Raudan puute ja raskautuminen

Hemoglobiini mulla on n.140 edelleen. Mutta kiitos tuosta imeytymisasiasta, että se liittyy siihen joka toiseen päivään.
On kyllä monimutkainen prosessi...koitin siitä lukea, mutta jäi kesken :D Taidan vaan kysyä lekurilta 1.UÄ:ssä.
 
Vaihdoin n. 3kk sitten gluteenittomaan ruokavalioon ja ilmeisesti sen seurauksena (ja/tai rautavalmisteen vaihdoksesta johtuen) rauta on alkanut nyt imeytymään. Nousu on melko hurja, 35 -> 102 neljässä kuukaudessa, jota en vielä ihan purematta tuota niele mutta lukemani perusteella voi olla ihan mahdollista, että moinen harppaus tapahtuu... IVF-suunnittelukäynti siintää edessä joulukuussa, pitää käydä kontrolloida arvot vielä juuri ennen sitä. Toivotaan, että tää "ongelma" ois nyt korjaantumaan päin eikä ainakaan heikentäisi meidän mahdollisuuksia.

Tästä meni muuten muutama päivä niin plussasin luomuna, nyt menossa 9+3. :Heartred Uskon, että ferrien nousulla oli ratkaiseva vaikutus.
 
Mietin itse aina, että mitä jos alhainen varastorauta oli syy mun kkm viime vuonna? ferrit oli tosiaan 23 tammikuussa, en ole käynyt tämän jälkeen tarkistuttamassa koska, no korona, eikä haluaisi mennä labraan nyt turhaan. Olen syönyt säännöllisesti iltaisin rautatablettia, joten odotukset ovat, että olisi noussut jotenkin.
 
Mä saan mun isältä usein joululahjaksi vitamiineja. Tämän vuoden lahjassa oli myös rautaa poretabletti (Sana-sol). Tässä ei oo rautaa niin paljon kuin tableteissa, mutta tuntui ainakin mun IBS-vatsalle sopivan. Laitan tähän kuvat!

Mä plussasin nyt ekasta alkionsiirrosta, kesällä tehtiin kolme tuloksetonta inssiä. Oma vahva epäilys on, että ferritiinien nostaminen auttoi! Mulla ne oli 23 ja nousi 36, toki sen jälkeen oon myös syöny rautaa tovin. Mut ei aina tarvi niin radikaalia nostamista.

Meillä on male factor diagnoosi ja lahjasiittiöt käytössä, mulla ei pitänyt olla mitään ongelmaa hedelmällisyyden kanssa (ja luovutetut, inssiin valitut simpat on aina top luokkaa) niin oli kyllä kesällä kova paikka noi epäonnistuneet inssit. Suosittelen lämpimästi kaikille hoidoissa käyville ferritiinien nostamista. Ja jos ei rauta tahdo imeytyä, kannattaa kokeilla gluteenitonta ruokavaliota. Mulla vasta sitten alkoi rauta imeytyä kunnolla :)
 

Liitteet

  • IMG_20210104_203919.jpg
    IMG_20210104_203919.jpg
    32.9 KB · Katsottu: 83
  • IMG_20210104_203851.jpg
    IMG_20210104_203851.jpg
    42.1 KB · Katsottu: 81
Mielenkiintoinen ja myös mulle ajankohtainen ketju :pompus: kolme alkuraskauden keskenmenoa takana, viimeisin tosi tässä vielä "päällä". Huomenna naistentaudeille kontrollikäynnille, mutta tuulimunaraskaus todennäköisin. Mittautin omatoimisesti ferritiinin joulunalla, tulos oli 20,2 ja omaan korvaan hyvin alhainen. Hemoglobiini ollut yleensä 120-125 luokkaa. Pohdimpa vain, voisiko olla yhteyttä keskenmenojen ja jokaisen raskauden epäonnistumiseen.

