Raskausdiabetes

omppulainen

Näppärä viestien naputtelija
Istuskelen parhaillani sokerirasituskokeessa ja ajattelin kysellä onko kohtalontovereita. Millä perusteella jouduitte testiin? Onko kellään ollut radia aiemmin? Sukurasituksesta passittivat tänne ja myöhemmillä viikoilla vielä sama homma uudestaan. Aika ällöä tä,ä on muttei mitään verrattuna laktoosirasitukseen!
 
Pistettiin rasitukseen, koska painoindeksi oli jotain 30,4 muistaakseni, kuulemma yli 29 joutuu rasitukseen. Muuten ei mitään riskiä, ei suvussa kenelläkään, ei edellisiä raskauksia ja ikääkin vasta 23v. Mutta käydään nyt kun käsketään..... Mulla se olis edessä about 4 viikon päästä viikolla 16.
 
Viime raskaudessa jouduin sukurasituksen vuoksi ja tässä raskaudessa edessä sama uudelleen. Viime raskaudessa testi oli musta ihan ok, ei mitenkään kamala kokemus, mutta nyt taitaa olla litku ainakin vaihtunut kamalammaksi. Näin ainakin th:n mukaan. :confused:
 
Vantaalla ilmeisesti kaikki ensiodottajat joutuvat sokerirasituskokeeseen. Itsekin olin pari vuotta sitte. Ei sukurasitetta ja painoindeksi n 22. Tällä kertaa en joudu koska viimeksi ei ollut mitään ja vauva oli normipainoinen. (Paitsi jos kohtu/vauva kasvaa kovin isoksi, niin sitte joudun)

Viimeksi kun oli, niin silloin oli vielä pahoinvointia muutenkin ja kun ei saanut syödä eikä juoda sitä ennen, niin vitsi yrjötti :/
 
Meille myös sanottiin että kaikki yli (muistaakseni) 25-vuotiaat joutuvat sokerirasitukseen. Se voi kuulemma iskeä vaikka paino olisikin normaali. Ehkä koski vielä ensiodottajia? Mutta jos ei ole sukurasitetta ja painoindeksi on ok, rasitustesti tulee vasta myöhemmin. Nyt en muista millä viikolla, mutta minä saan onneksi jättää sen ensimmäisen välistä.
 
Meillä täälä kaikki yli 25 vuotiaat joutuu sokerirasitukseen ja olisiko siinä 26 viikon tuntumassa. Ekassa raskaudessa oli hitusen sokerit päälle raja-arvon joten seurattiin jonkin aikaa arvoja. Joten sen perusteella ja todetun Pcon perusteella tehdään ensimmäinen sokerirasitus viikoilla 12-16.
 
Minä oon menossa ensi tiistaina ja perusteena ikä sekä bmi. Ei sukurasitteita, en kyllä yhtään osaa odottaa mitä tuloksia on tulossa. Oon sitten rv 14 ja käsittääkseni myöhemmin on tulossa vielä toinen testi joka tapauksessa.
 
Vantaalla ilmeisesti kaikki ensiodottajat joutuvat sokerirasituskokeeseen. Itsekin olin pari vuotta sitte. Ei sukurasitetta ja painoindeksi n 22. Tällä kertaa en joudu koska viimeksi ei ollut mitään ja vauva oli normipainoinen. (Paitsi jos kohtu/vauva kasvaa kovin isoksi, niin sitte joudun)

Viimeksi kun oli, niin silloin oli vielä pahoinvointia muutenkin ja kun ei saanut syödä eikä juoda sitä ennen, niin vitsi yrjötti :/

Olen Vantaalainen ensiodottaja mutten ole joutunut sokerirasitukseen.. Vai tuleeko se siis vasta myöhemmillä viikoilla?
 
Tais olla vasta viikolla 16 tai jotain sellaista, ehkä jos muistan oikein.
 
Ok, ei olla siitä mitään infottu mutta mulla on kyllä neuvolalääkäri rv16, jos se olis silloin? Tosin eikö ne neuvois silloin etukäteen etten sais syödä mitään aamulla..?
 
Olen Vantaalainen ensiodottaja mutten ole joutunut sokerirasitukseen.. Vai tuleeko se siis vasta myöhemmillä viikoilla?

Se on vasta myöhemmin, jos sulla ei ole riskitekijöitä. Itse olin rv 26.
 
