Raskausdiabetes

Mehuissa on niin paljon sokeria, että vaikuttaa heti :/ mulla myös ollut tänään niin nälkä ja kiukku että huh! Saitko sellaisen ohjeellisen listan päivän ruoista qaakkeli?
 
Metformin ei minulla auttanut, hitsin aamupaastojen arvot! Nyt insuliini käytössä ja on kyllä ihmeelliset sokerit tällä kertaa kun päivällä on välillä tosi alhaiset esim. 3,6 ja sitten ne aamupaastot on kuitenkin siinä rajoilla. Äh!
 
Mehuissa on niin paljon sokeria, että vaikuttaa heti :/ mulla myös ollut tänään niin nälkä ja kiukku että huh! Saitko sellaisen ohjeellisen listan päivän ruoista qaakkeli?
En saanut muuta kuin suullisen ohjeen, että kokeile mitkä ruuat ei sovi. Alkuraskaudesta se oli ihan ok mut nyt alkaa jo mennä siihen, että ilmankin hengittäminen nostaa sokereita. En usko, että saan enää lääkitystä kun ollaan niin loppuvaiheilla raskautta ja kun itse tiedän, että ruokavalio on sentään pyritty pitämään järkevänä. Tuntuu vaan tosi hölmöltä, että ainoa tapa pitää alhaiset sokerit on vihersalaatti ja liha. Eipä ole kovin monipuolinen ruokavalio :/
 
En saanut muuta kuin suullisen ohjeen, että kokeile mitkä ruuat ei sovi. Alkuraskaudesta se oli ihan ok mut nyt alkaa jo mennä siihen, että ilmankin hengittäminen nostaa sokereita. En usko, että saan enää lääkitystä kun ollaan niin loppuvaiheilla raskautta ja kun itse tiedän, että ruokavalio on sentään pyritty pitämään järkevänä. Tuntuu vaan tosi hölmöltä, että ainoa tapa pitää alhaiset sokerit on vihersalaatti ja liha. Eipä ole kovin monipuolinen ruokavalio :/

Kuinka paljon aikaa sinulla on LA:n? Aika herkästi lääkitys aloitetaan, vaikka viikkoja ei olisi paljon. Minullakin aloitettiin insuliini vaikka viikkoja oli jo silloin 34.
 
Täytyy jutella asiasta ens viikolla neuvolassa. Viikkoja 35 ja ens viikolla jo 36.
Mutta tiedänpähän jos toinen lapsi tulee, että mitä pyytää jos arvot on päin helvettiä taas :)
 
Täällä alkanu aamupasto pomppia :sad001 ...4,8-5.9 ....laittavat varmaan ens viikolla sen insuliinin kehiin :sad001 metformiini siis jo maksimilla. Ja viikkoja 32+3
 
Ootko kokeillut muokata ruokavaliota? Mietin vaan että jos ite päätyy tohon tilanteeseen niin en missään nimessä halua insuliinia joutua pistämään!
 
Mulle auttoi tohon aamupaastoon se, että otan aamuarvon vasta n. tunti siitä kun herään (en tiedä miksi mutta mun keho nyt vaan toimii niin). Ja sit paastoaikaan kannattaa kiinnittää huomiota - tosin mun kohdalla sillä ei ollut merkitystä oonko 9h vai 12h paastolla vaan sillä, että miten nopeasti otan arvot heräämisen jälkeen.
 
Minulla on myös sokerit nousseet, vaikka on siis insuliini. Pitää nostaa määrää, aamupaastot muuten paukkuu yli. Minulla nyt raskausviikkoja 36+0, että pianhan se vauvan pitäisi sieltä tulla ja inskan onneksi lopettaa! Toivotaan vain, että inskan takia synnytystä ei käynnistetä vaan saa käynnistyä luonnollisesti. Onko kenelläkään kokenusta asiasta..eli jos inska..onko pakko käynnistää jos kasvu ihan normaalia?
 
