Raskausajan ruokavalio

Norelia

Oman äänensä löytänyt
Onko teillä ollut mielessä kysymyksiä tai pohdintaa liittyen raskausajan ruokavaliorajoitteisiin? Entä suositteko itse ruokavaliossanne nyt jotain erityisiä tuotteita, joiden ravintoarvojen ajattelette olevan kasvavalle vauvalle hyväksi?

Itseäni vähän harmittaa, että sain ennen ekaa neuvolakäyntiä nettimateriaalia aiheesta, mutta ekalla käynnillä terveydenhoitaja sanoikin materiaalin olevan vanhentunutta ja Ruokavirasto on antanut uudet ohjeet. En myöskään oikein saanut vastauksia omiin kysymyksiin ja hoitaja tuntui suhtautuvan asioihin hyvin "lepsusti". Sanoi esimerkiksi, että kyllä sitä sushia voi syödä ja tehdä vaikka itse kun pyytää kalatiskiltä vähän tuoreempaa raakaa kalaa.. :bored:

Suhtaudun itse asioihin myös niin, että pienistä määristä mitään tiettyä ruoka-ainetta ei välttämättä ole haittaa ja pyrin syömään monipuolisesti normaalia arkiruokaa. Suosin entistä enemmän kasviksia, hedelmiä ja marjoja. En kuitenkaan ehdoin tahdoin halua ottaa mitään turhia riskejä.

Omien päätösten tueksi olisi kiva saada riittävästi infoa, mutta näköjään neuvolasta en sitä ihan heti ole saamassa. Googlailukin tuottaa usein vain miljoonia eri ohjeita pohjautuen ihmisten omiin mielipiteisiin :sorry:

Tällä hetkellä esimerkiksi himottaa tonnikala, mutta olenko ymmärtänyt oikein, ettei säilykeruokia ole suositeltavaa syödä kovin usein?

Entäpä nämä erilaiset teet. Jotain lämmintä tekee välillä mieli, mutta yrttiteet ovat pannassa. Mitä te olette tykänneet juoda?
 
Ruokavaliosta on mielipiteitä varmaan yhtä monta kuin on odottajaa. Ite yritän suhtautua ruokaan suht rennosti, mutta kuitenkin järkevästi. Kohtuus kaikessa pätee mielestäni myös ruokavaliossa. Jos syön sushia (rakaa kalaa vältellen) 1 kerran kahden kuukauden aikana niin ajattelen sen olevan ok. Tai jos irttaripussissa on pari salmiakkia niin kyllä mä ne sieltä syön. Yritän kans syödä monipuolisesti ja paljon kasviksia sekä hedelmiä. Mitään tiettyä en oo suosinu. Viiliä ja appelsiinimehua tekee mieli ja niitä oon syöny/juonu normaalia enemmän.

On enemmän kuin harmi jos neuvolasta ei saa kysymyksiin vastauksia. Voithan sä soittaa sinne jos sua askarruttaa ja on kysymyksiä mielessä? :)

Mä oon juonu Pukan Motherkind pregnancy teetä.
 
Sieltä Ruokaviraston sivuilta löytyy ihan hyvä infopaketti liittyen raskauden aikaiseen ruokavalioon. Muualta netistä olen vältellyt lukemasta mitään, kun tosiaan paljon liikkuu kaikenlaista huuhaata ja turhaa pelotteluakin.

Oon juonu ihan maustettua vihreää teetä ja tosiaan vältellyt nyt niitä selvästi kiellettyjä juttuja. Silloin tällöin olen kyllä muutaman salmiakki tai lakritsikarkin saattanut syödä, mutta raa’an kalan ja esim. ilmakuivatut kinkut yms. jätän kyllä syömättä.

Mutta yritän olla ottamatta turhaa stressiä. Uskon, että se on paljon tärkeämpää kuin ihan jokaisen suupalan miettiminen.:happy:

Onpa kyllä ikävää, että neuvolassa on ollut tuollainen asenne. Kyllä siellä pitäisi sentään virallisiin suosituksiin luottaa ja niistä jakaa tietoa odottaville äideille.
 
Eviran sivuilla on hyvä infopaketti, sieltä kannattaa lukea. Itse yritän kyllä noudattaa suosituksia. Vältän listeriariskiä ym. Kahvia juon kyllä sen yhden tai kahden kupin päivässä niin kauan kuin maistuu. Keho on huutanut kasviksia, hyviä rasvoja (lohta&avokadoa) ja juotavaa. Maitoa on ollut sellainen mielenkiintoinen mieliteko tässäkin raskaudessa. Muuten on kaikki suositukset tuoreessa muistissa edellisen raskauden jälkeen.
 
