Raskausdiabetes

Syksyinen

Puuhakas puhuja
Voih, niin olisin toivonut, ettei olisi tarvinnut tätä ketjua luoda, mutta tässä sitä ollaan.Tulkaahan muutkin radilaiset jakamaan kokemuksianne tai saa täällä muutkin tietty keskustella, jos aihepiiri kiinnostaa :)

Kävin siis eilen sokerirasituksessa, kun raskausviikkoja kasassa 13+5. Mulla todettiin raskausdiabetes esikoisen kanssa kaksi vuotta sitten, niin sen takia kävin jo näin varhaisessa vaiheessa raskautta rasituskokeessa.

Tulokset tulivat tänään eli paastoarvo oli 5,5, kun sen olisi pitänyt olla 5,3 tai alle. 1 h arvo oli 6,3 ja 2h arvo 6,0, kun niiden maksimit olisivat saaneet olla 10 ja 8,6. Viimeksikään mulla ei ollut ongelmia noissa 1h ja 2h arvoissa, vaan paasto oli silloinkin ongelmakohtana. Taisipa vielä olla saman verran yli sallitunkin kuin nyt.

Diabeteshoitajan kanssa menen keskustelemaan 27.6. ja silloin saan myös verensokerimittauslaitteet käyttööni.
 
Voi ei, nuo lukemat näyttää niin pieniltä omiin verrattuina. Toki mulla siis ollut kohta 20 vuotta diabetes, mut kun ei täällä ole muita niin käyn tätä lueskelemmassa. Ja varmaan jotenkin voin ehkä olla avukskin täällä. Tietoa on paljon kertynyt noiden vuosien takaa ja oli diabetes sitten mikä tahansa niin kaikki saa samoja ohjeita siitä mitä pitää välttää jne.
 
Mulla oli kans esikoiselta radi ja insuliini melkein heti. Nyt joudun kans siihen rasituskokeeseen. Mulla paasto oli aina hyvä, mut syönnin jälkeinen aivan taivaissa. :sad001
 
Ensimmäisestä oli mulla radi. Tosin pysyi kurissa ruokavaliolla...eikä siis heitellyt arvot koko loppu raskautena kuin silloin rasituksessa.

Nyt taas rasitukseen..menen vasta lähempänä viikkoja 16 kun kärsin pahasti pahoinvoinnista. Ja neuvola jo ohjeistikin noudattamaan valmiiksi ruokavaliota...jos vaikka vältyttäisiin varsinaisesti radilta :) ...toivo elää vielä :wink
 
Mulla hälyytti virtsanäyte tänään neuvolassa ja joudun rasituskokeeseen. Haluaisin sen asap pois alta, mutta pahoinvoinnin takia en oikein tiedä koska uskallan yrittää. Viimeistään toki siellä rv 16. Voi plääh.
 
Mulla lukee kannassa että oli tarkoitus siinä viikkojen 12-15 aikana ottaa tuo rasitus. En kyllä jotenkin usko että pystyn vielä viikolla 12 menemään mut no sen näkee sitten.
 
Mäkin liityn tähän joukkoon. Paastoarvo 5,6, 1h arvo 8,3 ja 2h arvo 5,8. Vähän harmittaa että jäi noin vähästä tosta paastoarvosta kiinni, mut näillä mennään. Perjantaina meen jo hakemaan sen mittarin ja keskustelemaan ruokavaliosta.
 
Eipä ollut kyllä kovinkaan mieltäylentävä käynti, onneks tämä hoitaja ei ole mun varsinainen hoitaja..

Tein tästä viikosta ruokapäiväkirjaa vaikkei sitä pyydettykään tekemään ja olis vissiin pitäny jättää tekemättäkin..

Kauhea älämölö kun olin yhtenä päivänä syönyt mannapuuroa ja toisena yhden limujään. Teki mieli sanoa että tässä on kyl nyt muutenkin mennyt ruokavalio täysin uusiks (aikaisemmin päivään ei välttämättä kuulunut ainuttakaan lämmintä ruokaa, salaateista puhumattakaan ja sipsipussi tai pari viikossa ei ollut mikään poikkeus vaan enemmänkin sääntö) ja että omasta mielestä oon petrannut ihan huimasti aikaisempaan verrattuna. Valitti myös että pitäisi liikkua enemmän, vaikka kaikkina päivinä olin kuitenkin liikuntaa harrastanut edes vähän.

Onneks tuo oma neuvolan hoitaja on huomattavasti paljon kannustavampi.
 
Kerran viikossahan saa syödä mitä halua eikä se vaikuttaa painon jos syö kaikki muut päivät terveellisesti.. oon näin jostain kuullut ja itse oon nyt raskaana ollessa kerran viikossa sallinut jtn hyvää : )
 
Miksi ihmeessä se mannapuuro olis niin pahasta? Ja ennemmin limujää kuin joku muu jätski. Mä saisin kyllä sapiskaa tän hetken herkutteluista... Tosin sanoin ihan suoraan neuvolassa ekalla kerralla, että tulee herkuteltua ehkä hitusen liikaa eikä siihen niin hirveesti puututtu, kun perusjutut on kuitenkin aika paikka kohdallaan.
 
No, täytyy kattoo mitä noi sokerit alkaa näyttää, tuntuu kyllä vähän hölmöltä että tän hoitajan mielestä on ihan ok syödä kotitekoinen pulla kahviaikaan, mut mannapuuro aamupalaks on ihan nounou..
 