Täällä joutuu jos BMI yli 25, mut se tulee kuulemma vasta joskus viikolla 20 tai jotain aika myöhään.
 
Mulla painoindeksi 31 ja ukilla diabetes, joten viikolla 16 joudun menemään sokerirasitukseen. Toivon kovasti, etten joudu uudelleenkin myöhemmin. Täällä rajana se 25v, painoindeksi ja sukurasitus. Edellisessö raskaudessa olin 18v, normaalipainoinen ja sillon katottiin vaan omat vanhemmat ja sisarukset, joten en käyny rasituksessa. Ei kyllä mitään ongelmia raskaudessa ollutkaan vaikka söin suunnilleen levyn suklaata päivässä:D
 
Helsingissä en tiedä onko tarkkaa rajaa milloin joutuu, mutta kuulemma sukurasituksesta pitää käydä jo rv 12-16 ja BMI:stä sitten 20+ viikoilla. Joudun kuulemma joka tapauksessa sitten siihen toiseenkin testiin... Ikä varmasti vaikuttaa myös vaikkei neuvolassa siitä puhuttukaan.
 
Niin ja piti lisätä, että ei se mömmö niin pahaa onneksi ollut. Oli kylmää ja jotain upeeta vadelmaesanssia oli lisätty. Se olo mikä siitä seurasi oli vähemmän hieno. Laktoosirasituksen tahmea töhnä oli todella paljon pahempaa.
 
Se valtakunnallinen ohje on että kaikki joilla on BMI yli 25 joutuu rasitukseen. Samoin kaikki joilla on edellisessä raskaudessa ollut radi, ikää on yli 25v(alle 25v joutuu jos on sukurasite, BMI korkea tai edellisessä raskaudessa ollut radi)(poikkeuksena alle 40v normaalipainoiset uudelleen synnyttäjät joilla ei ole ollut radia aiemmin eikä lapset ole olleet syntyessään suurikokoisia) tai on sukurasite(eli esim isovanhemmalla on diabetes) joutuu. Tosin tässä jokainen neuvola ja th vähän sooloilee, eli vaikka sulla ois riski niin et välttämättä joudu. Ja jos on voimakas sukurasite, edellisessä raskaudessa radi ja BMI yli 25 niin he joutuvat jo aikaisemmin eli rv 12 -16 välillä ja jos arvoissa ei ole heittoa niin uudestaan rv 24-26 . Ja muut sit vasta rv 24-26. Ja paino ei suojaa radilta, mutta heillä joilla BMI on korkea on suurempi riski saada radi.

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/potilaalle/suositus?id=khp00076 tossa käypähoito suositukset asiaan.

Itse joudun menemään tossa rv 12-16 välillä kun esikoisesta oli radi, tosin ruokavalio hoitonen. Saas nähdä tuleeko tästä ja meneekö samalla tavalla vai joutuuko alkaa piikittelemään itseään. Esikoisesta jouduin silloin kun oli sukurasite taustalla ja BMI on yli ton 25.

Regan th tai lääkäri pistää sulle lähetteen labraan jossa ne arvot otetaan, eli ei oteta siä neuvolalääkärillä. Ja tosiaan siihen joutuu paastoamaan 10-14h ja sit otetaan näytteet 0h, 1h ja 2h. Ja ne radin rajat on tiukemmat kuin normi diabeteksen, sillä sikiö reagoi jo vähäm kohonneisiin verensokereihin.
 
Mulla kans BMI yli 30 joten laittoivat. Jokusen viikon päästä vasta muistaakseni. Ihan hyvä että näitä tutkitaan vaikka se inhottava tutkimus onkin.
 
Mä olin ekassa sokeriradituksessa eilen. Rv 13+1. Tänään sain tulokset ja hilkulla oli, arvot oli ihan juuri siinä raja-arvojen alla. Sen sokerilitkun maku on jossakn kohtaa muuttunut oli joku sitruuma-lime, tuli mieleen sprite. Seuraavaan sokerirasitukseen joudun ilman muuta.
 
Pitääkö Sikkura sun tehdä mitää eri tavalla jos oli rajoilla? Odottelen edelleen tuloksia, ne on valmistuneet ma mutta jostain syystä ei näy omakannassa vielä...
 
Takaisin
Top