Ristiäiset :)

tepsu

Oman äänensä löytänyt
Tänne kaikki ristiäisistä :)

Itsellä ensimmäinen lapsi ja ekat ristiäiset siis suunitteilla.
Päivä on lyöty jo lukkoon ja pelottaa että riittääkö aika , muistanko kaiken ja ylipäätäsä mitä kaikkea muistettavaa on, osataanko valita mukava rento pappi, juhlavaatteiden etsintä, ristiäismekko vaihtoehtoja on kaksi mitkä suvussa olleet, ja entä mitä kaikkee hyvää ruokaa ja tietenkii kakku! Varmasti unohdin tästäki nyt jotakin, stressi ja vanhuus ei tule ittestää :D

Eli miten teillä muilla ristiäisten suunnittelu? : )
 
Meillä on päivä, pappi ja tilat varattu/lyöty lukkoon. Tarjoilut pääpiirteittäin suunniteltu ja osa jo delegoitukin. Äitini on neulonut kastemekon, joka sitten tästä eteenpäin tulee kiertämään suvussa. En ole ainakaan vielä osannut kehittää tästä suurta stressiä, mutta en ole kyllä hyvä siinä muutenkaan.. :D
 
Päivä on päätetty ja pappi valittu. Saadaan sama pappi joka siunasi isäni viime syksynä..
Juhlat järjestetään kotona ja leipomukset on jo päätetty. Kakku/Kakut pitäisi vielä suunnitella.. Itse ne siis leivon.
Kastemekotkin on valmiina, toinen on esikoiselle aikoinaan teetetty ja toinen tulee lainaan kummeilta.
Itselleni hommaan vaatteet vasta vähän lähempänä, kun tietää minkä kokoinen sitä itse on :D

Löysin rantein, hyvällä fiiliksellä :)
 
meillä just kävi pappi keskustelemassa risitäisistä. 2.11 on the day. eikä meillä oo vieläkään nimeä päätettynä :D no..onhan tässä 2 viikkoa aikaa :p meille on luvassa semmonen 20min kestonen tilaisuus + kahvitukset.alkuvirtenä herra kädelläsi ja loppuvirtenä suojelusenkeli niinkuin noilla kahdella aiemmallakin.niin ja me vietellään ristiäiset kotona. mun sisko tekee täyte- ja voileipäkakun.muut tarpeet tehdään/ostetaan itse.mutta en aio mitään kovia isoja tarjoiltavia tehdä.haluan päästä pienellä vaivalla näistä juhlista kun viime ajat olleet aika ressaavia. ja kohta on sitten vielä esikoisen 6v juhlat järkättävänä
 
Meillä vasta oli ristiäiset. Nimeksi tytölle annettiin Lilja Katariina. Pappi oli antaa ristiäisissä väärän toisen nimen ja meninpä vielä itsekkin nimessä sekaisin, mutta onneksi mies muisti sen oikein :DDD Itselläni ei onneksi tarvinnut ristiäisillä kovin päätä vaivata, koska anoppi halusi järjestää kaiken, joten annoin hänen suunnitella. Ristiäiset oli aika pienet. Ainoastaan kummit ja sisarukset sekä isovanhemmat olivat paikalla. Kummejakin tytölle tuli sen kuusi kappaletta :smiley-ashamed005 tarjoilussa oli kaksi täytekakkua, jotka mieheni veljenvaimo tekaisi sekä voileipäkakku, jonka sylikummi teki. Ja anoppilassa vietimme ristiäiset. Pukuna oli minun vanha kastemekko, joten sukuperinteessä pysyttiin.
MH055573.JPG
 
Onpas kaunis tyttö ja paksu tukka!:) Varmasti oli tunnelmallinen tilaisuus.

