Ristiäiset :)

Heinukka oon kuullut, että "vanhanaikaisten" pappien kanssa tuosta on tullut juuri vastaavia ongelmia. Meillä on myös kummi, joka ei kuulu kirkkoon. Papille tämä ei ollut mikään ongelma. Hänen mukaansa kirkkoon kuulumista tärkeämpää on se, että pienen ihmisen elämässä on läsnä ihmisiä, jotka välittävät hänestä ja joille hän on rakas. Arvostin todella tätä.

Lahjoista minä sanoin ainakin, että voi tuoda jotain ihan käytännöllistä ja tarpeellistakin, minkä itse kokee hyväksi. Tai lahjakorttia lastentarvikeliikkeeseen, josta voitiin ostaa vielä jotain tarvittavaa. Tarvittavat tuotteet olivat sen verran kalliimpia, ettemme kehdanneet niitä suoraan lahjoina toivoa.
 
Meilläkin yksi kummi, joka ei kuulu kirkkoon. En ole vielä puhunut papin kanssa mikä meininki asian suhteen. Me pidämme kastejuhlan itsenäisyyspäivänä isäni luona. Isäni asuu eri paikkakunnalla, joten keskustelu papin kanssa käydään mitä luultavimmin puhelimitse. Olen myös nyt viikolla menossa isäni luokse, joten ehkä voin myös soittaa papille ja kysyä voisiko hän tavata silloin.

Niissä ristiäisissä, joissa olen ollut mukana, ei ole kertaakaan ollut ongelma jos joku kummeista ei kuulu kirkkoon.
 
Joo täytyy sen papin kans keskustella asiasta. Voi olla et hän ite ei oo asiasta niin tarkka ku kirkkoherra. Toivotaan nii ainakin ettei meijä isä järjestä mitää kohtaust :D
 
heinukka: Meillä on valittuna sama Kastepäivä. :wink Tuntuu, että tuo kummien asema (Kirkkoon kuuluva vs. kuulumaton) on kiinni ihan pastorista miten siihen suhtaudutaan. Meillä on kaksi kummia, jotka kuuluvat kummatkin Kirkkoon, mutten usko, että olisi ollut ongelma jos Kirkkoon kuulumaton henkilö kummina seisoisi siinä edessä siunauksen yhteydessä. Tuo on minusta aika pikkumaista, ettei veljesi muka saisi siellä seistä muiden kummien vieressä. :sad001 Toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen tästä asiasta. Tsemppiä valmisteluihin! :)
 
Meillä myös ristiäiset 7.12. :) Olisin halunnut pitää ne jo marraskuun puolella, mutta meidän kirkolla oli jo marraskuun kaksi viimeistä viikonloppua ihan täyteen varattuja kun sinne soittelin (pidetään siis ristiäiset kirkolla). Meidän tyttö on sitten jo 2 kk kun kastetaan, ja kun on päätetty ettei kerrota nimeä ennen ristiäisiä, niin kyllähän se tuntuu vähän pitkältä ajalta kutsua häntä vaan vauvaksi :confused: mut toisaalta ihan hyvä että se ajankohta venyi vähän myöhäisemmäksi, mulla on ollut viime aikoina niin aikaansaamaton olo, että hyvä jos edes siihen mennessä kerkeän kaikki valmistelut tehdä ja leipoa tarjottavat, vaikka pidetäänkin vaan pienet juhlat... :)
 
Nyt on päivä ja paikka varattu, 14.12. Meille tulee kolme pariskuntaa kummeiksi, joista yksi pariskunna puolisko ei kuulu kirkkoon. Jännitän vähä papin suhtautumista tuohon asiaan, koska olen kuullut huhua, että meidän kunnan pappi olisi joskus itse kastetilaisuudessa samanlaisesta asiasta pillastunut... No, en meinaa jäädä odottelemaan sitä suhtautumista, vaan otan asian puheeksi jo aikaisemmin. Tiedän ja ymmärrän siis kyllä, että jos ei kuulu kirkkoon, ei voi virallisesti olla kummi, mutta mun mielestä on jo vähän liioiteltua, ettei pariskunnat saisi osallistua kaikki itse toimitukseen ja seisoa yhdessä joukossa.

Mä en vaan osaa päättää, että tarjotaanko meidän juhlassa lämmin ruoka vai runsas buffet... Oon vähän taipunut ajattelemaan ruokaa sen helppouden vuoksi, mutta kun mä haluisi etenkin makeiden tarjottavien suhteen laittaa reilusti monenlaista tarjolle. Ja jos on lämmin ruoka, niin mun teoria on, että kukaan ei jaksa niin paljon syödä erilaisia makeita. Ja kun haluan tehdä lähestulkoon kaiken itse, niin en tiedä viitsinkö jättää sen varaan, että esim. voileipäkakut on tehtävä joka tapauksessa vasta edeltävänä päivänä tai juhlapäivän aamuna...
 
