Raskausajan (äidille/vauvalle) hankinnat

Käyn ostamassa sellaisen raskaustyynyn, U-mallisen. Tulee ehkä sen kanssa nukuttua paremmin, ei enää tavallinen I-mallinen vartalotyyny riitä😅
Tää ei vissiin ole sama ku imetystyyny? 🤔

Yksi puolituttu hoitaja sanoi, että yksien kaksosten kokemuksella kuulemma imetystyyny on kaksosten kanssa ihan ”must”.. Hän oppi synnärillä imettämään molemmat poikansa samaan aikaan ja meinas että jos niin ei ois ollu niin olis kuulemma ollut yhtä sähläämistä elämä sillon ihan alussa. Mietin että oisko imetystyynyn hankinnasta jo tässä vaiheessa hyötyä.. toisaalta väännän kyllä isännän yleensä sopivaan asentoon iltaisin nukkumaan mennessä - toistaiseksi on riittänyt - että sinänsä en tyynyä vielä itse tarvisi.
 
Huh huh, tätä turvotusta. Kaikki tavan housut ja leggarit painaa, eikä vatsanalle rullaus tunnu kivalta. Onneksi mul on yhdet joogahousut joissa korkea käärittävä vyörärö ja ne mammacollarit, joita vedellä nyt.

Kävin viikonloppuna kiertämässä vähän kauppoja, josko oisin löytänyt äitiysleggereita, mut eipä vaan löytynyt. Ajattelin, että viimeistään henkkamaukalta saan jotkut ensihätään, mutta se olikin supistanut ihan hirveästi myymälän äitiysvaatevalikoimaa eikä siellä oikein ollut mitään. Jotkut nilkkapituiset vaan oikeassa koossa, ei ihan kovin kätevät näin syksyä ja talvea vasten. Pistin sitten eilen tilaukseen netistä äitiysleggareita jotka pitäs tulla loppuviikosta jo onneksi.
 
Tää ei vissiin ole sama ku imetystyyny? 🤔

Yksi puolituttu hoitaja sanoi, että yksien kaksosten kokemuksella kuulemma imetystyyny on kaksosten kanssa ihan ”must”.. Hän oppi synnärillä imettämään molemmat poikansa samaan aikaan ja meinas että jos niin ei ois ollu niin olis kuulemma ollut yhtä sähläämistä elämä sillon ihan alussa. Mietin että oisko imetystyynyn hankinnasta jo tässä vaiheessa hyötyä.. toisaalta väännän kyllä isännän yleensä sopivaan asentoon iltaisin nukkumaan mennessä - toistaiseksi on riittänyt - että sinänsä en tyynyä vielä itse tarvisi.
Tätä voi käyttää kyllä myös imetystyynynä! Tää raskaustyyny on U:n mallinen ja ISO. Imetystyynyt on sellaisia pienempiä ja usein C:n mallisia. Kai🤔😁
 
Meillä esikoinen pian 10, joten suurin osa vauvakamasta laitettu kiertoon. Kellarin perukoilta löytyi matkasyöttötuoli. Siinäpä se oikeastaan! 😅 mutta yritän olla ostamatta hirveesti etukäteen, kun sitten vasta näkee, mitä kaikkea oikeasti tarvitsee kyseisen vauvan kanssa. Ja yritän löytää käytettynä kaiken mahdollisen. Vaunut pitää hankkia ja sen ominaisuuksia olen jo miettinyt, mutta en uskalla vielä ostaa, jos homma ei menekään suunnitellusti. Missahän vaiheessa sitä uskaltaisi... tuo oli hyvä pointti, että talvitakinhan tässä tarvitsee! Haluaisin jonkun kauniin mutta lämpimän ja jospa löytyisi sellainen, jota voisi käyttää raskauden jälkeenkin jonkin osan poistamalla. Tuntuu turhalta ostaa takkia vain yhtä talvea varten. 🙄
 
Esikoiselta aika lailla kaikki tallessa niin ei varmaan ihan hirveästi tarvitse hankkia asioita.🙂 Toista äitiyspakkaustakaan tuskin otan tällä kertaa. Ainoa mitä mietin on, että tarviiko hommata tuplarattaat jos haluaa/tarvitsee joskus lähteä yksin vaikka kaupungille vauvan ja taaperon kanssa. Ikäeroa tulisi 2v3kk.
 
