Raskausajan diabetes

kotivalo

Piirimestaruustason postaaja
Lokamammat 2018
Nonii! Tämä sitten narahti ekassa sokerirasituksessa. Paastoarvo oli 5.5 kun sen olisi pitänyt olla alle 5.3. Muut arvot olivat alle viitearvojen. Nyt sitten säännöllisiä sokerimittauksia kotona ja ruokavaliohoitoa plus liikuntaa. Katsotaan muuttuvatko arvot huonommiksi vai pysyvätkö tuollaisina. Sain lisäksi lähetetteen äitiyspolille johonkin ohjaukseen.
Kyllä suoraan sanoen ärsyttää/hirvittää! Vielä kun oon aina ollut huono seuraamaan mitään ruokavalioita, painon tiputtaminen on erityisen vaikeaa ja lisäksi lähes kaikenlainen liikunta on tervanjuontia. Nyt pitää siis ryhdistäytä näissä kaikissa osa-alueissa!

"Kohtalotovereita"? Kokemuksia asiasta ja tulevista äitiyspolikäynneistä yms?
 
Muokattu viimeksi:
Mua jännittää, että mulle käy samoin. Mulla on joskus ollut koholla teininä ja molempien vanhempien puolelta tulee rasite.
Reilun viikon päästä oon viisaampi omista tuloksista. Pitäisköhän lainata isän mittaria, niin sais paastoarvon jo ennakkoon..,
 
Minulla ei ole mitään altistavia tekijöitä, mutta silti raskausdiabetes. Rasitustestissä paastoarvo ja 1h arvo molemmat ylitti reilusti. Otin asian tosi raskaasti, koska muutoinkin inhoan raskauden aiheuttamia ruokarajoituksia ja nyt niitä tuli hirveä läjä lisää. Ruokavaliolla kuitenkin pysynyt kurissa. Perunaa ja muita hiilareita ei kestä syödä kuin pari suupalaa kerralla. Lisäksi aamiainen on pitänyt jakaa kahteen osaan, parin tunnin välein. Kyllä tämän kanssa oppii elämään, mutta odotan kyllä vauvan syntymää kuin kuuta nousevaa! Ihan ekaksi haluan lakritsia, sushia ja jäätelöä! Siihen asti sokeriton suklaa auttaa vaikeimpien sokerihimojen yli
 
Mua jännittää, että mulle käy samoin. Mulla on joskus ollut koholla teininä ja molempien vanhempien puolelta tulee rasite.
Reilun viikon päästä oon viisaampi omista tuloksista. Pitäisköhän lainata isän mittaria, niin sais paastoarvon jo ennakkoon..,

Lainaa ihmeessä mittari ja testaa. Sitähän ei tiedä, vaikka iloisesti yllättyisit.
Mä testasin tänään aamulla sokerit ekaa kertaa vähän testimielessä. Tarkoitus olisi maanantaina aloittaa tuo ruokavalio ja säännölliset mittaukset. Jo mut joo...tulos oli 4.9??? Mitäköhän ihmettä söin tai olin syömämättä silloin ennen sokerirasitusta kun arvo oli silloin ihan toisenlainen? Mä en oikeesti taida ihan ymmärtää koko diabetesta. Toiset kun sanoo, et aamuarvo on huonompi jos ovat liian pitkään syömättä ja joutuvat sen vuoksi vielä tosi myöhään syömään jotain. Kuulostaa jotenkin niin nurinkuriselta!
 
Mulle sanottiin neuvolassa, että jos on pitkään syömättä niin maksa alkaa vapauttaa sokeria. Se herkästi nostaa aamun paastoarvon korkeaksi. Mullakin se sokerirasitustestin 12h syömättömyys oli liian pitkä ja paastoarvo koholla, mutta näin normaalisti paastoarvo on noin 5 kun syön vähäsen ennen nukkumaan menoa
 
Mitäs sitten, jos oksentaa? Siis mittaustilanteessa? Jo ennen kun on juonut sitä litkua tai sitten sen jälkeen?

Pahoinvointi on tullut takaisin, oksennan illalla ja aamulla ja päivällä, jos edellisestä ruokailusta on yli 3h. Pahimmat on ilta ja aamu; silloin se on tosi rajua. Ja aamullakin eka syömisyritys päättyy aina pönttöön.

Mies vitsaili, että varaisin pääsyn tippaan sen jälkeen samantien...
 
Mitäs sitten, jos oksentaa? Siis mittaustilanteessa? Jo ennen kun on juonut sitä litkua tai sitten sen jälkeen?

Pahoinvointi on tullut takaisin, oksennan illalla ja aamulla ja päivällä, jos edellisestä ruokailusta on yli 3h. Pahimmat on ilta ja aamu; silloin se on tosi rajua. Ja aamullakin eka syömisyritys päättyy aina pönttöön.

Mies vitsaili, että varaisin pääsyn tippaan sen jälkeen samantien...
Jos oksentaa sokerirasituksessa, niin koe täytyy uusia myöhemmin uudelleen.
 
Jep, uusiksi menee koko kidutus jos yrjö lentää. On kuulemma katottu vähän läpi sormien jos oksentaa vähän ennen sitä kahden tunnin arvon mittausta.
 
Mullakin on radituomio tullut ja kotiseuranta menossa. Pelkät paastosokerit koholla, aterian jälkeiset aina erinomaiset, ei koskaan yli 7. Mutta paastoarvoista noin kolmasosa koholla, joten kuulemma todennäköisesti tulee lähete lääkitysarvioon. :meh:
 
Ai pyhä perkele!!! Mä joudun siihen kidutukseen uudelleen koska esikoista odottaessa oli diagnoosi. Hieman sylettää!!!!! Ja vaikka tällä kiekalla arvot oli tosi hyvät..vittu!
 
