Raudan puute ja raskautuminen

Mulla ferrit oli 23 heinäkuussa ja lääkärin mielestä arvo oli hyvä :facepalm: :wacky: mulla on ensikäynti parin viikon päästä ja aion pyytää kontrolliverikoetta, että onko lähtenyt nousuun vai ei. Oireita on, mutta sairastan myös fibromyalgiaa niin paha sanoo, mikä on fibroo ja mikä raudan puutetta :oops:

Ai raskautta toivovalle 23 on OK? o_O
Mulla oli 38 ja laitto samantien rautakuurille. Nyt oon niitä 2 kk syönyt ja pitäs varmaan ottaa kontrolli. Mun lääkäri sanoi, että 50 olis toivottava ok taso.
 
Ai raskautta toivovalle 23 on OK? o_O
Mulla oli 38 ja laitto samantien rautakuurille. Nyt oon niitä 2 kk syönyt ja pitäs varmaan ottaa kontrolli. Mun lääkäri sanoi, että 50 olis toivottava ok taso.
Jep niinpä, Minäkin oon lukenut että hyvä olisi olla sadan pinnassa, jos raskaus on haaveena. Tk lääkäri oli tosiaan kyseessä, katsotaan mitä lapsettomuuteen erikoistunut lääkäri sanoo parin viikon päästä :pompus: ja mulla on siis useita varhaisia keskenmenoja taustalla ja matala ferritiini voi hyvin olla siihenkin syynä
 
Mulla oli kesäkuussa ennen hoitoihin paluuta ferritiini 44. Meidän lääkäri yksityisellä klinikalla ei pitänyt sitä erityisen huonona. Kehoitti vaan ottamaan rautakuurin siten, että yksi tabletti joka toinen päivä.
 
Mulla 27 nyt ivf-hoidot aloittaessa ja pyysin päästä fuusioon. Polin lääkäri ei ollut yhtään huolissaan, sanoi että voin aloittaa raudan halutessani, mutta kuulemma ei tuokaan ole huono. No onhan se omasta mielestä ja aloitin raudan, IBS kanssa ei ole vain niin yksinkertaista tuo rautakuurin ottaminen..
 
Mulla oli huhtikuussa 2017 ferritiinien arvo 3. Infuusion jälkeen ne nousi 24. Sit muistaakseni 2019 toukokuussa ferrit oli taas 7 ja tehtiin uusi rautainfuusio jonka jälkeen nousivat taas ja nyt hoitoihin hakeutuessa ferritiinit oli pysyneet jopa 56.
Jännittää tuo raudan tilanne tosi paljon, että miten se sitten pysyy kuosissaan kun vihdoin tärpää..
 
Hei, mulla oli ferrit about 25 tammikuussa. Tämän jälkeen aloitettiin rautakuuria (enimmäkseen omasta pyynnöstä, koska lääkäri sanoi "ei tarvita", kun taas työterveyshoitaja sanoi, että voin kokeilla) En ole tämän jälkeen käynyt testeissä vielä, koska oikean tavan ottaa rautalisä on ollut pitkä tie. Parhaiten toimii Illalla, yhdessä c-vitamiinin kanssa. Kärsin myös kilpirauhasen vajaatoiminnasta (lääkitys on kuulemma kohdalla mutta olen eri mieltä) ja ylipainosta, josta on erittäin hankalaa päästä eroon koska ilmeisesti aineenvaihduntani on aivan sekaisin. SIihen otan mielellään vinkkejä myös!

Olen lukenut, että ferritiini/rauta auttaa siinä raskauden alkupuolella ja varsinkin kiinnittymisvaiheessa paljon. Olisi mielenkiintoista kuulla jos teillä on kokemuksia tai kommentteja lääkäreiltä tähän. Muistaakseni ferrit kannattaisi ehdottomasti olla yli 70 raskausyritysten aikana. Lähempänä 100 on aina parempi.

Epäilen, että keskenmenoni viime vuoden puolella oli syy minun rautavarastojen äkilliseen laskuun, mutta voihan olla että se on ollut piilevä vaiva jo kauemmin, koska hemoglobiini on aina ollut hyvä, niin ei tällaisia ole tutkittu ennen. Tutkimuksissa ei löytynyt muita ongelmia, verensokerit, kolesterolit yms kalciumit ja natriumit olivat oikein hyvät.

Olemme yrittäneet nyt 2 vuotta ja 2 keskenmenoa olemme kokeneet. Tähän vuoteen mahtuu vielä yksi. Pääsisi varmaan tutkimuksiin silloin. Ei ollut tarkoitus olla näin masentava, mutta hei tukea kaikille muille kärsiville!