Millaisella aikajanalla olette saaneet ferritiiniä kohoamaan? Aloitin kaksi vikkoa sitten rautalisän joka päiväiväisenä, mutta perjantain naistentautien lääkäri ohjeisti ottamaan joka toinen päivä. Olen ottanut c-vitamiinin ja raskauden ajan monivitamiinin kanssa aamuisin, toki juon myös aamukahvin ja sitä oon pohtinut miten tää olis parasta toteuttaa..:bored:
 
Ja siis tarkennuksena vielä että kauanko teillä, jotka olette ottaneet rautalisää suun kautta, on vienyt että alkaa kohoamaan? Käsitin että infuusiota ei ilmeisesti näin "hyvillä" tuloksilla kuitenkaan saa..
 
Ennenkuin vatsa oli kunnossa, kohosi 6kk aikana 23 -> 28. Sitten kun aloin hoitaa vatsaa, eli aloitin fodmap ja gluteenittoman ruokavalion, nousi 2kk aikana 23 -> 36.

Ja ekan kuurin aikana otin Obsidan Fetä suurinpiirtein joka päivä (aina kun muistin) 1000mg c-vitamiinin kans. Toisen kuurin aikana vaan joka toinen päivä Ferrodan tabletin 1000mg c-vitamiinin kans. Mä uskon, että kaikilla noilla oli vaikutus: vatsan parempi kunto, valmisteen vaihto ja joka toinen päivä! Rautaa on turha ottaa joka päivä, jää vain imeytymättä.

Tosi tärkeää on myös ottaa 2h ennen ja jälkeen ruokailua. Ite otan aina töissä ysin kahvilla (skippaan kahvin joka toinen päivä!) eli klo 7 aamupala, klo 9 rautavalmiste ja klo 11 lounas.
 
Eikä kannata ottaa monivitamiinin kanssa! Jos siinä on yhtään kalsiumia, ei rauta imeydy. Ja kahvi on myös iso ehdoton ei! Kahvi, tee ja maitotuotteet estää raudan imeytymisen.
 
Eikä kannata ottaa monivitamiinin kanssa! Jos siinä on yhtään kalsiumia, ei rauta imeydy. Ja kahvi on myös iso ehdoton ei! Kahvi, tee ja maitotuotteet estää raudan imeytymisen.

Okei, mun täytyy ehkä kehitellä tähän joku muu systeemi millon ottaisin sen.. Ehkä kello soimaan aamu kuudelta niin aamupalaan on sitte aikaa kun yleensä syön klo 8-9 aikaan :grin onko tietoa, voisko sen ottaa ennen unille menoa vai onko se aamu paras ajankohta :pompus:
 
Mä kokeilin kerran ottaa ennen unille menoa, ja sain valtavat vatsakivut. Se oli kyllä Maltofer, josta sanotaan et voi ottaa ruuan kans ja imeytyy. Otin siis iltapalan kans ja painuin suoraan pehkuihin. Luulen että voit, enemmän epäilin että johtu tosiaan yhtäaikaisesta syömisestä ja eri valmisteesta mun kohdalla..

Mun ystävän mies laittaa kellon herättää yöllä neljältä ja nousee varta vasten sillon vain ottamaan raudan :)
 
Mä kokeilin kerran ottaa ennen unille menoa, ja sain valtavat vatsakivut. Se oli kyllä Maltofer, josta sanotaan et voi ottaa ruuan kans ja imeytyy. Otin siis iltapalan kans ja painuin suoraan pehkuihin. Luulen että voit, enemmän epäilin että johtu tosiaan yhtäaikaisesta syömisestä ja eri valmisteesta mun kohdalla..

Mun ystävän mies laittaa kellon herättää yöllä neljältä ja nousee varta vasten sillon vain ottamaan raudan :)

Jees, kiitos vinkeistä!! Taidampa alkaa siis tekemään samoin, jospa sillä sais imeytyyn hyvin ja jos vaan on jotain tekemistä hedelmällisyyden ja keskenmenojen kanssa, niin saisi niihinki asioihin toivottavasti helpotusta :smiley-angelic001
 
Toivotaan todellakin! :smiley-angelic001 Onko sulla tutkittu pcos:ää? Se voi myös aiheuttaa keskenmenoja. Metformiini lääkitys estää keskenmenoja ja jos on pcos niin sitä saa syödä ainakin varhaisultraan saakka. Pcos voi aiheuttaa insuliiniresistenssiä ja verensokerien heittelyä, nyt on todettu että verensokerien seilaaminen ees taas edesauttaa keskenmenon tapahtumista..

