Ravintolisät ja muut raskauden aikana

Huuhkaja

Näppärä viestien naputtelija
Ehkä jokainen jotenkin vannoo jonkin ravintolisän tai nappien tai muiden lääkkeiden nimeen. Kerro omasi, ja miksi niitä syöt!

Itse olen ostanut Calcichew-tabletit, sillä olen aika huono käyttämään maitotuotteita. Minulla on jo nyt kalsiumista puutetta, niin varmasti on sitten lapsellanikin enkä sitä halua. No, napit ostettu, niitä sitten nappailen pari päivässä, joka tekee 1000mg - raskaana olevilla suosituksena 900 mg.

Lisäksi olen joka talvi lokakuun kieppeillä aloittanut syömään D-vitamiinia, ja siinä en ole määrissä säästellyt - 250 mikrogrammaa per päivä. Kaikkihan nyt tietää saantisuositukset, ja itsehän olen sitä mieltä että ne eivät riitä _yhtään mihinkään_. Tämän vuoksi aion jatkaa 250 mikrogramman syöntiä raskaudenkin aikana. Vavva saa siitä itse pikkaisen, ja itselleni jää hieman pienempi määrä kuin mitä normaalisti. Haluan kuitenkin, ettei lapsi ainakaan tule D-vitskun puutteesta kärsimään, ja että itsekin pysyn terveenä talven yli. Saa kauhistella ken haluaa, mutta itse en ole yhtään peloissani siitä määrästä. En usko siihen, että lapselle tulisi yhtään mitään myrkytystä määrästä, jonka ihminen saa kesäkuukausina päivässä vain pienen hetken auringossa olemisen jälkeen.

Muihin nappeihin (parasetamolin lisäksi) en ole joutunut vielä turvautumaan, ja pääosin ajattelin ihan yrittää sillä mennäkin, ettei paljoa normaalista tarvitsisi poiketa tai muutenkaa ostella ihan ties mitä lisiä. Katsellaan miten olo tässä kehittyy!
 
Apua kun toi viimeinen teksti tuli jotenkin paljon isommalla kuin tarkoitus :D Olkoot, näytti vaan nii kamalalta ku isolla lukee jotain napeista ja parasetamoleista. Hah.
 
Minä syön foolihappoa 1mg, ja d-vitamiinia suunnilleen sen 10 mikrogrammaa per päivä. Nyt aloitin myös omegakapselit.  Söin tossa pari vuotta d-vitamiinia 100 mikrogrammaa per päivä. Raskauduttua vähensin sitten noihin suosituksiin.
Maitoa olen alkanut nyt juomaan tarkoituksella lisää. Siitä tulee myös d-vitamiinia kalsiumin lisäksi.
 
Mulla on Multivita Raskaus & Imetys ja sitten Multi-tabs Raskaus Omega 3 kapseleita joita oon nappaillut. Oon kyl miettinyt että silti ottaisin vielä d-vitamiinilisää kun ei tuolla 10 mikrogrammalla kuuhun mennä mikä noissa on.
 Ennen raskautta popsin jo useamman kuukauden foolihappolisää kun sehän varastoituu vereen niin että suositeltava määrä on vasta 3kk kohdalla joten olisi ollut ihan liian myöhäistä alkaa vasta plussatestin jälkeen popsimaan kun siinähän ei ole kuin pari viikkoa enää aikaa siihen ratkaisevaa vaiheeseen keskushermoston muodostumisessa.
 
Mulla raskausajan multivita, siinä taitaa olla d-vit se 10mg. Asikloviirikuurin jouduin hiljattain käyttään ja se vähän harmitti, vaikka koko raskauden ajan sitä saiskin käyttää. Hui, melkoisia määriä d-vitamiineja käytätte mutta se myrkytysraja taitaa kyllä olla 500 paikkeilla. Koko ajan ne suositukset on tullu ylemmäs, saa katsoa mihin ne pysähtyy..
 


UskoToivo kirjoitti:
Hui, melkoisia määriä d-vitamiineja käytätte mutta se myrkytysraja taitaa kyllä olla 500 paikkeilla. Koko ajan ne suositukset on tullu ylemmäs, saa katsoa mihin ne pysähtyy..

Ja sit kun kelaa vielä historiaa joitain vuosikymmeniä taaksepäin, niin huomaa, että nykyhetkeen ne ovat laskeneet rajusti. :)
D-vitsku on sellainen, jolle on ihan sama ottaako sen auringon vai vitamiinilisän kautta. Suomessa ja muissakin talvisin hyvin pimeissä maissa D-vitskun puutos on ihan arkipäivää, ikävä kyllä. Esim Suomessa meillä ei talvikuukausina saada yhtään D-vitamiinia auringosta. Italiassa noin vartissa saa yli 250 mikrogrammaa d-vitskua auringossa kesällä.

