Raskausdiabetes

Just sain viime perjantain rasitustulokset ja paastoarvo oli 5,4 (viitearvo 5,3), muut ok. Ens ma pitää mennä hakemaan jotain ruokavalio-ohjeita neuvolasta. Tuntuu jotenkin turhalta, kun toi ylitys oli vain 0,1 :mad: Pitääkö sokeri, leipä yms. jättää kokonaan pois?
 
Ei tarvii jättää kokonaan pois. Kohtuudella saa käyttää. Ylitys oli niin pieni, että todennäköisesti mittailet arvoja pari viikkoa, ja ne on varmaan ihan hyvät.
 
Ei tarvii jättää kokonaan pois. Kohtuudella saa käyttää. Ylitys oli niin pieni, että todennäköisesti mittailet arvoja pari viikkoa, ja ne on varmaan ihan hyvät.
Kiitos, helpotti vähän tätä ahdistusta :)
 
Annin_eka ei tartte jättää noita pois, muuta kuin siinä tapauksessa jos ne nostaa sulla vs:n kovin korkealle. Kohtuudella kaikkea ja aika nopeasti sitä oppii mittausten perusteella mitä itse voi syödä, siis ettei nosta vs:a kovin paljon. Esim mää jouduin välttämään vaaleita viljoja ja suurinta osaa hedelmistä sillä ne nosti mulla esikoisen aikana vs:n turhan korkealle. Mää jäin esikoisesta samalla tavalla "kiinni" eli paasto oli sen 0,1 mmol yli viitearvon ja siksi sain sen radi diagnoosin. Eli vaikka kotimittauksessa arvot olisi ok, niin oot radi tapaus koko loppuajan.

Janna75 miks se th pelotteli sua insuliinilla? Jos niissä kotimittauksessa on häikkää niin eka pyritään ruokavalio hoidolla saada ne korjattua, sitten vasta harkitaan lääkehoitoa jos ruokavalion muutos ei auta.

Mulla ois ens viikolla se rasitus edessä ja ei yhtään nappasi mennä. Voisin ihan hyvin diagnosoida itelle radin ja mittaisia arvoja taas kotona koko loppuajan. Mulla oli sen 2vkon kotimittauksessa esikoisen aikana kolme poikkeavaa paastoarvoa, ja sen takia jouduin mittaamaan koko loppuraskauden niitä arvoja.
 
Mulla oli esikoista odottaessa se keskimmäinen arvo just ton 0,1 yli sallitun. Sain ruokavalio-ohjeet. Se oli muuten hyvin sama kuin oma ruokavalioni, paitsi että olisi pitänyt syödä reilusti enemmän. Arvoissa ei kertaakaan mitään vikaa. Lääkäri oli sitä mieltä, että tulos saattoi johtua siitä, ettei elimistöni ollut tottunut käsittelemään sokeria. Synnärillä vauvan arvoja tarkkailtiin, mut kunnossa olivat. Nyt ei oo passitettu siihen aiempaan rasitukseen.
 
Aika erikoista tema, koska yleensä ne joilla on ollut radi edellisessä/edellisissä raskaudessa/raskauksissa joutuu alussa jo rasitukseen.
 
Joo, tiedän. Mainitsin siitä neuvolassakin. Tosin mieluummin voisin mittailla kotona, ei se koe oo niin kiva...
 
Yllätys, eikä muuten th ainoastaan pelotellut insuliinilla vaan sanoi suoraan että kun mulla on nyt kahdesti ollut/on radi niin se tarkoittaa et mulla on erittäin suuri riski sairastua 2-tyypin diabetekseen! Mut jätän kyllä nuo kommentit omaan arvoonsa, tuolla th:lla on tapana liioitella asioita. Viime raskaudessa esim lähes hyperventiloi joka kerta kun nousin vaa'alle eikä paino ollut noussut. Suunnilleen viikosta 25 eteenpäin laitto mut joka neuvolakäynnillä (ja mä ravasin siellä tiheään) kolmeksi päiväksi saikulle kun aina löysi jotain vikaa jostakin. Radin antoi olla sen jälkeen kun olin kerran käynyt TYKSissä diabateshoitajalla ja luuli et käyn siellä säännöllisesti tarkkailussa (todellisuudessakävin vaan kerran ja tuo hoitaja oli sitä mieltä että voin mittailla kotona muutaman päivän viikossa ja jos tulee ylityksiä arvoissa otan yhteyttä neuvolaan).
Kaivoin esiin mittarin ja oli jopa neuloja ja liuskoja jäljellä. Huomenna katotaan mitä ainakin paastoarvo näyttää. Seuraavalla neuvolakäynnillä on sijainen th:na ja hänelle näytän sit mittaustulokset. Ehkä saan sit ihan normaalin vastauksen ja ohjeet eikä mitään kauhuskenaarioita. :D
 
