Raskausajan ruokajutut

Pastöroiduista maitotuotteista... Itse olen tietoisesti yrittänyt välttää, mutta tiedän, että jotain vahinkoja on tullut, enkä niistä ole ottanut stressIi, mutta olen alkanut miettimään jäätelöä, kun niissä ei lue, että olisi pastöroitu maito. Että kuuluuko ne periaaatteessa listeriariskilistalle (ihan valion jäätelötkin)? Käytännössä varmaan suuri osa raskaana olevista syö jäätelöä eikä riskit oo mitään suuria, mutta mietinpähän tuota. Ei kenelläkään oo tietoa asiasta?
 
Bluewind, mä joskus tutkin asiaa! Ainakin valion ja ingmanin nettisivuilla kerrottiin, että jätskit tehdään pastöroiduista maitotuotteista ja jäätelömassa lisäksi kuumennetaan valmistusvaihessa. Myös ben&jerrysin sivuilla mainittiin tuotteiden olevan pastöroituja. Huoletta oon siis kaikkis jäätelöitä syönyt. :)
 
Mun on pakko myöntää, etten ole edes tajunnut ajatella jäätelöitä.. Onneksi ovat pastöroidusta tehtyä.. :)
 
Juustotiskillä kerrottiin, että Suomessa pitää erikseen kirjoittaa, jos esimerkiksi kova juusto Ei ole tehty pastöroituun maitoon. Siksi osassa lukee pastöroimaton maito erikseen listassa ja osassa ei lue mitään. Silti en ole uskaltanu noita erittelemättömiä ilman tsekkausta ostaa, mutta se selitti joitain tuotteita.
Olisikohan sama jäätelöissä?
 
Juu mä muistelisin, että toi koskee kaikkia maitotuotteita? Mä oon kans ostanu vaan niitä missä erikseen mainitaan, että on pastöroitu. Jätski poikkeuksena. :)
 
Takaisin
Top