Mä huomaan olevani tosi "overwhelmed" hankinnoista - en tiedä yhtään mitä pitäisi hankkia, minkä kannattaa olla laadukasta ja mikä on kohtuuhinta ja mitä missä milloin miksi :confused: Pitänee löytää joku check-box tyylinen lista netistä hankinnoista. Toistaiseksi mietin, että odotan tässä nyt vielä hetken, ja alan sitten aktivoitumaan. Meillä ei ole mitään hankittuna.
Täällä sama fiilis, ensimmäinen tulossa ja tuntuu ettei aavistustakaan mitä kaikkea pitäisi olla rattaita ja autokaukaloa lukuunottamatta.. Ja vähän vilkuilin rattaita ja oon sekasin, on ratasosaa ja kaukaloa ja kääntyvät renkaat tai lukkiutuvat ja a p u v a...😂 joku hankinnat ABC tarttee löytää. Kuten joku sanoikin niin onneksi tässä on vielä aikaa ja ajattelin vasta lähempänä loppuvuotta alkaa suunnitella hankintoja. Legginsit ja mekot on kyllä jo tullu käyttöön, turvotus täälläkin sai farkut lentämään kaappiin 😅
 
Täällä sama fiilis, ensimmäinen tulossa ja tuntuu ettei aavistustakaan mitä kaikkea pitäisi olla rattaita ja autokaukaloa lukuunottamatta.. Ja vähän vilkuilin rattaita ja oon sekasin, on ratasosaa ja kaukaloa ja kääntyvät renkaat tai lukkiutuvat ja a p u v a...😂 joku hankinnat ABC tarttee löytää. Kuten joku sanoikin niin onneksi tässä on vielä aikaa ja ajattelin vasta lähempänä loppuvuotta alkaa suunnitella hankintoja. Legginsit ja mekot on kyllä jo tullu käyttöön, turvotus täälläkin sai farkut lentämään kaappiin 😅
Tämä100% 😂
 
Tuntuu myös haastavalta, kun eri vauvojen kanssa tarvitsee eri asioita. Esimerkiksi meillä babybjörn sitteri oli erittäin kovassa käytössä, kun taas siskoni lapsi ei suostu olemaan siinä. Meidän esikoinen ei viihtynyt ollenkaan kantorepussa. Rintapumppu oli aivan pelastus, kun esikoinen syntyi keskosena. Tuttipullotkin tulivat käyttöön. Toisilla taas voi sujua imetys, eikä rintapumpulle ja tuttipulloille ole käyttöä lainkaan🤷‍♀️
 
Tuntuu myös haastavalta, kun eri vauvojen kanssa tarvitsee eri asioita. Esimerkiksi meillä babybjörn sitteri oli erittäin kovassa käytössä, kun taas siskoni lapsi ei suostu olemaan siinä. Meidän esikoinen ei viihtynyt ollenkaan kantorepussa. Rintapumppu oli aivan pelastus, kun esikoinen syntyi keskosena. Tuttipullotkin tulivat käyttöön. Toisilla taas voi sujua imetys, eikä rintapumpulle ja tuttipulloille ole käyttöä lainkaan🤷‍♀️
Ja sitten voi olla niin kuin meidän esikoinen, ettei vain millään edes huoli pulloa. 😅
 
Mä olen ihan pihalla siitä mitä hankintoja pitäisi tehdä. Olen katsonut yhdistelmävaunuja alustavasti, syöttötuolia vauvaosan kanssa, sitteriä ja pinnasänkyä. Kaikki nämä ajateltiin kuitenkin hankkia ehkäpä rakenneultran jälkeen. Vaatteita vauvalle pitää myös etsiä sitten… Ajattelin hankkia itselleni vaatteita sitä myöten kun vanhat eivät enää mahdu tai tunnu miellyttäviltä mutta tällaista tilannetta ei vielä ole tullut. Mutta joo, aika ulalla sitä ollaan…
 
Meillä ei ollut esikoiselle syöttötuolia kuin vasta sitten, kun hän aloitteli kiinteitä, enkä koe edelleenkään, että se olisi ollut tarpeellinen sitä aiemmin. Paitsi ehkä useamman lapsen kanssa on ihan näppärää, että saa vauvan samalle tasolle muiden lasten kanssa. Syöttämiseenhän sitä vauvaosaa ei joka tapauksessa saa käyttää.