(ps. väsymys on ikuista nyt jo, miten olisi raskaana?)
 
Tilasin nettiapteekista uuden sukupolven rautavalmisteen.
https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/SIDERAL-FORTE-30MG-RAUTA-C-vitamiini-20-kapselia

Tästä on tullut nyt muutama suositteli tutuilta, ja ajattelin, että tämä valmiste voisi sopia monelle muillekin varsinkin jos lupauksena on paljon parempi imeytyvys, sekä ei tarvitse miettiä kahvin tai maitotuotteiden nauttimista. :)
Parin viikon päästä vois tulla tänne päivittämään fiiliksiä. Oli frendeillä olot kohentuneet jo parin viikon käytön jälkeen.
Halpa ei ole, mutta jos ferritiinin alhaisuus on ongelma, niin tämä voisi toimia lyhyempänä kuurina.
 
Näyttää siltä, että teillä kaikilla on ferritiiniarvot aivan päin prinkkalaa. Raudanpuutteen hoito on Suomessa aivan lapsenkengissä, vieläkin. Viitearvot ovat aivan hanurista. Luen jatkuvasti näitä viestejä, joissa lääkärit väittävät, että ferritiini arvo 20-40 on hyvä. Ferrit alle 50 ei ole hyvä, ferrit alle 40 on selkeä raudanpuute ja ferrit alle 30 on vakava raudanpuute. Mikäli on tulehduksia tai vakavampia kroonisia sairauksia ferrit alle 100ug/l viittaa raudanpuutokseen. Itselläni oli ferrit 23 ja se oli lääkärin mukaan ok, mutta lisääntymislääkärin mukaan aivan liian alhainen. Samaan aikaan minut oli tutkittu päästä varpaisiin, koska kärsin ihan hirveistä vaivoista ja koko elämäni oli pilalla. Missään testeissä ei löytynyt mitään muuta selitystä kuin ferritiini ( minulle tehtiin sisäelinten ultrat, hirveä määrä erilaisia verikoikeita, kolonoskopia, gastroskopia, ekg ja rasitus-ekg, uniapneatutkimus, tt-kuvaus jne. Mitään muuta ei löytynyt kuin ferritiini 23. Olin kuolemanväsynyt, hiukset irtosi tuppoina, jalkapohjia särki, jalat oli levottomat, kärsin aivosumusta, en muistanut edes tavallisia sanoja, kaikki tuntui vaikealta, lihakset hapotti pienestäkin kävelystä, kunto laski kuin lehmänhäntä, sykkeet ja leposykkeet nousi, kärsin huimauksesta, korvien suhinasta, tinnityksestä, iho kuivui, päätä särki, lihaksia ja luita jomotti koko ajan, minulle tuli valtavia mustelmia aivan tyhjästä, kynnet haurastui sekä jopa näkö heikkeni (hankin lukulasit, mutta heti kun ferritiini saatiin ylös näkö parani). Tässä ei tullut edes lueteltua kaikkia oireita, luulin jo että minulla on joku syöpä tms. Kaikki oireet hävisivät, kun sain ferritiiniarvon ylös.
Raskautta yrittävillä ferritiini tulisi olla yli 50, etenkin jos on lapsettomuutta. Tiedän, että jotkut naiset tulevat kyllä raskaaksi noilla nollassa olevillakin varastoraudoilla, mutta rautalisä on helppo tapa parantaa mahdollisuuksia raskauteen. Itse pelkäsin menettäväni työkyvyn kokonaan. Onneksi kaikki hoitui rautalisän syömisellä, jo kolmessa viikossa olo oli parantunut radikaalisti. On kamalaa, että Suomessa niin moni kärsii ja pitkään noista raudanpuutteen oireista saamatta mitään hoitoa. Tiedän, että näistä tapauksista poikii koko ajan uusia hoitovirheilmoituksia.
 