Oon kans miettiny samaa! Mut jotenkin toi on semmonen asia mikä jää vähän epäselväksi. Mulle on kuitenkin jääny sellanen fiilis jotenkin että tarpeeks pitkälle jos menee niin käynnistetään.. Mut toisaalta oletan että katsotaan yksilöttäin tota asiaa ku meilläkin poju on pienempi mitä pitäis mut melkeen kuitenkin vastaa viikkoja niin ite en ainakaan näe järkeä käynnistää eikä siitä ole itseasiassa ollu edes puhetta vaikka olin siellä synnytystapa-arviossa jo..
 
Mitään logiikkaa en oo nyt löytäny miks arvot pompannu kahtena aamuna....ja siis viime viikosta tosiaan viel oli noit alle 5 arvoja. Kattoo nyt miten käy jos parin päivää viel mittailen...ens viikolla radi arvio kuitenki polilla. Vaik käski soittaa jos viikon sisään kaks paastoa heittää...no noi oli peräkkäisinä päivinä...katon jos viel kolmas heittää ni sit varmaa pakko soittaa...
Ja en tosiaan haluis inskoja ollenkaan!! Mut ei kai muukaan auta jos ruokavalio samana pysyny ja mikään ei auta....peruna ja riisi kokonaan jo pois ruokavaliosta...niin ja gluteenittomat tuotteet (maissi jne jauhot). Hiilarit mitä syön on lähinnä vehnä, ruis...nekin täysjyvää. Maitotuotteet pakko pitää kun kynnet lähtee nytkin paukkumalla...ja sokeria syön vain joskus harvoin...sekin lakritsissa tms. Huoh!! Ei enää ikinä lapsia...en jaksaisi enää kolmatta raskautta...ihan vain ja ainoostaan radin takia! :sad001
 
Mullakin kauhea ärsytys ja ahdistus tästä radista. Tein ekan kerran vuorokausimittaukset ja yllätyin kovasti tuloksista! Alkoi ahdistaa että mitä tässä voi syödä, kun aika helposti pompsahtaa noi sokerit! Vehnä näyttäisi olevan aika paha ja kaura/ruispuurokaan ei sopinut. Kalapuikkoja erehdyin syömään muutaman, niin eikös sen jälkeen pompannut sinne 7,8. :sorry: Haluaisin vaan taas syödä normaalisti ilman stressiä. Plääh :meh:
 
Mä ymmärrän tuon tunteen.

Tietyllä tavalla mun on hirveän vaikea ymmärtää, että miten hyvin syöminen (eli tasapainoisesti hyviä ja pitkiä hiilareita sekä proteiinia) voi olla huonoksi. Ymmärrän toki, että sokerit pitäisi pitää matalana jne mutta samalla minusta on ihan hirveää syödä salaatinlehteä ja kanaa ja olla nälkäinen tunnin kuluttua kun ei se pidä nälkää kun siinä oleva energiamäärä on lähes nolla.

Samoin kun kysyin siitä sairaalassa, että miten kun mulla esim. ennen ruokailua on 5.2 ja tunti ruokailun jälkeen sokerit on 4.5 (kun on syönyt salaattia ja lihaa) niin eikö sekin ole huonoa niin vastaus oli, että lisää vaan proteiinia muttei missään nimessä hiilareita. Sit kuitenkin siinä radi-ruokaohjeessa pitäisi joka käänteessä syödä leipää.

Mulla on jäännyt pois kaikki maitotuotteet jossa laktoosia (ja osa laktoosittomat myös), vehnätuotteet, kaikki mehut, nuudelit, pastat, riisi, jne. Jos jotain hiilaria haluaa syödä niin se on ihan minimaalista.

Musta tuntuu, että stressaan ja ahdistun enemmän tuosta ruokavaliosta kun ehkä pitäisi. Samalla kuitenkin tuntuu, että nla ja sairaalassa luulevat, että syön suklaata/karkkia joka käänteessä vaikka todellisuudessa niinkin pieni asia kun desi appelsiinimehua heittää sokerit ihan yli. Ja, että mun pitäisi olla todistelemassa miten "hyvin" syön joka käänteessä.