No nyt täytyy ihan vartavasten kommentoida, että on kyllä tytöllä hieno nimi - meillä nimeksi tuli saman etunimen italialainen versio.:wink
 
Muokattu viimeksi:
Tosi ihana mekko :)
Meillä on päiväksi valkattu nytten 22.11 :)
Ensiviikolla käydä tilaamassa kakku, muuten tehtäisiin itse mutta tahdon vähän erillaisemman ja taidot ei riitäkkään. Samalla reissulla täti suunittelee kukka-asetelmat .
Meille tuli kuitenkin 5 kummia vaikka tarkoitus oli pysyä 4 :D Ja etunimi onkin päätetty mut tokan ja kolmannen kanssa ongelmia ku ne olisi tarkoitus tulla suvusta, yksikin ollut nyt ainakin 3 polvessa.
Kutsukortitkin sain tilattua tänään !
Vähän on stressi vähentynyt kun on saanut jakaa tehtäviä muillekkin :)
 
Mietiskelin tässä, että kuinka paljon ennen ristiäisiä kutsut pitäisi lähettää? :)
 
Minä laitoin heti päivän varmistuttua viestin kummeille, mummeille ja meidän sisaruksille. Muita ei ole tulossa :)
Kummit tuo toki perheensä mukanaan, pieniä lapsia talo täynnä siis :D
 
Meillä kutsut meni perille n. 3 vkoa ennen. Niille, jonka tiesin tarvitsevan tiedon pikimmiten, ilmoitin pvm:n heti kun tiesin sen.
 
Muokattu viimeksi:
Me emme lähettäneet ollenkaan kutsuja vaan soitettiin tai laitettiin viestiä vieraille. Me kuitenkin näimme kaikkia vieraitakin monta kertaa ennen kastajaisia, joten kutsujen lähettäminen olisi ollut turhaa, kun samassa "kaupungissa" kaikki asutaan. Veljiäni jouduin muistuttamaan usein, koska ovat sellaisia huuruhattuja, että olisivat varmasti unohtaneet :smiley-bounce022
 
Mä olen suunnitellut ristiäisiä jo muutaman kuukauden ajan, vaikka vieläkään ei ole vauva syntynyt. :cool: Jaa miten niin tykkään järkätä juhlia...

Meidän suvussa ristiäiset on perinteisesti olleet ihan perhepiirin kesken, yleensä kotioloissa. Meillä vaan väkeä on jo perheistä niin paljon, että tarvinnee tyytyä johonkin vuokratilaan. Meidän seurakunnassa ainakin seurakuntatalolla on vuokramaksu, joten harkitaan vielä, että vuokrataanko sitten samalla ilolla joku tunnelmallisempi paikka... Tosin meidän vauvan ristiäiset menee niin keskelle pikkujouluaikaa, joten voi olla, ettei ihan kaikki juhlapaikat ole edes vapaina.

Tarjottavissa haluan tehdä mahdollisimman paljon itse, ja oonkin jo leiponut täytettävät pikkuleivät pakkaseen, ne pitää sitten lähempänä vielä kuorruttaa ja täyttää. Kakunkoristeen oon jo myös tehnyt, senkin halusin itse tehdä. Kakkupohjat voisi jo tehdä myöskin pakkaseen odottamaan, mutta en kuollaksenikaan osaa päättää, teenkö kaksi pyöreää kakkua vai yhden ison neliskulmaisen... Pyöreät olisi helpompi pakastaa ja säilyttää kylmässä, mutta niihin tarvisi sitten suunnitella, miten koriste vaihdetaan kakusta toiseen, vai tekisinkö santsikakusta sitten vaan vähän erilaiselle koristuksella version... Sitten pitäisi vielä muut tarjottavat suunnitella, tai lähinnä se, että mennäänkö lämpimällä ruualla vai suolaisen ja makean buffet-pöydällä. Minkälaisia tarjottavia muut suunnittelee? Teettekö itse vai hankitteko valmiina? Totta kai vielä meillä jää nähtäväksi sekin, että minkälainen vauva tulee, eli ehtiikö siinä ylipäänsä tehdä itse kaikkia tarjottavia vai ei...

Kastemekosta on jo ehditty stressatakin, kun molempien suvuissa on perintömekko... Tosin nyt anoppi ei ole löytänyt heidän sukunsa mekkoa, joten saanen hyvällä omalla tunnolla laittaa silmääni miellyttävän meidän suvun mekon. En itse tykkää yhtään mistään liioista hörhelöistä ja pitseista kastemekossa, joten siksi meidän suvun yksinkertainen malli houkuttelee enemmän.
 
Meillä on päivä ja kummit valittuna. Pappikin on varattu. Vieraille etsitään majapaikkoja, koska kaikki tulevat muista maista ja meillä ei todellakaan ole tilaa.