Just, kiva tollanen hoitaja. Se ei nyt ihan suoraan tarkoita sitä et jos sulla on ollut radi niin sulle tulee myös 2 tyypin diabetes. Toki se riski kasvaa hieman, mut siihen sairastumisen vaikuttaa paljon muutkin asiat kuin radi. Tolla th:lla viiraa päässä, kun niin pitkään kuin on mahdollista pitäisi pystyä lääkkeettömään hoitoon... Noh annat mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
 
Ei tullut sokerirasitusta mulle. Ainakaan vielä. Voishan sitä huvikseen mittailla kotona aina välillä. Tai sit tehdä oman kotitestin: Ensin paastoarvo, sit 75g sokeria naamaan ja tunnin ja kahden tunnin arvot. Miten luotettava testi mahtais olla? :wink
 
Tema, en mä kehtaa vaihtaa th:takaan kun kuitenkin samassa neuvolassa pitäis käydä, naapurihuoneessa. Ja muuten on ihan kiva jutella hänen kanssa kun vaan suodattaa noi ylilyönnit pois. :D
 
Janna, Ei minulla ilmeisesti ole mitään poikkeavaa sokerirasitusta vaan se ihan normaaliin aikaan oleva (olisiko 20+ viikoilla tms.). Tämä nykyinen terkkari on tosi fiksu ja kokenut enkä viitsinyt minäkään paljon asiasta kysellä. Viime raskaudessa lopulta vain minä olin veriarvoista kiinnostunut kun oli toinen terkkari sijaisena ja hirveällä paniikin lietsonnalla prosessi alkoi. Tiedostan että tällainen riski on olemassa ja olen katsonut syömisiäni aika tarkkaan. Sen jälkeen kun lopetin gluteiinit viime elokuussa niin himot höttöhiilareihin ovat hävinneet ja sen mitä syön riisiä, perunaa tai pastaa syön puoliväkisin kun ei tee yhtään mieli. Herkkuja vältän myös koska painoa oli jo raskautuessa liikaa ja haluaisin että sitä tulisi vain järkevä määrä.
 
Tiistaina oli neuvola ja edellisen raskauden hyvien arvojen, esikoisen pienen koon ja alhaisen painoindeksin perusteella mun ei onneksi tarvitse tuohon sokerirasitukseen nyt mennä ollenkaan :)
 
Minulla myös sokeriarvot kohdillaan ja eilinen testi meni muutoinkin hyvin. Liemi hellitti jo pahinta nälkää. Mutta se jatkuva verikokeiden ottaminen on aina yhtä ikävää.
Osallistun Eddietutkimukseen, niin seuraava rasitustesti on heinäkuussa. Toivottavasti tulisi puhtaat paperit siitäkin.
 
Kävin maanantaina sokerirasituksessa. Se meni ihan hyvin ja litku oli ihan juotavaa, vaikkakin äklömakeaa. Tulokset oli hyvät, mutta joudun uuteen rasitukseen myöhemmin, kun suvussa on niin paljon dm1:stä. Olen ollut aikoinaan noin 15 vuotta mukana sisartutkimuksessa ja siitä sain silloin puhtaat paperit. Kuitenkin nyt varmistellaan, eikä se mua haittaa ollenkaan.
 
Isla80 se on kakkostyypin diabetes tutkimus, johon on valittu riskillisiä ja riskittömiä raskaana olevia naisia. Näin karkeasti lyhennettynä. Neuvolassa kysyttiin, että haluaisinko mukaan. Kävin jututettavana ja mittailtavana diabeteshoitajan luona alueeni keskussairaalassa. Tietyillä viikoilka on rasitustestit ja mukaan täytettävä lomake, johon on kirjattu kahden viikon ajalta kaikki käytetyt lääkkeet, vitamiinit ja lisäravinteet ennen rasituskoetta.
 
Takaisin
Top