Ravintolisät ja muut raskauden aikana



-masu- kirjoitti:
Syön multitabs raskaus vitamiineja ja obsidania syöny nyt viikon verran ku hb  oli niin alhanen.

Onko muitten tarvinnu alkaa syödä vielä rautaa?

Mä en oo viel enkä b-vitamiiniakaan mutta ehkä ens viikol pääsen jo testaamaan kaikki arvot niin tietää että onko tarpeen. Harkinnassa kuitenkin jo.
 
En ole tarvinnut lisärautaa, hyvät oli arvot elokuun lopussa, kun se viimeksi testattiin (132).
 
Quara: Itse siis syön siksi suurempaa annosta, kun sairastan kroonista sairautta, jonka vuoksi kaikki ravinteet eivät imeydy normaalisti. Minulla on jonkin verran seurattu myös D-vitamiiniarvoja, ja ne ovat olleet juuri oikealla tasolla. Lääkärissä ja apteekissa ei sanottu, että tuosta olisi mitään haittaa. Ja ihan reseptin olen saanut noihin. En usko, että siitä on mitään haittaa kenellekään, päinvastoin.

-masu-: Minulla hb on tällä hetkellä 116. Viitearvohan on naisilla 117. En kuitenkaan vielä ole aloittanut rautaa syömään. Paljonko sinulla on hemoglobiini?
 
Mä syön kalkkitabletteja, mis on myös 25mg d-vitamiinia. Joskus aamuisin, jos oikeen törkeesti väsyttää heitän huiviin Berocca-poretabletin. Muuten syön monipuolisesti, ja kalaakin pyrin syömään pari krt viikossa, niin en usko tarvitsevani muuta.Neuvolan täti oli samaa mieltä. Ennen raskautumista söin joka päivä Beroccaa, koska siinä on mm. foolihappoa.
 
pisku: Mulla oli esikoisen ekassa neuvolassa hb 148 ja nyt ekassa neuvolassa oli vaan 118, en kyllä tiedä mitä se on siinä välissä ollu mutta väsymys oli niin kova että olisin voinu nukkua 24/7 niin nyt piristyny raudan saannin myötä selvästi.
 
Mä oon syönyt tuollaista raskausajan monivitamiinia, tais olla Minisunin mama. Ja lisäksi D-vitamiinia n. 120 ug päivässä. Todennäköisesti lisään tuota nyt sen verran kun on tullut sen verran jo pimeää, että syön joka toinen päivä 120 ja joka toinen päivä 180 (60 ug per kapseli). Lisänä juon tietty tuota Plus-maitoa päivittäin, kuten ennenkin. D-vitamiinitasot on näillä menetelmillä nyt vihdoin kohdillaan, aiemmin oli alle viiterajojen. Asiasta keskusteltu neurologini ja neuvolan kanssa ja puolsivat tuota D-vitamiinin syömistä raskauden aikana eikä tarvitse vähentää yhtään. Ja pakko sanoa, että oloni on valtavan hyvä eikä pikkuflunssiakaan ole ollut (olen syönyt siis D-vitamiinia näin jo vuoden verran).
 
-masu-: Minulla esikoista odottaessa oli 132 ekassa neuvolassa. Nyt 116-118, mitattu neuvolassa ja labrassa. Kesällä hb oli 126, eli laskenut on jonkin verran jostain syystä. Itselläni oli myös todella kova väsymys jokin aika sitten, nyt se on helpottanut vaikken rautaa ole syönytkään. Toivotaan, että sinulla myös helpottaa väsymys, ja hyvähän rautaa on syödä jos hb alhainen :) Itse odottelen vielä, koska kärsin muutenkin vatsaoireista. En uskalla testata rautaa ennen kuin on pakko :D

Onhan niitä tutkimuksiakin tehty D-vitamiinin puutteesta suomalaisilla. Jostain luin, että suurimmalla osalla tosiaan edelleen D-vitamiinin puutos, vaikka saakin tämän hetken suositellun määrän. Eli en usko siitä olevan mitään haittaa, ellei nyt purkkikaupalla syö :D
 