Jäi vielä sanomatta, että Suomessa tuijotetaan aina vain hemoglobiinia. Itselläni se oli silloin, kun vointi oli hyvä siinä 150-160 huitteissa. Hemppa sitten laski sinne 138- 144 väliin ja kuittasin sen sillä, että johtuu säännöllisestä verenluovuttamisesta. En tuolloin vielä tajunnut, että sehän johtuu siitä, että varastorauta on jo ihan tyhjillä. Mullekin sanoi lääkäri, että ei ne oireet voi johtua ferritiinistä, kun hemoglobiini on hyvä. No, väärässä se oli. Ja kun varastorauta menee nolliin, niin äkkiä on hemppakin tipahtanut alas. Tuossa ferritiinissä on vielä se, että sehän ei nouse nopeasti, parhaimmillaan nousua voi tulla noin 15 yksikköä kuukaudessa. Eli jos ollaan vakavassa raudanpuutteessa menee useampi kuukausia aikaa saada ferritiini edes säädylliselle tasolle. Ja kannattaa muistaa, että tulehdus nostaa ferritiiniarvoja eli ei kannata uskoa, jos väitetään että ferritiini on noussut kuukaudessa 50 yksikköä.
 
Vaihdoin n. 3kk sitten gluteenittomaan ruokavalioon ja ilmeisesti sen seurauksena (ja/tai rautavalmisteen vaihdoksesta johtuen) rauta on alkanut nyt imeytymään. Nousu on melko hurja, 35 -> 102 neljässä kuukaudessa, jota en vielä ihan purematta tuota niele mutta lukemani perusteella voi olla ihan mahdollista, että moinen harppaus tapahtuu... IVF-suunnittelukäynti siintää edessä joulukuussa, pitää käydä kontrolloida arvot vielä juuri ennen sitä. Toivotaan, että tää "ongelma" ois nyt korjaantumaan päin eikä ainakaan heikentäisi meidän mahdollisuuksia.
 
Hyvä informatiivinen ketju. Kiitos siitä :) Varmaankin tuossa on perää, että ferritiini saattaa vaikuttaa raskautumiseen.
Itselläni mitattiin kesällä. Oli silloin 32. Lääkärin mielestä arvo oli hyvä, eikä sille tarvitse tehdä mitään. Kysyin myös olisiko antaa vinkkiä miten ivf hoidossa voisi vaikuttaa parhaiten munasolujen laatuun. Ei kuulemma oikein mitään voi tehdä, että ikä tekee tehtävänsä. Tuosta ja muutamasta muusta asiasta tuli tunne, että vaikka kuinka kiva lääkäri onkin, niin ei välttämättä ole paras vaihtoehto auttamaan meitä.
Olin hieman harmistunut hänen vastauksistaan, koska kauemmin alalla olevat ovat antaneet vinkkejä näistä.
Päätin kuitenkin aloittaa rautakuurin ja nyt ferritiini on yli 60.

Ystävälläni oli lapsettomuutta muutamia vuosia. Hänellä oli matala ferritiini ja kilpirauhasen arvoissa häikkää. Viitearvoissa kuulemma, mutta sai kuitenkin lääkkeet vajaatoimintaan, joilla pystyi saamaan optimaalisen arvon. Nyt hänellä on 3 lasta. Viimeisin syntyi hänen ollessa 39.

Meidän ensimmäinen ivf meni niin huonosti, ettei saatu yhtään kunnollista alkiota. Minä olen viallinen. Nyt yritän parantaa munisten laatua ruokavaliolla. Olin hieman lipsunut roskaruokailun puolelle ennen tuota edellistä ivf. Yhtään alkoholia en olen juonut, mutta siis hampurilaisaterioita, sipsiä dipin kanssa ja coca colaa ihan liiaksi asti ja karkkia. Aika näyttää miten käy seuraavan kerran. Toivon hartaasti, että pystyisin terveellisellä ruokavaliolla vaikuttamaan.
 
Meidän ensimmäinen ivf meni niin huonosti, ettei saatu yhtään kunnollista alkiota. Minä olen viallinen. Nyt yritän parantaa munisten laatua ruokavaliolla. Olin hieman lipsunut roskaruokailun puolelle ennen tuota edellistä ivf. Yhtään alkoholia en olen juonut, mutta siis hampurilaisaterioita, sipsiä dipin kanssa ja coca colaa ihan liiaksi asti ja karkkia. Aika näyttää miten käy seuraavan kerran. Toivon hartaasti, että pystyisin terveellisellä ruokavaliolla vaikuttamaan.

Meillä saatiin kaksi alkiota pakkaseen, silti oli pettymys mulle.. Meillä siis male factor infertility ja lahjasimpat käytössä, lääkärit koko ajan olleet tosi positiivisia kun mun puolella piti olla kaikki erinomaisesti. Siksi yllätti tosi isosti..