Tosin mulla on työkaveri joka ei voinut syödä radin aikaan kaurapuuroa aamupalaksi,kun sillä se nosti sokeria liiaksi.
 
Mulla oli sama edellis raskaudessa, jossa todettiin radi. Kaurapuuro oli ihan ehdoton Ei, sokrut pompsahti aina reilusti. Ihan sama mitä puuron kanssa söi. Mutta pastaa ja leipää kyllä pystyin syömään huoletta - aika erikoista. Ensi viikolla on sokerirasitus ja melkeinpä tiiän jo, että sokereissa on häikkää. Tänä aamuna oli sellanen tutina ja kylmä hiki, kun aamupala venähti normiajasta tunnilla ja lopulta oksensin sappinesteet (ja muuten pahoinvointia ei juurikaan ole tässä raskaudessa ollut). Ja jos jotain makeaa olen syönyt, niin iskee järjetön väsymys nopeesti. Edellis kerrasta en muista näin selvästi näitä "oloja". Silloin pystyin pitämään ruokavaliolla sokrut kurissa, vähän pelottaa, että kuinka nyt käy...
 
Tästä syömisestä on tullut mulle ihan hirveetä pakkopullaa :sad001 Koko ajan miettii että voiko tota ja tota nyt syödä ja että nostaako se sokerit taivaisiin ja toisaalta taas mietin syönkö liian vähän kun niin paljoa en pysty syömään mitä hoitaja esimerkissään näytti.

Paastosokerit on vaihdelleet nyt 4.9 ja 5.4 välillä (5.5 maksimi) ja ruokailujen jälkeen 4.9 ja 7.2 välillä (7.8 maksimi).

Herkut oon jättänyt kaikki pois, parina iltana oon syöny muutaman teelusikallisen jäätelöä kun on niin hirveesti tehnyt mieli.

Ja siis paino on raskauden alusta tippunut n. 1,5 kiloa, bmi oli alussa 37 joten varaakin ois pudota.
 
Tästä syömisestä on tullut mulle ihan hirveetä pakkopullaa :sad001 Koko ajan miettii että voiko tota ja tota nyt syödä ja että nostaako se sokerit taivaisiin ja toisaalta taas mietin syönkö liian vähän kun niin paljoa en pysty syömään mitä hoitaja esimerkissään näytti.

Paastosokerit on vaihdelleet nyt 4.9 ja 5.4 välillä (5.5 maksimi) ja ruokailujen jälkeen 4.9 ja 7.2 välillä (7.8 maksimi).

Herkut oon jättänyt kaikki pois, parina iltana oon syöny muutaman teelusikallisen jäätelöä kun on niin hirveesti tehnyt mieli.

Ja siis paino on raskauden alusta tippunut n. 1,5 kiloa, bmi oli alussa 37 joten varaakin ois pudota.
Sullahan on ihan normi sokerit, hyvää työtä oot tehnyt :) kokeile varovasti mikä nostaa ja millä määrillä :)
 
Kävin tänään. Arvot oli paasto 5.3. 1h 8.3. 2h 7.7. Terkka soitti just. Ja pamautti radi tuomion. Kuulemma paasto arvo sais olla vaan 5.2.
 
Lacrima, hyvät arvothan sulla nyt on ollut! Tosi kurjaa, että sulle sattui tommonen tyhmä hoitaja... Mullekin ekassa raskaudessa mummutettiin kerran viikossa syödystä mehujäästä, vaikka muuten olin tehnyt TÄYSremontin ruokavaliossa ja laskenut jokaisesta ateriasta kalorit ja hiilarit, että ne varmasti olisi oikealla tasolla. Laihduinkin ekan parin viikon aikana joku 3 kg ja senkään jälkeen paino ei loppuraskaudessa enää noussut. Lopputulema synnytyksen jälkeen oli noin -13 kg aikaan ennen raskautta eli radista koitui tuolloin jotain hyvääkin.

Nyt en ole jaksanut lähteä ruokavalioremonttiin ihan samalla innolla. Silloin 3 kuukauden rutistus tuntui ihan saavutettavalta, muta nyt 6 kuukautta tuntuu jotenkin ylitsepääsemättömältä.. varsinkin, kun tietää, että vaikka tekisi kaiken oikein, sokerit voi silti heitellä. Esikoista odottaessa mulle tuli semmonen sisäinen pakko lähteä natsilinjalle ruokavalion kanssa, enkä enää kyennyt syömään mitään "väärää". Nyt se sisäinen pakko on jäänyt puuttumaan ja itsensä ulkoinen motivointi on jokseenkin hankalaa... En siis mitenkään possuta joka päivä kiloa irttareita, mutta prkl tykkään kirsikoista ja mansikoista enkä jaksa just ennen nukkumaanmenoa vetästä huiviin jonkun törkeän iltapalan ettei varmasti aamusokerit olis sitten liian koholla.

Lacrima, stressihän myös nostaa sokereita, joten jos vaan mahdollista niin yrittää ottaa rennosti ruuan kanssa...Tiedän kyllä, että helpommin sanottu kuin tehty.. En usko, että sulla välttämättä olisi mikään yksittäinen ruoka sellainen, joka nostaisi niitä arvoja pilviin et eiköhän se oo vaan se paastoarvo, josta täytyy parhaansa mukaan pitää huolta tiheillä ruokailuväleillä ja liikunnalla yms. Tämäkin välillä helpommin sanottu kuin tehty, ainakin itsellä :)
 
Takaisin
Top