Ruokailu ja mitä olet syönyt?

Mymmeli83

Silmät suurina ihmettelijä
Moi!
Mulle iski ahdistus aterioiden kanssa. Olen syönyt lohta epähuomiossa 3 päivänä peräkkäin ja yhden inkivääriä sisältävän aasialaisannoksen, vaikka kielletty mauste. Aika tarkkana saa olla..oletteko muut muuttaneet paljon ruokavaliota?
 
Minulla on tavallisesta poikkeava ruokavalio aina, terveellinen silti. Tähän mennessä olen jättänyt hauen syömättä, ahventa olen syönyt kahtena peräkkäisenä päivänä.
 
Samalla ruokavaliolla mennään mitä tähänkin astin,monipuolisella ruokavaliolla. ns. kiellettyjä koitan välttää ja kalaa vain kerran viikossa. Salaatteja syön muutenkin paljon ja 2lämmintä ruokaa päivässä :) Tietyski alkoholipitoiset kokonaan pois. Muita totaali kieltoja en ole asettanut tässäkään raskaudessa
 
Muokattu viimeksi:
Ainoat muutokset on alkoholin täyskielto ja se, että syön pehmeät juustot, lihat ja ulkomaiset marjat kypsennettynä. Kahvia ja kofeiinipitoisia juomia ei tee mieli tällä hetkellä. Normaalisti juon kupin kaffetta päivässä. Haukea ja muita sisäkaloja syön harvoin murekkeena töissä. Kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet ei oo koskaan olleetkaan mun makuun. Lakua ja maksaa syön kohtuudella.
 
Mä olen muutenkin allerginen kalalle, enkä juurikaan syö muita juustoja kuin jotain oltermannia tms. Mutta energiajuomia on ollut tapana joskus juoda, niin niitä on pitänyt tietoisesti välttää. Tykkään myös ihan älyttömästi lakusta, joten se piti jättää pois (tosin en ole ehdoton asian kanssa, mutta näin alkuun olen ilman, jos se helpottaisi, eikä tekisi niin mielikään :) )
 
Just tällaista ketjua kaipasin, koska oon koittanut olla tosi tarkka etten nyt syö mitään "kiellettyä", mut silti mokailen koko ajan. Vtälläkin viikolla juonut illalla kupillisen rooibos teetä,kunnes kuulin että sitä ei sais juoda.

Ruokavaliota ajattelin räätälöidä terveellisempään suuntaan lisäämällä kasviksia ja vihanneksia. Sallittua kalaakin pitäisi oppia lisäämään ruokavalioon hiljalleen.
 
Olen kuullut, että kalaa saisi ja oikeastaan suositeltaisiinkin syömään kaksi kertaa viikossa? Olenko ihan hakoteillä? Ja siis kypsennettynä tietysti ja mieluusti sellaista kalaa, joka ei ole itämerestä pyydettyä.

Oman kömmähdykseni medium-pihvin kanssa kerroinkin jo tuolla "muita kuulumisia" -ketjussa. Muutoin mulla on kyllä aika terveellinen ruokavalio ollut aina ja yritän nyt parhaani mukaan karsia siitä pois kaikki kielletyt ainekset. Kahvia olen juonut aina, mutta nyt sitä ei tee niin paljoa mieli, eli keho säätelee ilmeisesti itsekin aika hyvin sitä, mitä kannattaa suuhunsa laittaa.

Hankalin asia luopua on mulle sushi, jota rakastan yli kaiken. Ajattelin tehdä kotona itselleni kasvis-susheja ilman merilevää ja inkivääriä. Mahdollisesti voisi kokeilla tehdä myös sellaisia, joissa on paistettua kalaa.
 
Inkiväärikään tuskin on kovin vakava kömmähdys, se on kiellettyjen listalla vaan, koska sen vaikutuksista ei tiedetä vielä tarpeeksi. Samoin rooiboins. Jouluna tulee olemaan hankala vältellä inkivääriä... viimevuonna sain koluta tarkkaan kaikki tuoteselosteet läpi kun tuntui että sitä käytettiin kaikessa.. :rolleyes:

Ylipäätänsä ruokailun suhteen on tullut taas lipsuttua.. siskot oli yötä ja tuli herkuteltua, samoin eilen ja varmaan viikonloppuherkutkaan ei jää syömättä :rolleyes: Mitenköhän sitä taas sais itseään niskasta kiinni.. kumpa aivot kehittäis jonkun superterveellisen himon ja inhon kaikkeen epäterveeseen :D
 
Jos löydät konstin millä himoitaan esim. porkkanoita ,kerrotko minullekkin :grin:p
 