Meidän paras hankinta vauvavuodelle oli pinnasänky, jonka sai sivuvaunuksi meidän sänkyyn. Varsinkin yhdistettynä imetykseen se oli ihan mahtava ratkaisu! En olisi uskaltanut nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä, mutta sivuvaunussa vauva oli turvassa omassa sängyssään, ja silti niin lähellä, että hänet oli helppo siirtää rinnalle ja imetyksen jälkeen takaisin omaan sänkyyn. Ja itselle oli helpompi nukahtaa uudestaan, kun ei tarvinnut nousta sängystä ollenkaan.
 
Mä aion tällä kertaa ostaa tommosen sivuvaunu -pinnasängyn! Mietin sitä esikoisen kohdalla, mutta saatiinkin pinnasänky ilmaseks tuttavilta niin en sitten kehdannut sivuvaunua ostaa. Mutta kyllä semmonen ois niin kätevä!

Muuten oon ajatellut, että ehtii tarvikkeita ostamaan kyllä vauvan syntymän jälkeenkin. Esikoisen aikaan hamstrasin kaikkea joista osa jäi käyttämättä. Vaatteita, pinnasänky/sivuvaunu, turvakaukalo ja vaunut ainakin hankittava. Ja varmaan babybjörnin sitteri, se tuli hyväksi todettua esikoisen kohdalla.

Mutta täydennyksiä ehtii tekemään sitten sitä mukaa mitä tarvitsee.
Ja tällä kertaa ostan ehdottomasti vain kietasubodyjä pikkuvauvalle. Ne pään yli puettavat oli tooosi hankalia alussa.
 
Minäkin mietin jossain vaiheessa sivuvaunu pinnistä, mutta meidän nykyiseen makkariin ei mahdu. On tarkoitus ostaa pinnasänky, jossa on irrotettava sivulaita.

Kietasubodyt koolle 50-56-62 muistaakseni oli parhaat. 68-74 cm normibodyt, jossa olalla on 2 nappia. Muistaakseni 80 cm oli jo paidat käytössä, mutta ehkä muistan väärin🤔
 
En ole vielä mitään hankkinut, mutta housut alkaa kiristämään. Täytynee parit housut ostaa ehkä uutena. Muuten ajattelin aika pitkälle mennä kirppiskamalla ja edellisten lasten vanhoilla.
 
Minun ensimmäiset kirppariostokset body 62 cm ja 2 talvihaalaria 80 cm. Mä olen aina ollut haalarihullu. Pojalla on ollut useampi haalari per koko 🙈 Näin jälkikäteen ajatellen 80 cm koko on todennäköisesti hyvä 1 vuotiaalle, kun taas huhtikuinen olisi 1,5 v talvella ja tarvitsisi todennäköisesti 86 cm koon haalaria. Varmaan joudun myymään ne eteenpäin😅🥹20230923_201559.jpg
 
Minun ensimmäiset kirppariostokset body 62 cm ja 2 talvihaalaria 80 cm. Mä olen aina ollut haalarihullu. Pojalla on ollut useampi haalari per koko 🙈 Näin jälkikäteen ajatellen 80 cm koko on todennäköisesti hyvä 1 vuotiaalle, kun taas huhtikuinen olisi 1,5 v talvella ja tarvitsisi todennäköisesti 86 cm koon haalaria. Varmaan joudun myymään ne eteenpäin😅🥹View attachment 126045

