Ristiäiset/nimiäiset

Hei, te jotka aiotte kastaa lapsen ortodoksisin menoin. Niin aiotteko noudattaa ort.perinnettä ja viedä vauvan nimenantotoimitukseen viikon ikäisenä? vai jätättekö tämän väliin ja pidätte pelkän kastejuhlan? ja onko kokemuksia tästä nimenantotoimituksesta, mitetn tapahtuu, pitääkö jo tällöin olla sylikummin paikalla vai riittääkö esim. pelkät vanhemmat jne? täällä kauhea pohtiminen kuinka asian hoitaisi :)
 
Hei, te jotka aiotte kastaa lapsen ortodoksisin menoin. Niin aiotteko noudattaa ort.perinnettä ja viedä vauvan nimenantotoimitukseen viikon ikäisenä? vai jätättekö tämän väliin ja pidätte pelkän kastejuhlan? ja onko kokemuksia tästä nimenantotoimituksesta, mitetn tapahtuu, pitääkö jo tällöin olla sylikummin paikalla vai riittääkö esim. pelkät vanhemmat jne? täällä kauhea pohtiminen kuinka asian hoitaisi :)
Meillä yksinkertaisempi kaava, luulisin. Eli pelkkä kastejuhla. Suomessa taitavat sitä muutenkin suosia :)
 
Ei varmaankaan tule nimenantotoimitusta, vaan koko helahoito sit kerralla. Vauvaa tosin aletaan syntymän jälkeen kutsua omalla nimellään, joten ei ole salaisuutena tarkoitus pitää kastetilaisuuteen saakka. Halutaan vaan, et kaikki vieraat pääsee koko hommaan osalliseksi ja suurin osa tulee useiden satojen kilometrien päästä juhliin.
 
Tosin mielellään papit kuitenkin pitävät näitä perinteitä kunnioittavia toimituksia, esim. meillä oli erikseen kirkollinen kihlaus noin vuosi ennen avioliittoon vihkimistä ja pappi oli ihan täpinöissään...harvemmin ihmiset vaan tuntuvat edes olevan enää tietoisia näistä asioista. Olen törmännyt sellaiseen luuloon, että ortodoksin tulee käydä kristinoppileiri voidakseen toimia kummina/mennäkseen naimisiin/yms eli ollakseen täysivaltainen kirkon jäsen ja tämä luulo siis ihan ortodokseilla itsellään.
 
Tomu, ainakin piti käydä vuoden mittainen seurakuntakoulu ennen kun sai liittyä kirkkoon. Tykkään siitä, että ort kirkko ei haali jäseniä.
 
Kesäkuisista huutelen, kun löytyi niin mielenkiintoista keskustelua ortodoksisuudesta. Täällä siis yksi sellainen myös.

La oli juhannuksena (omassa yksiössään vauva siis vielä) ja ort. ristäiset joskus elokuussa. Pappi on jo pyydetty ja kastetilaisuus järjestetään kotona, sillä itseä vierastuttaa ajatus lapsen upottamisesta kastemaljaan (jos kirkossa pidettäisiin).

Nimiä olen selaillut ort. kalenterista, jotta ainakin etunimi löytyisi sieltä ja samoin se nimeä vastaava pyhä raamatun henkilö.

Papilta kysyin silloin soittaissani, että onko muita säädöksiä kummiasioihin, kuin se, että sylikummin tulisi olla ortodoksi. Sanoi, että ei ole sen kummemmin, kunhan ei nyt hirveän montaa kummia ole. Neljä kuulemma semmonen sopiva ja enimmäismäärä... Meillä sylikummi ortodoksi ja kaksi muuta kummia. :)
 
Olisi mukava noudattaa perinteitä ja viedä vaavi nimenantotilaisuuteen, mutta käytännössä kuullostaa kamalan hankalalta. Ja eihän sitä edes tiedä pääseekö tuossa ajassa pois sairaalasta ja missä kunnossa itse ja vauva on..viikon ikäinen on kuitenkin niiin kovin pieni :oops:
 
Tomu, ainakin piti käydä vuoden mittainen seurakuntakoulu ennen kun sai liittyä kirkkoon. Tykkään siitä, että ort kirkko ei haali jäseniä.

Niin toki pitää, jos aikuisena liittyy ja se on hyvä, ettei kirkon jäseneksi noin vaan tulla :)

Tarkoitinkin sitä, että vauvana kun kastetaan niin ollaan heti täysivaltaisia kirkon jäseniä: saa käydä ehtoollisella, mennä naimisiin, etc ja olen törmännyt siis siihen luuloon, että ortodoksienkin kuuluisi käydä kristinoppikoulun niinkuin evlutit käyvät riparinsa, että ovat täysivaltaisia kirkon jäseniä.
 
Pappi varattu, nimi selvillä, kummit päätetty ja kysytty, vieraslista päätetty.. ristiäiset kirkossa ja jatkot kotona. Kastemekko pestynä, kutsut tekeillä. Eli eiks homma oo melkein paketissa :D

Mut mitä ihmettä sitä tarjoais vieraille? Vinkkejä? Riittäskö jos ois jotain pientä suolasta (piirakkaa/salaattia) ja makeaa plus kahvit?
 
