalaatikkoa on sallittua syyä silloin tällöin, ehdin jo surkutella kuinka unohdin tässä välissä herkutella sillä :D Mutta oishan se pitäny tajuta ettei niissä kaupan valmiissa ole maksaa nimeksikään
 
On kyllä kiinnostavaa, kun osa täällä pystyy syömään vaikka mitä ja osalla taas niin järkky huono-olo, ettei saa mitään alas. Itse kuulun siihen pahoinvointi-porukkaan :p.. nyt on tosin alkanut pikkasen helpottamaan, mutta vielä en ole täysin siitä toipunut. Olin kaksi viikkoa ihan näännyksissäni ja laihduin 2, 5kg koska en yksinkertaisesti saanut mitään alas. En edes vedellä keitettyä puuroa. Yhh..
Makasin vain suurimmaksi osaksi sohvalla ja yökkäilin jatkuvasti. Ja ramppasin silloin tällöin oksentamassa vatsahappoja ulos tai sitä vähäistä ruokaa, mitä oli saanut alas. Huhhuh. :yuck:

Nyt tuntuu siltä, että olo alkaa taas helpottamaan, niin vähitellen olen syönyt korppuja taas ja pieniä voileipiä. Ruuan pitäisi olla kehon mukaan mahdollisimman puhdasta, ilman mitään mausteita ja vatsaystävällistä, sekä mielellään hajutonta. Järkyttävää tällaiselle ihmiselle, jolle ruoka on se juttu elämässä muutenkin :meh:

Noh, ehkä tää tästä ja pääsen taas osaksi normaalia arkea. Sushia kaipailisin itsekin kovasti, mutta jotenkin ravintoloiden sushit eivät herätä luottamusta. Tiedättekö mitään luotettavia paikkoja? Homejuustoja ei ole tehnyt mieli, vaikka muuuten olen juustojen suuri ystävä, katsotaan miten myöhemmin käy :)

Lähinnä nyt toivoisi vain, että voisi jotain fiksua saada alas ja nauttia siitä :) Kävimme nimittäin pari päivää sitten miehen kanssa kiertelemässä sopivia ravintoloita, mutta hajut olivat niin ällöttäviä kaikkialla (rasvaa, hikeä, tunkkaista ilmaa, raskasta ruokaa, jne jne.) että paha olohan siitä heti tuli, eikä päästy edes istahtaa mihinkään. Piti lähteä kotiin. :grumpy: Mälsää.

Mutta jotain huumoriakin siitä saatiin. :grin Mies vertasi minua supersankareihin, kun on niin terävät aistit (ainakin tää hajuaisti nyt). Siitä rupesimmekin pohtimaan sitä, että ei ne voi elää normaalisti maailmassa, jos niillä on noin tarkat aistit. Hulluksihan siitä tulee. Ainakin itsestä tuntuu siltä, kun nenä reagoi pienimpääkin asiaan; ällöttävää ja kuvottavaa joka puolella. Ehkä ne vois tehdä siitä leffan seuraavaksi :wink:grin:p
 
Itse en normaalisti juurikaan syö perunaa ja pastaa yms. hiilareita. Paitsi ruisleipää olen aina syönyt ja joitain muitakin leipiä, joissa on täysjyvää. En ole mitenkään rajoittanut hiilareiden syömistäni, mutta en vain kaipaa niitä. Uskon, että eri ihmisille sopii erilaiset ruokavaliot. Kaikille ei varmasti vähähiilarinen sovi, joillekin ei sovi punainen liha, jne... Raskauden aikana on nyt tuntunut, että tekee mieli enemmän myös pastaa ja perunaa aina välillä. Tänäänkin tehtiin tonnikalapastavuokaa ja söin hyvällä ruokahalulla. Katsotaan, miten kilojen kanssa käy. Kunhan karkit ja sipsit jättää kauppaan, niin en usko että pasta-aterioistakaan lihoaa kohtuuttomasti.
 
