Ruokahimoja ;)

Episma

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Elomammat 2017
Haluisin mielenkiinnosta udella, että minkälaisia ruokahimoja teille on tullu, vai onko minkäänlaisia? Tai onko johonkin tiettyyn ruokaan tullut ehdoton ällötys?
 
Itsellä on siis himoja ollut riisiin ja bearnaisekastikkeeseen, salmiakkiin, kalapuikkoihin.

Jauhelihaa tai muitekaan lihoja en juuri alas saa.. ;P
 
Ei oo kyl tullut mitään ihmeellisiä himoja. Oon syönyt niinkuin ennenkin, jos ei ole ollut pahoinvointipäivä. Silloin kelpaa yleensä vain kylmä ruoka. Mut tosiaan, mitään erityisiä himoja ei ole ollut. Pyrin myös syömään terveellisesti lautasmallin, pyramidimallin, whatever-mallin mukaan eli tarpeeks vihreitä, protskui ja rasvaa.
Kattellaan tuleeko joskus myöhemmin sit jotain himoja. Jotenkin tuntuu, et en usko. :P
 
Salmiakki ja appelsiinit himottaa :) Sinänsä ärsyttäviä himotuksia, että salmiakkia ei saisi paljoa syödä ja appelsiinejakaan en uskalla ahmia ihan hulluna, kun vasta viime vuosina on allergia antanut myöten ja pystyn niitä syömään ilman ihottumaa.

Karkin syönti on vähentynyt huimasti ja kokista ei ole tehnyt mieli koko raskasaikana, mikä on tosi omituista kun ennen olin aina kärkkymässä miehen kokispulloa :D Kaikki kylmät lihat ällöttää, kun ne haisee pahalle o.O Ylipäätään lihaa ei hirveästi tee mieli, enemmän kaikkea kevyttä.
 
Ei tee mieli mitään raskasta.. Ja kana on ihan ehdoton ei, kaupassa meinaa tulla oksennus jo kun kävelee siitä ohi missä ne kanat on. Ja mandariineja tekee mieli samoten kaikkea muuta raikasta mistä ei tuu sitä hiilaripöhö fiilistä.
 
Himoja ei ole ollut, mutta ällötyksiä kyllä muutamia. Kahvi ei mene alas, samoin kana ällöttää. Lihaa en syö ollenkaan muutenkaan, joten kasvisruokavalioon on tullut luonnollinen siirtymä tässä viimeisen kuukauden aikana. Myös kaikki kermainen, täyteläinen ruoka, kuten vaikka sienikeitto, ällöttää.

Hyvin maistuvat kaikki hedelmät, erityisesti mandariini tällä hetkellä. Mutta ei sitä ehkä vielä voi himoksi kutsua :)

Eli mulla onkin näköjään heidhn kanssa aika samanlaiset mieltymykset tällä hetkellä :)
 
Tutulta kuulostaa, ei niinkän himoja, mutta ällötyksiä löytyy.

Mulla on myös tuo kana. Ennen söin enimmäkseen kanaa, enkä tykännyt possusta tai naudanlihasta. Nyt syön mielummin jonkun possun pihvin, kuin kanaa. Vaikkakaan en vieläkään syö kovin usein lämmintä perusruokaa. Paljon menee esim leipää.
Nytkin tein lounaaksi fileekalapuikoista ja kaurapuikuloista kalahampurilaisen :)

Ennen keitin joka päivä kahvit. Kahvinkeitin on saanut olla rauhassa melkein kaksi kuukautta. Mutta cappuccinoa olen juonut, sellaisia valmispusseja mihin sekoitetaan vaan kuuma vesi.

Mandariinit, nektariinit, porkkanat ja tomaatit maistuu.
 
Aika monella tuntuu olevan suosiossa noi hedelmät, niin myös täällä. Etenkin appelsiinit, syön niitä joka päivä, aiemmin hyvin harvoin tuli ostettua. Hapankorput on myös pop. Lisäksi makeanhimo on nostanut päätään, vaikka yleensä en välitä makeasta.

Mulla on vähän vaihdellut ällötykset. Ensin ällötti kasvikset ja kala, joista normaalisti tykkään, ja teki mieli rasvaista ruokaa. Sitten ällötti yhdessä vaiheessa melkeinpä ihan kaikki. Nyt ällöttää taas varsinkin rasvaiset ruuat.
 
Täällä kans tuo kana ällöttää ihan suunnattomasti, samoten ku kahvi. Ennen söin/join mielelläni, nyt ei sitte millään. Eilisen kauppareissun aikana moneen otteeseeen meinas tulla yökki, kun käveltiin kahvihyllyjen ohi, lihaosasto jätettiin suosiolla käymättä ja mies käy sitten sen kiertämässä omineen, kun minä en ole mukana.
Raikkaat syömiset kyllä menee, viinirypäleet, kurkku, mandariini, salaatti, myös marjakeitot on ihanaa ja jääkylmä vesi on janojuomana paras, paitsi tietty välillä mullaki sitä cocista tekee niin paljon mieli, että pakko välillä naukkailla ;) Mutta mä en kyllä juo muita kofeiinipitoisia juomia niin oon antanu ihan itelle luvan välillä naukkailla cocista ;)
 
Mullakaan ei pahemmin mitään himoja ole ollut mihinkään erityiseen. Mutta myös minua kana ällöttää, oikeastaan kanankoivet. Savulohi on myös jotenkin todella oksettavaa, vaikka ennen oli suurinta herkkua. Ja nakit ja makkarat myös ällöttää todella kovin, niitä en ole pystynyt syömään enää ollenkaan.

