Raskausajan diabetes

Minulla ensiviikolla sokerirasitus... sukurasite hyvin vahvana niin menen kahteen kertaan. Saapa nähdä kuinka käy.
Zemppiä kaikille joilla narahdus käynyt. Toivottavasti voitte hyvin ja saatte sokrut aisoissa pysymään.
 
  • Tykkään
Reaktiot: e90
No niin. Täällä kanssa sitten yksi kiinnijäänyt. Kaikilla arvoilla yli viitearvojen... paasto 5.8 2 h jälkeen 9.8 ja 1h arvo 10.9 juu että eipä tartte toiseen rasitukseen sitten mennä. Prkl.
 
Muokattu viimeksi:
En tiedä voiko nyt sitten johtua tästä: välillä vetää ihan ihme horkan päälle. Varsinkin syömisen jälkeen. Tuntuu että tärisee ja alkaa väsyttämään ihan kamalasti..
Kokoajan tuntuu olevan nälkä. Voi johtua raskaudestakin mutta kokoajan semmoinen että voisi vähän syödä jotain. Vahvistuu jos muutamia tunteja syömisestä joka tietysti ihan normaalia se.

Nyt olen pyrkinyt että syön sen neljän h. Välein vähän kerrallaan. Jos väli venyy olo on kamala ja jos jotain nopeita hiilareita syö niin väsy iskee niin vahvasti että silmät ei pysy auki... luulin tuossa aikaisemmin että johtuu vaan ihan normaalisti päivärytmistä ja kuuluisi jotenkin asiaan raskauden vuoksi... onko muilla samanlaista?
 
En tiedä voiko nyt sitten johtua tästä: välillä vetää ihan ihme horkan päälle. Varsinkin syömisen jälkeen. Tuntuu että tärisee ja alkaa väsyttämään ihan kamalasti..
Kokoajan tuntuu olevan nälkä. Voi johtua raskaudestakin mutta kokoajan semmoinen että voisi vähän syödä jotain. Vahvistuu jos muutamia tunteja syömisestä joka tietysti ihan normaalia se.

Nyt olen pyrkinyt että syön sen neljän h. Välein vähän kerrallaan. Jos väli venyy olo on kamala ja jos jotain nopeita hiilareita syö niin väsy iskee niin vahvasti että silmät ei pysy auki... luulin tuossa aikaisemmin että johtuu vaan ihan normaalisti päivärytmistä ja kuuluisi jotenkin asiaan raskauden vuoksi... onko muilla samanlaista?
Aika samanlaisia oireita täällä. Liian tuhdin annoksen syötyäni nukahtaa ihan totaalisesti. Pitää syödä usein pienempiä annoksia ja jos ateriaväli venyy liian pitkäksi(4tuntia) näkyy se heti liian korkeana verensokeriarvona. Mun pitää syödä jotain kolmen tunnin välein ja selkeästi reilusti kasviksia!
 
Ok. Eli voi hyvinkin johtua siis tuosta. Saan ensi viikolla mittausvälineet (vasta)... siinä varmaan huomaa sitten olojen ja sokereiden vaikutuksen tosiaan tarkemmin... minä syön reilusti vihanneksia ja kasviksia mutta taidanpa lisätä niitä vielä ennestään. Kiitos
 
Mulla esikoisesta aloitettiin radiin insuliinihoito rv 32. Tästä tulevasta jäin radista jälleen kiinni, mutta jo rv 13. Ja molemmissa sama ongelma, eli korkea paastoarvo. Ilman lääkitystä paastot on aina liian korkealla. Muut arvot on täydellisiä, vaikka söisin mitä. Nyt mulla on insuliinin sijaan Metforem - nimiset tabletit ja toivon, että niillä paastoarvot pysyisi hyvinä koko raskauden.
 
Onko muita reippaasti viitearvot ylittäneitä?

Mitä oikein on luvassa kun ylitys on käynyt? Tuo seuranta nyt tietysti mutta onko jollakin kertoa muuta jatkosta? Onko kellään kokemusta jos tulee insuliini hoito? Asia mietityttää koska minulla on ruokavalio kunnossa ja liikunta myös ja silti kaikki arvot yli viitearvojen...
 
Kanssakaverit millaisia sokerrita te mittaustuloksilla olette saaneet? Minä saan tänään mittarin ja vähän mietityttää koko asia. Olisi kiva kuulla kuinka teillä muilla ja mitä jatkoja teillä tiedossa. Minulla ei tosiaan tätä ole aikaisemmin ollut eli ihan uusi juttu niin siksi mietityttää.
 