Toivottavasti pian on teidän vuoro :Heartred
 
Jos tahtoo optimoida kaiken, keho ottaa raudan parhaiten vastaan aamulla. Joka toinen päivä otettu rauta imeytyy suhteellisesti paremmin, mutta koska otettu määrä jää pienemmäksi, imeytyneen raudan absoluuttinen määrä voi olla pienempi. Muut hivenaineet, erityisesti kalsium sekä kahvi ja tee heikentävät raudan imeytymistä yhtä aikaa otettuna. Ainakin pari tuntia väliä tosiaan. Samaan aikaan otettu C-vitamiini tehostaa imeytymistä. Useat rautavalmisteet imeytyvät parhaiten tyhjästä vatsasta, jotkut voi hyvin ottaa ruoan kanssa. Normaalina nousuna pidetään korkeintaan n. 10 - 15 yksikköä kuukaudessa. Näin niin kuin teoriassa.

Itse olen nostellut ferritiiniä hissukseen, käyttänyt vaihtelevasti 25-200 mg/vrk, nousua 25 -> 50 vajaan puolen vuoden ajalla. Välillä on ollut taukoa että näkisin pysyykö.
 
Mä söin rautaa n.puoli vuotta enkä saanut ferritiiniä kohoamaan, ennenkuin tajusin että mun vihreä tee & kahvitapa blokkaa sen imeytymisen, koska join niitä pitkin päivää.
Mulla on nyt lääkäri suositellut ottamaan Ferrodania 200mg joka toinen päivä, koska mulla oli juuri keskenmeno ja liian suuri verenhukka.

Tykkään kahvista, niin jaksotan rautapäiviä niin, että juon aamukahvin ja otan tässä kohtaa kaikki muut multivitamiinit ja Q10 jne. Jos harrastaa aamupalaa, niin sekin tässä yhteydessä. Itse en harrasta aamupalaa. Aamujuttujen jälkeen odotan väh.2 tuntia ja otan raudan. Sitten odotan mieluusti 4 tuntia raudan jälkeen, ennenkuin otan uudelleen teetä/kahvia/maitopohjaista ruokaa/maitotuotteita. Lounaaksi kannattaa katsoa, ettei syö kalsiumpitoista ruokaa.
 
Toivotaan todellakin! :smiley-angelic001 Onko sulla tutkittu pcos:ää? Se voi myös aiheuttaa keskenmenoja. Metformiini lääkitys estää keskenmenoja ja jos on pcos niin sitä saa syödä ainakin varhaisultraan saakka. Pcos voi aiheuttaa insuliiniresistenssiä ja verensokerien heittelyä, nyt on todettu että verensokerien seilaaminen ees taas edesauttaa keskenmenon tapahtumista..

Toivottavasti pian on teidän vuoro :Heartred

Mulla on useaan otteeseen kyllä gyne ultrannu myös munasarjat, eikä mitään normaalista poikkeavaa ole löytynyt. Mutta käsitin, että nyt näiden keskenmenojen syitä alettais selvitteleen, en ihan tarkalleen tiedä miten.

Mutta kiitos, sitä todella toivotaan:Heartred ja tottakai sitä yrittää itsekin sitä toivoa pitää yllä, vaikkei se kyllä aina helppoa ole..
 
Mulla tavoitteena rautavaraston täydentäminen. Hieman harmittaa ettei ammattilaiset ole tästä maininneet, lähinnä huhupuheiden ja googlauksen tuloksena päädyin omatoimisesti rautalisään. Oma arvoni oli normaalin alarajalla, mutta todennäköisesti riittämätön hedelmöittymisen kannalta kun ei pariin vuoteen ole tärpännyt.

