Raskausajan ruokavalio

Toi glykyrritsiini ois kyl sellanen mistä moni olis varmaan valmis maksaan vähän rahaa geenitestistä :D Sitähän oli tässä tutkittu että joillain ihmisillä laku/salmiakki muuttaa istukan äidin stressihormoneita läpäiseväksi jo suht vähän käytettynä eli altistaa niille tarkkaavaisuushäiriöille ym ja sitten toisilla se ei taas vaikuta mitenkään. Jos tietäis kumpaan ryhmään kuuluu, vois välttää kokonaan tai syödä huoletta. Nyt sitte vaan joutuu pelaamaan venäläistä rulettia.
 
Toi glykyrritsiini ois kyl sellanen mistä moni olis varmaan valmis maksaan vähän rahaa geenitestistä :D Sitähän oli tässä tutkittu että joillain ihmisillä laku/salmiakki muuttaa istukan äidin stressihormoneita läpäiseväksi jo suht vähän käytettynä eli altistaa niille tarkkaavaisuushäiriöille ym ja sitten toisilla se ei taas vaikuta mitenkään. Jos tietäis kumpaan ryhmään kuuluu, vois välttää kokonaan tai syödä huoletta. Nyt sitte vaan joutuu pelaamaan venäläistä rulettia.

Oho mielenkiintoista! Eihän sulla sattuisi olemaan lähdettä tuohon, kiinnostaisi lukea :) Voisiko tästä toiveikkaana päätellä että jos mun äiti on syönyt himona salmiakkia raskausaikana ja saanut kaksi ei-tarkkaavaisuushäiriöistä lasta niin mäkin voin syödä vähäsen huoletta :wink no vaan eipä kai valitettavasti...
 
Ei se onneksi niin pitkä aika ole kun joutuu rajoittamaan ruokavalionsa. Allergikkona olen muutenkin koko elämä joutunut elämään sen asian kanssa etten voi syödä kaikkea mitä muut, mutta hyvin olen pärjännyt.

Mä ostin eilen vegesushia ja kuolasin lohipaloja. Kesäkuussa aion kyllä syödä sushia niin, että tulee korvista ulos :laughing002
 
Joo tähän mennessä oon myös päättänyt että eka ruoka synnytyksen jälkeen tulee olemaan sushia ja jälkkäriksi paljon suolaista salmiakkia sekä lakua :D Vähän on vielä odotettavaa siihen. Itsellä varmaan juuri nuo on ne vaikeimmat välttää, samoin inkivääri ja siemenet (olen ollut suurkuluttaja).

Mutta on tässä hyviäkin puolia! Huomaan, että tulee katsottua tarkemmin mitä syö niin ruokavalio on paljon monipuolisempi kuin ennen. Ei viitsi elää pelkällä leivällä vaan tulee tehtyä ruokaa vaikka ei aina huvittaisi :D
 
Oho mielenkiintoista! Eihän sulla sattuisi olemaan lähdettä tuohon, kiinnostaisi lukea :) Voisiko tästä toiveikkaana päätellä että jos mun äiti on syönyt himona salmiakkia raskausaikana ja saanut kaksi ei-tarkkaavaisuushäiriöistä lasta niin mäkin voin syödä vähäsen huoletta :wink no vaan eipä kai valitettavasti...


Löytäisinköhän.. aikaisemmin oli tutkittu Helsingin yliopistossa tota ainetta, tässä joku ihan lehtijuttu siitä

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/terveys/salmiakki-paastaa-stressihormonit-sikioon

Tää oli 13v seurantatutkimus mikä julkaistiin 2017

https://academic.oup.com/aje/article/185/5/317/2967089#58309077

Mutta 2015 tuttuja äitejä oli mukana isommassa uudessa tutkimuksessa, mistä tullut noita tuloksia mut seuranta jatkuu yhä. En tiiä onko siitä julkaistu vielä kuin.
 
Löytäisinköhän.. aikaisemmin oli tutkittu Helsingin yliopistossa tota ainetta, tässä joku ihan lehtijuttu siitä

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/terveys/salmiakki-paastaa-stressihormonit-sikioon

Tää oli 13v seurantatutkimus mikä julkaistiin 2017

https://academic.oup.com/aje/article/185/5/317/2967089#58309077

Mutta 2015 tuttuja äitejä oli mukana isommassa uudessa tutkimuksessa, mistä tullut noita tuloksia mut seuranta jatkuu yhä. En tiiä onko siitä julkaistu vielä kuin.

Kiitos!! Yritin edellisen raskauden aikana löytää enempi infoa tuosta aiheesta ja jotenkin oli vaikea löytää muuta kuin jotain epämääräistä.
 
Edellisessä raskaudessa jäi syömättä lähinnä korvasienet. Toki listalla on paljon asioita, joita en syö muutenkaan. Sen sijaan esimerkiksi sushia söin viimeksi, ja todennäköisesti nytkin, jos mieli tekee. Katson toki tarkemmin missä syön ja mitä pistän suuhuni, ja että tarjolla oleva ruoka on varmasti tuoretta. Kahvia laimennan enemmän maidolla, juotujen kupillisen määrä pysyy suht vakiona. Riskeistä olen tietoinen.
 