Mulla se on vasta joskus 24 viikolla. En kyl kaipaa, mut ei se ollu muuten niin paha, mut ku rupes väsyttään hulluna viimeks :D
 
Tänään oli elämäni eka sokerirasitus, pelkkiä kauhutarinoita siitä kuullut, mut hämmästyin kuinka helppoa se olikaan :D. Huomenna sitten tuomio :)
 
Minäkään en ole koskaan moisessa testissä ollut, lukenut vain kokemuksia. Kaiken lukemani jälkeen odotan jo oikeastaan mielenkiinnolla, että pääsen testiin muutaman viikon päästä, niin tiedän sitten itsekin mistä puhutaan. :)
 
Radihan se täällä.. vapun jälkeen 6 päivän seurantaa. Paastoarvosta kosahti oli 0,3 yli sallitun rajan
 
Radihan se täällä.. vapun jälkeen 6 päivän seurantaa. Paastoarvosta kosahti oli 0,3 yli sallitun rajan
Aika vähän seurantaa. Mun pitää mitata joka viikko neljänä perättäisenä päivänä aamusokerit ja lisäksi joka toinen viikko yhtenä päivä aina ennen ruokailua ja tunti ruoan jälkeen. Näin mennään siihen asti kunnes menen kätilön vastaanotolle 15.5.
Tänään oon sitten mittaillut joka kerta ennen ruokaa ja tunti ruoan jälkeen. Kaikki muut arvot on olleet hyviä, mut sit ennen päivällistä arvo oli 8.6 ja tunti sen jälkeen 5.4. Paukahti siis tuo ennen ruokaa arvo yli että napsahti. Mitään muuta selitystä en tuohon sit keksinyt kun, et ruokailuväli venähti liian pitkäksi (reilu 4h). Jos asia on näin, niin sehän tarkoittaa, et mun pitää syödä lähes koko ajan jotain jotta sokerit pysyisi aisoissa. Saa siinä nyt sit painonnousu pysymään maltillisena. :meh:
Syöminen nyt sinänsä ei ole ongelma...rakastan syömistä. Ja vappukin tulossa plus parit synttäritkin. Jotain herkkuakin olisi saatava syödä...ja syönkin :rolleyes:
Voi jessus!!!
 
Aika vähän seurantaa. Mun pitää mitata joka viikko neljänä perättäisenä päivänä aamusokerit ja lisäksi joka toinen viikko yhtenä päivä aina ennen ruokailua ja tunti ruoan jälkeen. Näin mennään siihen asti kunnes menen kätilön vastaanotolle 15.5.
Tänään oon sitten mittaillut joka kerta ennen ruokaa ja tunti ruoan jälkeen. Kaikki muut arvot on olleet hyviä, mut sit ennen päivällistä arvo oli 8.6 ja tunti sen jälkeen 5.4. Paukahti siis tuo ennen ruokaa arvo yli että napsahti. Mitään muuta selitystä en tuohon sit keksinyt kun, et ruokailuväli venähti liian pitkäksi (reilu 4h). Jos asia on näin, niin sehän tarkoittaa, et mun pitää syödä lähes koko ajan jotain jotta sokerit pysyisi aisoissa. Saa siinä nyt sit painonnousu pysymään maltillisena. :meh:
Syöminen nyt sinänsä ei ole ongelma...rakastan syömistä. Ja vappukin tulossa plus parit synttäritkin. Jotain herkkuakin olisi saatava syödä...ja syönkin :rolleyes:
Voi jessus!!!

Siis se on se tehostettu seuranta viikko :) sen jälkeen sitten mittaat aamuin illoin koko raskauden. Mutta eka 6 päivää 4 krt/pv mittausta
 
Ei mun tarvi kuin kerran viikossa paastoarvo ja yhtenä päivänä kaikkien ruokien jälkeen tunnin päästä. Ja mullakin oli vain paasto yli.
 
Tänään oli sokerirasitus ja nyt näkyi jo kannassa neuvolan kommentti tuloksista. Radiruokavalio ja seuranta tiedossa.:sad001

Mulla on jo ennen raskautta useampi vuosi sitten sattumalta havaittu häikkää sokereissa ja todettu jonkin sortin herkkyys. Arvot on kuitenkin pysyneet normaalina kun on noudattanut terveellistä ruokavaliota. Vaikka toi oli odotettavissa niin kyllä harmittaa.. Täytyy toivoa et kotimittauksissa pysyis kuitenkin sit arvot kurissa ettei ois isompi riesa tiedossa.
 
Eilen kävin äitiyspolille kätilön juttusilla näistä sokeriasioista. Katsoi tähän mennessä mittaamani sokeriarvot, keskusteltiin ruokavaliosta, liikunnasta ja mitä tuo radi ylipäätään merkitsee loppuraskaudessa. Piti arvojeni pysyneen ihan hyvinä ruokavaliolla ja sanoi ettei ole näillä näkymin tarvetta lääkitykselle. Nyt pitää mittailla aamusokerit kolmena päivänä viikossa ja kerran viikkoon aina ennen ruokaa ja tunti jälkeen. Välipalamittausta ei tarvita. Jos on mittauksissa ylityksiä niin sitten mittaan useammin. Seuraavan kerran arvot katsotaan taas rakenneultrassa.
 
Takaisin
Top