Mulla oli kans matala TSH ja sain tyroksiinilääkityksen, myös ferritiinit matalan puoleiset. Mä myös otin ruokavaliovalmennuksen, jos joudutaan uudelle kierrokselle. Tuoresiirtoa ei tehty kun mulla oli flunssa ja nyt odotellaan, millon päästään pakastesiirtoon.

Otitko ruokavalion ihan joltain asiantuntijalta?
 
Mulle lekuri sanoi että tavoite n. 50 jos meinaa raskautua. Arvo 25 voi olla ihan okei muussa tapauksessa. Paitsi että mulla loppu sydämen muljahtelut kun otin rautaa! Tuntu että moni muu asia meni kans paikoilleen. Ties miten kauan oon kärsinyt raudanpuutteesta - aktiiviliikkuja...
 
Ai raskautta toivovalle 23 on OK? o_O
Mulla oli 38 ja laitto samantien rautakuurille. Nyt oon niitä 2 kk syönyt ja pitäs varmaan ottaa kontrolli. Mun lääkäri sanoi, että 50 olis toivottava ok taso.

Palaanpa tähän ferritiiniasiaan. Heinä-Elokuussa oli taso 38 ja nyt kun kävin hCG testissä Maanantaina niin otettiin ferrit samalla. Olikin laskenut 35 :mad:
Edi: Ei kuitenkaan nyt estänyt raskautumista tällä kierroksella.

Tuntuu että turhaan syönyt noita koko syksyn. Tai en tiiä olisko voineet laskea enemmänkin... Syyskuussa biopsian jälkeen vuosin kuin seula 1,5 viikkoa, että se ei varmaan auttanut asiaa. Mutta voi olla että pyydän infuusiota nyt kun olen raskaana, kun ei tämä enää laskea saisi.
 
Muokattu viimeksi:
Tilasin nettiapteekista uuden sukupolven rautavalmisteen.
https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/SIDERAL-FORTE-30MG-RAUTA-C-vitamiini-20-kapselia

Tästä on tullut nyt muutama suositteli tutuilta, ja ajattelin, että tämä valmiste voisi sopia monelle muillekin varsinkin jos lupauksena on paljon parempi imeytyvys, sekä ei tarvitse miettiä kahvin tai maitotuotteiden nauttimista. :)
Parin viikon päästä vois tulla tänne päivittämään fiiliksiä. Oli frendeillä olot kohentuneet jo parin viikon käytön jälkeen.
Halpa ei ole, mutta jos ferritiinin alhaisuus on ongelma, niin tämä voisi toimia lyhyempänä kuurina.

Tulin lukeneeksi tätä keskustelua ja kiinnostuin tästä rautavalmisteesta. Mietin vain, että eikö siinä ole aika vähän rautaa, kun muissa valmisteissa taitaa olla 100 mg?
 
Tulin lukeneeksi tätä keskustelua ja kiinnostuin tästä rautavalmisteesta. Mietin vain, että eikö siinä ole aika vähän rautaa, kun muissa valmisteissa taitaa olla 100 mg?

No sepä se! Mä en tajua miksi mä en tarkemmin sitä kattonut, vaan aloin ottaan 1kpl per päivä ferrodanin sijaan. :banghead: Yleensä niin tarkka näissä ja aina luen käyttöohjeet.
Nyt kun lääkäri soitti tämän viikoon Maanantaina mun hCG:stä, niin soitti Tiistaina tästä ferristä ja sanoi että tämä on laskenut, että syötkö rautaa? Siinä kohtaa kaivoin ton sider al forten käyttöohjeet ja huomasin, että siinä on van 30mg rautaa ja lääkäri sanoikin, että se on aika vähän.
Nyt siirryin takaisin Ferrodaniin. Mutta sitäkin pitäs ottaa se 100mg vaan joka toinen päivä. Musta tuntuu, että pitäs ottaa joka päivä. Jollekin oli raskaanakin suositeltu 200mg joka päivä ja sillä sai nousemaan. Ehkä mun pitää kysyä tätä 1.UÄ:ssä. Mua on meinaan alkanut vähän huippaamaan, ei tunnu kivalle.

Toi sider al forte on vielä sen verran kallis, että jos ottais esim. 3 per päivä ja sais sen 90mg, niin menis about 25€ per viikko rahaa tuohon kuuriin. Nyt otan joka toinen tota ferrodan 100mg ja sinä toisena päivänä vedän tota sider al fortea 2-3kapselia. Syön noi mun ostamat siderit loppuun, mutta en osta lisää.
 