Usein tuntuu, että ei enää pysty syömään kerralla niin suuria annoksia kuin ennen. Syön useammin ja vähän kerralla. Jos syö vähänkin liikaa, tulee pitkäksi aikaa todella huono olo.
 
Mullakaan ei varsinaisia himoja ole, mutta mieluummin syö jotain mikä ei olis niin raskasta. Kana ja kahvi ei maistu hyi.. Ja sit en voinu syödä moneen viikkoon salaattia, mut nyt onneks sekin maistuu. Ja leivän päälle mä en voi laittaa muita leikkeleitä kuin lauantaimakkaraa kun muut oksettavat hajunsa puolesta :D Ja vettä menee tosiaan päivässä ehkä 2litraa.
 
Salmiakki on mullakin ollut himon kohteena. Erityisesti ne mustat autot, mitä on lauantai pusseissa ja irttiksissä. Ja jauhelihakeitto on kans yks mikä on suurta herkkua ja vanilijajäätelö!
 
Nyt ei mitenkää varsinaisiai himoja paitsi tälläsiä et yhtäkkiä haluan jtn ruokaa ja sitä on PAKKO saada ja heti! ja se vaihtelee. Ja siis just joku snao tääl etennen jos tulikarkki himo niin meni hetken pästä ohi, niin nyt se ei mee ja pakko saada siis tulee jotenki iha mega pahana se et on pakko ni sit on syötävä. Aiemmin mul oli kauhee salmiakki himo, noo nyt ei tas oo ollut. Kana oksettaa, en voi syödä hyi, ajatuski siitä ja etenki horneteista :S 
 
Eevi^n kanssa samoilla mennään, eli kun nälkä tulee se tulee kunnolla ja pakko saada samantien jotain. Mä voisin syödä koko ajan ja kaikkee mahdollista, paitsi paprikaa ja kahvia. Syömisen jälkeen olo ei ole juurikaan parempi mutta koko ajan suussa maku, joka pitäis saada pois, eli salmiakkia täälläkin siihen on napsittu. Munkaan ei tee oikein mieli mitään lihaa mutta nälkääni syön mitä vain. Toivoisin että ees jotenkin pystyisin hillitseen tätä mutta ei kyllä mitää saumaa. Sama oli edellisessä raskaudessa ja nyt ei olisi mitään tarvetta syödä, ettei kiloja tulisi ihan hirveesti mutta tää jatkuva näläntunne on hirvee..
 
Täällä pitkälti samoja himoja ja etomisia ruuista kun muillakin. Pikkuhiljaa oon saanu alas jopa nakkikeittoa ja kanaperunalaatikkoa, kun laittaa oikein mausteita. Mut liha ei edelleen oo mitään herkkua vielä. Mehukeitot on niin ihania kylmänä ja pieni määrä kokista maistuu kans hyvälle! Mitään leivoksia tai karkkia ei tee mieli, eikä etenkään suklaa eikä edes kaakao. salmiakkia vähän :) Mut onko kellään täällä paino pudonnut paljoa? mulla on siis lähteny 4kg ja koitan saada takasi nyt niitä kiloja, tulee mitä tulee. Mut tuntuu että kaikille vaan tulee painoa, eikä oo lähteny... emoticon  taidan olla jotenkin outo tapaus...
 
Täälläkään ei oo erityisiä himoja ollu mut ällötyksiä senkin edestä. Nyt kun pahoinvointi on hävinny ni pystyn taas kyllä syömään mitä vaan. Mut aiemmin pahimmassa pahoinvointivaiheessa ei uponnu mikään muu kun ruisleipä jossa oli päällä juustoa ja kurkkua. Mitään lihaa ei voinu kuvitellakaan syövänsä eikä mitään lämmintä ruokaa. Nimenomaan kana ällötti eniten niin kun monella muullakin. Ja mitään makeeta ei tehny mieli. Nyt taas normaali suklaanhimo on palannut, ois voinu pysyy poissa koko raskauden ajan. Esikoista odottaessa himoitsin jäätelöä ja en voinu sietää suklaata tai karkkeja =)
 
Kuvittelin aina, että ne pirttihirmuiksi mielihalujen takia heittäytyvät, raskaana olevat naiset on joku urbaanilegenda, mutta ei näköjään... Heräsin nimittäin äsken päiväunilta päässäni ajatus: minä haluan pizzan! Ja se pitää saada HETI! o.O Mies oli nii ihana, että lupas lähteä hakemaan kunhan sade vähän taukoaa... <3
 
Hedelmät ja vispipuuro, nam nam! Melkein joka päivä mennyt itsetehtyä vispipuuroa, erityisesti vadelmavispipuuro iskee tällä hetkellä. Ja paljon maitoa siihen. Töissä vähän naureskelevat mulle. emoticon
 
Ei mitään ihan älyttömiä himoja oo kyllä tullut, hedelmät täälläkin tekee tosi hyvin kauppansa. Niitä tulee mussutettua tosi paljon päivän mittaan. Ja yhtenä päivänä rupes ihan älyttömästi tekeen mieli syödä hunajaa :D (muuten inhoan sitä)

Yhtään ei kyllä karkkeja tee mieli vaikka ennen oli tosi perso makealle. 
Kasvisosekeitto tekee pahaa, jo pelkkä mielikuva tai telkkarin mainos saa oksennuksen kurkkuun. Kananmuna eikä leipä myöskään mene alas...
 
NONNIIN, nyt sitten rupes ihan älyttömästi tekemään mieli salmiakkia, kun lueskeli muitten juttuja! :D
 
Takaisin
Top