Näin muuten niin hyväksi (ja sokerittomiksi) todettuja reseptejä:
Kaalilaatikkoa pelkällä kaalilla ja lihalla
Lasagnea ilman pastaa (korvataan munakoisolla tai kesäkurpitsalla)
Spagettikurpitsaa jauhelihamuhennoksella
Salaattia + pähkinää + lihaa (eri muodoissa)
Kalaa + salaattia / juureksia (ei perunaa, bataattia, tms)

Onko muita hyviä reseptejä jolla ei sokerit nouse? Alkaa kohta tympiä noi omat :D
 
Mä tein siemennäkkäriä ja siitä ei nouse sokerit. Se vähän korvaa leipää ja on ihan hyvää.
Ja jos syön tosi paljon kasviksia, ei haittaa jos mukana on vähän tummaa riisiä/pastaa/perunaa. Mutta mulla vielä vähän hakusessa tämä, kun oon vasta pari viikkoa testaillut ja harjoitellut.
 
Itselläni ei ole ongelma syödä perunaa tai pastaa, siis niistä ei arvot nouse. Mutta tuo aamupaasto, se vain nousee vaikka päivällä ihan normaalit arvot. Katsotaan mihin asti joudun inskaa nostamaan. Tänään kuulin äitiyspolilla, että minun olisikin pitänyt jatkaa metforminia inskan rinnalla..kukaan ei vain muistanut minulle sitä ainakaan selvästi sanoa! En nyt sitten kuitenkaan aloita niitä enää vaan jatkan inskalla.

Kyllä he muuten käynnistävät synnytyksen, kun 40 vkoa täynnä. Minulle sovittiin käynnistys 7.12 (40+1) jos synnytys ei ole käynnostynyt luonnollisesti siihen mennessä. Todella toivon, että käynnistyy luonnollisesti..onneksi paikat oli jo vähän pehmentyneet!
 
Kävin eilen Jorvissa ultrattavana, kun kolmisen viikkoa sitten mulla oli pari aamupaastoarvoa 5.6 ja neuvolasta tekivät lähetteen sairaalaan. Viikkoja oli eilen 37+0 ja "pikkuisen" painoarvio 3,4 kg. Eivät kuitenkaan olleet huolissaan, kun esikoinen oli aika täsmällisesti samankokoinen samoilla viikoilla. En saanut jatkoseuranta-aikaa eikä lisäohjeita syömisiin, koska arvot ovat taas pysyneet hyvinä noiden parin ylityksen jälkeen. Itseäni tuo paino ei hirveästi huolestuta, mut hiukan kuitenkin. Sen uskon, että synnytys onnistuu,mutta lähinnä mietin että olisko tällä kertaa kuitenkin mun syömiset syynä korkeaan painoon... eikös tytöt ole yleensä pienempiä kuin pojat? Mulla siis esikoinen poika ja nyt tulossa tyttö.
 
Syksyinen ei se kait aina mee noin.. Mun isoveli oli pienempi verrattuna mun pikkusiskoon.. Mun pikkusisko siis lähemmäs 5 kiloinen! Ja veli jotain 3-4..
 
Kaipa se on aika yksilökohtaista.. Kiitos fuji lohduttavista sanoista :) Turhahan näitä on liikaa miettiä, kyllä sen järjellä tietää. Tunteet vaan joskus lähtee ihan omille teilleen :D
 
Mä en tiedä minkäkokoisia lapset on mutta mua huvitti kun ultraava lääkäri kysyi, että tiedättekö sukupuolen johon vastasin, että tyttö. Se siihen sitten, että "no eipä sillä väliä koska vauvan kasvukäyrä katsotaan aina poikien taulukosta vaikka sukupuoli olisi tiedossa" :D
 
Takaisin
Top