No sepä se! Mä en tajua miksi mä en tarkemmin sitä kattonut, vaan aloin ottaan 1kpl per päivä ferrodanin sijaan. :banghead: Yleensä niin tarkka näissä ja aina luen käyttöohjeet.
Nyt kun lääkäri soitti tämän viikoon Maanantaina mun hCG:stä, niin soitti Tiistaina tästä ferristä ja sanoi että tämä on laskenut, että syötkö rautaa? Siinä kohtaa kaivoin ton sider al forten käyttöohjeet ja huomasin, että siinä on van 30mg rautaa ja lääkäri sanoikin, että se on aika vähän.
Nyt siirryin takaisin Ferrodaniin. Mutta sitäkin pitäs ottaa se 100mg vaan joka toinen päivä. Musta tuntuu, että pitäs ottaa joka päivä. Jollekin oli raskaanakin suositeltu 200mg joka päivä ja sillä sai nousemaan. Ehkä mun pitää kysyä tätä 1.UÄ:ssä. Mua on meinaan alkanut vähän huippaamaan, ei tunnu kivalle.

Toi sider al forte on vielä sen verran kallis, että jos ottais esim. 3 per päivä ja sais sen 90mg, niin menis about 25€ per viikko rahaa tuohon kuuriin. Nyt otan joka toinen tota ferrodan 100mg ja sinä toisena päivänä vedän tota sider al fortea 2-3kapselia. Syön noi mun ostamat siderit loppuun, mutta en osta lisää.

Tuo on varmaan hyvä idea ottaa joka toinen päivä enemmän rautaa sisältävä tabletti ja sitten joka toinen päivä tuo poretabletti. Toivottavasti sinulla ei ainakaan laskisi raskausaikana ne arvot enää! :)
 
Tuo on varmaan hyvä idea ottaa joka toinen päivä enemmän rautaa sisältävä tabletti ja sitten joka toinen päivä tuo poretabletti. Toivottavasti sinulla ei ainakaan laskisi raskausaikana ne arvot enää! :)

Toivotaan! Mä hankin noita kapseleita, kun siinä poreessa on liikaa kaikkia muita vitamiineja ja mulla on foolihappona Donaferty, niin poreesta olis tullut myös liikaa foolihappoa per päivä.
 
Suositus ottaa vain joka toinen päivä liittyy siihen, että rauta imeytyy joidenkin tutkimusten mukaan paremmin jos sitä ei ota joka päivä vaan joka toinen. Siksi sitä nykyään suositellaan. Eli sitten ei välipäivinä tosiaan tarttis tankata toista rautaa, muuten se kumoaa sen hyödyn, tai siis saman tien voisi ottaa sitä yhtä ja samaa joka päivä. Tämä liittyy jotenkin siis aineenvaihduntaan...sen paremmin en osaa selittää. Itse otan nyt keskiraskaudessa 50 Mg joka toinen päivä ja joka toinen päivä Floradix-kasvirautajuomaa jossa joku 20 mg. Lisäksi joka päivä monivitamiinin jossa 20 Mg. Kannattaa myös muistaa että raskauden aikana hemoglobiinin kuuluu laskea ja sikiö verottaa rautavarastoja ihan normaalistikin. Kuulemma tässä on U-käyrä että liian matala (alle 100 Hb mutta myös turhan korkea Hb ovat haitallisia. Esim liian korkea Hb voi altistaa pre-eklampsialle. Veren kuuluu laimentua! Mä itse lähden korjailemaan radikaalimmin varmaan vasta synnytyksen jälkeen jos tarvis. Nyt Hb 110 ja ferritiini 39 (se tosin mitattiin jo 1,5 kk sitten).
 
Sideralin rauta on sellaisessa muodossa, että se imeytyy jokseenkin täydellisesti, jolloin se kuulemma vastaa hyvinkin noita vahvempia tabletteja. Tavallisestihan syödystä raudasta imeytyy vain pieni osuus. Raudan imeytyminen on monimutkainen prosessi johon vaikuttavat monet asiat. Jos saanti on hyvin runsasta, elimistö vähentää vastaanottoa. Tällöin joka toinen päivä otettu rauta imeytyy suhteellisesti paremmin, mutta imeytyneen raudan kokonaismäärä voi kuitenkin jäädä pienemmäksi, koska saanti on pienempää.

Ja tosiaan hemoglobiini laskee raskaudessa jonkin verran koska veritilavuus lisääntyy nopeammin kuin punasolujen määrä, toki silläkin on rajansa mikä on jo huolestuttavaa. Ferritiini on se mitä kannattaa seurata.
 
Takaisin
Top