Ristiäiset pidetään tässä meillä ja tilaisuuteen kutsutaan molempien vanhemmat ja sisarukset sekä kummit. Juhla videoidaan minun isovanhemmilleni, koska se on heille tärkeä juhla. Aion lähettää digitaaliset kutsut.:)

Tarjottavat aion tilata läheisestä italialaisesta ravintolasta ja suomalaisesta pitipalvelusta merimieskirkolta. Elleivät sitten anoppini ja äitini halua leipoa. Itse en rupea säätämään, kädet ovat muutenkin täynnä.:) Kukkakimpun tilaan lempikukkakaupastani tuosta kulman takaa. Äitini tuo mukanaan kastekynttilän ja pöytäliinan. Kastamalja pitää jostain taikoa.

Kastemekon tilasin netistä ja äitini kirjaili siihen nimen.:) Sukumekko on kadonnut kuin tuhka tuuleen, mutta sainpahan juuri sellaisen mekon kuin halusin.:)
 
Meillä ristiäiset on 16.11. Kummit on päätetty ja nimestäkin VIHDOIN päästiin yhteisymmärrykseen. Pappi on varattu ja tarjoilut suunniteltu. Juhlapaikkana toimii oma kotimme. Tilasin kutsut viimeviikolla ifolorilta. Kaikki paikalletulijat tosin tietää milloin juhlat on, mutta halusin silti lähettää erilliset kutsukortit. Kummeja meillekin piti tulla aluksi vain neljä, mutta päädyttiinkin sitten viiteen. Meillä isän vaimo aikoi leipoa suolaiset ja äiti tilaa täytekakun, joten mun ei leipomuksista tarvitse huolehtia. Ihana kun on noita innokkaita apulaisia :) Kastemekkona toimii minun suvussa kiertänyt perinne mekko ja malja saadaan anopilta. Kaikki alkaa olla siis suunniteltu. Nyt vaan odotetaan, että h-hetki lähestyy ja päästään toteuttamaan suunnitelmat :)
 
Eilen tapasimme papin ja sovittiin kastetilaisuuden kulusta tarkemmin. Saatiin valita laulettavat virret ja pari pientä juttua, esimerkiksi sanooko pappi nimen vai kysyykö hän sen meiltä vanhemmilta. Toinen kummeista lukee myös pienen raamatun pätkän.

Myös maistraattiin lähtevä lomake nimestä täytettiin jo pojan nimeä myöten ja pappi otti sen mukaansa, ettei se unohtuisi juhlapäivänä.
 
Nyt on jo yksi kakkupohja pakkasessa odottamassa, ja lisäksi yhden epäonnisen kakkupohjan takia myös cake popseja tuli tehtyä pakkaseen ristiäisiä varten... Tätä menoa mulla on kohta koko menu valmiina pakkasessa - vain vauva puuttuu... :grin
 
Pitääkö joku teistä Nimiäiset vauvalle? Onko teillä jonkunlainen ohjelma, vai pelkkää syömistä ja jutustelua?
 
Täällä on kyselty lahjatoiveita ristiäisiin, niin mitö ihmettä voisi vauvalle toivoa? Marraskuisista taas huutelen. Meillä vauva synty lokakuun 23 ja itsenäisyyspäivänä kastetaan :)
 
Meil on nyt varmistunu 7.12. kastepäivä. 6.12. oltais haluttu mut eihän tääl hiton käpykyläs papit sillon oo töis! Muutenki meinaa mennä hermo tän kaupungin kirkon kummisysteemien kans. Meil tulossa neljä kummia, joista yks, mun veli, ei kuulu kirkkoon eli hänest ei siis tuu virallist kummii. No, sanottiin et halutaan hänen siit huolimat seisovan siin muiden kummien kans samassa rivissä kasteen ajan ni kuulemma kirkkoherran kanta on, ettei se käy. Ihan ko kirkkoherra semmost ny vois määrätä. Mun isälläni meni hermo ku kerroin täst ja se sano et heijän talossas määrää hän, eikä kirkkoherra ja et mun veli seisoo muiden vieres ja piste :grin Kastetilaisuus pidetään siis mun vanhempien luona.
 
Takaisin
Top