Mulla on käynyt oikeastaan niin, että himoitsen enemmän kasviksia ja hedelmiä, kuin suklaata ja sipsejä. Hyvin iloinen olen, että näin päin on mennyt :)
 
Mulla oli viimeeksi loppuraskaudessa himo porkkanoihin ja vedin niitä sen kilon pussin päivässä :D +23kg tuli silti. :rolleyes: ehkä se kilo porkkanoitakaan päivässä ei kauheen terveellistä ollutkaan vaikka niitä ahmin muka hyvällä omatunnolla :D
 
Mulla lakto-ovo vegetaarinen ruokavalio ja kävin yksityisellä ravitsemusterapeutilla ennen kun plussasin. Olin huolissani että riittääkö tälläinen ruokavalio. Terapeutti oli tosi kannustava ja sanoi, että tämä olisi paras mahdollinen ruokavalio jopa raskaana oleville :) Käytiin yksityiskohtaisesti kaikki läpi ja tuli paljon luottavaisempi olo oman syömisen suhteen. Vitamiinit ja muut sellaset syön purkista ja muuten yritän huolehtia hyvien rasvojen ja proteiinien saannista. Suosittelen kyllä kaikille käyntiä ravitsemusterapeutilla!

Salmiakin ja lakun jätän kokonaan, teetä vaan jos olen kyläilemässä. Muita rajoituksia en ole muistaakseni asettanut.
 
Onko tietoa saako sushia syödä ollenkaan? Mut on kutsuttu ns. Sushi-iltaan. Tiedän että raakaa kalaa ei suositella mut entä muuten? Onko se leväkuorikin täysin kielletty vai onko ok pieninä määrinä?
 
"Merilevävalmisteita ei suositella lainkaan, jos tuotteen jodipitoisuus ei ole tiedossa. Jodin liikasaanti on haitallista kilpirauhasen toiminnalle ja sikiön kasvulle." - sanoo internet
 
En ole, enkä aio rajoittaa syömisiäni oikeastaan mitenkään. Kohtuudella kun syö niin ei oikein mistään täydy totaalikieltäytyä.
Turhaa antaa suositus- ja kieltolistojen pelotella, pääsääntöisesti kaikki suomessa myytävät ruoat on niin pitkälle tarkistettu ja prosessoitu, että riskit on minimaaliset että syömällä saisi vahinkoa tehtyä. Ihan kun maalaisjärjellä menee niin kaikki ok, eli satunnaiset sushi-illat tai jouluna syöty graavilohi tuskin mitään haittaa. Esimerkiksi paljon puhuttu maksa saattaa olla hyväksikin äidille jolla raudanimeytymishäiriö tms. kunhan ei joka päivä syö!
Tässä pitää punnita hyödyt ja haitat, ja turha stressi ei hyväksi ainakaan.
 
Tää onko hyvä keskustelu. Mua stressaa jokseenki tää ruokailu. Harvoin syön kahta lämmintä ruokaa päivässä, terveellisesti kylläkin. Usein jää kaksi ruokaa siitä viidestä. Syön kuitenkin vitamiineja mutta en korvaa niillä ruokaa. Kuinka tarkkaa tämä on?
Herkkujaki tulee kyllä välillä syötyä.. :p
 
Itsellä menossa vasta 4+3 ja kärsin jo aivan järkyttävästä pahoinvoinnista. Kaikki ruoka ällöttää, samoin karkit. Ihan kamalaa, kun ei mitään saa alas. Olen syönyt yökötyksestä huolimatta ihan perusruokaa ja kasviksia ja sitten maannut sohvalla pari tuntia, koska on niin huono olo. Ei tässä ainakaan lihomaan pääse:D
 
Joo eiköhän se kohtuus kaikessa, Suomessahan on tosiaan tarkka elintarvikehygienia ja kylmäketjut. Kalaa suositellaan syötäväksi kypsennettynä useita kertoja viikossa, mutta juuri tuota Itämeren lohta max. kerran viikossa. Maksaa en kyllä söisi, koska A-vitamiinin lisäksi sisältää kaikenlaisia myrkkyjä mitä eläimen verenkierrosta suodattunut. Voisi kyllä alkaa tehdä enemmän kotiruokaa. Tietääkö muuten kukaan lehtikaalista, eikö se ole turvallinen?
 
Mymmeli83: Kiitos kalaselostuksesta :) Pidän itse kovasti kalasta ja syön usein, niin olisi hankala vähentää kalan syöntiä, varsinkin kun olen ajatellut, että se on vaan hyväksi. Olen myös itse ainakin syönyt lehtikaalia ja ajatellut senkin olevan hyväksi, kun vihreät kasvikset sisältää paljon rautaa. Onko jollakulla toisenlaista tietoa?
 
Takaisin
Top