Kanssakaverit millaisia sokerrita te mittaustuloksilla olette saaneet? Minä saan tänään mittarin ja vähän mietityttää koko asia. Olisi kiva kuulla kuinka teillä muilla ja mitä jatkoja teillä tiedossa. Minulla ei tosiaan tätä ole aikaisemmin ollut eli ihan uusi juttu niin siksi mietityttää.
Jokaisella tuo radi esiintyy vähän erilaisena. Mulla siis sokerirasituksessa oli paastosokeri 5.5 kun sen olisi pitänyt olla alle 5.3. Muut arvot olivat hyviä. Mulla nostaa tuota sokeriarvoa selkeästi liian pitkät ateriavälit, jolloin maksa alkaa päästämään sokeria verenkiertoon sekä vääränlainen syöminen. Olen nyt sit diabetesruokavaliolla ja ohjeet siihen sain neuvolasta. Lisäksi synnytyssairaalassa olen käynyt kätilön ohjauksessa ja käyn siellä tarpeen mukaan riippuen siis minkälaisia nuo arvot nyt loppuraskaudessa tulevat olemaan. Jos ruokavalio ei sitten enää riitä, siirrytään joko lääkkeisiin tai insuliinipistoksiin. Jos lääkitykset aloitetaan eli radi on hankala niin raskautta ei anneta mennä yliajalla ettei vauva pääse kasvamaan liian isoksi. Tällöin siis synnytys käynnistetään lasketun ajan tienoilla. Lääkitystä ei sitten enää tarvita synnytyksen jälkeen, sillä tila korjaantuu taas kun raskaus päättyy. Vuoden päästä synnytyksestä tulee käydä uudestaan sokerirasituksessa, sillä raskausajandiabetes altistaa sairastumaan myöhemmin 2 tyypin diabetekseen.
Toivottavasti tästä selostuksesta olisi jotain apua tiedonjanoosi. Itsellänikin radi on nyt ensimmäisen kerran ja lueskelen jatkuvasti asiasta kaikenlaista. Alkuun olin itsekin todella ärsyyntynyt/järkyttynyt asiasta.
Älä ole huolissasi! Toisten radi on sitä luokkaa ettei siihen oikein itse voi edes ruokavaliolla vaikuttaa ja silloin otetaan ne muut hoitomuodot käyttöön ja sillä sipuli. Alkuun kaikki mittaukset sun muut voivat tuntua vähän rasittavilta, mutta eivät vie loppujenlopuksi kauan aikaa eikä rajoita elämää sen kummemmin.
Niin ja vielä niihin arvoihin: aamusokerit tulisi olla nyt alle 5.5 ja tunti syömisen jälkeen tulisi olla alle 7.8. Omat arvot ovat olleet aikalailla noiden viitearvojen alapuolella muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
 
Kiitos kotivalo hyvin selkeästä ja valaisevasta viestistäsi. Tänään kävin hakemassa välineet ja nyt katsotaan kuinka sitten käy. Minua jännittää paljon jos joudutaan ottamaan aikaisemmin vauva pois kun sitten se olisi automaattisesti meillä sektio. Mutta ri kai auta murehtia etukäteen
 
Mulla oli lapsettomuus hoitona metformiini lääkitys. Jonka annostusta nosteltiin puolivuotta ilman minkäänlaista sokeriarvo seurantaa. Aina ku näki läääkäriä niin se oli että nyt voisit syödä jo 3g päivässä... Ja tämä ei perustunut mihinkään mittauksiin. Verikoe jota varten piti paastota 10-12h , siellä oli paasto arvo 6. Noh raskauduin toisten lääkkeiden avustamana. Neuvolassa olin "ensimmäinen tapaus" jolla on metformiini lääkitys ilman diagnoosia.
Jouduin diabeteshoitajan haukuttavaksi. Kaikki mitä söin oli vääriä, ei saa käyttää kevytmaitoa ja ei saa syödä kokonaista banaania, ihan sama mikä jugurtti niin rahka olisi parempaa.
Olen siis keliaakikko ja siinäkin ruokavaliossa uusi. Gluteeniton ruoka on usein maustettu sokerilla turhaankin.
Lopetin itsekseni metformiinin kun se ei vaan sopinut minun vatsalle ja pahoinvointi ja heikotus töissä oli haitaksi asti. Saan ruokavaliolla samat arvot kun metformiinia syödessä. Ja taistelin että pääsen ravitsemusterapeutille jotta saan vielä enemmän apua ruokavaliooni. Aika on ensiviikolla. Olen nyt raskaus viikolla 20. Sokerirasitustahan minulle ei tehdä koska metformiini oli käytössä ja arvot oli yli 5,3 joissakin pitkissä paastoissa.:sorry: Tuntuu että neuvolan lääkäri ja diabeteshoitaja syyttää minua tästä raskausajan diabeteksestä.
 
