Ristiäiset/nimiäiset

Eilen vihdoinkin sain hoidettua tän ristiäis sotkun. Ristiäiset syyskuun 24pv kirkossa kaste ja sitten pidn äitin kotona kahvig omalle suvulle kun isompi talo. Mies perheineen tehköön mitä lystää. Vielä pitää miettiä tarjottavat ja kutsut lähettää. Huh yksi stressin aihe vähemmän.
 
Meillä kävi äsken pappi kotona juttelemassa kasteesta. Ristiäiset pidetään ensi viikon sunnuntaina meillä kotona. Oli aivan ihana nuori naispappi jonka kanssa meni hyvin jutut yhteen. Pidetään itse seremonia lyhyenä.

Ristiäisiin ajattelin tehdä tarjolle kahta erilaista suolaista piirakkaa, salaattia, kahta erilaista kakkua (täyte- ja juustokakku) ja jotain pikkuleipiä. Mun äiti valmistaa kakut.
 
Meillä tulee ristiäiset olemaan vasta 15.10 kun halusin saman papin joka oli minun kastejuhlissa ja se oli eka viikonloppu mikä hänelle sopi. Nyt pitää alkaa miettiä tarjoiltavia ja lyödä lukkoon vieraslista, en ole vielä päättänyt lähetänkö kutsukortit vai kiitoskortit..
Tilaisuus pidetään varmaan seurakunnan tiloissa missä myös sitten tarjoilut.
 
Meillä on ristiäiset 11.päivä samassa pappilassa jossa esikonenkin kastettiin, ja pappi on myös sama. Meillä on kaksio, niin täällä ei hirveesti kemuja pidetä :D

Ens viikolla jutellaan vielä papin kanssa kastekaavasta, koska yritän taas karsia kaiken "ylimääräisen" jeesustelun pois :D ei olla miehen kanssa uskonnollisia, mutta halutaan silti lapset kirkkoon. Erotkoot itse sitten jos haluaa :)

Tarjottaviksi olen suunnitellut:
- täytekakku (mansikka/vadelma & vanilja)
- mustikka -minipavlovat
- mumman kaurapitsi -keksit
- vaahtokarkit
- mini-kinkkupiirakat
- parmesanleipä & pestolevite
- juustotikut
- juomaksi jotain v.punaista kuplivaa (vichy, alkoholiton siideri tms.) ja kahvi/tee

Ja kaikki yritän tehdä itse, paitsi keksit. Kinkkupiirakat ja parmesanleipä tehty pakastimeen toissapäivänä.
 
Meillä oli kastejuhla viikko sitten :) pidettiin tilaisuus seurakuntatalolla. Tarjottavina oli täytekakkua, juustokakkua, cocktailpiirakoita, munavoita, keksejä paria laatua sekä voileipäkakku. Juomina kahvia, teetä ja mehukatti sekamehua. Kutsut olin askarrellut jo lähes valmiiksi loppuraskaudessa joten ne oli helppo antaa kun lähipiiri tuli ihastelemaan vauvaa syntymän jälkeen.
 
Meillä on nimiäiset 24.päivä niin voidaan viimein ottaa oikea nimi käyttöön. Kelakorttikin tuli tänään ☺️
 
Meilläkin tuli tänään kela-kortti! Tai itse asiassa jo toinen, kun olivat ensin maistraatissa sählänneet ja rekisteröineet vauvalle väärän sukunimen. :)
 
Ristiäiset takana ja tyttö nukkui koko toimituksen ajan :-D tarjottavaa oli juuri sopivasti, mitään ei jäänyt suuria määriä. Kaikenkaikkiaan kivat juhlat. Nyt on vaan koko perhe jo nukkumassa :-)
 
Meillä nimiäisissä tyttö jaksoi hurmata ja hymyillä ekat 5 minuuttia. Itse nimenjulkistus sinniteltiin jotenkuten vauvan pälyillessä ihmismäärää stressaantuneen näköisenä, mutta sen jälkeen alkoi hysteerinen huuto joka jatkui ja jatkui eikä loppunut ennen kuin menin vauvan kanssa yläkertaan hiljaiseen huoneeseen, jossa kuluikin sitten suurin osa loppujuhlista rauhoittumassa. En muista nimiäisistä oikein mitään tuolta itkuajalta, kun mamma-aivot meni niin totaaliseen hälytystilaan vauvan itkusta etten pystynyt keskittymään mihinkään mitä ihmiset mulle sanoi. Noh, olipahan ainakin ikimuistoiset juhlat. :)
 
Suojelusenkeli, Kuljeta ja Johda, Kirkossa...mulle riparilta tärkeitä ja aiheeseen sopivia lauluja. :)
 
Takaisin
Top