Mä luotan siihen vanhaan rajaan salmiakin ja lakun syönnissä eli maks 50g päivässä. Ja kun ei syö joka päivä eikä läheskään tota määrää, niin voi ihan huoletta olla. Sehän ei ole täysi kielto vaan suositus. Ja tutkimuksissa mainittu suurten määrien syönti (muistaakseni). Maalaisjärjen käyttö on näissäkin sallittua :) Samaa sano neuvolan täti eilen, ku sanoin et turkinpippureilla ja erilaisilla pastilleilla oon pystyny lykkäämään pahoinvointia.

En tiennytkään, että aiemmin raja on ollut 50g. Mutta hyvä tietää, kun silloin tällöin on tullut joku yksittäinen salmiakki tai laku syötyä. Että ehkä ne ei kaada maailmaa, jos tekee äidin onnelliseksi :wink
 
Pyrin välttämään listeriariskissä olevia ruoka-aineita. Mutta myös liikaa A-vitamiinia.

Salmiakki-Lakritsikieltoa en taas ehkä pysty noudattamaan 100%, oli ainoa millä sain itseni pysymään pienimmän raskausaikana tolpillani jos ja kun verenpaine tippuu.
 
Oletteko syöneet esim.forssan perunasalaattia tai punajuurisalaattia?

Olen syönyt Lidlin merkin punajuuri ja perunasalaatteja, niissä ei ole majoneesia, joten enä näe syytä miks ei voisi.
 
Olen syönyt Lidlin merkin punajuuri ja perunasalaatteja, niissä ei ole majoneesia, joten enä näe syytä miks ei voisi.
Eikö saa majoneesia syödä?

Mä olen aivan tohkeissani kun terveydenhoitajani kertoi ilouutiset eilisen neuvolassa että KAIKKI PASTÖROIDUT JUUSTOT SAA SYÖDÄ. :love7:love7:love7 myös pehmeät kuten feta ja mozzarellaa (kunhan tosiaan pastöroidusta maidosta valmistettu) Tästä raskaudesta tuli n. 60% mielekkäämpi. :biggrin
 
Nuo sallitut juustot on tehny minunki elämästä paljo mielekkäämpää :D

Noista rajoituksista tiukkaa tekee varmaan vaan salmiakin ja lakun kans, ne kun on jokseenki parasta mitä tiedän. Mutta mieluisimmat sitte synnärille mukaan niinku viimeksiki :D
 
Minä söin viime viikolla perunasalaattia vähän, enkä edes ajatellut siinä kohtaa että se olisi kiellettyä. Hups. :rolleyes:
 
Minä söin viime viikolla perunasalaattia vähän, enkä edes ajatellut siinä kohtaa että se olisi kiellettyä. Hups. :rolleyes:
Mä en ole ainakaan Eviran sivuilta löytänyt tietoa siitä ettei majoneesia saisi syödä. Mutta en halua levittää väärää tietoa, niin jos jollain toisella on enemmän infoa ja joku lähde mistä voisi aiheesta lukea olisi kiva. :happy:
 
Mä en ole ainakaan Eviran sivuilta löytänyt tietoa siitä ettei majoneesia saisi syödä. Mutta en halua levittää väärää tietoa, niin jos jollain toisella on enemmän infoa ja joku lähde mistä voisi aiheesta lukea olisi kiva. :happy:

Mä oon ajatellu sen niin kun siinä on "raakaa" munaa. En sano itekään siis varmaksi ettei saisi, mut ite oon vältelly sitä. Voi olla et on joku vanha juttu/käsitys aiheesta, kun esikoista odotellessa näitä ohjeita sai myös omilta vanhemmilta :grin
 
Raa'an kananmunan kanssa saa aina olla tarkkana säilyvyyden suhteen, enkä omien allergioiden vuoksi edes pysty syömään raakaa kananmunaa. Mutta jos purkki on tuore eikä ole ollut avattuna jääkaapissa monta viikkoa, en näe syytä miksi ei voisi kaupan majoneesituotteita syödä. Usein ovat just perunasalaatit valmistettu keltuaisjauheesta tai sitten tuote on pastörisoitu. Ulkomailla en söisi majoneesia salmonellariskin ja huonon säilyvyyden takia.
 
monissa majoneeseissa on vissii käytetty jotain jauhemaista munaa mikä ei taida olla erityisen salmonellatuote? ja joissain suomalaisia munia mitä muutenkin voi syödä raakana.

On kyl huippua toi et pastöroidut pehmeet juustot on nyt katottu turvallisiks, helpottaa kummasti! Listeriajutut varsinkin on siitä ikäviä ettei oo ollut tarjolla mitään tietoa paljonko tautitapauksia olis liitetty vaikka nyt raejuustoon vaan on vaan se saattaa sisältää suositus ollut.
 
Takaisin
Top