Eviran ruokasuosituksiin olen tutustunut, mutta aika huolettomasti olen syönyt. Uskon että kotimainen ruoka on kyllä turvallista ja ylipäätään pastöroiduissa tuotteissa listeriariski pieni.

Kahvi ja tee ei nyt edes maistu, tiedä sitten miten loppuraskaudesta. Koitan rajoittaa kofeiinin saantia kuitenkin. Samoin vältän salmiakkia ja lakritsia, vaikka tekisi kovasti mieli niitä! :arghh:

Hedelmiä olen koittanut lisätä ruokavalioon, mutta muuten en ole juuri syömisiä muuttanut. :)
 
Ensimmäisen raskauden ajalta muistan suositukset ja kiellot varsin hyvin, neuvolassa niitä ei juuri käyty läpi kuin päälisin puolin. Olen uskaltanut syödä melko lailla kaikkea, mitä olen pystynyt syömään. Ongelmana onkin ollut se, että mikä siellä sisällä pysyy, niin sitä sitten syödään, oli mitä tahansa. Nyt olen suosinut keittoja, puuroja ja roskaruokaa, itse jos jaksan ja pystyn valmistamaan ruokaa, on se jotakin keittoa (tomaatti, herne, jauheliha...) tai sitten puuroa (pajala, manna) ja jos mies on ruoanlaittovuorossa koska oma vointini on kehno, on ruoka jollakin tapaa valmisruokaa, sillä hän ei juuri osaa kokata. Koko perhe on ihan pulassa, kun mä olen muonittajana sohvanpohjalla tai vessassa kyökkimässä :grin Olen kuitenkin huomannut, että roskaruoka maistuu. Eilen syötiin hesestä hampparit ja voi että oli mahtavan makuista, meni hyvin alas, en oksentanut ja loppuillan voin jopa erittäin hyvin! Sain pyykkejä pestyä, yhden koulutehtävän katsottua... Nyt on sellainen olo että haetaanko uudestaan... :rolleyes: Toisaalta tässä tilanteessa on se tärkein, että oikeasti saa jotakin syötyä, myöhemmin kun pahoinvointi hellittää (toivottavasti hellittää) voi keskittyä terveellisempään. Kilojen noususta en sinänsä ole huolissani, oksentelu pitänee ne suht kurissa näin alussa, kuten viime raskaudessakin, mutta haluaisin kyllä mieluusti syödä lapsen kehittymistä tukevampaa ruokaa.

Lakritsia ja salmiakkia myönnän syöneeni. Esikoisen aikana kehotettiin alhaisten verenpaineiden ja pyörtyilyn takia syömään, joten olen nytkin välillä napsinut. Melko maltillisesti, neuvolastakin sanottiin ettei ole täysin kielletty, varsinkaan kun paineet alhaiset. Auttaa kyllä paineiden ylläpidossa ja muutenkin mun herkkua.

Maksa ja raaka kala on varmaan ainoita, joita oikeasti vältän. Maksaa en pysty muutenkaan syömään, graavilohestakaan en sinänsä pidä. Sushissa olen joskus syönyt raakaa lohta, oli siinä itseasiassa ihan jees ja välillä tehnyt sushiakin mieli, mutta pidättäydyn nyt ihan suosiolla.

Kahvia en ole pariin viikkoon kyennyt juomaan, teetä välillä. Mustaa, koska neuvolasta kehottivat välttämään yrttiteetä ja vihreää teetä. Jälkimmäisestä pidän, mutta kun sanoivat että ei kannata juoda, niin mustassa olen pitäytynyt. Joskus jääteetä pari lasia. Kokis kylmänä maistuu mahtavalta, joten välillä oon hörppinyt.
 
Mä olen kanssa pyrkinyt noudattamaan Ruokaviraston suosituksia, mutta yrittänyt olla ottamatta kuitenkaan liikaa paineita.

Raakaa kalaa, lihaa ja pastöroimattomia maitotuotteita olen välttänyt, samoin olen lähes kokonaan pistänyt pannaan salmiakin ja lakritsin, joita rakastan ihan hirmuisesti. Muutaman olen kyllä silloin tällöin syönyt. Sushiakin tehnyt mieli, mutta mielelläni odottelen sinne toukokuulle :smiley-ashamed008

Kahvia juon välillä kupillisen, mutta se ei oikein ole maistunut. Piparminttuteetä olen juonut jonkin verran, se kai on ihan ok?