Minusta tärkeintä on monipuolinen ruokavalio, itse syön runsaasti salaatteja, ruisleipää ja kanaa.
Mutta raskausaikana kaikkien vitamiinien ja hivenaineiden saantisuositus kasvaa, joillakin jopa yli tuplaksi.
itse syön päivittäin magnesiumia, kalsium-D-vitamiini 25mikrogrammaa, omegakapseleita, sinkkiä, foolihappoa, joka on B-vitaminiin johdannaisia, 800 milligrammaa vuorokaudessa. Tähän oli kysymyskin, eli on tutkittu että foolihappo auttaa alkuraskaudessa alkion hermopäiden kehityksessä ja sulkeutumisessa. Foolihappoa saadaan aika pieniä määriä arkiruokien mukana, siksi itse olen kokenu tämän lisän tarpeelliseksi.
Lisäksi otan yhden maitohappobakteerikapselin päivittäin. Tämän siksi, että minulla on helpostir eagoiva vatsa, mutta olen myös lukenut, että koko raskausajan maitohappobakteeria nauttineen naiset pääsevät raskauskiloista nopeampaa eroon ;)
Kaiken tämän pillerimäärän huuhtelen alas 1000 milligramman C-vitamiiniporetabletilla.
Tämä koktaili on sama mitä olen syönyt kauan ennenkin raskautta. Olen harkinnut, että D-vitamiinia voisin lisätäkin, aikankin mitä lähemmäs synkkiä talvikuuakusia mennään.
Kun oon tutkinu näitä suosituksia raskausaikana ja vertaillu markkinointituotteisiin, niissä on usein vähän alakanttiin nuo määrät.
Tässä pari linkkiä mistä voi itse katella suosituksia.

http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/ktl:6838
http://www.ravintoaineopas.fi/index
 
Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä...

Nuo D-vitamiinin suositukset on mulle kyllä ihan utopiaa, verrattuna siihen miten paljon moninkertaisemmin täälläkin ihmiset sitä syö.
Jos suositus on aikuisille 7,5 mikrogrammaa (!) ja maksimi tuossa sininenBambiin linkissä oli 50 mikrogrammaa, niin miten sitä voi vetää kaksin-kolmin kerroin tuon maksimin?

En ole siis tämän kummemmin perehtynyt asiaan, pisti vain silmään nuo luvut. D-vitamiini ei ole vesiliukoinen, vaan se kerääntyy sinne kroppaan, että sitä mietin vain...

Muoks. Tuossa oli tuossa linkissä vielä, että raskaana oleville 10 mikrogrammaa päivässä..... o.O
 
Kuulostaa kyllä minustakin hurjilta nuo Sinisen bambin pillerimäärät. Sitähän on tutkittu, että liiat vitamiinit tms. ei imeydy kehoon vaan poistuvat munuaisten kautta virtsaan (siis vesiliukoiset), mikä rasittaa munuaisia. Okei, se ei ole terveelle ihmiselle vaarallista, mutta vähän turhaa ehkä. Ainakin turhaa rahan haaskaamista.

Mutta toki psykologinen puolikin on tärkeä, joten varmaan niillä on terveysvaikutuksia, jos siihen itse uskoo...
 
Hyvä keinohan olisi käydä testauttamassa nuo arvot. Sitten tietää paremmin, riittääkö itselle vähempi vai enenmpi :) Minulla arvot testattu, ja ne olivat ok.
 
Hei tuosta Beroccasta...oletko tarkistanut että sitä saa syödä?

Minun kaveri sanoi, ettei sitä raskaana ollessa saisi syödä... en tiedä miksi. onko siinä joku makeutusaine tai kielletty aine?
 
No en ookaan varma, kun googletin niin osassa ohjeissa sitä ei suositella ja osan mukaan saa syödä :(

Ja joo tosiaan aiemmin tarkoitin kalanöljyvalmistetta enkä maksaöljyä :DD heh
 
Ainakaan mitään guarana ja tauriinipitoista ei raskaana oelville suositella, jospa noissa beroccoissa on sitä?
D-vitamiini on kuulemma sellainen, että sitä tyätyy käyttää päivittäin noin 200mikrogrammaa useiden kuuakusien ajan ennenkuin todelliset yliannostuksen haittavaikutukset alkavat näkymään. Suomalaiset saa todella vähän d-vitamiinia auringosta ja ravinnosta, ja olen vahnvasti sitä mieltä että nuo suositukset ovat edelleen aivan liian alakanttiin. Itse tykkään elää vähän riskillä ja käytän yli annostussuosituksen :)
 
Mä haluaisin ottaa noita monivitamiini poretabletteja mutta äiti sanoi, ettei niitä oikein saisi ottaa. Jäi vähän auki, että miksei, mutta onko teillä kenelläkään tietoa? Onko se sama aine kuin noissa Berocoissa?
 
Mikä on berocca?

"Raskaus ja imetys
Raskaus: Ei ole viitteitä sikiöön/vastasyntyneeseen kohdistuvista haittavaikutuksista, kun Berocca
Orangea käytetään suositeltuina annoksina. Berocca Orange -poretabletteja tulisi kuitenkin käyttää
raskauden aikana vain lääkärin suosituksesta.
Imetys: Berocca Orange -poretablettien sisältämät vitamiinit ja mineraalit erittyvät äidinmaitoon,
mutta on epätodennäköistä, että suositelluilla annoksilla olisi haitallisia vaikutuksia lapseen.
"
 
Takaisin
Top