Samaa mieltä ku Omena, ymmärrän et sitä kummikirjaa ei virallinen kummi saa mut et ei sais muiden kummien kans seistä yhdes ni on jo ihan nauretravaa liiottelua!
 
Nimiäiset ois meille. Mies pyysi ystäväänsä "kummiksi" ja minä mietin toista pikkusiskoani.
Vähän stressaa koko tilaisuus, missä sen pitäisi ja mitä tarjoaisi ja ketä kaikkia sinne kutsuisi ja mitä ne ihmiset ajattelee, jotka ei varmaan ikinä ole kuuullut sellaisestakaan, etteikö kirkkoon kastettaisi plus vielä meidän nimi vauvalle, sekin varmaan vielä aiheuttaa ihmetystä niissä, että mikä nimi tuokin on..eikä löydy edes kalenterista.
Tekisi mieli siis jättää pitämättä koko homma. Kiusallista. Ollaan kans niin introvertteja miehen kans ja stressataan molemmat ihan hirveästi vieraiden tulemisia meidän luokse, niin että ollaan aina päädytty riitaan ennen kun vieraat on tullet sisälle.
 
Jätä omaan arvoos kaikki ihmettelyt ja taivastelut :) Te päätätte itse minkä nimen omalle lapsellenne annatte :) Munkaan nimi ei löydy kalenterista, tuskin koskaan tulee löytymäänkään ja hyvin oon pärjänny nimeni kanssa vaik äitin sisko oli vissiin sitä sillon kauhistellu, et ei tommosta voi antaa :D
 
Nimet ovat aina mielipideasioita. That being said, luulen, että Audio Science on universaalisti kamala nimi lapselle.:) Ei meidänkään valitsemaa nimeä löydy kalenterista, mutta kaikki ovat kehuneet sitä kauniiksi, vaikka kyseessä on superharvinainen nimi.
 
Meille tulee Nimiäiset ilman kastetta kun minä luterilainen ja mies katolilainen niin parempi kun uskontoasioista ei tarvitse nyt vielä pohtia. Katolilaisen tavan mukaan pikkuisen voi kastaa myöhemminkin.
Olen vain ollut itse kastajaisissa joten sen tyylistä juhlaa suunnitelen tosin ilman pappia. Kummit on valittu Belgiasta ja Suomesta, sitten tulee lähisukulaiset ja joitain kavereita. Yhteensä vieraita tulee max 30 mutta luulenpa että tulee n. 20 kutsutuista kun kaikki eivät pääse tulemaan Berliiniin. Tilaksi suunnittelin ensin suomikeskusta mutta sitten tajusin että siellä on 6.12 itsenäisyyspäivän juhlat ennen meidän juhlaa ja se olisi ollut aika säätämistä. Ei olisi ollut jääkaappitilaa ja keittiönkäyttö rajattua. Nyt mennään yhteen tuttuun kansalaisjärjestön tiloihin joka on viihtyisä ja siellä on jopa meille kaksi jääkaappia käytössä ja koristelemaan ja puuhaamaan pääsen sinne jo edellisenä päivänä. Pikkuisen kanssa on hyvä kun on joustava aikataulu.
 
Meilla on ristiaiset lauantaina ja mitaan ei ola valmiina paitsi mekko ja teepannu. MUTTA onneksi aitimuori on valmistellutkin kaiken ja parhaillaan matkalla tanne laukut pullollaan leipomuksia! Go, aippa, go!
 
7.12. Ristiäiset: Tarjottavat suunniteltu, kastemekko valmiina, Papin kanssa sovittu kaikki käytännön asiat. Äidiltä puuttuu mekko ja tarjottavavat täytyy tehdä. Onneksi äiti, anoppi ja miehen pikkuveljen tyttöystävä auttavat leipomisissa. :wink Hyvällä mallilla on suunnittelut nyt. :)
 
Meilläkin on 7.12. ristiäiset, eikä oo mitää tarjottavii vielä. Paitsi kakku on tilattu! Vaatteet on kaikilla ja tänä viikonloppun on mun veljen ylioppilaskemut ni sovittiin äidin kans et leivotaan sinne sen verran et voidaa sit pakastaa semmosii joit pystyy ja tarjot sit siel ristiäisis. Ja ehkä jotain lisää tehd viel ku tiedetää mitä sielt ylppäreist jää :)
 
Takaisin
Top