Vitsailin jo miehelle, että hän saa sitten synnytyksen jälkeen hakea mulle heti sushia ja pussin lakua sekä Salta Katten -karkkeja, jotka juuri tänä syksynä palasi kauppoihin. Niin ja ehkä vielä pala sinihomejuustoa pitää lisätä listaan :laughing014
 
Viimeks osastolla oli jääkaapissa vino pino äitien meetvurstipaketteja ja graavikaloja :grin Mäki pakkasin sairaalakassiin salmiakkia vaikka en ees tykkää siitä :jimlad:
 
Viikonloppuna risteilyllä buffet oli kyllä ihan tuskaa näiden ruokarajoitusten vuoksi. Tuntui, että kaikki herkut oli kielletty! Täällä myös sushi ja salmiakki aiheuttaa vieroitusoireita. Viime viikolla saattoi myös melkein tulla itkun, kun en saanutkaan laittaa kanahamppareihin aurajuustokastiketta. Ei oo helppoa! laughing7

Tässä kun 9kk joutuu kieltäytymään vesikielellä herkuista, ehken laihdutuskuurit on jatkossa helpompia.:excited001 Saiskohan sokerin vaikka vielä pannaan? Ja burgerit. Nimimerkillä eilen klo 2030 vielä Burger Kingissä käyneenä.
 
Muokattu viimeksi:
Mä söin kyllä viime raskauden läpi meetwurstia, eikä muistakseni sanottu mitään vaikka neuvolassa mainitsin. Tiettyä HKn metukkaa, olin ihan koukussa. Nytkin alkoi tehdä mieli :hungry: Tässä raskaudessa en oo meetwurstia syönyt. Vielä :shy:
 
Voi apua, kävipä niin hyvä tuuri että olen tällä hetkellä etelänmatkalla ja viikkoja 8+2, pahoinvointi pahimmillaan ja aamuisin oksentelen. Eilenkin paha olo kesti koko päivän iltaan saakka kun tuntuu tuo +26C lämpö pahentavan tätä asiaa.
Tosiaan matkaa varatessa ei koko raskaudesta ollut tietoakaan, jos olisinkin tiennyt niin en olisi varmaan varannut koko matkaa ja lähtenyt tänne oksentamaan.

No kuitenkin, join tänään aamupalaksi kokeeksi Gatoradea etten ihan kuivuisi ja hallelujaa mikä olo sen jälkeen! Ekaa kertaa moneen päivään olo että en oksenna, vaikka ällöttääkin.
Lähinnä nyt mietin että onkohan nuo urheilujuomat kuinka kiellettyjä? Tiedän kyllä että niissä on paljon lisäaineita, mutta jos yhden pullon hätätapauksessa juo niin tuskin se hirveä rikos on?
 
Voi apua, kävipä niin hyvä tuuri että olen tällä hetkellä etelänmatkalla ja viikkoja 8+2, pahoinvointi pahimmillaan ja aamuisin oksentelen. Eilenkin paha olo kesti koko päivän iltaan saakka kun tuntuu tuo +26C lämpö pahentavan tätä asiaa.
Tosiaan matkaa varatessa ei koko raskaudesta ollut tietoakaan, jos olisinkin tiennyt niin en olisi varmaan varannut koko matkaa ja lähtenyt tänne oksentamaan.

No kuitenkin, join tänään aamupalaksi kokeeksi Gatoradea etten ihan kuivuisi ja hallelujaa mikä olo sen jälkeen! Ekaa kertaa moneen päivään olo että en oksenna, vaikka ällöttääkin.
Lähinnä nyt mietin että onkohan nuo urheilujuomat kuinka kiellettyjä? Tiedän kyllä että niissä on paljon lisäaineita, mutta jos yhden pullon hätätapauksessa juo niin tuskin se hirveä rikos on?
Nopea googlaus, niin jos joskus juo ei varmaan haittaa hirveästi kunhan ei niitä sokerittomia juo koska niissä on suklaroosia ja makeutusaineet "s" :llä ovat kiellettyjen listalla.

Muoks. Ja jos tämä nyt sattui sokeriton olemaan se ei varmasti maailmaa kaada. Mutta että niitä pitäisi välttää tulevaisuudessa siis.
 
Nopea googlaus, niin jos joskus juo ei varmaan haittaa hirveästi kunhan ei niitä sokerittomia juo koska niissä on suklaroosia ja makeutusaineet "s" :llä ovat kiellettyjen listalla.

Muoks. Ja jos tämä nyt sattui sokeriton olemaan se ei varmasti maailmaa kaada. Mutta että niitä pitäisi välttää tulevaisuudessa siis.