Minä olen aina herkkä hajuille, joten raskaus ei siihen ole vaikuttanut. Syömiset ovat aina olleet tavallisesta poikkeavia. Hengissä on silti pysytty. Nyt olen syönyt pähkinöitä tavallista enemmän, pitää nälkää ja kiukkua hyvin poissa.
 
Rajoitusten mukaan menen taustalla useampi km. En halua riskeerata tätä. Tällä hetkellä on niin etovaa oloa että yritän vaan jotain saada syötyä. Osa ruuista ja ajatuksena alkaa yökkäyttään. Kahvia en ole voinut juoda ollenkaan.
 
Joku mainitsikin, että aikoo jouluna nauttia kaloja. Mua ******* suuresti, oikeastaan koen että joulu on pilalla kun en saa syödä graavia kalaa enkä mätiä. Aikovatko muut rikkoa tätä sääntöä? Itseä siis mietityttää tämä: THL:n raskausohjeessa ei lue että raaka kala on kielletty. Siellä lukee että raaka liha on kielletty ja vakuumipakatut graavit, kylmäsavulohet jne.

Entä jos graavin tekee tuoreeseen loheen, graavaa 12h ja syö? Tai miten laadukkaat sushiravintolat, joissa tuore kala syödään vieläkin nopeammin? Ärsyttää, ja haluisin syödä, mutta oon melko varma että en kuitenkaa uskalla riskeerata, niin turha kai tässä energiaa tän ajatteluun on uhrata... :meh: Mutta kun tosiaan itse en jouluna mistään muusta tykkää kuin noista kaloista, niin kyllä syö naista!
 
Mä en oo yhtään ottanu selvää tosta lohesta.. graavilohen aion jättää väliin kun se ei muutenkaan mitään must have herkkua ole. Silliä syön, mutta sen tiedän olevan ihan turvallista ja tuoretta. Mäti nyt on se ainoa paha, saatan jättää välistä tai syödä vaan teelusikallisen jotta saa sen maun vaan suuhun :p Oon ymmärtänyt että kylmäsavustettu ois ok? Ainakin kalatiskiltä ostettuna, niin ei oo vakuumipakattu. Graavilohta ei vissiin suositella kuin ihan pieninä määrinä tai ei ollenkaan.
 
Itse en aio riskeerata vaikka graavilohi onkin suurinta herkkua. Mielummin otan varmanpäälle (jos tietoisesti söisin jotain ei suositeltua, en antaisi itselleni anteeksi jos siitä aiheutuisi km). Syödään sitten vuoden päästä korkojen kera. Viimeistään joulu pöydässä siis kaikille selviää että masussa on elämää, kun kieltäydyn suurista herkuista.
 
Juuri luin tuolta Vau:n etusivulta yhden artikkelin listeriasta. Jonkun ruuan hygieniaa tutkivan asiantuntijan mukaan on todennäköisempää joutua autokolariin, kuin saada listeria (varsinkin ilmeisesti jos suosii suomalaisia elintarvikkeita). En usko, että silti menisin syömään nyt sushia (vaikka se onkin mun suurinta herkkua) tai joulupöydän raakoja kaloja. Mulla joulussa aiheuttaa enemmän tuskaa juustot, joita meidän perheessä on tavattu illalla napostella viinin kanssa. Jouluaterialla on muitakin ihania herkkuja, kuin kalat, mutta tuohon juusto-viini-sessioon mun on pakko keksiä itselleni jotain korvaavaa. En vain tiedä, että mitä... :sour:
 
Mä en onneksi koskaan ole ollut oikein kalanystävä, varsinkaan raa'an. Savustettua kirjolohta syön tai uunilohta, joten sen puolesta ei onneksi tuota ongelmia joulupöydässäkää, mut maksalaatikko on heikkous ja sitä tulen jouluna vähän syömään ja niinku moni sanonutkin että nuo kaupan maksalaatikot ei hirveesti itse sitä maksaa juuri varmaan sisällä :joyful:
 
Minulle ei joulunakaan tule pulmaa ruuista. Esikoista odottaessa minulta oli sokerit kielletty joulun aikaan. Se oli vaikeaa!
 
Takaisin
Top