Pieleenhän nostoyritys meni kun en tarpeeksi perehtynyt eikä ammattilaisen neuvoja ollut. Tuoteselosteissakaan ei ihan niin hyvät ohjeet mitä internet osaa kertoa. Ruuan kanssa ottaminen ja kahvi/tee ainakin meni pieleen, ehkä myös vähäiset tai väärin ajoitetut C-vitskupitoiset tuotteet. Vain muutamia yksikköjä nousi 3kk aikana, hb sentään oli noussut enemmän. Nyt parisen kk olen paremmalla tietämyksellä jatkanut rautalisän kanssa ja jospa se seuraavaan testiin mennessä olisi noussut. Kiitos tällekin palstalle vinkeistä :smiley-angelic003
 
Mulla tavoitteena rautavaraston täydentäminen. Hieman harmittaa ettei ammattilaiset ole tästä maininneet, lähinnä huhupuheiden ja googlauksen tuloksena päädyin omatoimisesti rautalisään. Oma arvoni oli normaalin alarajalla, mutta todennäköisesti riittämätön hedelmöittymisen kannalta kun ei pariin vuoteen ole tärpännyt.

Pieleenhän nostoyritys meni kun en tarpeeksi perehtynyt eikä ammattilaisen neuvoja ollut. Tuoteselosteissakaan ei ihan niin hyvät ohjeet mitä internet osaa kertoa. Ruuan kanssa ottaminen ja kahvi/tee ainakin meni pieleen, ehkä myös vähäiset tai väärin ajoitetut C-vitskupitoiset tuotteet. Vain muutamia yksikköjä nousi 3kk aikana, hb sentään oli noussut enemmän. Nyt parisen kk olen paremmalla tietämyksellä jatkanut rautalisän kanssa ja jospa se seuraavaan testiin mennessä olisi noussut. Kiitos tällekin palstalle vinkeistä :smiley-angelic003

Toivotaan tarpeeksi hyvää lukua seuraavasta testistä! :)
Ei tää ferri asia ole helppoa, koska jokainen ammattilainenkin on eri mieltä asiasta. Varsinkin jos puhutaan tavallisista lääkäreistä, ei hedelmällisyyspuolen lääkäreistä. Hedelmällisyyshoidoissa sentään ollaan kiinnostuneita ferritiini arvosta.
 
Toivotaan tarpeeksi hyvää lukua seuraavasta testistä! :)
Ei tää ferri asia ole helppoa, koska jokainen ammattilainenkin on eri mieltä asiasta. Varsinkin jos puhutaan tavallisista lääkäreistä, ei hedelmällisyyspuolen lääkäreistä. Hedelmällisyyshoidoissa sentään ollaan kiinnostuneita ferritiini arvosta.

Kiitos, niin toivon minäkin (:

Julkisen puolen hoidoissa ei kukaan sanallakaan ole maininnut tai kysynyt asiaa, ehkä koska hb ei mitenkään hälyttävä ole ollut niin ferritiini ei ole ollut edes tiedossa. Välissä kun piipahdin yksityisellä gynellä ja olin itse jo vähän herännyt tähän asiaan kavereiden ja sukulaisten vinkeistä niin käytiin keskustelu:
- Syöthän rautalisää?
- Joo, mun ferritiini oli 30
- Okei, no olis se hyvä olla vaikka 50
Ja siinäpä se, olin silloin vielä aloittelija lisäravinteissa niin en osannut kysellä ja kai gyne oletti että osaan tai joku muu siinä neuvoo tai seuraa, kun kerran olen jo aloittanut.

Myönnän, on usein vähän vaikea jutustella Aku Ankan asussa ja noissa hoidoissa tuntuu että liukuhihnalla mennään, pukeissa ei ehdi huoneessa kauaa olemaan...
 
Itse on pitänyt julkisen puolen hoidoissa vaatia ferritiini mittausta, olikin viime keväänä ok 75. Nyt myöhäisen km jälkeen ferritiini oli 25... Oon syöny nyt 200mg päivässä rautaa, ferritiini kontrolli maaliskuun lopussa. Julkisella kuulema suosittelevat raskauteen ferritiinin olevan 30 eli viiterajan ala-arvo olisi riittävä. Itse toivoisin kuitenkin huomattavampaa nousua ennen viimeisen alkion siirtoa. :rolleyes:
 
Takaisin
Top