Mut kukin tavallaan! Itse olen ollut erittäin hyvässä kunnossa talvisin aloitettuani d-vitskujen päivittäisen runsaan käytön. Masennus, flunssat ja väsymys ovat olleet kamala muisto vain. En kuitenkaan niitä tuomitse, jotka pieniä määriä sitä syövät, mutta ehkä kehotan kuitenkin tutkimaan hieman, olisiko tarvetta isompaan määrään. D-vitskumääränhän voi myös mittauttaa!

Apua kun kuulostan D-vitamiinimainokselta. Se ei oo tarkoitus, vaan tarkoituksena on ihan vaan keskustella asiasta. D-vitamiini vaikuttaa moneen muuhunkin kuin noihin masennuksiin yms mistä mainitsin. Myös vaikutusta sikiöönkin on tutkittu.

Haluisko joku avata tota foolihappoa enemmän? Mihin sitä syödään?
 
Multivitan Raskaus & imetys, satunnaisesti käyn esikoisen D-vitamiinipullosta muutaman tipan ottamassa. Pitäisi vielä ostaa tuommoinen Raskaus omega 3 -purkki.
Siinäpä ne minun napit.
Eilen join yhden mukillisen Panadol Hottia, kun meinasi flunssaoireita pukata.
 
Mä syön multitabs raskaus- ja imetys- tabletteja ja kalkkitabletteja. Lisä D-vitamiini tabut jätin pois suositusten mukaan. Se on kyllä totta että ruuasta saa aika pitkälti jo kaiken mitä tarvii ja myös että tuota lisä D:tä kannattaa syödä sit kaikkien, kunhan ollaan synnytetty. Täälläkin siis liputetaan D-vitamiinin puolesta emoticon   Omegaa haluaisin syödä kans, mut ei vaan kaikenmaailman pillereihin oo varaa.. kunhan sitä kalaa välillä nakkaa suuhun emoticon
 
Mulla pelkät multitabs(-raskaus- ja imetysajan), niissä jonkun verran d-vitamiinia ja foolihappoakin löytyy. Nyt aattelin ostaa sitä Sanasol (nestemäistä) monivitamiinia, vois esikoinenki syödä paremmin vitamiinia, ku se on ihan ok makustaki (=
Ja toki oon syöny lisäksi myös Gefilus Basic-maitohappobakteerivalmistetta... (=

Mitä mieltä ootte GNLD-tuotteista? Ootteko kuullut niistä ruokapuristeista? Anoppi niitä mulle kaupittelee, vaan en oo paljoo niitä uskaltanu syyä, kun eivät neukussa osaa sanoa saako syyä vai ei.. Tiettyhän ne pitäis olla ihan ruuasta kylmäpuristettua tavaraa, mut en tiiä uskaltaisko niitä popsia??
 
Mä syön kans jotai raskaus multivita tabsuja mitä esikoisestaki. Mut nyt on oksennus lentäny aika usein sen napin oton jälkee ettten oo vaan voinu ottaa :( nyt alkanu paha olo helpottaa et täytyy taas koittaa ottaa.

Ja maitotuotteita menee päivässä niiiin paljon ettei tartte noita kalkkitabui alkaa syyä.
 
Itse söin ennen tätä raskautta (raskautta suunniteltaessa) LadyVita Mama vitamiineja
ja kun ne loppui, ostin apteekista
Multivita Raskaus vitamiineja ja niitä todennäköisesti syön loppuun saakka.
Mietin tuota magnesiumia, että pitäisikö sitä syödä vielä lisänä, kun välillä iltaisin meinaa vetää suonta jommasta kummasta jalasta....
 
Mulla on kans noita multivitan raskausajan vitamiineja. Niiden kohdalla on vaan sellainen käytännön ongelma, että pilleri on mielestäni kohtuuttoman iso, ja vielä karkeapintainen. En meinaa saada sitä alas millään vaan aina tulee oksurefleksiä ja useamman kerran saa yrittää ennenkuin onnistuu. Tämän vuoksi vitamiinin ottamisväli on harventunut, kun se vaan on niin vastenmielistä.

Onko teillä antaa suositusta jostain helpommin lähestyttävämmästä pilleristä. Nuo nestemäiset (paitsi ehkä poretabletit) on myös aika ällöttäviä...