Meidän marraskuussa 3v täyttävä poika käytti viimetalvena alkutalven 80cm haalaria ja lopputalven 86cm, ja varmasti menee nyt alkutalven vielä tuo 86cm kun Reiman on reilua kokoa, ja just sitä sovittelin ja on vielä ok :No Evil Monkey: Pituutta nyt siis kotimittauksella 92cm, toki kasvaa -2 käyrällä. Ostelin raskausaikana kans vaatteita jemmaan jopa 86 kokoon asti, nyt päätin että en tällä kertaa osta jos tuleekin samanlainen pikkukirppu :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Jäi meinaan paljon esim bodyjä käyttämättä, kun katsoin taulukoista että 74-80 koko menis siinä 0,5-1v välillä. Mutta meillä oli käytössä vasta joskus 2 vuotiaana, eikä bodyt kävelevällä pottailua harjottelevalla ollut enää käytännöllisiä.
 
Meidän marraskuussa 3v täyttävä poika käytti viimetalvena alkutalven 80cm haalaria ja lopputalven 86cm, ja varmasti menee nyt alkutalven vielä tuo 86cm kun Reiman on reilua kokoa, ja just sitä sovittelin ja on vielä ok :No Evil Monkey: Pituutta nyt siis kotimittauksella 92cm, toki kasvaa -2 käyrällä. Ostelin raskausaikana kans vaatteita jemmaan jopa 86 kokoon asti, nyt päätin että en tällä kertaa osta jos tuleekin samanlainen pikkukirppu :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Jäi meinaan paljon esim bodyjä käyttämättä, kun katsoin taulukoista että 74-80 koko menis siinä 0,5-1v välillä. Mutta meillä oli käytössä vasta joskus 2 vuotiaana, eikä bodyt kävelevällä pottailua harjottelevalla ollut enää käytännöllisiä.
Oho, näinkin voi käydä! Eli ihan hyvin mielin voisin säästää haalarit pari vuotta ja katsoa miten käy 😂

Minäkin vannoin, etten tällä kertaa osta mitään isompaa, mutta kun nämä haalarit tuli vastaan, niin ihastuin niihin😍😅

Tuo, mitä sanoit bodeistä pottailevan vauvan kanssa on ihan totta. Ne eivät ole käteviä silloin. Muistan, että esikoisen kanssa, kun aloimme käyttämään pikkarimallisia vaippoja, eli vaihdettiin vaippa niin, että poika seisoi kylppärissä, niin siinä vaiheessa paidat oli parempia kuin bodyt.
 
Meidän marraskuussa 3v täyttävä poika käytti viimetalvena alkutalven 80cm haalaria ja lopputalven 86cm, ja varmasti menee nyt alkutalven vielä tuo 86cm kun Reiman on reilua kokoa, ja just sitä sovittelin ja on vielä ok :No Evil Monkey: Pituutta nyt siis kotimittauksella 92cm, toki kasvaa -2 käyrällä. Ostelin raskausaikana kans vaatteita jemmaan jopa 86 kokoon asti, nyt päätin että en tällä kertaa osta jos tuleekin samanlainen pikkukirppu :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Jäi meinaan paljon esim bodyjä käyttämättä, kun katsoin taulukoista että 74-80 koko menis siinä 0,5-1v välillä. Mutta meillä oli käytössä vasta joskus 2 vuotiaana, eikä bodyt kävelevällä pottailua harjottelevalla ollut enää käytännöllisiä.
Meilläkin pienikokoinen 2,5v poika, kasvaa jossain -2käyrän alla ja mitkään koot ei ole sopinut oikeana ajankohtana :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: lisäksi kun yli 2v käyttää kokoa 80-86, niin ne vaatteet on kaikki "vauvakuosia" eli jtn mehiläisiä, nalleja ym. Poika ihastelee niitä isojen lasten hienoja rekkaprinttivaatteita koosta 92...

Mä myin kaikkia pojan vaatteita, kun näytti että ne ei menis tytölle oikean kokoisena, mut tyttökin kasvaa myös sen verran hitaasti, et olisivat olleet just sopivat kuitenkin. Nyt en enää myy tai osta mitään, kun ei voi yhtää tietää minkä kokoinen uusin tulokas tulee olemaa :Weary Cat Face: tuskin mikään jättiläinen kuitenkaan
 
Takaisin
Top