Kiitos! Sokerillinen versio siis oli kyseessä, en juo sokeroimattomia lainkaan muutenkaan.
Tänään se pelasti mun päivän ja kaikki on pysynyt sisällä, se on iso asia kolmen viikon oksentamisen jälkeen!
En haluaisi joutua tiputukseenkaan täällä niin pysyn valintani takana vaiken nyt alakaan noita urakalla juomaan :wacky:
 
Mä söin kyllä viime raskauden läpi meetwurstia, eikä muistakseni sanottu mitään vaikka neuvolassa mainitsin. Tiettyä HKn metukkaa, olin ihan koukussa. Nytkin alkoi tehdä mieli :hungry: Tässä raskaudessa en oo meetwurstia syönyt. Vielä :shy:

Mäki taisin pari ekaa raskautta kieli pitkällä syödä ja kolmannella kerralla joku ruojake meni sanoon et se liha ei oo kypsää :shifty: Oliko se toksoplasma mikä siinä vaanii sitte. No niin tai näin niin en sit pystyny enää hyväl omallatunnolla syömään.. Viimeks raejuustostaki sanottiin et sekin on pehmeä juusto eikä saa pastöroitunakaan syödä mut onneks ruokavirasto vai mikä se evira nykyään on, oli nyt tarkentanu että se on ok.
 
Välillä vähän tuntuu hoopoilulta nää rajoitteet. Toki ymmärrän listeria- ja toksoplasmoosiriskit, mutta sitten toisaalta Suomessa valmistetut elintarvikkeet on erittäin tarkasti valvottuja. Maalaisjärjellä luulis pärjäävän. Aiemminkin syntyi terveitä lapsia, paremminkin taisi olla vähemmän allergioita. Itse ainakin liiasta rajoittamisesta koen vaan (turhaa) ahdistumista ja pelkoa.
 
Välillä vähän tuntuu hoopoilulta nää rajoitteet. Toki ymmärrän listeria- ja toksoplasmoosiriskit, mutta sitten toisaalta Suomessa valmistetut elintarvikkeet on erittäin tarkasti valvottuja. Maalaisjärjellä luulis pärjäävän. Aiemminkin syntyi terveitä lapsia, paremminkin taisi olla vähemmän allergioita. Itse ainakin liiasta rajoittamisesta koen vaan (turhaa) ahdistumista ja pelkoa.
Mä en vois olla enempää samaa mieltä! Raaka liha ja kala yms on ihan ymmärrettäviä, mut just se, että näillä saadaan aikaan ihan hirveetä stressiä! :hungover:
Maalaisjärki käyttöön! :smug:
 
Mä söin kyllä edellisessä raskaudessa suomalaisten valmistajien meetwurstia ja vasta-avatusta paketista raejuustoa vaikka tiesin että se on kielletty. Ulkomaisia ilmakuivattuja kinkkuja en syönyt. Mutta tietysti parasta toimia ohjeiden mukaan. Nyt ei ole syönyt meetwurstia eteen eikä himottanutkaan.
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon jotenki aatellu taas ettei ne ohjeet pääsääntöisesti oo mitenkään överit. Siis että kyllähän ruokavirastossa tiedetään valvonnan taso ja ohjeetki on laadittu se tieto huomioiden. Esim että kotimaiset raa'at kananmunat on ok koska täällä ei salmonellaa käytännössä oo mutta raaka liha voi täälläki sisältää sitä toksoa. Tai että öljykasvien siemenissä on raskasmetalleja mut siinä erotellussa öljyssä taas ei. Mulle maalaisjärki on sitä, että täs on tämmöset ymmärrettävät selitykset näille suosituksille ja ne nimenomaan vähentää ahdistusta kun voin kattoo et mitä ja miks suositellaan ja muuta ei sit ite tarvi arpoa. Kai jokainen kokee nää eri tavoin :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Zee
Minusta salmiakki ja lakurajoitukset on ohan kauheeta piinaa. Pari kappaletta oon viikossa syöny enkä kestä! :D Synnärille monta pussia ja eri sorttia...Suolakaloja ja sitruunalakuaa aaah♡
 
Mä luotan siihen vanhaan rajaan salmiakin ja lakun syönnissä eli maks 50g päivässä. Ja kun ei syö joka päivä eikä läheskään tota määrää, niin voi ihan huoletta olla. Sehän ei ole täysi kielto vaan suositus. Ja tutkimuksissa mainittu suurten määrien syönti (muistaakseni). Maalaisjärjen käyttö on näissäkin sallittua :) Samaa sano neuvolan täti eilen, ku sanoin et turkinpippureilla ja erilaisilla pastilleilla oon pystyny lykkäämään pahoinvointia.
 
Takaisin
Top