Täällä myös selvillä ajankohta, paikka, nimi, kummit ja vieraslista! Eilen otettiin kuvia kutsukortteihin vauvasta, ens viikolla pitäis saada ne tehtyä.

Tarjottava aiheuttaa päänvaivaa koska kutsuttavia on n. 40 ja jos kaikki pääsee paikalle on joukko melko iso kuitenkin.. Ajattelin voileipäkakkua, suolasta piirakkaa, lihapullia ja riisipiirakoita suolaseksi. Makeista taas en tiedä muuten kun joku täytekakku mutten tiedä Uskallanko kokeilla itse vai pitääkö tilata.. mitä muuta makeaa voisi tarjota?
 
Mä oon aika pitkälle tarjottavat jo miettinyt.
Meillä seuraavanlainen:
Voileipäkakku
Karjalanpiirakoita
Suolainen piirakka
Täytekakku
Macaroneja
Pikkuleipiä
Makea piirakka
Jotain kivoja karkkeja/suklaita
Juomat
 
Huh, 40 vierasta!!! onpas teillä isot juhlat tiedossa :D lihapullat ja riisipiirakat oiskin kiva lisä, kiitos vinkistä! Mä ajattelin kakun tilata valmiina jostain :)
 
En oo saanu aikaseksi ite vielä ku valinnu 2 eri päivävaihtoehtoa ja miettiny vieraita... aika paljon vieraita täälläki tulossa äkkiseltään 40-50 kun laskee lapset mukaan. Itsellä niin iso lähisuku,miehellä onneksi pienempi :D
 
Laululilja, meillä on nimenantojuhla! Vauva tosin yhä vielä antaa odotuttaa itseään, mutta juhlan päivämäärä on lyöty lukkoon, vieraslista tehty ja ohjelmaa suunniteltu, sekä laulaja/kitaristi palkattu. :)

Teen juhlasta perheeni oloisen ja näköisen. Olemme henkisiä ja omalla tavallamme "luonnonuskovia". Meillä on ohjelmassa:
Alkusanat/tervetulotoivotus
Yhteinen hiljentyminen
Äidin rukous
Lapseni laulavat ja lausuvat runon
Lapseni julkistavat nimen, kerron itse nimien merkityksestä
Haltiakummien osuus/kummilupaukset
Lapsen siunaaminen yhteisellä rituaalilla koko juhlaväen kanssa
Toinen rituaali (liittyen lapsen elämänpolkuun)
Kitaristi soittaa ja laulaa
Ystävä lukee runon
Kiitosrukous
Loppulaulu

Virallinen osuus on melko lyhyt. Tämän jälkeen kahvit ja rentoa oleilua, kuulumisten vaihtamista, musiikkia ym. Oman jaksamiseni mukaan mennään, mutta olin ajatellut, että osa vieraista voisi jäädä viettämään iltaa, saunomaan ja grillailemaan, sekä laulamaan ja loitsuamaan. Vieraslistalla ei ole kuin kaksi verisukulaista, muuten juhlaan on kutsuttu ystäviäni, sielunsiskojani ja yksi veli. :grin

Millaisia ideoita muilla on?
 
Meillä on ristiäiset nyt elokuun lopussa. Paikan varasin jo loppuraskaudessa ja kutsutkin askartelin silloin jo valmiiksi joten vieraat on saaneet kutsut heti itselleen kun ovat täällä käyneet vauvaa katsomassa :) meillä kutsuttuna lähin perhepiiri sekä kummit
 
Onko kenelläkään ideaa nimen paljastamiseen nimiäisissä? Vieraat ovat pääosin aikuisia, mutta mukana menossa myös neljä alle kouluikäistä lasta, joten jotenkin puuhaa aiheuttava tapa voisi olla kiva. Eivät ne jaksa istua napottaa paikallaan kuitenkaan.
 
Onko kenelläkään ideaa nimen paljastamiseen nimiäisissä? Vieraat ovat pääosin aikuisia, mutta mukana menossa myös neljä alle kouluikäistä lasta, joten jotenkin puuhaa aiheuttava tapa voisi olla kiva. Eivät ne jaksa istua napottaa paikallaan kuitenkaan.

Esim jos teettäis palapelin jossa nimi on tai sitten laittaa pöydälle nimen kirjaimet ja käskee niistä muodostaa nimen. Tällaisists tavoista oon joskus kuullut.
 
Meillä tilat varattuna ja kastepäivä on syyskuussa :)
Tarjottaviksi valikoitui:
- 2x sokerimassakakku muualta tilattuna
- Voileipäkakku
- Mustikkapiirakka
- Mokkapaloja
- Kinkkupiirakka
- Jauhelihapiirakka
- Vaaleansinisiä pumpernikkeleitä
- Karkkeja

Kastemekoksi tulee sama jossa mut on myös kastettu :) ja next nettikaupasta tilasin pojalle aivan ihanat vaatteet!
 
Täällä ristiäiset juhlittu sunnuntaina
Hyvin meni tilaisuus vaikka neiti menettikin hermonsa toimituksen puolessa välissä.

Tarjottavana meillä oli:
Kakkua
Voileipäkakkua
Mangotuorejuustokakku
Keksejä (3erilaista)
Vaahtokarkkeja
Marenkeja

Yllättävän paljon on ristiäisissä hommaa ja hankittavaa!
 
Takaisin
Top