Mulla oli lapsettomuus hoitona metformiini lääkitys. Jonka annostusta nosteltiin puolivuotta ilman minkäänlaista sokeriarvo seurantaa. Aina ku näki läääkäriä niin se oli että nyt voisit syödä jo 3g päivässä... Ja tämä ei perustunut mihinkään mittauksiin. Verikoe jota varten piti paastota 10-12h , siellä oli paasto arvo 6. Noh raskauduin toisten lääkkeiden avustamana. Neuvolassa olin "ensimmäinen tapaus" jolla on metformiini lääkitys ilman diagnoosia.
Jouduin diabeteshoitajan haukuttavaksi. Kaikki mitä söin oli vääriä, ei saa käyttää kevytmaitoa ja ei saa syödä kokonaista banaania, ihan sama mikä jugurtti niin rahka olisi parempaa.
Olen siis keliaakikko ja siinäkin ruokavaliossa uusi. Gluteeniton ruoka on usein maustettu sokerilla turhaankin.
Lopetin itsekseni metformiinin kun se ei vaan sopinut minun vatsalle ja pahoinvointi ja heikotus töissä oli haitaksi asti. Saan ruokavaliolla samat arvot kun metformiinia syödessä. Ja taistelin että pääsen ravitsemusterapeutille jotta saan vielä enemmän apua ruokavaliooni. Aika on ensiviikolla. Olen nyt raskaus viikolla 20. Sokerirasitustahan minulle ei tehdä koska metformiini oli käytössä ja arvot oli yli 5,3 joissakin pitkissä paastoissa.:sorry: Tuntuu että neuvolan lääkäri ja diabeteshoitaja syyttää minua tästä raskausajan diabeteksestä.
Kuulostaa tosi omituiselta!
 
Mua on alkanut vähän jännittää toi diabetes.... Viime aikoina on maha kasvanut aika paljon ja painoa tullut. Saattaa kyllä johtua nautiskeluviikonlopustakin tuo paino mutta nyt kun vähitellen sokerirasitustesti lähestyy, mietityttää, mitä siitä selviää. Mullakin on kyllä se ihan jokapäiväistä että ruoan jälkeen tulee totaalikooma. Sit kun nukkuu vähän, pitää syödä vähän jotain että herää, muuten pysyy tokkurassa vaikka loppupäivän. Mutta ehkä se väsähtäminen on vaan perusraskausjuttua.
 
Pääsin ravitsemusterapeutille maanantaina. Oli kyllä antoisa ja hyvä keskustelu. Tuli ihan uutta voimaa tähän hommaan, kun kannustettiin, että arvot on hyvät, syö vaan. :) Pitää lisätä vähän pähkinöitä ruokavalioon.
 
Mua on alkanut vähän jännittää toi diabetes.... Viime aikoina on maha kasvanut aika paljon ja painoa tullut. Saattaa kyllä johtua nautiskeluviikonlopustakin tuo paino mutta nyt kun vähitellen sokerirasitustesti lähestyy, mietityttää, mitä siitä selviää. Mullakin on kyllä se ihan jokapäiväistä että ruoan jälkeen tulee totaalikooma. Sit kun nukkuu vähän, pitää syödä vähän jotain että herää, muuten pysyy tokkurassa vaikka loppupäivän. Mutta ehkä se väsähtäminen on vaan perusraskausjuttua.

Mulla oli alkuun tosi kova väsymys. Se kyllä helpotti ku viikot eteni. Rv 18 jälkeen alkoi palautua omat voimat ja helpotti väsymys. Mutta edelleen jos syön tuhdisti, niin väsyttää. Kaiken a ja o on pitää 3-4h ruokailu välit ja syödä monipuolisesti. Huomasin myös ,että jos join vettä liian vähän niin se myös väsytti. Diabetes oirehan se on, että ruuan jälkeen koomaa.
 
Hyi Yök! Toinen sokerirasitus meneillään ja hieman joutuu puhaltelemaan, että litku pysyy sisällä. Toivotaan ettei radi olisi ainakaan pahemmaksi mennyt!
 
Mulla oli eka rasitus ok, mutta sukurasitteen takia joudun vielä uudestaan menemään rasitukseen. Sinällään rasitus meni hyvin, mutta ei se nyt niin kivaa ollut että uudestaan haluaisin sen tehdä.
 
Oliko se ok jos toka rasitus on 28+0? Vai pitikö olla ennen viikkoa 28... Täällä ei tehty heinäkuussa sokerirasituksia :rolleyes:
 
Mun neuvolan täti ainakin sano, että koska ekas ei ollu mitään niin on ihan ok, et menee viikoil 27-28.
 
Mun piti käydä rasituksessa uudestaan vko 24-26. Tänään siis siellä olin ja sainkin jo tulokset omakannasta. Kaikki arvot olivat alle viitearvojen :smug:. 0h 5.2, 1h 7.7 ja 2h 5.7. Täytyy ottaa yhteyttä äitipolille ja kysyä kuinka tästä eteenpäin?
 
Takaisin
Top