Impula kysyi GNLD-tuotteista. Mulla ei ole hajuakaan mitä ne ovat. Voitko valaista vähän?
 
Minniäinen: siis joo ne on sellasia ruuasta kylmäpuristettuja tabuja. Niihin on puristettu ne vitamiinit ruuista, ettei niiissä oo mitään kemikaaleilla tehtyjä vitamiineja vaan ihan ruuasta puristettua.. Hirveen hankalaa selittää, mutta googleta GNLD ja sieltä lue niiden vitamiinien tuoteselosteita. Niitä ei kuulemma lueta luontaistuotteiksikaan, joten en tiiä mihin ne luetaan :D Mut jos googlettaa keskusteluja raskaus + GNLD niiin siellä jotku on sanonu, että ilmanmuuta kannattaa syödä ja jotkut taas yhistänyt keskenmenon GNLD tuotteiden kanssa, eli jokseenkin pelottaa syödä... 

Jos jollain kokemusta niin kertokaa ihmeessä :)
 
Minulla on Multivita Raskaus tabletit, ja lisäksi kalkki ja D-vitamiiini tabletit. Minulla tulee noista D-vitamiinia yhteensä 30µg vuorokaudessa. Eli siis kolme kertaa raskaana olevien suositus. Apteekissa kysyin, onko se liikaa, mutta sanoi ettei siitä ole haittaa. Suositukset kuitenkin jatkuvasti nousussa, ja talvikin tulossa.

Minulla siis on krooninen paksusuolentulehdus, johon söin pitkään kortisonia. Siksi on tuo D-vitamiini ja kalkki jatkuvassa käytössä isommalla annoksella.
 
Multivitassa lienee kaikki, mitä pari kertaa viikossa kalaa syövä sekasyöjä tarvitsee. Siinä on 10 mikrogrammaa. Oon ymmärtänyt, että liika D-vitamiini estää kalsiumia imeytymästä. Muutenkaan en ole ihan varma, miksi syödä mitään yli suositusten. JOs siitä ei ole haittaa, onko hyötyäkään?
 


Quara kirjoitti:
Multivitassa lienee kaikki, mitä pari kertaa viikossa kalaa syövä sekasyöjä tarvitsee. Siinä on 10 mikrogrammaa. Oon ymmärtänyt, että liika D-vitamiini estää kalsiumia imeytymästä. Muutenkaan en ole ihan varma, miksi syödä mitään yli suositusten. JOs siitä ei ole haittaa, onko hyötyäkään?


Ootko tutkinut D-vitamiinin historiaa, ja mitä muissa maissa sitä sallitaan, mitä määriä siirtyy lapsellesi ja mitä määriä auringosta saa? Tällä hetkellä D-vitamiinin saantisuositukset ovat yksinkertaisesti liian alhaiset! Nykyisillä pienillä määrillä tekee vain hallaa itselleen ja lapselleen.
Ja minulle ei ole ollut haittaa, vaan yksinkertaisesti hyötyä. Oon voinut monella tavalla paremmin, kun oon syönyt (yhäkin ihan turvallisen määrän) D-vitamiinia runsaammin kuin mitä saantisuositukset. Olen myös luottavaisin mielin, että lapsenikin saa sitä hyvän määrän - itselleni jää siitä nyt vähemmän kuin normaalisti, mutta silti niin, että pysyn virkeänä ja iloisempana.

 
Syön tuota raskausajan multivitaminiia joss aon D-vitamiin ifoolihappo yms kaikki+
syön lisäksi sitä raskaana olevalle tarkoitettavaa kalanmaksaöljy kapseleita (se on tärkeää aivojen+ silmien kehitykselle).

Eli samoja ku Ikuisuus + aamu81 :)

Neuvolassa kerroin tuon j aneuvolan täti sano että ehdottomasti voin ostaa vielä kalkkitabletit jotka myös sisältävät D-vitamiinia Kuulema se ei missään nimessä ole liikaa, koska suositukset on juuri noussseet... eikä haittaa ole :)

 


helmi2012 kirjoitti:
Syön lisäksi sitä raskaana olevalle tarkoitettavaa kalanmaksaöljy kapseleita (se on tärkeää aivojen+ silmien kehitykselle).


Toivottavasti tarkoitit kalaöljyä, etkä kalanmaksaöljyä ;)
 
Syön multitabs raskaus vitamiineja ja obsidania syöny nyt viikon verran ku hb  oli niin alhanen.

Onko muitten tarvinnu alkaa syödä vielä rautaa?
 
Takaisin
Top